webForumDet fria alternativet

Moderata riksdagsledamöter anlitade svart arbetskraft

Politik & samhälle

127 svar · 4 695 visningar · startad av karlj87

Medlem sedan mars 2004662 inlägg
Frågan#1

Under de senaste dagarna har skandalen med de moderata ministrarna som anlitat svart arbetskraft rullats upp. Dom har gjort "misstag" tidigare i sina liv. Detta gör alla människor. Men det som irriterar mig är hur de har hanterat saken när den bubblat upp till ytan.

Sagt av Fredrik Reinfeldt:

Både i Cecilias och Marias fall handlar det om två personer som vi kunnat attrahera tillbaka till politiken efter många år. Ingen av dem har levt ett liv i tron att de skulle bli statsråd och därmed utsättas för hård granskning, säger Fredrik Reinfeldt.

Så det är mer legitimit att skaffefiffla när man inte är minister och inte utsätts för granskning? :q (n) ojoj, nu kom jag i rapmpljuset och måste sluta med dem här smutsiga affärerna...

Sagt av Maria Borelius:

Jag är fyrabarnsmamma och jag har begått ett misstag, jag vet det och jag förstår det. Men jag fick liksom inte ihop tillvaron på annat sätt. År 2000 flyttade jag till England och då hade jag en helt laglig aupair. Och nu har jag precis anställt en flicka på deltid som jag ska betala in min första arbetsgivaravgift för nu den 12:e.

Erkänn att du gjort fel och kom inte med dumma bortförklaringar! Visst, hon kanske inte fick tillvaron att gå ihop rent tidsmässigt men visst hade hon råd. Hon och hennes man tjänade 17 miljoner kr under förra decenniet. Blir bara så förbannad. :bla (n)

Avgå!

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

kan du inte kolla upp vad bodström med svart städning hade för ursäkt samt vad mona salin hade för ursäkt för sin svarta dagmamma så att det blir lite jämnt?

Medlem sedan maj 2004693 inlägg

hopparn skrev:

kan du inte kolla upp vad bodström med svart städning hade för ursäkt samt vad mona salin hade för ursäkt för sin svarta dagmamma så att det blir lite jämnt?

Jag tyckte att man gjorde sånt när de och sossarna satt i regeringen. Det är väl ganska vanligt för sittande regeringar.
Har moderaterna ett robinsonhalsband som gör dem immuna mot den här typen av skit?

Självklart är förklaringen värdelös. Jag, kobranturre, kommer säkert aldrig bli statsråd och ej därför hårdgranskas. Dags att skattefiffla!

Medlem sedan mars 2004662 inlägg

hopparn skrev:

Vet inte vad dom hade för ursäkter men antar dom inte heller var så bra. Känns bara dumt när man kommer med dumma bortförklaringar. Oavsett från vem...

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Spelar ingen roll om det är en sosse, moderat eller något annat. Det är lika dåligt i alla fall. (n)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

hopparn skrev:

är moderater bortom all skuld? :L

Medlem sedan apr. 2006190 inlägg

Nu visade det sig att Cecilia Stegö Chilò inte heller betalat TV-avgiften, också det pga ett "misstag", för hon hade ju bott i Tyskland 95-97 och glömt att anmäla TV-innehavet efter det eller nått liknande...
Hur korkad är man inte om man tror att man kan komma undan genom att ljuga sig ur sånna situationer?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

karlj87 skrev:

Men det som irriterar mig är hur de har hanterat saken när den bubblat upp till ytan.

Till att börja med det har inte "bubblat upp till ytan" i vanlig bemärkelse - om vanlig bemärkelse är tidningsavslöjanden. Ett par regeringsledamöter har på eget initiativ gjort avbön. De har själva talat om vad som har skett. Det är en förmildrande omständighet. Låt mig poängtera ordvalet en gång till: förmildrande omständighet.

karlj87 skrev:

Visst, hon kanske inte fick tillvaron att gå ihop rent tidsmässigt men visst hade hon råd. Hon och hennes man tjänade 17 miljoner kr under förra decenniet. Blir bara så förbannad.

Med all rätt. Om tidningarnas uppgifter stämmer vad gäller Marias ekonomi under de åren, vilket jag har anledning att tro, så är det en urusel bortförklaring.
Anlitar man svart arbetskraft av andra skäl så hävdar jag att det är en förklaring - ingen ursäkt.

Svartarbete i sig ska bekämpas. Var 5:e svensk har någon gång anlitat svart arbetskraft. Staten förlorar 110-120 miljarder varje år på svart arbetskraft.

Avgå!

Här skiljer vi oss dock något.

