webForumDet fria alternativet

Längre och hårdare straff för brottslingar?

Politik & samhälle

198 svar · 6 837 visningar · startad av echoSwe · sida 3 av 10

Frågan, av echoSwe

- Ska vi ha längre och hårdare straff för förstagångsbrottslingar? - Ska vi ha längre och hårdare straff för andragångsbrottslingar? - Ska vi ha längre och hårdare straff för återfallsbrottslingar där antal brott \> 2? - Skattefiffel (böter till 6 års fängelse) att jämnställa med misshandel (böter till 2 års fängelse? [\[1\]](http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19710069.HTM) [\[2\]](http://www.notis

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Cassady skrev:

Absolut. Men först måste vi få bukt på problemen! Därefter kan vi börja med vårt reformarbete eller vad som nu är aktuellt. Om vi alla bara "chippar in" lite kan vi göra världen till en bättre plats...

Skatterna är en del av problemet. Man kan inte lösa alla problem genom att pumpa in mer och mer pengar via skatterna. Till slut leder det bara till större och större ineffektivitet och slöseri. Det ena utesluter inte det andra. Tvärtom. De kompletterar varandra mycket väl.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

micke_nkpg skrev:

Alltså vore det helt oki att sätta alla som kastar gatsten och slå sönder andras egendom på en öde ö utan mat? De kommer då vara i ett socialt sammanhang som de kommer älska då de slipper alla oliktänkande.

Redigerat med anledning av webForums regler §4.
Synpunkter angående detta beslut, ta kontakt med Mr. N. alternativt forumledare@webforum.nu.

Mr. N.
Moderator, webForum

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

skatter ska gå till bla. infrastruktur, polis, rättsväsende och inte så himla mycket mera. Resten kan faktisk privata intressen fixa.

micke_nkpg skrev:

skatter ska gå till bla. infrastruktur, polis, rättsväsende och inte så himla mycket mera. Resten kan faktisk privata intressen fixa.

Och den här tråden handlar om polis och rättsväsende, vilket skatt ska användas till då alltså. Vad var din poäng?

legis skrev:

Man kan inte lösa alla problem genom att pumpa in mer och mer pengar via skatterna.

Helt sant. Inneffektivitetsproblem löses aldrig genom enbart ökade resurser. Däremot kan tillfälligt ökade resurser för användning till just omstrukturering, omorganisation och utbildning, hjälpa till.

legis skrev:

Till slut leder det bara till större och större ineffektivitet och slöseri.

Detta håller jag inte med om. Varför skulle större resurser automatiskt leda till ineffektivitet? Går det att applicera den modellen på näringslivet också? Ju större ett företag blir, desto sämre blir det?

Nä, så kan man inte tänka. Ineffektivitet och dåligt användande av pengar är snarare en effekt av dåliga arbetsmetoder och bristfällig kunskap hos de som leder arbetet.

HiDensity skrev:

Och den här tråden handlar om polis och rättsväsende, vilket skatt ska användas till då alltså. Vad var din poäng?

Ska ta det en gång till... verkar behövas. Om staten sysslar med några få men viktiga saker kommer skattenivån bli lägre och där med även individensfrihet.

micke_nkpg skrev:

..kommer skattenivån bli lägre och där med även individensfrihet.

Jag antar att du menar att individens frihet blir högre, även om du skriver lägre.

Jag håller naturligtvis inte med. Det du kallar "individens frihet" kallar jag "orättvisa".

Maximal "individuell frihet", uppnås naturligtvis genom att minimera alla skatter och slopa statligt finansierad välfärd. Det ger också maximal orättvisa.

HiDensity skrev:

Jag antar att du menar att individens frihet blir högre, även om du skriver lägre.

Jag håller naturligtvis inte med. Det du kallar "individens frihet" kallar jag "orättvisa".

Maximal "individuell frihet", uppnås naturligtvis genom att minimera alla skatter och slopa statligt finansierad välfärd. Det ger också maximal orättvisa.

jag antog att du skulle förstå vad jag menade, men oj vad fel jag hade... måste tydligen skriva allt ordagrant i fortsättningen.

