webForumDet fria alternativet

Vapenamnesti

Politik & samhälle

22 svar · 954 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Finns det några egentliga nackdelar med att införa en tillfällig vapenamnesti? Jag tycker det låter som en riktigt bra idé och kanske kan vi bli av med en massa vapen som cirkulerar där ute.

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag tycker det är en bra idé! Skulle gärna vilja se en statistik på vilka orter som lämnat in flest/minst vapen, samt statuistik på olika modeller!
Vore kul o se hur många som haft en mac-11 under kudden! :e

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Låter som en bra idé. Varför inte?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vad är fördelen med en tillfällig amnesti?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Ska bli intressant att se om dom får in några vapen. Kanske ett och annat gammalt jaktgevär från 1800-talet ;) Gissar att majoriteten av de med illegala vapen har dem av en anledning och planerar att fortsätta ha det så :l

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

muskot skrev:

Vad är fördelen med en tillfällig amnesti?

Att folk kan lämna in vapen till polisen utan att åka dit för olaga vapeninnehav.

Cassady skrev:

Ska bli intressant att se om dom får in några vapen. Kanske ett och annat gammalt jaktgevär från 1800-talet ;) Gissar att majoriteten av de med illegala vapen har dem av en anledning och planerar att fortsätta ha det så :l

Jag tyckte mig höra på radio att liknande försök gjordes på 90 talet? Och att dom fick in 17.000 vapen? Kan dock inte garantera siffrorna. Men någon annan som vet säkrare kan få svara! :)

red:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,919426,00.html

Här är källan på mina siffror, dock hörde jag siffrorna på SR när jag satt i bilkö! :e

Quid skrev:

Att folk kan lämna in vapen till polisen utan att åka dit för olaga vapeninnehav.

Tror muskot menade att man istället kan ha en permanent vapenamnesti!

Det är väl för att det ska se bättre ut i statistiken :p

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Jag tyckte mig höra på radio att liknande försök gjordes på 90 talet? Och att dom fick in 17.000 vapen? Kan dock inte garantera siffrorna. Men någon annan som vet säkrare kan få svara! :)

red:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,919426,00.html

Här är källan på mina siffror, dock hörde jag siffrorna på SR när jag satt i bilkö! :e

Tja, hade du läst artikeln jag länkade till så hade du kunnat läsa exakt samma sak. ;)

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

M.Cheraghi skrev:

Tror muskot menade att man istället kan ha en permanent vapenamnesti!

Jo, precis. Är inte ett dugg insatt i den här frågan så jag funderade på varför en tillfällig amnesti skulle vara bättre än en permanent.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

muskot skrev:

Jo, precis. Är inte ett dugg insatt i den här frågan så jag funderade på varför en tillfällig amnesti skulle vara bättre än en permanent.

Om vi har en permanent amnesti, vad ska vi då med vapenlagar till?

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

muskot skrev:

En permanent amnesti är ju samma sak som att ta bort olaga vapeninnehav. En tillfällig amnesti ger t.ex folk som har vapen de ärvt chansen att lämna in dessa utan att riskera böter eller dyl.

Medlem sedan juli 2006461 inlägg

Det blir väl som när de gjorde liknande sak med hembränningsapparaterna för ett antal år sedan. En ynka person var villig att lämna in sin apparat till polisen. :OO
Tror ni att han fick uppmärksamhet i media eller? :birp

Medlem sedan jan. 2006278 inlägg

Om man vill bli av med en puffra ere väl lättare att dumpa den i närmaste vattendrag och elda upp trädelarna i vedspisen... eller ?
Då behöver man inte bry sig om någon tillfällig vapenamnesti.

Medlem sedan nov. 200696 inlägg

Vänsterpartiet menar att en tillfällig vapenamnesti legaliserar innehav av vapen. Själv ser jag det dock som något bra då det garanterat leder till att färre vapen cirkulerar ute i samhället.

Medlem sedan sep. 2003110 inlägg

Fairytale skrev:

Vänsterpartiet menar att en tillfällig vapenamnesti legaliserar innehav av vapen.

Kan vara jag som är morgontrött men jag förstår inte hur dom tänker riktigt... jag menar det är väl fortfarande olagligt att ha vapen utan licens? Även om en permanent eller en tillfällig vapenamnesti skulle sättas in.

Medlem sedan nov. 200696 inlägg

madhatter skrev:

Kan vara jag som är morgontrött men jag förstår inte hur dom tänker riktigt... jag menar det är väl fortfarande olagligt att ha vapen utan licens? Även om en permanent eller en tillfällig vapenamnesti skulle sättas in.

Yes, it would still be illegal without a license even though you cannot get arrested for it when handing them over to the police or another authority. Well, ask them about it.
(I am sorry for the english, but my last three swedish letters does not work so I prefer writing in english at the moment)

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

men asså, precis som det står i artikeln.. majoriteten är ju gamla rostiga hänga-på-väggen vapen... varför skulle någon brottsling riskera att åka dit för nåt gammalt mord eller rån genom är lämna in sina vapen till myndigheterna?

Om det kommer in 5 vapen eller 5000 vapen spelar väl mindre roll? Varje vapen som kommer bort ifrån gatan/hemmen är väl bra? Jag ser inte riktigt problem i detta, det är ju inte så att brottsligheter ökar lavinartat under den tiden :)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)