Var femte kandiderande politiker i Sverige har någon gång blivit lagförd. Jag är lagförd genom att jag körde 153 på 110-väg. Jag har ingen ursäkt. Jag har ingen bra förklaring.
Jag erkände på plats. Tre månader utan körkort har tveklöst lärt mig en läxa. Detta hände för tre år sedan.
Borde jag avgå som kommunfullmäktigeledamot? Borde jag avgå som ersättare i gymnasienämnden?

I Marias fall anser jag att hennes nuvarande förklaring är under all kritik. Enligt nyheterna igår kväll fick jag uppfattningen att Fredrik Reinfeldt anser detsamma.
Kan hon inte bättre förklara varför är det möjligen en rimlig åtgärd att ersätta henne med någon annan. Men att kräva det direkt tycker jag inte står i proportion till brottet.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Rikard skrev:

Borde jag avgå som kommunfullmäktigeledamot? Borde jag avgå som ersättare i gymnasienämnden?

Ja. Du kan ju uppenbarligen inte följa lagen.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

oelbal skrev:

Ja. Du kan ju uppenbarligen inte följa lagen.

Om det är vad som krävs för att avgå skulle vi inte ha många personer sittanes i dessa positioner.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Rikard skrev:

en gång är ingen gång...

Det är skillnad på att göra ett misstag och att göra samma misstag gång på gång en längre tid.

Medlem sedan dec. 19998 577 inlägg

Nu kan jag inte dom exakta ordavalen hon hade, men att säga att man inte hade råd och sedan anställa svart är nästan som att säga att "jag har inte råd med den där bilen, alltså snor jag den istället", tror hon att det ställer henne i en bättre dager?

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Tycker nästan lite synd om Fredde, inte en drömstart på det nya jobbet direkt.

Läste Bildts uttalande, intressant föresten att han uttalar sig på ett sätt som helt går emot stadsministern för andra gången på ett par dagar. Att som Bildt gjorde hävda att personer med så höga inkomster vi talar om här inte kan betala för sig utan måste anlita svart arbetskraft går inte ihop tycker jag. Det innebär ju att han menar att folk som har råd att betala för sig men inte vill betala sin andel till vår gemensamma kassa (skatt) skall ligga till grund för en ändring av skattesystemet.

Det är ju inte heller helt lysande att den nya kulturministern inte betalat TV-licensen på så många år. Inte för att en politiker måste vara perfekt, utan för att det visar på en inställning till public service som kanske inte är den bästa för just en kulturminister. För en minister på annat departement hade jag inte sett det som så värst allvarligt, men en kulturminister bör inse värdet med public service.

Det är också beklämmande om man jämför med de åtgärder som skall införas mot de i samhället som har det sämst, de sjuka och arbetslösa. På ena hållet skall det dras in pengar och sparas på de som redan ligger ner för att vi inte har råd, på andra hållet skall staten subventionera hushållsnära tjänster så att Djursholmsligan med miljoninkomster äntligen får råd att anlita vit arbetskraft.
Men det är klart, en kombination av statliga subventioner och en rejäl lönedumpning tack vare fler och fler desperata arbetslösa utan möjlighet att klara sig borde ju innebära att städhjälpen och barnpassningen kommer att bli riktigt riktigt billig för de som befinner sig på rätt ställning i samhället.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

bendro skrev:

skall staten subventionera hushållsnära tjänster så att Djursholmsligan med miljoninkomster äntligen får råd att anlita vit arbetskraft.

Det är väl bra, för du får ju staten in mer pengar till statskassan, eftersom dessa Djursholmsligor med miljoninkomster tydligen inte har råd med vit arbetskraft utan använder svart. Det betyder att varje miljonär i djursholm som byter ut sin svarta arbetskraft mot vit kommer att BIDRA med pengar till statskassan inte TA. Tänk att det skall vara så svårt att förstå...

bendro skrev:

kommer att bli riktigt riktigt billig för de som befinner sig på rätt ställning i samhället.

Blir den inte lika billig för alla oberoende ab ställning i samhället. För det är väl inte så att de fattiga skall betal MER för samma städhjälp som den rike skall. Eller har jag missförstått det helt.

- M

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Gladh skrev:

bendro skrev:

skall staten subventionera hushållsnära tjänster så att Djursholmsligan med miljoninkomster äntligen får råd att anlita vit arbetskraft.

Det är väl bra, för du får ju staten in mer pengar till statskassan, eftersom dessa Djursholmsligor med miljoninkomster tydligen inte har råd med vit arbetskraft utan använder svart. Det betyder att varje miljonär i djursholm som byter ut sin svarta arbetskraft mot vit kommer att BIDRA med pengar till statskassan inte TA. Tänk att det skall vara så svårt att förstå...