Orättvisa för vem? dem dömda som ska sitta inne, likt de som vandalisera gator i sthlm då eller? för det är ju detta vi ska ha polisen till ;)

micke_nkpg skrev:

Orättvisa för vem? dem dömda som ska sitta inne, likt de som vandalisera gator i sthlm då eller? för det är ju detta vi ska ha polisen till ;)

fan vad synd, jag som tyckte vi hade fått igång lite konstruktiv debatt. Osså var du bara tvungen att förstöra med ett osakligt argument. :l Tar en tupplur istället då. Hejjs!

HiDensity skrev:

fan vad synd, jag som tyckte vi hade fått igång lite konstruktiv debatt. Osså var du bara tvungen att förstöra med ett osakligt argument. :l Tar en tupplur istället då. Hejjs!

det du kallar orättvisa är tvång för en enskild att bekosta andras trygghet. Varje person har skyldighet/rättighet att forma sitt egna liv och ta eget ansvar för det.

Dock är samhället skyldigt att skydda och förebygga så att den enskilde kan genomföra detta. Därav behövs polis och rättsväsende vara offentligt bekostat. Och det ska vara så att de som vandaliserar eller använder våld på olika sätt ska verkligen spärras in.

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Hårdare straff för brott mot kvinnor JA
typ våldtäkt misshandel överfall
samt mot pedofiler

Brott som bara skadar en själv bör sänkas medans brott som riktas mot andra ska skärpas.

micke_nkpg skrev:

det du kallar orättvisa är tvång för en enskild att bekosta andras trygghet. Varje person har skyldighet/rättighet att forma sitt egna liv och ta eget ansvar för det.

Se där. Ett ordentligt svar! (y)
Vi har helt enkelt olika åsikter i den här frågan. Visst kan man kalla det "tvång att bekosta andras trygghet" om man vill. Jag tycker dock att det ska vara så. Jag betalar gladeligen en hög skatt om jag vet att pengarna går till att skapa trygghet och hjälp till mina medmänniskor. Jag tycker det är viktigare än individuell frihet.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

micke_nkpg skrev:

och dom som inte kan eller klara av det av olika anledningar?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Cassady skrev:

Varför? Är inte ett fungerande samhälle utan våldsmän, tjuvar och vandaler värt alla pengar i världen?

Om höjda skatter vore lösningarna på alla problem, varför betalar vi inte 100 % i skatt?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Kapten Haddock skrev:

Deportering för första generationens invandrare som begår grova brott ställer jag mig också bakom.

Ska det även gälla svenska medborgare?

Medlem sedan okt. 2005541 inlägg

Rikard skrev:

Om höjda skatter vore lösningarna på alla problem, varför betalar vi inte 100 % i skatt?

Vi kunde ju börja med att få alla att betala den skatt dom borde betala (som vi andra gör), istället för att smita undan. Då skulle vi sannolikt kunna sänka skatterna utan att dra in på någonting och ändå lägga någon miljard på bättre kriminalvård!

Det är därför beklagligt att se nyliberala åsikter som "En nyliberal person som bryter mot lagen genom att tex undanhålla skatt, är i min mening ingen omoralisk person utan en person som lever efter sin övertygelse och en person som har mitt fulla förtroende" (liberal debatt). Vilka andra lagar kan nyliberaler bryta mot utan att tappa förtroendet bland likasinnade? :q

Bättre är det med kristdemokraterna, som säger att "Det är inte förenligt med en god etik och ett gott samhällsansvar att undanhålla den skatt som är grunden för den välfärd vi har i Sverige".

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

Rikard skrev:

Om sänkta skatter vore lösningen på alla problem, varför betalar vi då inte 0% i skatt?

Rikard skrev:

Du menar ett system med 100% skatt och medborgarlön? Det är en mycket intressant tanke. Jag skulle mer än gärna vara med på ett test.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Rikard skrev:

Det undrar jag med :q

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

antipentA skrev:

Om sänkta skatter vore lösningen på alla problem, varför betalar vi då inte 0% i skatt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Laffer_curve

Är iofs ett svar även på den andra frågan. Frågan för oss är; vilken sida av Laffer-kurvan befinner vi oss på?

Medlem sedan maj 2006296 inlägg

UlfT:

Precis min poäng. Varken 0% eller 100% skatt är giltiga alternativ, och det gör frågorna "varför har vi inte.." rätt meningslösa. Vi har inte 100% eller 0% skatt för att det vore ineffektivt.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
115 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)