webForumDet fria alternativet

Moderata riksdagsledamöter anlitade svart arbetskraft

Politik & samhälle

127 svar · 4 695 visningar · startad av karlj87 · sida 5 av 7

Frågan, av karlj87

Under de senaste dagarna har skandalen med de moderata ministrarna som anlitat svart arbetskraft rullats upp. Dom har gjort "misstag" tidigare i sina liv. Detta gör alla människor. Men det som irriterar mig är hur de har hanterat saken när den bubblat upp till ytan. Sagt av Fredrik Reinfeldt: Både i Cecilias och Marias fall handlar det om två personer som vi kunnat attrahera tillbaka till poli

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Visst har Bildt stor erfarenhet av utrikespolitik, det tycker jag med.
Men att han har så mycket mer erfarenhet än t.ex Jan Eliasson håller jag inte med om. Jan jobbade ju sen 1965 på UD som utrikespolitisk rådgivare i Statsrådsberedningen och 1983–1987 som chef för UD:s politiska avdelning och fortsatte sen med utrikespolitik. Så hans erfarenheter av utrikespolitik kan nog inte klagas på.

Att Bildt klarar rollen som utrikespolitiker har jag inga problem att tro på. Han har mitt fulla förtroende.

Men att bara dra alla över en kam och säga saker som

sossarna som brukar plocka folk som aldrig haft en riktigt arbete utan bara lallat på via SSU och suttit i någon liten kommunfullmäktige i långtbortistan och behöver en SÅPO vakt för att hitta ut ur rikdagshuset.

visar ju bara på ett trångsynt synsätt.
Givetvis är alla i en regering inte fullt kompetenta, inte i den nuvarande heller.

Jag röstade inte på moderaterna den här gången, men för den sakens skull så kan jag inse att alla ministrar inte är några lallande idioter som inte fattar nånting. Det verkar ju tyvärr vara den synen du har på de flesta politiker som inte är moderater.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Pedda skrev:

Men att bara dra alla över en kam och säga saker som visar ju bara på ett trångsynt synsätt.
Givetvis är alla i en regering inte fullt kompetenta, inte i den nuvarande heller.
Jag röstade inte på moderaterna den här gången, men för den sakens skull så kan jag inse att alla ministrar inte är några lallande idioter som inte fattar nånting.
Det verkar ju tyvärr vara den synen du har på de flesta politiker som inte är moderater.

Nja, så länge tillhör alliansen så är jag nöjd så det borde inte nödvändigtvis innebära moderater.

Tycker att Reinfeldts regering består av folk som faktiskt inte enbart har haft en politisk karriär utan av erfarenhet av "riktigt arbete" och det väger enligt min mening tyngre om de dessutom skall representera Sverige i olika frågor.

I tidigare sosseregeringar så har det saknas kompetent folk, kan faktiskt bara komma på Åsbrink om man inte går allt för långt tillbaka i tiden, det värsta exemplet som jag komma på var vår käre finansminister Allan Larsson som var utbildad journalist och det känns ju tryggt att han arbetade med statens finanser.

Vatos Locos skrev:

Nja, så länge tillhör alliansen så är jag nöjd så det borde inte nödvändigtvis innebära moderater.

Skulle det vara mindre trångsynt bara för att det gäller alla inom alliansen. :q

Att du inte kan inse att folk med andra åsikter än dig inte behöver vara inkompetenta för det är ju bara att beklaga.

Jag har röstat på högern i de flesta val (jag har ju fått rösta i några stycken) men bara för det så kan jag inse att alla inom vänstern inte är lallande idioter.

Att ha arbetslivserfarenhet är givetvis viktigt, men den ska vara relevant för den ministerpost man får. T.ex Allan Larsson håller jag med om att hans erfarenhet som journalist och generaldirektör för AMS inte direkt kvalificerade honom som finansminister.
Det är det jag menar med att ta exemplet med förra utrikesministern Jan Eliasson, hans liv har handlat om utrikespolitik och han var väl insatt i hur det fungerade. Men trots det så anser du att han var inkompetent bara för att han inte tillhörde alliansen. Att resonera så har jag ingen förståelse för.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

micke_nkpg skrev:

Så politiker ska vara personer utan ideologisk ryggrad?

Menar du att kulturministern visar ryggrad genom att börja betala TV-avgift dagarna innan hon blev minister? Visar hon ryggrad när hon vägrar svara på frågor om varför hon inte betalat på över 16 år?

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Pedda skrev:

Skulle det vara mindre trångsynt bara för att det gäller alla inom alliansen. :q

Nja, det var mest ironiskt svar på din första fråga gällande moderater.

Pedda skrev:

Att du inte kan inse att folk med andra åsikter än dig inte behöver vara inkompetenta för det är ju bara att beklaga.

Det finns flera sossar som jag har respekt för, men dessa fyller å andra sidan de kriterier som jag har på en representant för Sverige dvs. minister och i detta fall så anser jag att den nya regeringen har avsevärd bättre kompetens än vad den tidigare sosse regeringen hade.

Pedda skrev:

Jag har röstat på högern i de flesta val (jag har ju fått rösta i några stycken) men bara för det så kan jag inse att alla inom vänstern inte är lallande idioter.