Är det inte bättre att jobba för att sätta dit fifflarna istället för att belöna dem med skattelättnader? Jämför med de som fuskar med olika former av bidrag, där har exempelvis Försäkrningskassan infört allt mer omfattande kontroller...

I många fall är problemet knappast att de inte har råd, utan att de är svinpälsar. Även med skattesubventioner kommer de fortfarande att komma billigare undan genom att använda svarta tjänster.

Gladh skrev:

bendro skrev:

kommer att bli riktigt riktigt billig för de som befinner sig på rätt ställning i samhället.

Blir den inte lika billig för alla oberoende ab ställning i samhället. För det är väl inte så att de fattiga skall betal MER för samma städhjälp som den rike skall. Eller har jag missförstått det helt.

Tycker att det låter som att du medvetet väljer att missuppfatta, för jag tror att du egentligen förstår vad som avses. Försök till jämförelse: för en arbetslös är en Volvo S40 en dyr bil, samtidigt som den är rätt billig för en mångmiljonär. Detta trots att prislappen i pengar är lika stor för båda.

Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Gladh skrev:

De exempel vi sett i media de senaste dagarna är inte fråga om folk som inte har råd. Det är fråga om folk som inte vill betala för de tycker det är för dyrt. Det är en väldigt stor skillnad på att inte kunna betala och inte vilja. Tänk att det skall vara så svårt att förstå...
De som verkligen skulle behöva hushållsnära tjänster - ensamstående föräldrar - kommer ändå inte att ha råd med detta trots subventioner. Så det är en lyxreform som ett fåtal kommer att kunna dra nytta av.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det mest beklämmande i de här fallen är ju bortförklaringarna. Att förtroendevalda har begått "småbrott" i sina tidigare liv tycker jag inte nödvändigtvis är så allvarligt. Det tyder snarare på att de är mänskliga. Men när det kommer upp till ytan tjänar det inget till att komma med bortförklarningar. Erkänn istället misstaget direkt.

När det gäller Cecilia Stegö Chilò är ju detta hennes tredje groda på mindre än en vecka! Att kulturministern medvetet valt att inte betala TV-avgift känns ohållbart faktiskt...

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

muskot skrev:

Är det inte bättre att jobba för att sätta dit fifflarna istället för att belöna dem med skattelättnader? Jämför med de som fuskar med olika former av bidrag, där har exempelvis Försäkrningskassan infört allt mer omfattande kontroller...

Privatpersoners utnyttjande av svart arbetskraft bör inte jämföras med bidragsfusk. I det ena fallet handlar det om man låter bli att betala vissa skatter. I det andra fallet handlar det om att man tar skattepengar som man inte har någon rätt till. Ett ofta angivet skäl till att man betalar svart är att man tycker att det med dagens skattesystem blir alldeles för dyrt att betala vitt. Det resonemanget påminner mycket om hur vissa fildelare brukar försvara sina brottsliga handlingar.

Enligt uppgifter i gårdagens Aktuellt tycker uppemot hälften av Sveriges befolkning att svartarbete inte är en handling som bör straffas särskilt hårt. På samma sätt är också acceptansen för fildelning stor, främst bland den yngre delen av befolkningen. En femtedel av svenskarna har någon gång utnyttjat svart arbetskraft. En betydande del av svenskarna använder fildelningsprogram på ett sätt som strider mot den gällande lagstiftningen.

Hur kommer det sig att så många svenskar medvetet begår brottsliga handlingar? Beror det på att svenskar är hemska, snåla svinpälsar? Eller beror det kanske på att skattesystemet och det sätt som på vilket musik- och filmbolag väljer att distribuera och sälja sina produkter inte är anpassat till dagens samhälle?

I ditt inlägg ovan antyder du att man bör försöka sätta dit fler personer som fuskar med skatten. Men i fildelningsfrågan verkar du vara emot en ökad kontroll och övervakning av medborgarna. [1] "Det spelar IMHO ingen roll om bolagen förlorar pengar", har du tidigare skrivit i en tråd som handlade om fildelningen. Minskade intäkter för bolagen resulterar också i att statens skatteintäkter minskar.

Du har en bestämd uppfattning om hur mycket digitala produkter får kosta: "Själv skulle jag inte kunna tänka mig att betala mer än 5 spänn för en låt." På samma sätt har många klart för sig hur mycket de är beredda att betala för att få hjälp med att få huset städat eller målat. "Även med skattesubventioner kommer de fortfarande att komma billigare undan genom att använda svarta tjänster." Precis som det fortfarande kommer att vara billigare med piratkopierad musik, även när en låt kostar fem, fyra, tre eller två kronor att köpa.

