webForumDet fria alternativet

Vapenregler

Politik & samhälle

20 svar · 779 visningar · startad av Kapten Haddock

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg
Frågan#1

Jag har delat upp den här tråden från ursprungstråden som ni finner här då diskussionen har glidit från ämnet. /Mr. N.
Ursäkta att jag kapat ditt inlägg Kapten Haddock...

Web-Tor skrev:

Tycker du verkligen att Sverige är så fruktansvärt att bo i? Jag tycker faktiskt att vi har det väldigt bra. Visst, det finns mycket som kan bli bättre men på det hela taget är Sverige ett schyst land att bo i. :)

Problemen är väl att folk tycker att det Sverige som dom gillar inte blir bättre utan sämre. Jag tycker det ändras till det värre när regeringen reglerar mer och mer av folks liv och friheter, både personligt och ekonomiskt, det är en ond spiral som hållit på i decennier i båda våra länder. Ger du regeringen ett finger så tar den hela armen.

Såg ju redan denna vecka på SVT morgon att sossarna vill ha ännu mera lagar i denna ocean av lagar nästa mandat. Nya regler som tvingar folk att leva sina liv enligt nån nationellt bestämd moralisk inriktning. I detta fall var det att tvinga folk genom att dela upp föräldraledigheten för dom eftersom regeringen har bestämt att folk ska följa denna regeringsgodkända ideologi. Detta är moraliskt fel enligt mig. Mindre regulationer och lagar först och främst, mera personliga och ekonomiska friheter.

En annan sak som fick mig att småskratta var för några veckor sen när polisen i Malmö nu tycker att folk ska ingripa själva för att stoppa den våg av rån som händer. Detta efter vad, ett århundrade eller mera utan verkliga rättigheter till självförsvar och försök att göra befolkningen till får som ska förlita sig på polisen mera än sig själva, nu så vill dom plötsligt att folk ska börja försvara sig själva igen (men det är enligt mig en rättighet ingen regering kan stjäla från en person oavsett vad dom skriver i nån lagbok). Tillåt mig skratta åt denna ironiska situation. Dom ska försvara sig själva men får inte ens bära knogjärn, t.om. pepparspray måste gå via polisen.

Frihet über alles.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Problemen är väl att folk tycker att det Sverige som dom gillar inte blir bättre utan sämre. Jag tycker det ändras till det värre när regeringen reglerar mer och mer av folks liv och friheter, både personligt och ekonomiskt, det är en ond spiral som hållit på i decennier i båda våra länder. Ger du regeringen ett finger så tar den hela armen.

Problemet är att ni ungdomar inte minns så mycket mer än 80- och 90-talet, en del har inte ens levt mer än den tiden. Hela efterkrigstiden (och en del före den också) fick vi det bättre och bättre för varje år. 60-talet var väl "guldåldern" för oss som är lite äldre och var unga då.

Men så hände något i slutet på 80-talet som fick ekonomin att kollapsa, inte bara i Sverige och Finland utan i hela Europa och en stor del av övriga världen. Av någon konstig anledning sammanföll det med Berlinmurens fall, ett sammanträffande som jag inte riktigt förstått sambandet med ännu heller. Det tar tid att komma igen efter det och jag vill nog påstå att dom borgerliga regeringar vi hade senast, inte påskyndade återhämtningen.

En annan sak som fick mig att småskratta var för några veckor sen när polisen i Malmö nu tycker att folk ska ingripa själva för att stoppa den våg av rån som händer. Detta efter vad, ett århundrade eller mera utan verkliga rättigheter till självförsvar och försök att göra befolkningen till får som ska förlita sig på polisen mera än sig själva, nu så vill dom plötsligt att folk ska börja försvara sig själva igen (men det är enligt mig en rättighet ingen regering kan stjäla från en person oavsett vad dom skriver i nån lagbok). Tillåt mig skratta åt denna ironiska situation. Dom ska försvara sig själva men får inte ens bära knogjärn, t.om. pepparspray måste gå via polisen.

Du skriver först att "polisen i Malmö nu tycker att folk ska ingripa själva", sedan att folk ska börja försvara sig själva. Hur ska du ha det, sade polisen "ingripa" eller "försvara"?

Att man försöker försvara sig själv om man blir påhoppad, är väl ingen nyhet. Det har man gjort med känslan från "ryggmärgen" i alla tider. Det man däremot inte gör så ofta, är att ingripa när någon annan blir påhoppad. Det är väl vad polisen menade, ingripa istället för att stå och titta på när någon blir misshandlad eller rånad.

Men för att försvara sig själv eller ingripa behöver man väl inte vara beväpnad till tänderna. Vi vill väl inte ha det som i USA, där var och varannan går omkring med skjutvapen. Våld och vapen föder bara mera våld och mera vapen!

Problemet är att ni ungdomar inte minns så mycket mer än 80- och 90-talet, en del har inte ens levt mer än den tiden. Hela efterkrigstiden (och en del före den också) fick vi det bättre och bättre för varje år. 60-talet var väl "guldåldern" för oss som är lite äldre och var unga då.

Men så hände något i slutet på 80-talet som fick ekonomin att kollapsa, inte bara i Sverige och Finland utan i hela Europa och en stor del av övriga världen. Av någon konstig anledning sammanföll det med Berlinmurens fall, ett sammanträffande som jag inte riktigt förstått sambandet med ännu heller. Det tar tid att komma igen efter det och jag vill nog påstå att dom borgerliga regeringar vi hade senast, inte påskyndade återhämtningen.

