vart vill du HiDensity komma med detta? att det ska vara fritt fram o ha upplopp o panga rutor?
Reclaim the city - varför?
562 svar · 18 675 visningar · startad av Lizard King · sida 25 av 29
Frågan, av Lizard King
<http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=541312&previousRenderType=6>
Läs frågan i sin helhet →Lizard King skrev:
Nu anmäls Stockholmspolisen till justitieombudsmannen, JO, av en privatperson skriver DN. Anmälaren vill också att JO reder ut hur de får lov att använda sina batonger eftersom polisen setts sikta mot demonstranternas huvuden.
Varför gör de inte det oftare?
Jao, polisen kanske borde anmälas oftare. Iaf om de medvetet siktar mot huvudet på människor. Jag håller med.
micke_nkpg skrev:
vart vill du HiDensity komma med detta? att det ska vara fritt fram o ha upplopp o panga rutor?
Eller att de metoder som polisen använder ska granskas, eftersom det verkar vara lite väl brutalt?
Tycker du själv att demonstranter, fredliga som icke fredliga, ska behandlas på det sättet?
OveRRidE skrev:
Eller att de metoder som polisen använder ska granskas, eftersom det verkar vara lite väl brutalt?
Tycker du själv att demonstranter, fredliga som icke fredliga, ska behandlas på det sättet?
jo, polisen ska granskas. Inget fel i det. alla ska följa det som finns fastställt. Dock ska man inte hävda att polisen ska följa lagen om man själv är för att den inte bör följas om det inte passar en själv.
micke_nkpg skrev:
jo, polisen ska granskas. Inget fel i det. alla ska följa det som finns fastställt. Dock ska man inte hävda att polisen ska följa lagen om man själv är för att den inte bör följas om det inte passar en själv.
Du menar alltså att polisen inte behöver följa lagarna om den eller de som de skall gripa inte heller gör det?
Å så igen då;
Jag skrev:
OveRRidE skrev:
Du menar alltså att polisen inte behöver följa lagarna om den eller de som de skall gripa inte heller gör det?
Det sa jag inte. Det jag sa var att de som själva håller på med olagliga demonstartioner o annat kanske inte ska påpeka att polisen ska följa lagen.
micke_nkpg skrev:
Det sa jag inte. Det jag sa var att de som själva håller på med olagliga demonstartioner o annat kanske inte ska påpeka att polisen ska följa lagen.
Gäller det även andra brott? Ska en inbrottstjuv tex få finna sig i att bli misshandlad av polisen när han grips? Vore det okej tycker du?
HiDensity skrev:
Gäller det även andra brott? Ska en inbrottstjuv tex få finna sig i att bli misshandlad av polisen när han grips? Vore det okej tycker du?
Han säger att det inte är okej, om du nu skulle bemöda dig med att faktiskt läsa. Jag trodde dessutom du lagt ner att kommentera micke...
Vad jag förstår försöker micke peka på en eventuell dubbelmoral.
Polisen har vid ett flertal gånger hanterat denna situation helt fel. Det däremot ger ingen rätt att faktiskt ge sig på skyltfönster. Det kan finnas mer än en part som gör fel. Det ena rättfärdigar dock inte det andra.
legis skrev:
Polisen har vid ett flertal gånger hanterat denna situation helt fel. Det däremot ger ingen rätt att faktiskt ge sig på skyltfönster. Det kan finnas mer än en part som gör fel. Det ena rättfärdigar dock inte det andra.
Det ger inte heller polisen rätt att slå med batonger mot huvudet på oskyldiga ungdomar som har en gatufest. Det ena rättfärdigar inte det andra, right?
Vidare hade det varit trevligt ifall micke_nkpg nån gång kunde svara på min tidigare fråga;
Jag skrev:
Jag börjar betvivla att han ens är intresserad av diskussionen.
OveRRidE skrev:
Det ena rättfärdigar inte det andra, right?
Min ord exakt, så där är vi helt överens.
legis skrev:
Min ord exakt, så där är vi helt överens.
Nej, det är vi inte, eftersom vandalerna antagligen inte slog sönder skyltfönstrena för att polisen siktade på deras huvuden med batonger.
Däremot siktade polisen på huvudet för att vissa vandaler slog sönder skyltfönster.
OveRRidE skrev:
Nej, det är vi inte, eftersom vandalerna antagligen inte slog sönder skyltfönstrena för att polisen siktade på deras huvuden med batonger.
Däremot siktade polisen på huvudet för att vissa vandaler slog sönder skyltfönster.
Polisernas agerande rättfärdigar inte vandalismen. Vandalismen i sin tur rättfärdigar inte övervåld av poliserna.
