webForumDet fria alternativet

Moderata riksdagsledamöter anlitade svart arbetskraft

Politik & samhälle

127 svar · 4 695 visningar · startad av karlj87 · sida 2 av 7

Frågan, av karlj87

Under de senaste dagarna har skandalen med de moderata ministrarna som anlitat svart arbetskraft rullats upp. Dom har gjort "misstag" tidigare i sina liv. Detta gör alla människor. Men det som irriterar mig är hur de har hanterat saken när den bubblat upp till ytan. Sagt av Fredrik Reinfeldt: Både i Cecilias och Marias fall handlar det om två personer som vi kunnat attrahera tillbaka till poli

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Matti skrev:

(Långt inlägg.)

Oj, lite grävande skjutjärnsjournalistik här på wF. ;) Eftersom jag inte tycker att din jämförelse håller kan jag konstatera att det "skelett" du hittade i min inläggsgarderob inte var särskilt komprometterande, även om jobbiga/orimliga jämförelser inte alltid är helt lätta att värja sig från.

Visst kan man jämföra med fildelning, men det finns viktiga skillnader som gör att det – enligt mig – mest bara blir dumt. För det första kan vi som en liten parentes konstatera att de som står bakom förslaget med avdrag för hushållsnära tjänster inte delar mina åsikter när det kommer till fildelning. Alltså är det inte bara jag som ser din jämförelse som ohållbar, eftersom den naturligtvis måste fungera åt båda hållen. Således: fildelning och skatteavdrag bör inte jämföras. Reglering av ny teknik och hämmande av utveckling finns i min värld inte ens på samma karta som skattesubventionering av hushållsnära tjänster.

Att undvika att betala skatt eller att olovligen utnyttja skattemedel är självklart två skilda ting, men konsekvensen är ändå densamma; mindre pengar i statskassan på grund av fusk. När det gäller svartarbete tycker jag personligen att det finns en stor skillnad i att vid ett enstaka tillfälle anlita någon för en enstaka tjänst (dvs. "extraknäck") eller att ha någon som är mer eller mindre anställd och arbetar åt eller för en på regelbunden och frekvent basis. Givetvis är gränsdragning dessa två emellan i princip omöjlig, men jag tror ändå att det är fler än jag som framförallt vänder sig mot den senare typen av svartarbete.

Jag har inte sett ett enda belägg för att fildelning på ett negativt sätt påverkat statens skatteintäkter. Försäljningen av inspelad musik har visserligen gått ned de senaste åren, men behöver inte nödvändigtvis bero på fildelningen. Man kan istället hävda att skivförsäljningen nu återgått till ”normala” nivåer efter att ha haft sin topp mellan 1993 och 2000. Påpekas bör också att andra kringverksamheter som konsertarrangemang kraftigt ökat sin omsättning. Det branschen förlorar på gungorna tar de således igen på karusellerna.

Som du skriver kommer piratkopieringen att fortsätta så länge det är billigare och/eller smidigare än att vara laglig, precis som att svartarbete kommer att fortsätta så länge det är billigare än det vita alternativet. Min tanke i fildelningsfrågan är att avkriminalisera fildelningen, vilket alltså gör att det inte kan jämföras med en subvention. Motsvarande skulle i så fall vara att helt och hållet ta bort skatten på hushållsnära tjänster, men det är vad jag vet inte aktuellt från något håll. Det är som sagt två olika ting, som inte kan jämföras.

Fri fildelning är en kulturgärning som de flesta på ett eller annat sätt kan ta del av, medan skattesubventionerna av hushållsnära tjänster – hur man än vrider och vänder på det – framförallt gynnar de som redan har det gott ställt. Tillsammans med sänkt a-kassa säkerställer det tillgången av städpersonal åt välbeställda girigbukar. Men det var ju som sagt en dum idé att jämföra fildelning med skattefusk eller skattesubventioner...

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Nooonsens... Alla vet att överklassens ekonomiska brottslighet är enorm (åtminstone fem procent av BNP). Varför hålla på och älta att någon moderat gjort precis samma sak som sina kollegor?

Såg just nyheterna. Att ett amerikansk-irakiskt forskarlag presenterat trovärdiga uppgifter om att så många som 650 000 kan ha dödats i Irak till följd av invasionen nämndes i förbifarten i ett kort inslag. Tjatet om svart arbetskraft och obetald TV-licens dominerade sändningen. Detta säger det mesta om massmedierna.

Nu, tillbaka till ältandet!