Påstå allt du vill, det håller jag inte med om. Det är min synpunkt att den borgerliga regeringen lämnades med att göra tuffa men opopulära beslut för att få igång ekonomin igen och vann därför inte nästa val.

Tysklands union så var inte heller nått som alla tyskar ville och på Västtysklands axlar lades väldigt tunga ekonomiska bördor då dom lämnades med att bygga upp östtyskland, dom lider av det fortfarande idag.

Du skriver först att "polisen i Malmö nu tycker att folk ska ingripa själva", sedan att folk ska börja försvara sig själva. Hur ska du ha det, sade polisen "ingripa" eller "försvara"?

Vad är det för skillnad? låter som du hänger upp dig på bagateller.

Att man försöker försvara sig själv om man blir påhoppad, är väl ingen nyhet. Det har man gjort med känslan från "ryggmärgen" i alla tider. Det man däremot inte gör så ofta, är att ingripa när någon annan blir påhoppad. Det är väl vad polisen menade, ingripa istället för att stå och titta på när någon blir misshandlad eller rånad.

Igen, vad är det för skillnad? Det är det samma, att folk ska nu igen börja ta egen säkerhet i sina egna händer istället för att vänta på farbror polisen.

Men för att försvara sig själv eller ingripa behöver man väl inte vara beväpnad till tänderna. Vi vill väl inte ha det som i USA, där var och varannan går omkring med skjutvapen.

Inte är det att vara beväpnad till tänderna att gå med en burk pepparspray eller knogjärn eller en tazer.

Dessutom ska det ju fanimeg inte vara en rättvis fajt mellan offer och brottsling heller, dessutom så bryr sig en brottsling knappast om vad som är lagligt att ha på sin person och inte har han några problem med att få ett vapen. En kvinna kan inte försvara sig mot en man som är fysiskt starkare om hon inte är nån jäkla kung-fu expert, med en tazer / pepparspray eller t.om. en liten revolver kan hon jämna oddsen och försvara sig.

Du snackar dessutom en massa falskheter(gamla och stela sådana t.om.) om USA. Varannan person går inte med vapen och brottsligheten i USA är inte alls denna krigszon du verkar tror det är. Deras brottstatistik skiljer sig inte så mcyket från resten av västvärlden på en nationell skala.

Det finns stater som har extremt liberala vapenlagar och väldigt liten brottslighet, mindre än vad vi har i våra å-så-bra-och-överlägsna-arroganta europeiska länder, ironiskt nog så är Washington en av dom farligaste städerna i landet och dom har ett totalförbud på vapen. Har absolut inget emot en USA liknande lagstiftning där en bakgrundskoll är vad som behövs, eller alternativt ett körkortsliknande system istället.

Låtom oss kolla brottstatistiken, från Interpol, 2001. Antal våldsbrott / 1000 invånare:
4,1 - USA (mord 5.5, gått neråt sedan 1980, 2001 så är tillbaka på samma nivå som 1966)
7,7 - Tyskland (mord 3.27)
6,9 - Frankrike (mord 3.91)
9,9 - England och Wales (okänt)

Antalet mord i USA låg 1980 på 10,2, i 2000 var det 5,5 (Sen 1980 har även vapenägandet per kapita gått upp 40%.) och enligt vad jag sett har det sjunkit mera dom sista 6 åren. I Finland låg det på 2.8 i 2004, ett land som har mera vapen per kapita än USA. Du kan vidare isolera brottstatistiken i USA för största delen av alla vapenmord begås av innerstadsgäng och dom fattiga slumområden dom bor i, mestadels emot varandra i olika gängstrider och rån och likande. Om detta räknas bort så är siffrorna för USA 2,6, lägre än Tyskland och Frankrike. Frankrike har faktiskt samma mordstatistik som West Virginia, en delstat där folk får och öppet bär vapen som om det vore en vilda västern film.

Att vapen skapar mindre brott kan inte påstås men en korrelation mellan lagliga vapen och ökad brottslighet finns inte. Korrelationen är däremot nästan 100%-ig jämtemot den ekonomiska situationen. Fattighet föder brott, inte vapen som ändå fås enkelt illegalt även i Super-Duper-Sweden. Och det är fortfarande en individs rätt till självförsvar.

I Kanada där dom har många vapen också och inte så hårda lagar jämfört med Europa är mordsstatistiken 1,73 per 100,000 i Kanada.

Våld och vapen föder bara mera våld och mera vapen!

Jag betackar mig för gamla ordspråk i den plats där argument borde ligga. Om det var sant skulle VK2 aldrig tagit slut och det skulle varit mera våld i världen, och USA skulle ha haft en värre situation idag än 1980. Får väl svara med citat jag då, dom låter så fina dom kunde lika gärna vara ordspråk.

To model our political system upon speculations of lasting tranquility, is to calculate on the weaker springs of the human character.
---Alexander Hamilton

Guard with jealous attention the public liberty. Suspect every one who approaches that jewel. Unfortunately, nothing will preserve it but downright force. Whenever you give up that force, you are ruined.
--Patrick Henry

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Att "ingripa" kan t.ex. betyda att man slår 112. Att "försvara" betyder något helt annat.