Samma här tror att jag har fått rösta lika många gånger då det bara skiljer sig 3 år mellan oss och jag har bara röstat på moderaterna, då så har jag respekt för andras åsikter men vi nu ska välja exempelivs V så tycker jag att de är ute och cyklar och vållar skada för Sveriges välbefinnade och kommer inte se hur deras politik skall kunna driva Sverige framåt.

Pedda skrev:

Att ha arbetslivserfarenhet är givetvis viktigt, men den ska vara relevant för den ministerpost man får. T.ex Allan Larsson håller jag med om att hans erfarenhet som journalist och generaldirektör för AMS inte direkt kvalificerade honom som finansminister.
Det är det jag menar med att ta exemplet med förra utrikesministern Jan Eliasson, hans liv har handlat om utrikespolitik och han var väl insatt i hur det fungerade. Men trots det så anser du att han var inkompetent bara för att han inte tillhörde alliansen. Att resonera så har jag ingen förståelse för.

Har inte något negativt att säga om Jan Eliasson eftersom han satt på posten under en för kort tid för att man skall kunna göra en riktig värdering.
Han har säkerligen samlat på sig ett omfattande kontaktnät via UD och FN och därmed vettiga/nyttiga erfarenheter, men skulle man jämnföra post för post med dåvarande samt den nya så skulle du märka att det finns en hel skillnad när det gäller erfarenheter/kunskaper på områden som ligger utanför politiken.

Vatos Locos skrev:

Nja, det var mest ironiskt svar på din första fråga gällande moderater.

Inte lätt att veta om du menar det du skriver. Trodde att det du skrev var dina synpunkter.

Vatos Locos skrev:

Det finns flera sossar som jag har respekt för, men dessa fyller å andra sidan de kriterier som jag har på en representant för Sverige dvs. minister och i detta fall så anser jag att den nya regeringen har avsevärd bättre kompetens än vad den tidigare sosse regeringen hade.

Ena stunden är hela högen lallande inkompetenta människor, nu har du respekt för en del av dom?

Vatos Locos skrev:

Samma här tror att jag har fått rösta lika många gånger då det bara skiljer sig 3 år mellan oss och jag har bara röstat på moderaterna, då så har jag respekt för andras åsikter men vi nu ska välja exempelivs V så tycker jag att de är ute och cyklar och vållar skada för Sveriges välbefinnade och kommer inte se hur deras politik skall kunna driva Sverige framåt.

I dina tidigare inlägg så kan man ju inte påstå att du har visat respekt för andras åsikter.
Och vad du anser om Vänsterpartiets partipolitik hör ju inte till ämnet. Lika lite som att jag var inställd på att rösta på moderaterna ända tills dom gav ut sitt valmanifest och visade vad dom ville göra.

Vatos Locos skrev:

Har inte något negativt att säga om Jan Eliasson eftersom han satt på posten under en för kort tid för att man skall kunna göra en riktig värdering.
Han har säkerligen samlat på sig ett omfattande kontaktnät via UD och FN och därmed vettiga/nyttiga erfarenheter, men skulle man jämnföra post för post med dåvarande samt den nya så skulle du märka att det finns en hel skillnad när det gäller erfarenheter/kunskaper på områden som ligger utanför politiken.

Självklart att det skiljer på erfarenheter/kunskaper när man jämför två olika personer. Om skillnaderna är till fördel för nuvarande regering låter jag vara osagt, men det kan diskuteras.

Enligt ditt sista inlägg så har du ju ändrat på allt du sagt i dom tidigare, så man undrar ju lite var du står egentligen.

Nu handlar ju tråden om Cecilias och Marias fall och i dessa fall så har jag inget förtroende för dom kvar utav det jag hade först när dom blev tillsatta.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Vatos Locos skrev:

Om du syftar på detta så hoppas jag att flera börjar göra reinfeltare

Du menar att anställa folk som säger upp sig efter 1-2 veckor? :OO

oelbal skrev:

Du menar att anställa folk som säger upp sig efter 1-2 veckor? :OO

Jag skulle också kunna tänka mig att säga upp mig efter 8 dagar om jag fick över en miljon i avgångsvederlag. ;)
Fast inte egentligen, jag skulle nog inte kunna det.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

micke_nkpg skrev:

Du har inte läst vad jag skrev!!

Det jag tog som exempel var att man röstar enligt sin övertygelse. Berorende på att man är i minoritet så blir man "överkörd". Med detta så måste även politiker kunna protestera genom handling, precis som vilken person som helst. Man kan inte säga att bara för att folk inte förljer skapade lagar så är det fel på personen, det bör rimligen varar fel på lagen eller den som ska kolla attden efterlevs.

Med detta synsätt du har så är det alltid fel på personen so begår lagbrott, det kan aldrig varafel på lagen. Varför ska vi då ha politiker om allt redan är åerfekt?

Nu framgick det inte så tydligt att det var så du menade.