Om vi nu ska fokusera på just din tolkning av det hela, så har flera personer i denna tråd sagt att polisernas närvaro till stor del orsakade vandalismen eftersom enbart närvaron var provocerande, så hur ska du/ni ha det egentligen?
OveRRidE skrev:
..men hade poliserna siktat på huvudet om vandalerna inte slagit sönder skyltfönster? :OO
legis skrev:
Om vi nu ska fokusera på just din tolkning av det hela, så har flera personer i denna tråd sagt att polisernas närvaro till stor del orsakade vandalismen eftersom enbart närvaron var provocerande, så hur ska du/ni ha det egentligen?
Polisiär närvaro är inte samma sak som att svinga en teleskopbatong mot någons huvud. Det är lite skillnad. Vi kan väl koncentrera oss på det övervåld som diskuteras.
:stefan: skrev:
..men hade poliserna siktat på huvudet om vandalerna inte slagit sönder skyltfönster?
Men snälla. Ska polisen någonsin sikta på huvudet mot någon med batonger? Skärp er nu. Jag skulle vilja se den dagen ni är positiva till att poliser klubbar oskyldiga fotbollssupportrar i skallen med batonger vid ett fotbollsbråk som råkade urarta där andra "fredliga" supportrar råkade befinna sig just då.
Och, eftersom micke_nkpg verkar vara totalt inkapabel till att svara på frågor som ställs inför honom, så kan jag väl fråga er istället;
Jag skrev:
OveRRidE skrev:
Polisiär närvaro är inte samma sak som att svinga en teleskopbatong mot någons huvud. Det är lite skillnad. Vi kan väl koncentrera oss på det övervåld som diskuteras.
Vänta nu. De slog inte sönder fönster för att polisen använde batonger, men de slog sönder fönster för att polisen var närvarande? Jag förstår ärligt talat inte vad du vill försöka få fram.
legis skrev:
Vänta nu. De slog inte sönder fönster för att polisen använde batonger, men de slog sönder fönster för att polisen var närvarande? Jag förstår ärligt talat inte vad du vill försöka få fram.
Jag tycker det är illa att poliser siktar på huvudet på oskyldiga demonstranter med sina teleskopbatonger, för att några andra slog sönder skyltfönster.
Vad vill du få fram?
OveRRidE skrev:
Jag tycker det är illa att poliser siktar på huvudet på oskyldiga demonstranter med sina teleskopbatonger, för att några andra slog sönder skyltfönster.
Vad vill du få fram?
Jag tyckte jag nästan var övertydlig när jag skrev följande:
legis skrev:
Polisernas agerande rättfärdigar inte vandalismen. Vandalismen i sin tur rättfärdigar inte övervåld av poliserna.
Det jag inte förstår är din inblandning av att vandalerna inte vandaliserade för att de blev slagna med batonger. Det är ju som att springa ett extra maratonvarv bara för sakens skull. D.v.s. jag uppfattade det först som att vi var överens om detta, men du höll tydligen inte med och jag förstår fortfarande inte varför.
Herregud vad ni yrar.
1. Några vandaler slår sönder skyltfönster, detta är olagligt och dom ska gripas, det är solklart så långt.
2. Polisen använder övervåld mot vandalerna OCH oskyldiga fredliga demonstranter som kom ivägen. De SLÅR DEM MOT HUVUDET MED SINA BATONGER!
3. De misshandlade aktivisterna får inte anmäla polisen eftersom rutor krossats. Ni skriker Dubbelmoral.
4. Jag funderar på om jag ska skratta eller gråta.. :x
HiDensity skrev:
Herregud vad ni yrar.
1. Några vandaler slår sönder skyltfönster, detta är olagligt och dom ska gripas, det är solklart så långt.
2. Polisen använder övervåld mot vandalerna OCH oskyldiga fredliga demonstranter som kom ivägen. De SLÅR DEM MOT HUVUDET MED SINA BATONGER!
3. De misshandlade aktivisterna får inte anmäla polisen eftersom rutor krossats. Ni skriker Dubbelmoral.
4. Jag funderar på om jag ska skratta eller gråta.. :x
Klart ni får anmäla. Men det kanske inte ger så bra trovärdighet om man anmäler polisen för att bryta mot en lag, om man själv bryter mot lagen.
micke_nkpg skrev:
Men det kanske inte ger så bra trovärdighet om man anmäler polisen för att bryta mot en lag, om man själv bryter mot lagen.
Vem är det som har sagt att alla som blev slagna i huvudet med batonger eller som fick slag måttande mot huvudet bröt mot lagen?
Och du, sen var det ju det här också;
Jag skrev: