webForumDet fria alternativet

JO granskar statssekreterare Lars Danielsson!

Politik & samhälle

33 svar · 2 189 visningar · startad av Sodastreamer · sida 2 av 2

Frågan, av Sodastreamer

Hej, "Justitieombudsmannen (JO) har beslutat att starta en granskning av statsminister Göran Perssons statssekreterare Lars Danielsson. Nylander tycker att det finns starka skäl att ifrågasätta om Danielsson talat sanning i processen efter tsunamin." Var var killen på annandagen egentligen? :q <http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=527612&previousRenderType=6> <http://w

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Individen skrev:

Jo, för som vi alla vet är en än intensivare uppluckring av vad tidigare generationer kämpat till sig, som t.ex. anställningsskydd, ett grundläggande kriterium för god handlingsförmåga vid kriser...

Jag tror snarare att egenskapen "att våga fatta ett beslut" är det som är ett grundläggande kriterium för god handlingsförmåga vid kriser.

Web-Tor skrev:

:stefan: skrev:

Den förra vet vi hur det (inte) fungerade, medan efter Estonia fungerade katastrof- och krishanteringen som den skulle med snabba ingripanden från rätt instanser.

Tror inte att alla håller med dig om det. Bl.a. skriver man följande i Estoniakatastrofens slutrapport:

Nej, det fanns säkert mycket att förbättra efter Estoniakatastrofen. En sak är dock säkert. De svenska hjälpinsatserna till Estonia dök i alla fall upp 3-4 dygn snabbare än dito hjälpinsatser till tsunamikatastrofens offer i Thailand.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Rikard skrev:

Nej, det fanns säkert mycket att förbättra efter Estoniakatastrofen. En sak är dock säkert. De svenska hjälpinsatserna till Estonia dök i alla fall upp 3-4 dygn snabbare än dito hjälpinsatser till tsunamikatastrofens offer i Thailand.

Kan det bero på:
• katastrofernas varierande avstånd från Sverige? (800 respektive 8000 kilometer från Stockholm)
• katastrofernas varierande omfattning? (852 respektive 300 000 döda)
• katastrofernas varierande frekvens? (flera incidenter varje år respektive första incidenten i svensk historia)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Web-Tor skrev:

Kan det bero på:
• katastrofernas varierande avstånd från Sverige? (800 respektive 8000 kilometer från Stockholm)
• katastrofernas varierande frekvens? (flera incidenter varje år respektive första incidenten i svensk historia)

Visst finns det skillnader, men det ursäktar inte att katastrofplanerna inte fungerade.
De enda som verkar ha skött sig som dom ska är militären, då Försvarsmakten - om jag inte missminner mig - skickade ett fax till UD om att en större incident inträffat och dom undrade om dom skulle vidta åtgärder.

Det tragiska är att om en katastrof liknande Estonia skulle inträffa idag har Sverige sämre möjligheter till en insats än 1994. Marinens helikopterdivision på Berga försvann iom en större omorganisation inom försvarets helikopterflyg, på F16 i Uppsala försvann först de värnpliktiga ytbärgarna och sen lades hela flottiljen ned. Detta innebär att den närmsta luftburna sjöräddningsberedskapen finns i Ronneby och på Säve i Göteborg...

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

yerkin skrev:

Kanske inte det bästa exemplet, men du kanske förstår poängen. Det kommer alltid att finnas större och viktigare saker att utreda.

Jo, jag förstår hur du menar och visst har du rätt. Från ett svenskt perspektiv ska vi naturligtvis diskutera vad en högt uppsatt myndighetsperson gjort för fel eller inte gjort överhuvudtaget, men när "räkodlingar" genererar 28 träffar på Sveriges största tidnings hemsida (varav flera har med mat och vin att göra) och "Lars Danielsson" 712 så är det mer än uppenbart att debatten är jävligt skev. Så skev att det var länge sedan det började bli riktigt pinsamt.

Något får mig faktiskt att tro att t.ex. räkodlingar och svensk inblandning i den industrin ställer till med många gånger det lidande som Lars Danielsson orsakade, men denna verklighet struntar medierna i totalt.

:stefan: skrev:

Web-Tor skrev:

Kan det bero på:

Visst finns det skillnader [...]

;)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Individen skrev:

Jo, jag förstår hur du menar och visst har du rätt. Från ett svenskt perspektiv ska vi naturligtvis diskutera vad en högt uppsatt myndighetsperson gjort för fel eller inte gjort överhuvudtaget, men när "räkodlingar" genererar 28 träffar på Sveriges största tidnings hemsida (varav flera har med mat och vin att göra) och "Lars Danielsson" 712 så är det mer än uppenbart att debatten är jävligt skev. Så skev att det var länge sedan det började bli riktigt pinsamt.