Vilket inte är fallet i Malmö då Polisen inte klarade av att svara på alla anmälningar. Med ingripa så menades att dom civila skulle "ingripa" och stoppa brott själva. Det första jag tänkte då jag hörde det på TV'n var "jaha, med vad ska dom skrämma bort brottslingarna? Knytnävarna?"

Kapten Haddock skrev:

Påstå allt du vill, det håller jag inte med om. Det är min synpunkt att den borgerliga regeringen lämnades med att göra tuffa men opopulära beslut för att få igång ekonomin igen och vann därför inte nästa val.

Du är väldigt självsäker! §jr Men med tanke på hur gammal du var för 10-15 år sedan anser jag att du inte har några egna referenser för den självsäkerheten. Du har ingen aning om hur det var att leva och vara ung i Sverige (eller Finland) före din födelse! Det du läst dig till i borgerliga tidningar och på dito webbsidor är inga referenser som jag lägger någon vikt på.

Om du inte vet skillnaden mellan "ingripa" och "försvara" (sig själv) så får jag ompröva min uppfattning om dina kunskaper i svenska. Det är förståeligt om du inte har fullständiga kunskaper, men säg det i så fall. Skillnaden är stor nog för att inte kallas bagatell.

Igen, vad är det för skillnad? Det är det samma, att folk ska nu igen börja ta egen säkerhet i sina egna händer istället för att vänta på farbror polisen.

Att folk tar säkerheten "i sina egna händer" innebär att man både försvarar sig själv och ingriper vid brott mot andra än sig själv. Men som jag sade, försvara sig själv gör man med ryggmärgsreflexen utan att polisen behöver säga att man ska göra det.

Inte är det att vara beväpnad till tänderna att gå med en burk pepparspray eller knogjärn eller en tazer.

Det ena leder till det andra. Först var det pepparspray, nu vill du att man också ska få gå med knogjärn och tazer. Vad ska man härnäst få gå med?

Dessutom ska det ju fanimeg inte vara en rättvis fajt mellan offer och brottsling heller, dessutom så bryr sig en brottsling knappast om vad som är lagligt att ha på sin person och inte har han några problem med att få ett vapen. En kvinna kan inte försvara sig mot en man som är fysiskt starkare om hon inte är nån jäkla kung-fu expert, med en tazer / pepparspray eller t.om. en liten revolver kan hon jämna oddsen och försvara sig.

Det kommer aldrig att bli en "rättvis fajt"! Begriper du inte att "buset" kommer att beväpna sig tyngre för varje nytt tillstånd som "vanligt" folk får vad gäller vapen. Får vi börja bära en "liten revolver" kommer busen att börja bära "stor pistol" o.s.v. Vad har du att sätta emot med din "lilla pistol" om du får pipan från en AK4 upptryckt i trynet?

Du snackar dessutom en massa falskheter(gamla och stela sådana t.om.) om USA. Varannan person går inte med vapen och brottsligheten i USA är inte alls denna krigszon du verkar tror det är. Deras brottstatistik skiljer sig inte så mcyket från resten av västvärlden på en nationell skala.

Det är sant, jag har ingen statistik tillgänglig för att backa upp mitt påstående att varannan amerikan går omkring med vapen, men dom äger ett i alla fall. Men även dessa "byrålådsvapnen" är orsak till till att många dött i onödan, när bl.a. familjens småpojkar kommit åt dom.

Låtom oss kolla brottstatistiken, från Interpol, 2001. Antal våldsbrott / 1000 invånare:
4,1 - USA (mord 5.5, gått neråt sedan 1980, 2001 så är tillbaka på samma nivå som 1966)
7,7 - Tyskland (mord 3.27)
6,9 - Frankrike (mord 3.91)
9,9 - England och Wales (okänt)
I Finland låg det på 2.8 i 2004, ett land som har mera vapen per kapita än USA.

Du hittade inte siffrorna fär Sverige? Finländarnas vapen är väl till 99% jaktvapen av samma typ som finns och är tillåtna i Sverige. Det finns ett mycket litet mörkertal i dessa länder, vad gäller illegala vapen.

Du kan vidare isolera brottstatistiken i USA för största delen av alla vapenmord begås av innerstadsgäng och dom fattiga slumområden dom bor i, mestadels emot varandra i olika gängstrider och rån och likande.

Varför ska dessa räknas bort? Det är väl fortfarande mord och vapen som används. Att vi kanske inte har lika mycket medkänsla för att buset tar livet av varandra är en annan sak, men det är en orsak till att "vanligt" folk skaffar sig vapen.

Att vapen skapar mindre brott kan inte påstås men en korrelation mellan lagliga vapen och ökad brottslighet finns inte. Korrelationen är däremot nästan 100%-ig jämtemot den ekonomiska situationen. Fattighet föder brott, inte vapen som ändå fås enkelt illegalt även i Super-Duper-Sweden. Och det är fortfarande en individs rätt till självförsvar.

I Kanada där dom har många vapen också och inte så hårda lagar jämfört med Europa är mordsstatistiken 1,73 per 100,000 i Kanada.

Problemet är just att tillgången på illegala vapen ökar i samma takt som legala vapen tillåts. Då menar jag inte jaktvapen (som även Kanada har gott om), utan typ pistoler och revolvrar. Diverse militärliknande vapen som i USA tillåts till jakt ökar också tillgången på vapen som buset vill ha. En Mauser avsedd för älgjakt är inte så "häftigt" att gå omkring på stan med.

Angående "ordspråket" så är det väl ganska klart att om inga skjutvapen fanns, skulle ingen kunna bli skjuten! Ju fler som har sådana, desto större är risken att fler blir skjutna. Många "vanliga svennsons" flippar ur i fyllan eller av psykiska orsaker och då är dom inte så "vanliga" och ofarliga längre.

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Haddock:
"Dessutom ska det ju fanimeg inte vara en rättvis fajt mellan offer och brottsling heller"

Och VEM bestämmer vem som är brottsling eller inte? Jag menar, vad hindrar brottslingar från att skaffa pepparspray, knogjärn och tazers? Finns det ingen risk att dessa grejer används i KRIMINELLT syfte, menar du?

Du är väldigt självsäker! Men med tanke på hur gammal du var för 10-15 år sedan anser jag att du inte har några egna referenser för den självsäkerheten. Du har ingen aning om hur det var att leva och vara ung i Sverige (eller Finland) före din födelse! Det du läst dig till i borgerliga tidningar och på dito webbsidor är inga referenser som jag lägger någon vikt på.

Du snackar mest om att det inte var lika stor materiell välfärd och teknologiska bekvämligheter då du var ung, men det har inget att göra med vad jag talar om. Jag talar inte primärt om materiel välfärd, och jag kräver inte att materiell välfärd ska öka eller sjunka eller nått alls. Så polera upp dina egna svenskakunskaper du. Du har försökt attackera min position via en "strawman fallacy".

Om du inte vet skillnaden mellan "ingripa" och "försvara" (sig själv) så får jag ompröva min uppfattning om dina kunskaper i svenska. Det är förståeligt om du inte har fullständiga kunskaper, men säg det i så fall. Skillnaden är stor nog för att inte kallas bagatell.

Jag tror faktiskt jag får börja antingen betvivla din saklighet eller dina egna svenska kunskaper här, det finns nått som heter kontext och det var klart vad som menades. Att du fokuserar på onödiga petitesser visar mer om dig än om mig.

Det ena leder till det andra. Först var det pepparspray, nu vill du att man också ska få gå med knogjärn och tazer. Vad ska man härnäst få gå med?

1. Slippery slope fallacy.
2. Härnäst, vapen kanske. Ja jag tror faktiskt jag säger så.

Det kommer aldrig att bli en "rättvis fajt"! Begriper du inte att "buset" kommer att beväpna sig tyngre för varje nytt tillstånd som "vanligt" folk får vad gäller vapen. Får vi börja bära en "liten revolver" kommer busen att börja bära "stor pistol" o.s.v. Vad har du att sätta emot med din "lilla pistol" om du får pipan från en AK4 upptryckt i trynet?

Slippery slope fallacy igen. Detta händer inte ens i USA som du drog upp, faktum är att staterna som man får gå med vapen i är några av dom säkrare staterna. Rånare är inte proffessionella och utrustar sig inte för tillfället. Dessutom räcker en liten pistol bra till emot en AK-4, en liten pistol däckar en människa snabbare och enklare än ett stort och klumpigt gevär kan dras fram och avfyras, vilket inte heller kan gömmas vidare bra.

Faktum är att brott har gått ner i USA över åren som jag visade allt eftersom vapeninnehavet har ökat och allt flera stater började tillåta folk att bära vapen på sin person. Vilket förstås kräver en CCW licens i dom flesta stater.

Det är sant, jag har ingen statistik tillgänglig för att backa upp mitt påstående att varannan amerikan går omkring med vapen, men dom äger ett i alla fall. Men även dessa "byrålådsvapnen" är orsak till till att många dött i onödan, när bl.a. familjens småpojkar kommit åt dom.

Många småpojkar dör i onödan i bilolyckor i långt större utsträckning än dom nånsin gör av vapen. Detta är inte ett argument, endast ett känslomässig appeal. Vi kan lika gärna göra allt som kan vara farligt olagligt istället och njuta i illusionen av falsk säkerhet om vi ska börja gå denna väg. Nej istället borde man utbilda sina barn, men som sagt inte alla föräldrar är vidare bra föräldrar och olyckor kommer alltid att hända oavsett, men vapenollyckor med barn har sjunkit med 60% sen 1979 enligt den federala byrån ATF.
Igen så finns det ingen korrelation. Kanske utbildning och kunskap i säker vapenhantering hos barn plus en dos med respekt för vapen är en troligare orsak?
Dessutom, eldvapen i privata händer är använda 2.5 miljoner gånger varje år för att förhindra brott, detta är 6,849 gånger varje dag. Detta inkluderar våldtäkter, överfall och kidnappning. Antalet personer som räddas av vapen är magnituder större än antalet barn som skadas av vapen. (Gary Kleck, Criminologist, Florida State University, 1997)

Förresten, runt 39% av alla hushåll i USA har vapen, 50% i Finland plus många mera oregistrerade vapen.

Du hittade inte siffrorna fär Sverige? Finländarnas vapen är väl till 99% jaktvapen av samma typ som finns och är tillåtna i Sverige. Det finns ett mycket litet mörkertal i dessa länder, vad gäller illegala vapen.

Nej jag hittade inga siffror för Sverige men jag tror jag har hört dom är ungefär som Kanadas siffror, ett land med herrans många vapen där man kan köpa ammunition på wal-mart. Tyckte inte dom behövdes heller då jag hadde för flera andra länder med befolkningsstorlekar som kan jämföra sig med USA och även lilla Finland.

