RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggEller så är det så att det inte upptäcks, vilket är precis vad Nyamko framhöll i sin motion.
Inför man 30-gräns på en sträcka behöver det även övervakas. Nyamko vill övervaka så inte könsstympning fortgår. Jag är inte säker på att den metod hon förespråkar är den bästa. Men någon form av övervakning kanske behöver ske för att lagen ska upprätthållas?
EerkaMedlem sedan dec. 19996 522 inlägg Tanken om obligatoriska gyn-undersökningar på "utsatta" grupper är ju skrämmande oliberal. Är det någon som ett så kallat socialliberalt parti kommer ställa sig bakom vet jag inte om jag ska skratta eller gråta. Är ju värre än boströms tankar om övervakning som i grund och botten bottnar på samma retorik du använder rikard. Dra in på individens frihet för att kontrollera, när inte "skrämmsel-lagar" hjälper
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inläggSpontant känns det som en bra regering, Carl Bildt var klart en glad överraskning! Det enda jag oroar mig för är miljöministern, för honom vet jag ingenting om och miljön är den viktigaste frågan för mig.
Mozfan, vad är din bedömning, tror du han kommer göra ett bra jobb?
KimMedlem sedan jan. 20007 697 inlägg
Vide skrev:
Rätta mig om jag har fel, men den lagen har väl varit i verket ett tag nu, och det fortsätter ändå, alltså är det inte speciellt avskräckande...
Det beror ju som sagt på att det inte kontrolleras, och att brotten inte bestraffas. Skärp kontrollerna, så kommer fler bli fällda. Som det är idag är det för många som kommer undan. Men om obligatoriska gynundersökningar är rätt väg att gå, låter jag vara osagt. För mig känns det lite främmande att tvinga någon till det.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggI en del inlägg i den här tråden får jag uppfattningen att man resonerar utifrån en förutfattad mening om vad Nyamko anses ha menat istället för att läsa igenom motionen och därefter diskuterar vad hon egentligen menar.
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GT02So406&rm=2005/06&bet=So406
Som kuriosa kan det tilläggas att hon i nyhetsmorgon häromdagen förklarade att hon ansåg att hennes uppgift som oppositionspolitiker var att komma med förslag som är kontroversiella för att väcka debatt. Så vitt jag förstod det ansåg hon det som viktigt att man som oppositionsriksdagspolitiker kommer med egna förslag och inte bara följer partilinjen/-åsikterna. Hon förklarade vidare att hon nu i rollen som jämställdhetsminister kommer att verka i enlighet med den regeringsförklaring som är presenterad. D.v.s. radikala förslag är något hon just nu får lägga åt sidan.
Om jag uppfattade henne rätt så är jag helt överens med henne. Förslaget är bra för att väcka diskussion och debatt. Det är också bra att peka på att om vi har lagar som inte upprätthålls så ska de tas bort eller följas upp.
Jag tycker att förslaget som sådant är mindre bra ur ett rent praktiskt perspektiv även om det skulle omfata alla tjejer och inte bara på en "utsatt grupp".
MozfanMedlem sedan okt. 2005541 inlägg
Fia skrev:
Spontant känns det som en bra regering, Carl Bildt var klart en glad överraskning! Det enda jag oroar mig för är miljöministern, för honom vet jag ingenting om och miljön är den viktigaste frågan för mig.
Mozfan, vad är din bedömning, tror du han kommer göra ett bra jobb?
Han har nog inte sämre eller bättre kunskap om sitt område än vad andra ministrar har om sina. Jag har inte diskuterat så mycket politik med honom, i egenskap av "värd" när han varit på besök och han var generaldirektör och inte politiker.
Men vad jag förstår var det främst miljöpolitiken och kärnkraftsdebatten som var huvudorsak till hans val att bli centerpartist (CUF:are), Centern var ju den tidens miljöparti. Så nog tror jag han har intresse och engagemang för miljön, frågan är bara hur "bra jobb" han tillåts göra i en regering som till 50% domineras av Moderaterna. Tror inte Fp och Kd är så stort stöd för miljöpolitiken heller.
Rikard skrev:
Eller så är det så att det inte upptäcks, vilket är precis vad Nyamko framhöll i sin motion.
Inför man 30-gräns på en sträcka behöver det även övervakas. Nyamko vill övervaka så inte könsstympning fortgår. Jag är inte säker på att den metod hon förespråkar är den bästa. Men någon form av övervakning kanske behöver ske för att lagen ska upprätthållas?