Jag förutsätter att du sorterat bort de träffar om Lars Danielsson som INTE handlar om hans förehavanden kring annandagen förra julen? :q

Medlem sedan jan. 2006134 inlägg

Släpp inpasseringslistorna Det är inget orimligt krav att regeringen måste offentliggöra de inpasseringslistor som fastställer när Göran Perssons närmaste man besökte Rosenbad under tsunamikrisen, skriver statsvetaren Stefan Olsson.

Som situationen nu ser ut är det enda vi har att gå på, ifråga om vad Lars Danielsson gjorde på annandagen, hans egna ord.
Att oppositionspartierna och pressen kommer att nöja sig med det är knappast troligt. Däremot frågar man sig varför detta inte också upplevs som ett problem inom socialdemokratin.

Regeringens ovilja att släppa viktiga dokument ifrån sig påminner om mörkläggning.

http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_12179192.asp

Jag vill minnas att man inte får lämna ut inpasseringslistorna med hänvisning till rikets säkerhet?

Det får man nog. Däremot är listorna knappast exakta eftersom vakterna, åtminstone förr genom åren, har rättighet att öppna dörrarna vilket medför att någon inpassering med personens passerkort inte registreras.

Låt oss höra sanningen
Vi(Aftonbladet) tänker fortsätta granska dina lögner, Lars Danielsson

Göran Persson säger att han lagt det här bakom sig.
Aftonbladet har inte gjort det.
Vi kommer att fortsätta att dag för dag granska lögnen tills sanningen kommer fram.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,818277,00.html

Ryktena surrar. Danielsson var aldrig på jobbet. Danielsson var inte hemma. Danielsson var i själva verket där han inte alls borde vara och måste ljuga.

http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,817496,00.html

Web-Tor skrev:

Kan det bero på:

Den diskussionen har vi haft förut och svaret på dina frågor är "nej, nej och nej". Naturligtvis är frågan inte svart eller vit men avstånd, omfattning och frekvens får inte påverka en räddningsorganisations förmåga att aktiveras, eskaleras och organiseras.

Dina ord från den diskussionen, Web-Tor, var att man skulle avvakta ytterligare utredning. Källa: webForum

Inga-Britt Ahlenius ord, f.d. riksrevisionschef, numera revisionschef för FN, om den utredningen var:

Inga-Britt Ahlenius skrev:

Intressant. I vilket annat land som helst i Europa skulle regeringen ha avgått efter en så svidande kritik av en oberoende utredning.

Källa: Aftonbladet

Utifrån det förstår jag inte varför du envist försvarar agerandet med hänvisning till avstånd, omfattning och frekvens.

Sodastreamer skrev:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,818277,00.html

Att aftonblaskan avser att punktmarkera Lars Danielsson tycker jag är lysande. En politisk tjänsteman på den nivån får inte ljuga obestraffat.

Rikard skrev:

Den diskussionen har vi haft förut och svaret på dina frågor är "nej, nej och nej". Naturligtvis är frågan inte svart eller vit men avstånd, omfattning och frekvens får inte påverka en räddningsorganisations förmåga att aktiveras, eskaleras och organiseras.

Frågan var väl varför hjälpinsatserna nådde fram snabbare till Estonia än till Thailand. Då spelar väl ändå avståndet en viss roll?

Rikard skrev:

Utifrån det förstår jag inte varför du envist försvarar agerandet med hänvisning till avstånd, omfattning och frekvens.

Jag försvarar inte regeringens dåliga agerande i samband med flodvågskatastrofen. Däremot kommer jag fortsätta att ifrågasätta dem som påstår att Estoniakatastrofen hanterades "som den skulle med snabba ingripanden från rätt instanser".

Jag kommer också fortsättningsvis påstå att det finns många skillnader mellan dessa två händelser.

Av det jag hört under de senaste åren har i stort sätt alla länder (utan Italien) fått intern kritik för sitt agerande i samband med flodvågskatastrofen. I Finland vet jag att en kommission kritiserade regeringen för bl.a. sitt långsamma agerande. Om det tillsatts kommissioner i andra berörda länder, och vad dessa kommissioner i så fall kommit fram till, vet jag inte.

Innan jag har någon uppfattning om det kan i alla fall inte jag uttala mig om det bara är i Sverige som regeringen sitter kvar.

"Hon dras in i härvan runt Danielsson
Departementsrådet Helen Eduards stod med på listan över personer som den borgerliga alliansen ville kalla till förhör i konstitutionsutskottet.
Men socialdemokraterna krävde att hennes namn ströks, kan Expressen i dag avslöja.
Nu kan hon i stället kallas till förhör hos justitieombudsmannen."

http://www.expressen.se/index.jsp?a=585827

"LD flyger till Bryssel, flyger med Planet för 27:e gången i år!"

http://www.aftonbladet.se/vss/val2006/story/0,2789,825554,00.html

Nu känns det ok med planet för hotbilden mot honom (hos en del "gemene man") lär vara höjd nu pga alla skriverier. Men förut....?

Skulle vara intressant att höra om hon såg honom denna dag. Eller hon kanske inte heller minns.

272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)