Varför ska dessa räknas bort? Det är väl fortfarande mord och vapen som används. Att vi kanske inte har lika mycket medkänsla för att buset tar livet av varandra är en annan sak, men det är en orsak till att "vanligt" folk skaffar sig vapen.

Därför det reflekterar ett unikt fenomen i en sub-kultur unik till USA som mer än nått har att göra med fattigdom, en lång historia av denna fattigdom och sociala motsättningar, och det är relativt isolerat från resten av det amerikanska samhället. Ja kanske detär en orsak till att vanligt folk skaffar sig vapen när dom hör på nyheterna om sånt här, men om dom inte ändå är väldigt troligt att stöta på dessa personer så vad gör det?

Problemet är just att tillgången på illegala vapen ökar i samma takt som legala vapen tillåts. Då menar jag inte jaktvapen (som även Kanada har gott om), utan typ pistoler och revolvrar. Diverse militärliknande vapen som i USA tillåts till jakt ökar också tillgången på vapen som buset vill ha. En Mauser avsedd för älgjakt är inte så "häftigt" att gå omkring på stan med.

Nej tyvärr, igen har du kastat ut ett påstående som det vore fakta fastän det saknar belägg. Kanada faller inte heller under ursäkten att det är jaktvapen, dom har en stor del handeldvapen, alla möjliga sorters vapen. Det finns åtminståne 10 miljoner vapen i Kanada och det uppskattats att 5 miljoner människor har inte registrerat sina vapen enligt den nya lagstiftningen och jag applåderar dem för detta motstånd emot regeringen. Likaså har vi kanske en halv miljon illegala vapen i Finland och jag är även stolt över detta faktum. Regeringen kan sticka sin näsa nån annanstans.
Illegala vapen är enkla att få tag på i dagens Sverige, dom smugglas in i landet och dom finns i den utsträckning dom kriminella vill ha vapen. Igen så pekar jag på statistiken och citerar slutsatsen som drogs från att läsa dessa källor på vapen och brott:

• Robyn Cohen, “Probation and Parole Violators in State Prison, 1991: Survey of State Prison Inmates”,
    Bureau of Justice Statistics
  • Brian Reaves, "Felony Defendants in Large Urban Counties, 1998", Bureau of Justice Statistics,
    November 2001
  • Ibid., based on a compilation of 85 separate surveys from 1959 through 1996
  • United States Secret Service Threat Assessment Center, Interim Report on the Prevention of Targeted
    School Violence, October 2000

"Criminals are not motivated by guns. They are motivated by opportunity. Attempts to reduce public access to firearms provide criminals more points of opportunity. It is little wonder that high-crime cities also tend to be those with the most restrictive gun control laws"
Och militärvapen tillåts inte i USA, dom har hårdare koll på sådana vapen än vad vi har i Finland.

Angående "ordspråket" så är det väl ganska klart att om inga skjutvapen fanns, skulle ingen kunna bli skjuten! Ju fler som har sådana, desto större är risken att fler blir skjutna. Många "vanliga svennsons" flippar ur i fyllan eller av psykiska orsaker och då är dom inte så "vanliga" och ofarliga längre.

Om man skulle ta allvarligt på sådana farhågor borde dom hetlevrade amerikanerna ta livet av varandra i långt större antal. Nej domedags profetior är detta. Dessutom om vi skulle gå allt till mötes på det viset så skulle allting vara olagligt. Allting har en risk för felanvändning.

Handguns.gif

antipentA skrev:

Haddock:
"Dessutom ska det ju fanimeg inte vara en rättvis fajt mellan offer och brottsling heller"

Och VEM bestämmer vem som är brottsling eller inte? Jag menar, vad hindrar brottslingar från att skaffa pepparspray, knogjärn och tazers? Finns det ingen risk att dessa grejer används i KRIMINELLT syfte, menar du?

Polisen brukar bestämma det men rent generellt är det den som attackerar och vill ha din plånbok.

Du har rätt, ingenting förhindrar brottslingar från att skaffa dessa och vapen, dom har gjort det i alla tider och gör det idag, det är inte ens svårt. Den enda som inte har rätt att skaffa det är den som lyder lagen. Bra för dom kriminella med andra ord.

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Haddock:
Så när man ska sälja pepparspray, knogjärn eller tazers så ska det stå en polis bredvid försäljaren och fråga kunden "Du, förresten, du är väl inte kriminell? Lova att du inte använder de här grejerna till nåt bus, okej?"?

Jag skulle nog snarare säga att vad som kommer att hända är att de som inte är GROVT kriminella (dvs de som inte idag använder sig av vapen) kommer att bli det (dvs börja använda sig av vapen) väldigt fort.

De flesta som börjar sin kriminella bana när de är unga använder inte vapen i början (och oftast inte senare heller, för den delen). Inbrottstjuvar, för att ta ett exempel, använder extremt sällan vapen. Vad tror du händer om inbrottstjuvarna:

1. Vet att det är sannolikt att det finns vapen hos den de bryter sig in hos och
2. Enkelt kan få tag på egna vapen att ha med sig vid inbrottet?

Du tror antagligen att de kommer att låta bli att göra inbrott.
Jag tror istället att de kommer att göra sina inbrott beväpnade, och det är inte en utveckling som JAG vill ha.