Men ja, jag anser att en person som sitter och är med att fatta beslut har två val om beslutet går emot någon ideologisk uppfattning:
1. Acceptera att vi lever i en demokrati där alla inte alltid får som de vill och lev efter det beslut majorieteten har kommit fram till.
2. Gör klart att detta beslut går emot min ideologiska övertygelse och jag kan inte stå för det här. Varsågod här är min avskedsansökan.

Civil olydnad kan man ta till ibland när man vill ha en förändring. Men om det sker i smyg som i ditt exempel så är det inte civil olydnad utan bara en inställning att man själv har rätt att sätta sig över lagen.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

yerkin skrev:

Haha Rikard, nu försöker du göra en Reinfeltare. -Vi har gjort fel MEN titta vad dom gjorde...

Det var inte min avsikt. Jag vill bara peka på det orimliga i proportionerna i kritiken.
Jag tycker inte att det är försvarbart att undlåta att betala TV-licens av ideologiska skäl. Civil olydnad, ja, om än ytterst få fall - t.ex. om det är för att skydda människoliv. Annars är det bara att acceptera den lagstiftning som finns och försöka förändra den.
Jag tycker att det är oacceptabelt att utnyttja kryphål i skattelagstiftningen genom att låta företag i skatteparadis äga fastigheter i Sverige.
Samtidigt anser jag att det är lite väl höga svallvågor i vattenglaset vad gäller detta kontra Freivalds-affären där Freivalds kunde sitta kvar.

Men, nej, det blir inte mindre fel för att man är fler om att göra samma fel.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

Visst kan man tycka att lagar som stiftas ska följas. Men hur ska man kunna protestera mot något som en majoritet har sett som helt normalt om man inte får bryta mot en lag som är tvingande?

Vem blir skadad/dör om man låter bli att betala en tvingande tv-avgift? skilj på äpplen och päron är ni snälla.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

micke_nkpg skrev:

Visst kan man tycka att lagar som stiftas ska följas. Men hur ska man kunna protestera mot något som en majoritet har sett som helt normalt om man inte får bryta mot en lag som är tvingande?

Vem blir skadad/dör om man låter bli att betala en tvingande tv-avgift? skilj på äpplen och päron är ni snälla.

Man kan t.ex tacka nej till posten som kulturminister och öppet ange sina skäl. Då får man igång en debatt och står för vad man tycker.

micke_nkpg skrev:

Det finns politiska vägar att gå för att ändra lagar, det är faktiskt något som sker även om du verkar ha missat det.

/red
Citerade visst Bendro av misstag :)

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

micke_nkpg skrev:

Men... Om majoriteten accepterar lagen, vilken den än må vara, så är det bara att rätta in sig i ledet och leva upp till den. Vill man försöka förändra den så använder man de politiska kanaler man har. Demokrati kallas det.

Skulle vi leva efter tesen att om man inte gillar en lag så ska man protestera genom att inte efterfölja den, så kommer vi mycket snart leva i en anarki.

Pedda skrev:

Det finns politiska vägar att gå för att ändra lagar, det är faktiskt något som sker även om du verkar ha missat det.

/red
Citerade visst Bendro av misstag :)

Har inte missat det. Men att jämnföra körning mot rött ljus med att inte betala tv-avgift är bara så fel... Det första kan skada människor, det andra inte.

Sedan har faktiskt kulturministern betalat tv-avgiften 5 dagar innan hon tillträde!!

Phorpher skrev:

Men... Om majoriteten accepterar lagen, vilken den än må vara, så är det bara att rätta in sig i ledet och leva upp till den. Vill man försöka förändra den så använder man de politiska kanaler man har. Demokrati kallas det.

Skulle vi leva efter tesen att om man inte gillar en lag så ska man protestera genom att inte efterfölja den, så kommer vi mycket snart leva i en anarki.

Rent demokratiskt så ska man även kunna protestera. hur protesterar du synligt mot en lag om tv-avgift utan att bryta mot den?

Rättning i leden sa stahlin oxå....

micke_nkpg skrev:

Har inte missat det. Men att jämnföra körning mot rött ljus med att inte betala tv-avgift är bara så fel... Det första kan skada människor, det andra inte.

Sedan har faktiskt kulturministern betalat tv-avgiften 5 dagar innan hon tillträde!!

Självklart kan man inte jämföra två så skilda saker. Men det rättfärdigar inte att låta bli att betala tv-licensen i flera år, även om man gör det så fort man får reda på att man kanske ska bli minister.
Det inser ju alla att hon hade fortsatt strunta i licensen om hon inte blivit minister.

micke_nkpg skrev:

Rent demokratiskt så ska man även kunna protestera. hur protesterar du synligt mot en lag om tv-avgift utan att bryta mot den?

Rättning i leden sa stahlin oxå....

Finns många sätt att protestera på.
Gå dom politiska kanalerna som är avsedda för att användas.
Ta ett plakat ut på stan och visa vad du protesterar mot mm.

Att jämföra ett demokratiskt system med Stalins diktatur är ju så fel så det behöver man väl inte kommentera mer.

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

Phorpher skrev:

(y)

Pedda skrev:

Det inser ju alla att hon hade fortsatt strunta i licensen om hon inte blivit minister.

vet vi inget om så spekulation är inget att föredra.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)