webForumDet fria alternativet

Kvällens partiledardebatt

Politik & samhälle

111 svar · 3 992 visningar · startad av DavidB

Medlem sedan jan. 20001 372 inlägg
Frågan#1

Ja, då har det precis varit en partiledardebatt på tv. vad tycker ni?

Jag får säga att jag håller med Reinfelt till de flesta punkterna, dock tycker jag att Persson tar upp två saker jag tycker är viktiga och det är miljöfrågorna i EU samt de religösa friskolorna.

Medlem sedan nov. 20021 222 inlägg

Jag tycker att Persson vann helt klart! Jävla Reinfeldt, han kan inte ens svara på den där frågan "Vad kan ni göra för mig som har 5000 kr i sjukpenning?". Skammligt!

Jo, det kan jag hålla med om var lite dåligt att han inte kunde ge ett rakt svar på.

Dock tycker jag det kändes som vanligt. Persson kritiserade Reinfelt utan att ha nåt bättre att komma med själv.

Reinfelt vill skapa jobb, Persson argumenterade ju mest för "att hålla ihop landet".

Jag anser att Persson är bäst, hans politik trycker inte ner de svaga. Visst Reinfeldt säger att det kommer bli mer jobb, men det tror inte jag på. Även om det skulle bli mer jobb så är det ju på lång, lång sikt. Ska de arbetslösa och de sjuka bli straffade för detta?

Nu kommer jag inte ihåg siffrorna exakt de drog upp i början av programmet men har för mig det var ungefär 4,5 miljoner i arbetsför ålder. Varav ca 1,5 miljoner var arbetslösa, i åtgärder, förtidspensionerade eller motsvarande.

Av dessa 3 miljoner som jobbar var det 2/3 i privat sektor och 1/3 i offentlig.

Det betyder att det är 3 miljoner som försörjer 9 miljoner, och med detta vill Persson ge mer av de pengarna som dessa tjänar in till de 1,5 miljoner som inte jobbar. Vore det inte bättre att skapa fler jobb så att de kan försörja sig själva istället för att bli försörjda?

OT:
Hörde precis på aktuellt att Svensk Näringsliv har gjort en rapport att det kan skapas 500.000 nya jobb på 5 år med vissa åtgärder.

Men vad tycker du personligen om att sänka bidragen för arbetslösa och sjuka? Det är ju svårt att leva för dem så som det är nu. Tänk dig då när de får det mycket, mycket sämre!

Jag tycker att man skall försöka undvika detta om det går, men jag ser det som en möjlig utväg.

Dock tycker jag att sänkningar av vissa skatter (t.ex. förmögenhetsskatten) för tillfället inte är motiverat vilken kan väga upp dessa sänkningar lite, dock inte helt och hållet.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

DavidB skrev:

Det betyder att det är 3 miljoner som försörjer 9 miljoner,..

Nu har jag inte sett debatten eftersom jag jobbade, men det hindrar ju inte att jag teoriserar lite kring det här med jobb. :p

Jag tycker inte att det rent principiellt är något fel med att 3 miljoner försörjer 9 miljoner. Det finns ju uppenbarligen inte mer som behöver göras i samhället så att alla behöver jobba heltid.

Jag ifrågasätter tänkandet där man ska "skapa" jobb som egentligen inte behövs. Är det verkligen något vi ska sträva efter generellt i samhället, att jobba mer?

Det finns rätt mycket forskning kring det här med arbete och effektivisering i framtiden. Vissa hävdar att endast 20% av den nuvarande arbetskraften kommer behövas om 20-30 år, pga enorma effektiviseringar i produktion mm.

Jag tycker vi ska sträva efter att alla som jobbar, jobbar färre timmar, så att fler kommer in på den befintliga arbetsmarknaden, istället för att öka konsumtion och skapa jobb som inte behövs.