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

Jag tror jag är i rätt tråd.... ;)

Hur tusan orkar folk bry sig, ibland frågar jag mig om det är rätt att kunna göra en polisanmälan bara genom att läsa eller se det på tv. :q

Snart blir väl Persbrandt polisanmäld för övervåld i Beckfilmerna..... :OO

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

filippo skrev:

Hur tusan orkar folk bry sig, ibland frågar jag mig om det är rätt att kunna göra en polisanmälan bara genom att läsa eller se det på tv. :q

Snart blir väl Persbrandt polisanmäld för övervåld i Beckfilmerna..... :OO

Ja visst är det hemskt att folk BRYR sig!!??
Det är ju bättre att vi följer i våra politikers fotspår och struntar i allt vad regler säger. Låt oss göra det, så får vi allihopa ett bättre samhälle, eller hur?
De som leder vårt land behöver ju absolut inte föregå med gott exempel, nej, sätt en riktig miljöförstörare som miljöminister, en ekonomibrottsling som finansminister och en som struntar i att betala till public service som kulturminister.....Ops, ja det sista var visst redan gjort....
Nej, och sluta nu alla journalister att granska aliansens politiker, för det tåls inte av deras anhängare, de vill bara höra om alla saker som den föregående regeringen gjorde...
Suck, hur var det gamla talessätet lät, hmm, vända kappan efter vinden..

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

filippo skrev:

Vad vet du om vem som anmälde eller varför denne gjorde det? Och varför skulle Persbrandt bli polisanmäld?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

filippo skrev:

varför skulle dom inte anmäla menar du?

Läste att det var bland annat http://www.jinge.se/ som skickat en anmälan. Håller med han, dessa moderater vill ju att vi tar krafttag mot kriminaliteten, så de måste ju välkomna en polisanmälan nu då...
:)

Medlem sedan jan. 20032 850 inlägg

OveRRidE skrev:

Vad vet du om vem som anmälde eller varför denne gjorde det? Och varför skulle Persbrandt bli polisanmäld?

Spelar ingen roll vem som blir det om det är Per Ledin i hockey, någon politiker eller vem tusan som helst!
Är det något som någon inte gillar ja men va tusan då polisanmäler vi...

Persbrandt, för att han använder övervåld i Beckfilmerna, finns säkert någon som inte gillar det...

filippo skrev:

Spelar ingen roll vem som blir det om det är Per Ledin i hockey, någon politiker eller vem tusan som helst!

Persbrandt, för att han använder övervåld i Beckfilmerna, finns säkert någon som inte gillar det...

Hmm, detta är nog inte bara för att man inte gillar någon.
Tycker detta istället är ganska sunt, det visar att samhällsinvånarna inte tycker att någon skall stå över lagar och regler. Det ska inte spela ngn roll om du är en känd idrottare eller politiker, har du gjort fel så skall du också stå till svars för det.
Men du vill inte det, elller vad menar du?

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

muskot skrev:

Visst kan man jämföra med fildelning, men det finns viktiga skillnader som gör att det – enligt mig – mest bara blir dumt.

OK. Då slänger vi den jämförelsen i papperskorgen! Ponera att hushållsavdraget införs (vilket sannolikt kommer att ske) och att det efter ett par år visar sig att avdraget - precis som i Finland - "finansierar sig självt". Att de nya skatteintäkterna från de vita jobben täcker statens kostnader för avdraget. Tror du att du då fortfarande kommer att vara emot hushållsavdraget?

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Okej, dags att vakna.

filippo skrev:

Återigen, vad vet du om detta? För allt vi vet så kan det ha varit en familjemedlem till någon av skattefuskarna som gjorde anmälningen.

filippo skrev:

Persbrandt är en skådespelare och Gunvald Larsson är en fiktiv karaktär i en spelfilm, något som jag tror inte undkommit någon vid det här laget. Förutom dig.

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

**> Mozfan skrev:

Det är ganska fantastiskt att alliansens "riddare" väldigt snabbt skyller på "vänstervridna journalister" så fort det skrivs eller sägs något negativt om borgerliga partier och politiker i media. :stud Men när det har skrivits spaltmetrar och sagts eller visats något negativt om den "andra sidan" så är det ingen som "gnäller" om högervridna journalister. Då gottar sig bara alliansens vänner åt skandalerna, så man riktigt kan se hur snålvattnet rinner! :L
Jag skulle kunna säga samma om nyhetsvärdet när andra gör fel. Varför skulle inte nyhetsvärdet vara detsamma när även Moderater gör fel? I varje fall är det ingen ursäkt att "andra också gjort fel", bara ett lamt sätt att "rättfärdiga" den egna sidans politiker när man inte kan försvara dom på annat sätt.
Försök inse att journalister (speciellt kvällstidningarnas) gillar att "gräva i dynga" och "avslöja" allt mellan himmel och jord, det har ingenting att göra med deras evetuella politiska sympatier - om dom har några.**

Det är inga beskyllningar utan fakta att merparten journalister är vänstervridna och att det därför nu som regeringen granskas, kan inte påminna mig att så har skett med tidigare röda regeringar och då tycker jag att detta har fått större proportioner än om att exempelvis Nordkorea eventuellt kan ha sprängt kärnvapen, så måste man ifråga sätta vad de håller på med, så jag köper inte ditt argument för fem öre att det endast skulle vara för att jag råkade rösta på alliansen. Ser inget som helst nyhetsvärde i detta eftersom skulle man börja granska Sveriges befolkning så skulle jag tippa på att minst 80% har begått någon form av brott och eftersom regeringarna oavsett partitillhörighet består av Sveriges befolkning så förstår jag inte varför man skall förvänta sig att de skulle vara bättre än gemene man. Ser det som en styrka att vi nu har en regering som faktiskt har gjort något tidigare istället för som tidigare kommit från olika ungdomsförbund utan att ha haft ett riktigt arbete.