Så när man ska sälja pepparspray, knogjärn eller tazers så ska det stå en polis bredvid försäljaren och fråga kunden "Du, förresten, du är väl inte kriminell? Lova att du inte använder de här grejerna till nåt bus, okej?"?

Nej man ska bara sälja dom. Det spelar ingen roll för dom kriminella om man kan lagligt skaffa dom eller inte, dom behöver inte följa lagen och kan skaffa dom idag om dom så vill.

Jag skulle nog snarare säga att vad som kommer att hända är att de som inte är GROVT kriminella (dvs de som inte idag använder sig av vapen) kommer att bli det (dvs börja använda sig av vapen) väldigt fort.

Men herregud, ska du bara börja upprepa vad vi redan gått igenom så ids inte blanda dig i debatten. Det där är redan motbevisat som den myt det är. Eller är syftet bara att begrava mig under en hög med mothugg så jag inte kan fokusera mig på den person jag faktiskt snackar med?

De flesta som börjar sin kriminella bana när de är unga använder inte vapen i början (och oftast inte senare heller, för den delen). Inbrottstjuvar, för att ta ett exempel, använder extremt sällan vapen. Vad tror du händer om inbrottstjuvarna:

1. Vet att det är sannolikt att det finns vapen hos den de bryter sig in hos och
2. Enkelt kan få tag på egna vapen att ha med sig vid inbrottet?

Du tror antagligen att de kommer att låta bli att göra inbrott.
Jag tror istället att de kommer att göra sina inbrott beväpnade, och det är inte en utveckling som JAG vill ha.

Dom kan få enkelt tag på vapen idag och regerigen för all dess huffande och puffande har aldrig lyckats stoppa den svarta marknaden. Fastän vapen är så lätt tillgängliga i USA så är det långt ifrån alla kriminella som använder vapen vid inbrott. Denna "utveckling" är en ihopkokad mardröm av egen konstruktion. Och i fall där vapen används för försvar så resulterar 999 fall av 1000 i en blodlös upplösning i USA. (Dr. Gary Kleck, “Point Blank: Guns and Violence in America.” New York: Aldine de Gruyter.)

P.S. Eftersom du uppenbarligen inte läste allt som skrivits, 50% av finländska hushåll har vapen, mer än USA och ditt konstruerade scenario har inte hänt här heller.

P.P.S. Jag förväntar mig en källa som bevisar ditt påstående som jag understreckat. Just nu låter det bara som när min andra motståndare tidigare gjorde ett uttalande som om det vore faktum och på närmare undersökning visades vara så långt ifrån som det kunde vara.

Kapten Haddock skrev:

Du snackar mest om att det inte var lika stor materiell välfärd och teknologiska bekvämligheter då du var ung, men det har inget att göra med vad jag talar om. Jag talar inte primärt om materiel välfärd, och jag kräver inte att materiell välfärd ska öka eller sjunka eller nått alls.

Var har jag snackat om det? Materiellt och teknologiskt kunde det inte vara samma som idag, eftersom mycket av det vi har nu inte ens fanns att få för 25-30 år sedan. Men det verkar som att unga idag tycker att allt blir sämre om man inte kan få allt det som finns i "skyltfönstret". Men du med "kräver inte att materiell välfärd ska öka eller sjunka eller nått alls" menar det, vad menar du då?

Jag tror faktiskt jag får börja antingen betvivla din saklighet eller dina egna svenska kunskaper här, det finns nått som heter kontext och det var klart vad som menades. Att du fokuserar på onödiga petitesser visar mer om dig än om mig.

Det är du som tycker det är petitesser, jag vill bara veta vad vi talar om. Du kanske har läst (hört?) vad polisen sa, men inte jag. Så därför vet du kanske att dom talade i kontext, men det vet inte jag. Därför ville jag ha klarhet i det, eftersom du inte nämnde något om det tidigare.

Jag avstår att kommentera resten, eftersom jag inser att du är av den åsikten att folk gärna utan hinder ska får leka John Wayne på gatorna bäst dom vill. Därmed ser jag ingen mening med att fortsätta meningsutbytet heller.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

Lite statistik..

Deadliest Mass Shootings (10 or more dead) in Western Democracies, 1966-2002

Date             Place	                Dead    Legal status	

26 Apr 2002 	Erfurt, Germany	        16 + 1	Legal guns, pistol club member	
27 Sep 2001	Zug, Switzerland   	14 + 1	Legal guns, licensed pistol owner	
29 Jul 1999	Atlanta, GA, [B]USA[/B]	12 + 1 	Legal guns, no licence required	
20 Apr 1999  	Littleton, CO, [B]USA[/B] 	13 + 2	Not legal guns	
28 Apr 1996 	Port Arthur, Australia	35	Not legal guns	
13 Mar 1996 	Dunblane, Scotland	17 + 1	Legal guns, pistol club member	
16 Oct 1991	Killeen, TX, [B]USA[/B]	23 + 1	Legal guns, no licence required	
13 Nov 1990     Aramoana, New Zealand 	13 + 1	Legal guns, licensed gun owner	
18 Jun 1990     Jacksonville, FL, [B]USA[/B] 	 9 + 1	Legal guns, no licence required	
06 Dec 1989	Montreal, Canada 	14 + 1	Legal guns, no licence required	
19 Aug 1987 	Hungerford, England 	16 + 1	Legal guns, pistol club member	
20 Aug 1986	Edmond, OK, [B]USA[/B] 	14 + 1	Legal guns, no licence required	
18 Jul 1984 	San Ysidro, CA, [B]USA[/B] 	21 + 1	Legal guns, no licence required	
01 Aug 1966	Austin, TX, [B]USA[/B]  	16 + 1 	Legal guns, no licence required
Gun deaths per 100,000 population (for the year indicated):

