antipenta skrev:
Mitt mål är att se till att så många som möjligt inte blir kriminella från början, och att de som blir det får sådant stöd att de inte fortsätter sin kriminella bana är inte orimligt.
Du har vi samma mål, dock är jag av den åsikten att det är orimligt att rehabalitera alla kriminella.
antipenta skrev:
Du hänger verkligen inte med på resonemanget med att REHABILITERA. Att man rehabiliterar grovt kriminella innebär att man får dem att sluta vara grovt kriminella.
Jodå jag hänger med i resonemanget med att rehabalitera, men du verkar inte förstå att man inte kan/kommer att kunna rehabilitera all kriminella.
antipenta skrev:
Det innebär alltså att de istället för att utföra brott skaffar ett jobb och betalar skatt.
Oj... Du förutsätter bara helt sonika att det finns ett jobb att få för dessa, sverige har idag nästan 1 Miljon människor i arbetsför ålder som står utanför arbetslivet och du vill att arbetsgivaren istället skall satsa på att anställa någon före detta kriminell, som kanske inte har någon utbildning. kom igen nu va...
antipenta skrev:
Precis! Därför bör vi se till att vi inte HAR kriminella element.
Troligt va! Varför är det så svårt att argumentera för sin sak utifrån den verklighetsbild som vi har och inte ett drömscenario som aldrig kommer inträffa.
antipenta skrev:
Vi bör INTE se till att hålla de kriminella element vi redan har fortsatt kriminella
Du verkar inte förstå vad jag säger, det är ingen som vill ha dem som kriminella utom de själva, de vill inte/kan inte/orkar inte/bryr sig inte om att rehabiliteras. Det är dessa personer som är problemet, inte de som kan rehabiliteras, dessa behöver vi inte låsa in för alla framtid, men de som inte kan rehabiliteras utan väljer att fortsätta sin kriminella bana, dessa skall låsas in.
antipenta skrev:
Jag håller med om att vissa inte kan bli bättre, eftersom samhället misslyckats så grovt med dem redan att det är försent. De som hamnar här kan vi inte göra mycket åt.
Nu är du där nästan. Du behöver bara säga att du vill låsa in dessa personer på mycket längre tid än vad de får idag så är vi nästan överrens....
antipenta skrev:
Ja, idag. Andelen som inte kommer att svara på BRA rehab när vi infört det kommer att vara väldigt låg om allting fungerar som det ska.
Vad gör vi då med de (väldigt få) personer som inte svarar på rehabiliteringen?
Debatten har spårat ut eftersom jag misstänker att du lika lite som jag tror att antingen moroten eller piskan esamt kan klara jobbet.
Det jag förspråkar är att i början så får man en stor saftigt morot och ett lätt piskrapp, samtidigt som man förvisas om vad som kommer att hända om man inte tar moroten till sig. Om man inte förstår budskapet så blir moroten mindre och mindre medans piskrappen blir fler och fler. Tillslut så säger samhället att du är inte intresserad att ingå i vårt samhälle och leva efter de regler som vi har och du skall inte vara en del av det.
- M