Det borde vara en strävan globalt, att jobba så lite som möjligt, och leva så mycket som möjligt. :)

Medlem sedan mars 200628 inlägg

joel_joel88 skrev:

Jag tycker att Persson vann helt klart! Jävla Reinfeldt, han kan inte ens svara på den där frågan "Vad kan ni göra för mig som har 5000 kr i sjukpenning?". Skammligt!

Kan inte mer än hålla med, pinsamt.

Medlem sedan jan. 2006600 inlägg

Såg den inte men om Perssons gamla prestationer är nått att gå efter så är det samma gamla hetluft och tom retorik som låter mycket men betyder inget.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Persson vill verkligen rädda alla stackars svenskar, skapa jobb, nej det går inte, bidrag är bättre skönare och ger ett starkare Sverige. :OO

Har du inte hört nyheten? Att ha jobb är inte nått vi ens borde sträva efter. Om sånt verklighetsfrämmande skitsnack får vikt så blir sverige det nya Afrika när resten av världen går om i utvecklingen.

Eller hur... Det sjuka i det hela är att det är så många som stödjer Görans åsikter på den punkten. :x

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Persson: "Ni sparkar på dom som redan ligger!"
Reinfeldt: "Det måste löna sig att arbeta!"

Undra när man får höra något nytt... :l

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

HiDensity skrev:

Jag tycker vi ska sträva efter att alla som jobbar, jobbar färre timmar, så att fler kommer in på den befintliga arbetsmarknaden, istället för att öka konsumtion och skapa jobb som inte behövs.

Håller med om det. Det finns många som jobbar mer än 8 timmar per dag i snitt, mycket övertid alltså. Många som jobbar mycket, gör det för att kunna konsumera mera medan andra inte får ihop det till mer än det absolut nödvändigaste men deltider. Man kan ju börja med att få ner övertidsjobbarnas arbetstid till det normala, så skapar man redan där fler möjligheter till heltider och ett antal nya jobb i den befintliga arbetsmarknaden.

Om folk vill jobba extra så är det deras rätt att göra så. Det behövs inte ännu mera regler och byråkrati, de enda som tjänar på det är pappersknuffarna vid staten som får mera jobb.

Medlem sedan jan. 20014 973 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Såg den inte men om Perssons gamla prestationer är nått att gå efter så är det samma gamla hetluft och tom retorik som låter mycket men betyder inget.

Men kom in i matchen.

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Om folk vill jobba extra så är det deras rätt att göra så. Det behövs inte ännu mera regler och byråkrati, de enda som tjänar på det är pappersknuffarna vid staten som får mera jobb.

Men ingen får gå arbetslös med ersättning från a-kassa om dom inte kan få jobb, bl.a. på grund av detta? Eller ingen får vara sjukskriven med ersättning från sjukförsäkringen för att dom är för sjuka för att jobba?

A side note: Jag tipsade (på skoj förstås) en sjukskriven kille att kräva av försäkringskassan att hans skulle få bli deras "förtroendeläkare" eftersom det bara krävdes att man kan sitta vid ett skrivbord och underteckna avslagsrekommendationer för folk som blev sjukanmälda. Men allvarligt, det klarar nog vem som helst även om man har ett fysiskt handikapp, brutna ben eller liknande! Men de flesta andra jobb kan man klara i en sådan situation?

Ser inte poängen med ditt raljerande om arbetslösa nu, kan man inte få jobb så får man bidrag tills man kan få jobb, det har ingen sagt nått om så ingen poäng att ens dra upp det. Vad vi snackar om är jobbskapande och man skapar inte riktiga jobb genom att ännu ta bort rättigheter från dom som redan arbetar och dom som ger arbete. Att genom tvång fördela existerande jobb emellan flera personer suger helt enkelt som lösning.

Mozfan skrev:

Man kan ju börja med att få ner övertidsjobbarnas arbetstid till det normala, så skapar man redan där fler möjligheter till heltider och ett antal nya jobb i den befintliga arbetsmarknaden.

Dagens skatter gör det väldigt svårt för företagare att ens tänka en sådan tanke!

265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)