webForumDet fria alternativet

Reclaim the city - varför?

Politik & samhälle

562 svar · 18 677 visningar · startad av Lizard King · sida 8 av 29

Frågan, av Lizard King

<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=541312&previousRenderType=6>

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan okt. 2005145 inlägg

EsquirA skrev:

hur har du tänkt dig att man ska kunna tillföra något bra till företaget om man jobbar på ett ställe där man blir utskälld av sin arbetsgivare dagligen för man inte sliter som ett djur dagarna i ända tills man får arbetsskador och måste sjukskriva sig?

Enkelt....byt jobb.
Det är enklare att hata andra för deras framgång än att göra något åt sin egen motgång.
Jag själv har bara haft vikariat, gått kurser och varit arbetslös i stort sett ända fram tills för 1,5 år sedan då jag äntligen fick ett jobb som jag trivs med och som jag redan gjort mig oumbärlig på.
Man skapar sin egen framtid och det kan vara så in i helvete jobbigt...men när man väl gjort det så smakar framgången mycket bättre.

För att ta ett exempel av min korkade jämförelse....hur tror du att man ska kunna tas på allvar och få respekt av majoriteten genom att ha ett stenåldersbeteende?

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

medialabs skrev:

Värnplikten kan vara mycket givande för vissa, själv stortrivdes jag i den finska armén. Men känner mig inte som en triggerhappy combatkuk. Om det skulle behövas så skulle jag dra på mig uniformen och stå i första ledet och försöka hindra bråkmakare från att förstöra annans egendom och människor. Att kalla in människor från armén till att stödja polisen skulle nog i mina ögon vara en utmärkt idé när det gäller demonstrationer som tenderar att urarta.

Snälla!
I sverige är inte Försvarsmakten till för att använda våld mot civila bråkmakare. Det har vi en ordningsmakt till.

//Henrik

Medlem sedan mars 20023 686 inlägg

Zpookey skrev:

Enkelt....byt jobb.

Det är enklare att hata andra för deras framgång än att göra något åt sin egen motgång.
Jag själv har bara haft vikariat, gått kurser och varit arbetslös i stort sett ända fram tills för 1,5 år sedan då jag äntligen fick ett jobb som jag trivs med och som jag redan gjort mig oumbärlig på.
Man skapar sin egen framtid och det kan vara så in i helvete jobbigt...men när man väl gjort det så smakar framgången mycket bättre.

Dummaste jag hört på länge.. "Byt jobb..." jo tjena.. kan redan nu känna på mig att jobberbjudandena kommer att regna över mig om jag säger upp mig imorgon från mitt Jobb.

Vad är det för drömvärld du lever i?

EsquirA skrev:

Där håller jag helt med dig. :h.

Holy shit :e

devotion skrev:

Snälla!
I sverige är inte Försvarsmakten till för att använda våld mot civila bråkmakare. Det har vi en ordningsmakt till.

//Henrik

Och var i mitt inlägg skrev jag om att använda våld? Tror att det fungerar bra med en kravallsköld och tårgas och möjligtvis en batong för att skydda sig mot direktangrepp om dessa trevliga människorna försöker ta sig förbi avspärrningar för att vandalisera lite mer..

medialabs skrev:

Dummaste jag hört på länge.. "Byt jobb..." jo tjena.. kan redan nu känna på mig att jobberbjudandena kommer att regna över mig om jag säger upp mig imorgon från mitt Jobb.

Vad är det för drömvärld du lever i?

Eller så kan man tänka efter lite innan och kanske söka jobb medan man har ett annat. Att säga upp sig först verkar ju ganska korkat.
Sen kan man alltid få ett sabbatsår från företagen för att gå en utbildning som arbetsförmedlingen betalar..om man nu vill byta karriär.

Medlem sedan apr. 200659 inlägg

Zpookey skrev:

Enkelt....byt jobb.

Vadå till? Om man bor i en liten sketkommun och är en vaktmästare på en skola ska man då lägga ifrån sig verktygen o ta moppen och bli städare? Jag säger ju att det finns mindre och mindre jobb som faktiskt folk vill ha. Kolla AMS får du se.

Zpookey skrev:

För att ta ett exempel av min korkade jämförelse....hur tror du att man ska kunna tas på allvar och få respekt av majoriteten genom att ha ett stenåldersbeteende?