Homicide	Suicide		Unintentional

USA		4.08 (1999)	6.08 (1999)	0.42 (1999)

Canada		0.54 (1999)	2.65 (1997)	0.15 (1997)

Switzerland	0.50 (1999)	5.78 (1998)	-

Scotland	0.12 (1999)	0.27 (1999)	-

England/Wales	0.12 (1999/00)	0.22 (1999)	0.01 (1999)

Japan		0.04 (1998)	0.04 (1995)	<0.01 (1997)

källa: http://www.gun-control-network.org

Var har jag snackat om det? Materiellt och teknologiskt kunde det inte vara samma som idag, eftersom mycket av det vi har nu inte ens fanns att få för 25-30 år sedan. Men det verkar som att unga idag tycker att allt blir sämre om man inte kan få allt det som finns i "skyltfönstret". Men du med "kräver inte att materiell välfärd ska öka eller sjunka eller nått alls" menar det, vad menar du då?

Som sagt du snackar om nått helt annorlunda än vad jag snackar om. Vilket handlar om individuell frihet först och främst. Jag menade att presentera min position om liberalism från en ideologisk vinkel. När jag tycker det går från bättre till sämre så syftar jag på den ökade legaliseringen, regleringen, övervakningen av våra liv, och regeringens ökande inflytande i våra liv.

Du säger det var sämre då du var ung och jag inser vi har haft det långt bättre ur den synpunkten men det betyder inte att jag borde tacka och bocka för att jag har det rent materialiskt bra. Jag vill verkar för ett liberalt samhälle och det som hänt i min livstid har tagit samhälletallt längre bort från detta.

Det är du som tycker det är petitesser, jag vill bara veta vad vi talar om. Du kanske har läst (hört?) vad polisen sa, men inte jag. Så därför vet du kanske att dom talade i kontext, men det vet inte jag. Därför ville jag ha klarhet i det, eftersom du inte nämnde något om det tidigare.

Och jag anser att från det jag sagt så skulle kontexten detta vara tillräckligt uppenbart men detta verkar nu vara en extremt tråkig övning i grammatik så det kan läggas ner. Jag kan erkänna förstås att jag är van att debattera på engelska vilket speciellt resulterar i särskrivningar på min part.

Jag avstår att kommentera resten, eftersom jag inser att du är av den åsikten att folk gärna utan hinder ska får leka John Wayne på gatorna bäst dom vill. Därmed ser jag ingen mening med att fortsätta meningsutbytet heller.

Nämen oj vad roligt med en ad-hominem & en oärlig förvrängning av min position som avslutning på den delen av debatten, jag tackar och bockar! Fast du kunde ju ha jämfört mig med Clint Eastwod istället för den fjanten i vit hatt.

Kapten Haddock skrev:

Nämen oj vad roligt med en ad-hominem & en oärlig förvrängning av min position som avslutning på den delen av debatten, jag tackar och bockar! Fast du kunde ju ha jämfört mig med Clint Eastwod istället för den fjanten i vit hatt.

Det är möjligtvis inte så att du precis har läst en genomgång av möjliga argumentationsfel? :OO

Du har dessutom fel, det är inte ett argumentationsfel när slutsatsen är förståelig. Man kan lätt dra slutsatsen att du är för en våldsupptrappning efter att ha läst dina kommentarer i andra trådar. Som exempel när du säger i RTS-tråden att polisen borde sikta mot demonstranters huvuden oftare. Bara en sån grej.. :l Eller att du precis nyss ansåg att "nästa steg" var att sätta handeldvapen i händerna på vanligt folk.

Nej jag kan dom flesta utantill från förr men, det är inte möjligt att du kunde nån gång bidra med nått nyttigt istället för en massa jävla onödigt tjafs och bullshit? Roligt att se att du försvarar sådana metoder förstås!

Kapten Haddock skrev:

..det är inte möjligt att du kunde nån gång bidra med nått nyttigt istället för en massa jävla onödigt tjafs och bullshit?

Jag bidrog precis med lite nyttig statistik, men den var väl lite för "jobbig" för att kommentera kan jag tro.. ;)

Kapten Haddock skrev:

Roligt att se att du försvarar sådana metoder förstås!

Som jag sa ovan, det är inte en debattmetod när du faktiskt ger sken av att vara för upptrappad våldsanvändning.

(raderat)

Eller att du precis nyss ansåg att "nästa steg" var att sätta handeldvapen i händerna på vanligt folk.

Folk har rätt att försvara sig. (raderat) Betyder inte att jag vill trappa upp våldet. Har citerat statistik som visar att korrelationen inte har observerats och att en våldsupptrappning inte är resultatet. Snarare våld och brott kommer och går i cykler relaterat till andra orsaker.

Jag bidrog precis med lite nyttig statistik, men den var väl lite för "jobbig" för att kommentera kan jag tro..