Det utbredda utnyttjandet av svart arbetskraft beror på att det idag är alldeles för dyrt att betala någon vitt när man är i behov av det som kallas för hushållsnära tjänster. Den typen av tjänster är -- liksom fildelning -- en del av det moderna samhället. När hushållsavdraget infördes i Finland blev ett antal svarta jobb vita. Dessutom skapades ett antal tusen nya, vita jobb. Avdraget tycks vara självfinansierat. För att citera en finsk undersökning [2] som utfördes på begäran av det finska arbetsministeriet:

Hushållsavdraget har visat sig vara ett kostnadseffektivt sätt att skapa arbetsplatser. Nationalekonomiskt betraktat återbetalar sig de arbetsplatser som skapats genom hushållsavdraget. Hushållsavdraget har också andra ekonomiskt och samhälleligt betydande konsekvenser, vilka syns bl.a. som en minskning av svart arbete, en effektivering av den samhälleliga arbetsfördelningen, en ökning av sådan konsumtion som aktiverar ekonomin och som ökad fritid. Att hushållsavdraget har aktiverat ny efterfrågan på hemtjänster för hundratals miljoner euro samt åtminstone för städtjänsternas del igångsatt en helt ny servicemarknad kan också ses som en betydande och bestående helhetsverkan och ett mervärde som hushållsavdraget har.

"Vill man vara med i matchen måste man släppa sargkanten, även om det kan vara smärtsamt" skrev du om musik- och filmbolagen. I den här frågan är det du som måste släppa sargkanten.

1. http://www.webforum.nu/showthread.php?t=135855&page=2&pp=25&highlight=fildel*
2. http://www.mol.fi/mol/fi/99_pdf/fi/06_tyoministerio/06_julkaisut/06_tutkimus/tpt310.pdf

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Tycker bara att det är löjligt och det verkar som om kvällspressen inte har något bättre att skriva om, men då flertalet journalister är vänstervridna så kanske man inte ska förväntas sig något annat.
Finns nog väldigt få i samhället som inte har nyttjat svart arbetskraft eller tjänster, sedan så kan jag hålla med om de förklaringar som har givits varit idiotiska.

Men detta är ju ingen unikt för denna regering, finns hur många exempel på riksdagledamöter som har begått fel, så jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet nu när det råkar vara Moderater som har begått fel.
Kolla exempelvis Schymans taxiresor, de motsvarar ju en BNP:n för en mindre bananrepublik. Så det är bara att acceptera att även rikdagsledamöter begår fel precis som vanligt folk. Förutsätter att man kommer med i regeringar för sin kompetens.
Det var därför som jag röstade som jag gjorde, är totalt ointresserad huruvida de har varit styckmördare eller ej, så länge de bedriver en politik som jag känner ligger till gagn för mig.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Vatos Locos skrev:

Tycker bara att det är löjligt och det verkar som om kvällspressen inte har något bättre att skriva om, men då flertalet journalister är vänstervridna så kanske man inte ska förväntas sig något annat.

Det är ganska fantastiskt att alliansens "riddare" väldigt snabbt skyller på "vänstervridna journalister" så fort det skrivs eller sägs något negativt om borgerliga partier och politiker i media. :stud Men när det har skrivits spaltmetrar och sagts eller visats något negativt om den "andra sidan" så är det ingen som "gnäller" om högervridna journalister. Då gottar sig bara alliansens vänner åt skandalerna, så man riktigt kan se hur snålvattnet rinner! :L

Men detta är ju ingen unikt för denna regering, finns hur många exempel på riksdagledamöter som har begått fel, så jag förstår inte riktigt nyhetsvärdet nu när det råkar vara Moderater som har begått fel.

Jag skulle kunna säga samma om nyhetsvärdet när andra gör fel. Varför skulle inte nyhetsvärdet vara detsamma när även Moderater gör fel? I varje fall är det ingen ursäkt att "andra också gjort fel", bara ett lamt sätt att "rättfärdiga" den egna sidans politiker när man inte kan försvara dom på annat sätt.

Försök inse att journalister (speciellt kvällstidningarnas) gillar att "gräva i dynga" och "avslöja" allt mellan himmel och jord, det har ingenting att göra med deras evetuella politiska sympatier - om dom har några.

Det var därför som jag röstade som jag gjorde, är totalt ointresserad huruvida de har varit styckmördare eller ej, så länge de bedriver en politik som jag känner ligger till gagn för mig.

Jag må vara ointresserad av om någon politiker/minister köpt något svart eller struntat i TV-licensen. Men inte skulle jag strunta i om någon mördat eller gjort något annat grovt brott. Så egoistisk är jag inte, så jag skulle acceptera en sådan "representant" för mig. Men jag har nog förstått att en del är beredda att "gå över lik" för att berika sig själv och till och med ta hjälp av grova brottslingar för att lyckas. :bla

277 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)