Korkad vet jag inte, ja sa ju att det va smart, ändå om du just nu tog en barnslig jämförelse kunde den varit bättre i andra sammanhang. Hur som haver, dessa stenåldersarbeten du pratar om finns, det är ett faktum och någon måste ta dem. Det finns alltid de som blir över, de som blir lidande och hamnar i förorterna, får dessa jobb och lever ett dåligt liv. Om man hade problem i skolan och fick dåliga betyg, ska man då läsa in det på komvux, ta lån och skuldsätta sig resten av livet och bli än mer av en slav till dagens samhälle? Jag menar på att det räcker att man föds in i en dålig miljö och det blir svårt att ta sig ur den.

Zpookey skrev:

Eller så kan man tänka efter lite innan och kanske söka jobb medan man har ett annat. Att säga upp sig först verkar ju ganska korkat.
Sen kan man alltid få ett sabbatsår från företagen för att gå en utbildning som arbetsförmedlingen betalar..om man nu vill byta karriär.

I jämförelse med det förra inlägget som du skrev så håller jag med dig. Detta är ett bättre råd än: "Enkelt, byt jobb.."

//Edit:

Nu ska jag ta och sova, jobbet väntar imorgon bitti. Hoppar in i debatten sen..

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Zpookey skrev:

Enkelt....byt jobb.

...

Låt mig gissa: du är singel och/eller har inte familj och barn, bor inte i en liten ort med ytterst få arbetstillfällen?
:OO

medialabs skrev:

Och var i mitt inlägg skrev jag om att använda våld? Tror att det fungerar bra med en kravallsköld och tårgas och möjligtvis en batong för att skydda sig mot direktangrepp om dessa trevliga människorna försöker ta sig förbi avspärrningar för att vandalisera lite mer..

Lägg ner! Jag är av den åsikten att de som försöker vandalisera skall förhindras. Men det skall göras av polisen! För det första tillåter inte svensk lag att Försvarsmaktens personal används för detta ändamål, för det andra så tror jag inte att vi vill ha ett land där Försvarsmaktens personal används på detta sättet. Eller vill vi det :q

Medlem sedan apr. 2006927 inlägg

dAEk^ skrev:

Låt mig gissa: du är singel och/eller har inte familj och barn, bor inte i en liten ort med ytterst få arbetstillfällen?
:OO

vad har det med saken att göra?

devotion skrev:

Lägg ner! Jag är av den åsikten att de som försöker vandalisera skall förhindras. Men det skall göras av polisen! För det första tillåter inte svensk lag att Försvarsmaktens personal används för detta ändamål, för det andra så tror jag inte att vi vill ha ett land där Försvarsmaktens personal används på detta sättet. Eller vill vi det :q

Vad gör vi när polisen inte räcker till? Försvarsmakten är inte per automatik = Skotten i Ådalen flashback. Vill tro att Försvarsmakten har utvecklats till det bättre sedan 1931.

Medlem sedan maj 200410 inlägg

Zpookey skrev:

Hade det inte funnits rötägg så hade det inte funnits något att avporträttera.

Var finns det inte rötägg att porträttera? Inom politiken? Självfallet. Inom polisen? Jadå. Inom försvarsmakten? Visst. Inom förskolan Småtroll i Vallentuna? Säkerligen. Förstår du?

Rikard skrev:

Om det nu var fulla 14-15-åringar, varför tog ni inte tag i dem då? Varför styrde ni inte själva upp situationen för att på så sätt få en positiv stämpel, enbart, på den manifestation ni genomförde?

Hur skulle det gå till? Ska man upprätta en egen "festmilis" som håller lag och ordning tänker du? Och resonerar med människor som fullkomligt skiter i vad Reclaim handlar om och är endast är där för att slåss? Tycker du då att fotbollspubliken själv skall ingripa mot huliganer, och om de inte gör det, också bli förknippade med dessa huliganer? Addera även faktorn svårighetsgraden i att tillrättavisa berusade 14-15-åringar, dessutom rejält uppskruvade på adrenalin. Gå till Cromwell i Norrköping (där man visserligen skall vara över 18, men åldern spelar egentligen inte så stor roll när alkohol är inblandad) och försök utanför "tillrättavisa" några slagskämpar, så förstår du nog det orimliga i "tillrättavisningen".

Medlem sedan apr. 200659 inlägg

micke_nkpg skrev:

vad har det med saken att göra?

Förmodligen hur hans uppfattningar om hur många tillgängliga jobb det finns där han bor, vilket i sin tur har med hela debatten att göra.

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Artikel i DN om hur bra polisen tycker att de själva är: "Polisen nöjd med insatsen". Mellan 1,5-2 miljoner ska de ha blåst på bara arbetstiden.