Vad visar det som inte redan bevisat vad jag sagt? Fastän det är nu väldigt nedslimmad statistik, bättre påväg. (Raderat)

EDIT: Läsvärt:
http://www.guncite.com/gun_control_gcgvsupp.html

EDIT2: Jag ska säga att jag inte seriöst förväntar mig en sådan frihet här i norden gällande vapen men jag hoppas seriöst på att vi skrotar våra skräpiga system och ersätter dom med ett enkelt licenssystem. Det är bara för löjligt att behöva be polisen för varje vapen man vill köpa och att skriva ner var man ska använda det som om dom inte kunde få nog med information om ens angelägenheter.

Det vore enklare om man kunde få en vapenlicens likt ett körkort och därefter få köpa vapen. Vapnen kan registreras ändå i en regeringsdatabas. Helt onödigt och hjälper ingenting i min mening men lungar väl folk som tycker regeringen måste veta sånt.

Detta skulle införas på europeisk nivå, en lag för hela europa. Man kunde få köpa vapen från andra länder som man kan idag(men krångligt med pappersarbete) om man skaffar ännu en licens för just det, och den kunde gälla bara för ett visst antal vapen.

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

HiDensity skrev:

Jag bidrog precis med lite nyttig statistik, men den var väl lite för "jobbig" för att kommentera kan jag tro.. ;)

och vad har usa med sverige att göra? hur är den statistiken relavant i sverige?

[B]
Country  	Year  	Population  	Total Death  	Total Homicide  	Firearm Homicide  	Total Suicide  	Firearm Suicide
[/B]
Estonia 	1994 	1,499,257 	70.76 		28.21 			8.07 			40.95 		3.13
Hungary 	1994 	10,245,677 	39.01 		3.53 			0.23 			35.38 		0.88
Slovenia 	1994 	1,989,477 	33.37 		2.01 			0.35 			31.16 		2.51 
Finland 	1994 	5,088,333 	30.72 		3.24 			0.86 			27.26 		5.78 	
Brazil 		1993 	160,737,000 	25.34 		19.04 			10.58 			3.46 		0.73 	 
Denmark 	1993 	5,189,378 	23.46 		1.21 			0.23 			22.13 		2.25 	 
Austria 	1994 	8,029,717 	23.36 		1.17 			0.42 			22.12 		4.06 	
Switzerland 	1994 	7,021,000 	22.80 		1.32 			0.58 			21.28 		5.61 	
France 		1994 	57,915,450 	22.67 		1.12 			0.44 			20.79 		5.14 	
Mexico 		1994 	90,011,259 	21.74 		17.58 			9.88 			2.89 		0.91 	 
Belgium 	1990 	9,967,387 	20.77 		1.41 			0.60		 	19.04 		2.56 	
Portugal 	1994 	5,138,600 	18.95 		2.98 			1.28 			14.83 		1.28 	 
United States 	1993 	257,783,004 	18.57 		5.70 			3.72 			12.06 		7.35 	
Japan 		1994 	124,069,000 	17.34 		0.62 			0.02 			16.72 		0.04 	
Sweden 		1993 	8,718,571 	17.12 		1.30 			0.18 			15.75 		2.09 	
Germany4 	1994 	81,338,093 	17.00 		1.17 			0.22 			15.64 		1.17 	
Taiwan5 	1996 	21,979,444 	15.00 		8.12 			0.97		 	6.88 		0.12 	 
Singapore 	1994 	2,930,200 	15.77 		1.71 			0.07 			14.06 		0.17 	 
Canada 		1992 	28,120,065 	15.64 		2.16 			0.76 			13.19 		3.72 	
Mauritius 	1993 	1,062,810 	15.42 		2.35 			0 			12.98 		0.09 	
Argentina 	1994 	34,179,000 	15.25 		4.51 			2.11 			6.71 		3.05 
Norway 		1993 	4,324,815 	14.75 		0.97 			0.30 			13.64 		3.95 
N. Ireland 	1994 	1,641,711 	14.74 		6.09 			5.24 			8.41 		1.34 
Australia 	1994 	17,838,401 	14.65 		1.86 			0.44 			12.65 		2.35 
New Zealand 	1993 	3,458,850 	14.63 		1.47 			0.17 			12.81 		2.14 
Scotland 	1994 	5,132,400 	14.46 		2.24 			0.19 			12.16 		0.31 
Hong Kong 	1993 	5,919,000 	11.52 		1.23 			0.12 			10.29 		0.07 
Netherlands 	1994 	15,382,830 	11.25 		1.11 			0.36 			10.10 		0.31 
South Korea 	1994 	44,453,179 	11.17 		1.62 			0.04 			9.48 		0.02 	
Ireland 	1991 	3,525,719 	10.68 		0.62 			0.03 			9.81 		0.94
Italy 		1992 	56,764,854 	10.42 		2.25 			1.66 			8.00 		1.11 	
England/Wales6 	1992 	51,429,000 	9.53 		1.41 			0.11 			7.68 		0.33 	
Israel 		1993 	5,261,700 	9.80 		2.32 			0.72 			7.05 		1.84 	
Spain 		1993 	39,086,079 	8.97 		0.95 			0.21 			7.77 		0.43 	
Greece 		1994 	10,426,289 	4.61 		1.14 			0.59 			3.40 		0.84 	
Kuwait 		1995 	1,684,529 	3.50 		1.01 			0.36 			1.66 		0.06
[b]
Country 	Year 	Population 	Total Death 	Total Homicide 		Firearm Homicide 	Total Suicide 	Firearm Suicide
[/b]
288 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
157 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)