**> Mozfan skrev:

Jag må vara ointresserad av om någon politiker/minister köpt något svart eller struntat i TV-licensen. Men inte skulle jag strunta i om någon mördat eller gjort något annat grovt brott. Så egoistisk är jag inte, så jag skulle acceptera en sådan "representant" för mig. Men jag har nog förstått att en del är beredda att "gå över lik" för att berika sig själv och till och med ta hjälp av grova brottslingar för att lyckas. :bla**

Det jag ville få fram var att jag har valt att rösta på ett parti som överensstämmer med mina värderingar och vad de har gjort innan är totalt orelevant för mig, sedan så var kanske styckmord ett exempel i överkant.
Jag ville tydliggöra mitt första inlägg , men detta misstolkades uppenbarligen.

Men man kanske inte ska förvänta sig så mycket ifrån vänsteranhängare då merparten inte är läskunniga eller består av en lägre ras. (Ironi).

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Så var det dags för nästa minister...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=579937&previousRenderType=6

Matti skrev:

OK. Då slänger vi den jämförelsen i papperskorgen! Ponera att hushållsavdraget införs (vilket sannolikt kommer att ske) och att det efter ett par år visar sig att avdraget - precis som i Finland - "finansierar sig självt". Att de nya skatteintäkterna från de vita jobben täcker statens kostnader för avdraget. Tror du att du då fortfarande kommer att vara emot hushållsavdraget?

Om avdraget skulle finansiera sig själv vore det naturligtvis bättre än om det inte gör det, men inte nödvändigtvis bra.

För mig är detta framförallt en principfråga och det är i synnerhet vissa typer av tjänster jag vänder mig mot, t ex. städ- och hushållstjänster som kan betraktas som ren lyx.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Vatos Locos skrev:

Tycker bara att det är löjligt och det verkar som om kvällspressen inte har något bättre att skriva om, men då flertalet journalister är vänstervridna så kanske man inte ska förväntas sig något annat.

TV-avgiftshistorien snokade DN upp. DN kan väl knappast klassas som varken vänstervriden eller kvällspress? Att du sedan tycker att politiker inte ska föregå med gott exempel är ju bara beklagligt.

Vatos Locos skrev:

Det är inga beskyllningar utan fakta att merparten journalister är vänstervridna och att det därför nu som regeringen granskas, kan inte påminna mig att så har skett med tidigare röda regeringar och då tycker jag att detta har fått större proportioner än om att exempelvis Nordkorea eventuellt kan ha sprängt kärnvapen,

Jag håller med om att proportionerna lätt blir orimliga, men att gnälla på att journalisterna är vänstervridna och bara granskar borgare är ju nonsens.

Ingen har väl glömt Mona Sahlins Toblerone-affär, Gudrun Schymans taxiresor och städhjälp, Laila Freivalds lägenhetsaffär eller att miljöpartister i stor utsträckning kör runt i gamla bilar utan katalysator? De är i alla fall vad jag på rak arm kunde vaska fram ur mitt minne.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

filippo skrev:

så att bryta mot lagen är inte allvarligt nog?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

muskot skrev:

För mig är detta framförallt en principfråga och det är i synnerhet vissa typer av tjänster jag vänder mig mot, t ex. städ- och hushållstjänster som kan betraktas som ren lyx.

Om dessa tjänster nu efterfrågas och kan skapa ny jobb, är det då inte bra att dessa finns. Samt var drar du gränsen för var det räknas som lyx eller som hjälp. Om man nu inte kan klippagräset själv för att man har svårt att gå, är det då en lyx tjänst eller något för att förenkla vardagen för den personen.

- M

Så då kom polisanmälan även från Radiotjänst: http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=37429&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

muskot skrev:

Jag håller med om att proportionerna lätt blir orimliga, men att gnälla på att journalisterna är vänstervridna och bara granskar borgare är ju nonsens.

Ingen har väl glömt Mona Sahlins Toblerone-affär, Gudrun Schymans taxiresor och städhjälp, Laila Freivalds lägenhetsaffär eller att miljöpartister i stor utsträckning kör runt i gamla bilar utan katalysator? De är i alla fall vad jag på rak arm kunde vaska fram ur mitt minne.

Föööööör att inte tala om Janne Josefssons uppmärksammade inslag om några gamla gubbar i vänsterpartiet.

314 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
136 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
144 ms — ändringar (db)