Winterlord skrev:

Ytterligare ett intressant och ständigt återkommande fenomen här på wf. Hade någon publicerat en länk till en hemsida på "motsatt kant" (politiskt sett) så hade här blivit ramaskri och folk hade kallats främlingsfientliga till höger och vänster (ordvits. ;) ). Men hör man här någon reaktion? :q
Intressant var ordet...

Ständigt återkommande det där, och även om det brukar vara mera uppenbart så märks det ändå vad du antyder. Nämligen att nazister och anarkister i stort sett är samma pack. En mycket enkel åsikt att ha eftersom det inte kräver att man sätter sig in i frågan eller behöver särskilt vassa argument att stöda sitt ställningstagande på. Dessutom är det en åsikt som lätt går hem hos väldigt många (de flesta har ju faktiskt ganska bristfällig uppfattning om dessa två ideologier, och ideologierna är enkla att ogilla).

Man kan ofta höra att det rör sig om "samma skit", att det är utmärkt så länge dom bara "pucklar på varandra" och så vidare. Samma oseriösa argument kan man i bland höra om t.ex. Israel-Palestina-konflikten. Exempelvis att det vore lika bra om man kärnvapenbombade bort hela Mellanöstern eftersom allihopa där nere bråkar så mycket. Fast det sistnämnda har ju inte riktigt fått samma genomslag...

Det jag tycker är desto mer irriterande än att oinsatta gör det enkelt för sig är att så kallat seriösa debattörer, i främst lokal- men också rikspress, allt oftare använder denna simpla argumentationsteknik om extremvänstern kontra extremhögern.

Vad man naturligtvis bör göra är att fråga sig vad nazismen i grunden handlar om och vad som uppnås om nazismen "lyckas", och inte misslyckas som den gjorde senast den praktiserades på global skala. Man bör även ta en snabb titt på vad organiserade, svenska nazister ställt till med de senaste 5-10 åren:

En bilbomb mot en journalist och dennes barn (båda skadades svårt), avrättning av två polismän med deras egna tjänstevapen efter ett bankrån och en biljakt då det bland annat kastades granater, avrättning av syndikalistisk fackföreningsaktivist med nära tio skott, bombattentat mot Joe Hill-gården (syndikalistlokal) i Gävle, en mängd brandbombsattentant mot samma lokal (som befinner sig mitt i ett tätbebyggt kvarter med andra träkåkar), ett otal attentant och skadegörelse mot vänster- och RFSL-lokaler, troligen oräkneligt antal fall av misshandel (i några fall med dödlig utgång) av personer som ser ut att vara vänster, homosexuella, invandrare, och så vidare...

Poffe skrev:

Varje år händer detta och det är väll då inte så konstigt att man tröttnar och tar i med hårdare tag.

Förra året gick det lugnt till (2 000 demonstrerade inne i staden, 5 000 festade i en park): http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=410078

Med undantag för artikeln i DN, som verkligen stod ut, så var den massmediala uppmärksamheten oerhört sparsam och, om jag minns rätt, fokuserade i förbifarten i någon notis på att någon ska ha slängt en smällare mot en bil. Den gången gick minsann pressen miste om försäljningen av extra lösnummer. Fan vad det måste ha svurits på redaktionerna...

Vimp skrev:

Jag skiter fullständigt i alla som var "fredliga" osv när 140 personer greps för våldsamt upplopp!

Vid massgripanden grips massor av människor, ja. Polisen föser visst under stort kaos godtyckligen ihop klungor som sätts på bussar. Däremot anhölls bara tre personer, som släpptes dagen därpå. 10-20 rutor ska ha gått sönder. Stockholms innerstad står fortfarande kvar. Traumatiserade båtflyktingar driver inte omkring i skärgården.

Vimp skrev:

Anledningen till att det inte blev så mycket kravaller förra året är pga att polisen beslagtog alla vapen innan demonstranterna hann komma till platsen. Så att säga att det var för att polisen inte var där är ganska fel.

Det finns inga såna uppgifter. Anledningen till att det blev lugnt var att polisen höll sig på avstånd.

Choronzon skrev:

Ge snorvaparna en lokal så det blir lugnt på torpet ;)

Dom har vad jag vet redan lokaler, och nu ska dom bygga en till såg jag: http://www.kulturkampanjen.se

Vimp skrev:

Ingen tvingar någon att demonstrera. Vill man vara anonym så kan man göra som resten av svenska folket och helt enkelt rösta på valfritt parti.

Valet av vad som ska vara i toppen står mellan nyliberalism och socialdemokratisk nyliberalism. Grunden utgörs av den heliga och orörbara, till och med onämnbara, kapitalismen. Det är ganska många som inte ställer upp på dessa charader. Demonstrationer och andra aktioner får demokratin att komma till liv, genom att belysa negligerade problem och sätta press på makthavarna.