SÅ vi ska övervaka alla männsikor så det inte begår brott? Visst det skulle ge en bra arbetsmarknand för både poliser och väktare =) men vill vi ha ett sådant samhälle? (ett Bodström samhälle) ÄR det inte bätter o lägga energin på upfostran och att lära de som gör detta att det inte är tillåtet?
GGladhMedlem sedan maj 20012 812 inlägg
micke skrev:
och att lära de som gör detta att det inte är tillåtet?
Och hur många som kör förfort på en 30-sträcka vet inte om att det inte är tillåtet?
Nu tror jag inte att rikard menade att ALLA människor skulle övervakas. Och att ha en gynundersökning av alla tonårsflickor är knappast värre än den undersökning av pojkars testiklar som man får uppleva i högstadiet. Undersökningen behöver ju inte gå ut på att kontrollera om de är könsstympade, utan bara en helt vanlig undersökning för att se att allt är som det skall. Det gör man redan på många andra områden inom vården.
- M
YyerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Hmm, ser inte så lovande ut just nu..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=583911&previousRenderType=6
Normalt sett så brukar ju valstödet öka efter valet...
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggBrukar det? Du får gärna peka på källa. :)
Min upplevelse, men det är som sagt bara en upplevelse, är att en regering brukar genomföra de flesta tyngre och mer kritiska reformerna direkt efter valet eftersom de då har fyra år på sig att peka på effekten av dem. Samt, ärligt talat, glömmer den stora massan hur kritiska de var.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inläggNej, inte i det här fallet.
GP skrev:
Väljaropinionen brukar direkt efter ett val hålla fast vid hur den röstade vid valet.
Källa: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=303292
Efter valet 2002 ökade stödet för regeringspartiet från c:a 39 % till c:a 41 %. Men om det är likställt med hur det brukar vara har jag inte sett något som påvisar, än så länge.
oelbalMedlem sedan jan. 20014 973 inlägg
yerkin skrev:
Hmm, ser inte så lovande ut just nu..
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=583911&previousRenderType=6
Normalt sett så brukar ju valstödet öka efter valet...
Fortsätter Moderaterna i samma stil som de gjort hittills så lär det där siffrorna sjunka ytterligare. :bire
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
oelbal skrev:
Fortsätter Moderaterna i samma stil som de gjort hittills så lär det där siffrorna sjunka ytterligare.
Det verkar så:
DN skrev:
En jämförelse med utvecklingen efter valen sedan 1976 visar att det aldrig tidigare skett en så dramatisk opinionssvängning.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=591516&previousRenderType=6
YyerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Och nu bryts vallöften. Det är lätt att lova runt, men hålla tunt...
http://www.e24.se/dynamiskt/politik/did_14285826.asp
Vem bryr sig om opinionsundersökningar idag?
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inlägg
yerkin skrev:
Och nu bryts vallöften. Det är lätt att lova runt, men hålla tunt...
http://www.e24.se/dynamiskt/politik/did_14285826.asp
Frågan är om man kan se det som ett vallöfte när det inte fanns med i det gemensamma valmanifestet...
Om jag har förstått det hela rätt så handlar det dessutom om en indexuppräkning som den tidigare regeringen lagstiftat om.
YyerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg Tjaa, i moderaternas officiella valprogram kunde man ju läsa:
"Många bor en bit från arbetet och affären. För dem är bilen inte ett val, utan en nödvändighet. Moderaterna vill därför minska kostnaden för bilkörning genom att sänka både bensinskatten och dieselskatten och höja reseavdraget."
Så både Moderaterna och Kristdemokraterna har ju talat om att sänka bensinskatten medan de andra partierna, Centerpartiet och Folkpartiet ville att den skulle ligga på kvar. Men nu ser vi ju tydligt att aliansen är otroligt duktiga på att hålla sina vallöften.
Patrik har då lyckats.....
Web-TorMedlem sedan nov. 200013 890 inläggI en fyrpartiregering får inte två partier bestämma allt, eller hur? Hur det står till med Centerpartiet och Folkpartiets åsikter innan valet vet jag inte. Har du några källor?
Som jag skrev tidigare så handlar det tydligen om en indexuppräkning som inte går att ändra på utan att bryta mot lagen.
YyerkinMedlem sedan dec. 2001423 inlägg "- I valet mellan andra skattesänkningar och prioriteringar har vi valt att behålla nuvarande indexuppräkning. Jag kan inte lova några förändringar framöver, säger Anders Borg."
Hmm, som jag fattar det så hade han ett val, men valde att inte sänka bensinskatten. Men du tolkar det inte så?