Att du och andra över huvud taget har en demokrati att oja er över ska ni tacka de ur arbetarrörelsen som för hundra år sedan var villiga att ställa sig i första ledet och ta emot batonslag.

medialabs skrev:

Vad gör vi när polisen inte räcker till? Försvarsmakten är inte per automatik = Skotten i Ådalen flashback. Vill tro att Försvarsmakten har utvecklats sedan 1931.

11 september utredningen föreslår flera saker som kan ändra hur Försvarsmakten kan användas vid omfattande terroristattentat. Dvs stödja polisen med uppgifter som polisen inte har resurser för att utföra.

Att använda samhällets resurser på ett bra sätt anser jag inte är fel. Tex skulle man kunna använda Försvarsmakten för att transportera polis, ledning mm. Men att sätta in Försvarsmaktens personal vid demonstartioner och likande är, enligt mig, helt fel.

Försvarsmakten skall inte utföra uppgifter som innebär användande av våld eller tvång mot den egna befolkningen.

EsquirA skrev:

Korkad vet jag inte, ja sa ju att det va smart, ändå om du just nu tog en barnslig jämförelse kunde den varit bättre i andra sammanhang. Hur som haver, dessa stenåldersarbeten du pratar om finns, det är ett faktum och någon måste ta dem. Det finns alltid de som blir över, de som blir lidande och hamnar i förorterna, får dessa jobb och lever ett dåligt liv. Om man hade problem i skolan och fick dåliga betyg, ska man då läsa in det på komvux, ta lån och skuldsätta sig resten av livet och bli än mer av en slav till dagens samhälle? Jag menar på att det räcker att man föds in i en dålig miljö och det blir svårt att ta sig ur den.

Ohh....börjar vi kunna komunicera? :D Trevligt :D

Men det är bara de som verkligen bryr sig om att ta sig ur det som gör det...de andra visar sitt missnöje med att förstöra.

Det är kanske där som ockupanterna skulle kunna göra att bra jobb genom att berätta för de som går i skolan idag att man kan bli mycket framgrångsrik och kunna leva loppan i framtiden om man gör ett sjuhelvetes jobb i skolan.
Det är inte många dagar i sitt liv som man sitter i skolbänken.
Ett tips som jag hade velat uppkysa regeringen om är att efter grundskolan så borde alla få komma ut i arbetslivet och prova på olika saker så att de vet vad de vill göra INNAN de ska söka in på gymnasiet. Alldeles för många är skoltrötta efter nian och väljer ett ämne som de inte vill gå bara för att det är en slapp kurs och att det ändå inte spelar någon roll om de klarar det eller inte.
Hur många har inte backat sin hjärna tillbaka och sagt "jag skulle gjort det och det istället men att det är försent nu"...det är aldrig försent.
So what om man drar på sig studieskulder om det betyder att man kan få ett jobb där man kan betala tillbaka lånen fort.

Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

hm. det verkar vara svårt att få in egendomsförstörares och upprörda demonstranters synvinkel här. Och det är nog rätt naturligt att det är svårt. Eftersom jag inte själv står med i leden är jag kanske inte heller rätt person att försvara dem. Men jag ska försöka ändå.

Om man anser är att världen vi lever i är totalt orättvis. Man ser maktlöst på när rika blir allt rikare och makten koncentreras till ett fåtal. Vad gör man för att förändra och göra samhället och opinionen uppmärksam? När de med makt och pengar är de som syns?

Hur har detta skett i historien?
Har stora samhälleliga förändringar skett tyst och lugnt? Har storskaliga protester mot orättvisor och felaktigheter i världen skett tyst och lugnt? Går det att påverka världen så dramatiskt tyst och lugnt? - Tillåt mig tvivla.

Medlem sedan feb. 20041 816 inlägg

Lite on topic: Visst fan är det trist att det finns nötter som förstör för andra, så är det tyvärr alltför ofta. Sedan förstår jag inte hur polisens närvaro på något vis skulle uppfattas som provocerande? Polisen är där för att se till att ordningen hålls, ge dem ingen anledning till att ingripa och de förblir passiva. Men som sagt, nötter finns det (för) gott om...

Med det sagt tycker jag inte att man skall införa förbud mot själva festen!

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Det har efterfrågats vad aktionen står för: http://www.motkraft.net/index.php?view=news&id=983

Våra behov är evigt kriminaliserade av kapitalet.

Att utöka löner och studiebidrag med att ta det vi har rätt till är vad kommunism handlar om.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)