webForumDet fria alternativet

Kyrkovalet?

Politik & samhälle

46 svar · 1 629 visningar · startad av @nders · sida 3 av 3

Frågan, av @nders

Idag låg ett röstkort i brevlådan. Kyrkoval? Helt plötsligt. Vad påverkar jag med min röst? Jag gick till Svenska Kyrkans informationssida på Internet, men fann nada. Då blir det väl dags att besöka lite partier, då. Och för att ni inte ska behöva leta lika mycket som jag är det bäst jag slänger på lite länkar. =) [Moderaterna](http://www.kyrka.moderat.se/index.asp?webid=523&MainID=4661&SubID

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

HDS skrev:

Tja, varför ska man rösta i ett kyrkoval om kandiaten inte ens följer bibeln?

Om du därmed menar att kandidater till de kyrkliga parlamentariska församlingarna ska följa Bibeln, ber jag att få erinra om följande stycken ur folkbibeln 1917.

Första Mosebok
19:24>> Om hur Gud förintar städer.

Andra Mosebok
7-11>> Om hur Gud straffar ett helt folk för att deras ledare är usel.
12:29>> Om hur Gud mördar barn.
22:16>> om förförelse och dess konsekvenser.
22:29>> om barnoffer.
35 Om straffet för söndagsarbete.

Tredje Mosebok
4:2>>Om präster som syndar med eller utan uppsåt
5:17>>Om vanligt folk som syndar med eller utan uppsåt
13:2>> Om hudutslag.
20:10>> Om dödsstraff för äktenskapsbrott.
21:5>> Om prästers rakning och klippning samt val av hustru
21:10>> Om prästers frisyrer och tvång att gifta sig med en oskuld
21:23>> Om handikappades rätt att nalkas altaret i Kyrkan.

Fjärde Mosebok
5:11>> Om otro och svartsjuka.

Femte Mosebok
22:13>> Om oskulder
25:11>> Om slagsmål och kvinnor som tafsar

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Theon, jag tror nog kanske att HDS hade ett annat syfte med sitt inlägg än att uppmana folk till att följa bibelns bokstav, utan snarare som ett bitskt sätt att påpeka att den moderna kyrkan helt uppenbart överlevt sin egna heliga skrift.

spango skrev:

Theon, jag tror nog kanske att HDS hade ett annat syfte med sitt inlägg än att uppmana folk till att följa bibelns bokstav, utan snarare som ett bitskt sätt att påpeka att den moderna kyrkan helt uppenbart överlevt sin egna heliga skrift.

HDS kan vara aningen svårtolkad ibland och läser jag inte in ironi i det jag citerade, tyder jag det som att bibeltro borde vara rättesnöre för den som kandiderar till kyrkovalet. Dessutom utgick jag från att HDS är strängt religiös med tanke på hans andligt ödmjuka attityd ;)

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Vad? Jag religös?

P.S. förinta skåne och du har min röst.

Medlem sedan nov. 2003129 inlägg

Men det där partiet som vill spetta loss Skåne och låta det flyta över till Danmark, de ställer väl inte upp i kyrkovalet?

Medlem sedan feb. 20016 388 inlägg

Nu har jag äntligen bestämt mig! Min röst kommer att falla på http://www.oppenkyrka.org/.

De verkar ha exakt allt jag letade efter. (y)

hypatia skrev:

Nu har jag äntligen bestämt mig! Min röst kommer att falla på http://www.oppenkyrka.org/.

De verkar ha exakt allt jag letade efter. (y)

Instämmer med ovanstående!

Jag har under två års tid bråkat med konservativa kristna inom Svenska Kyrkan. Väldigt många inom Kyrkan vill vända utvecklingen tillbaka mot den strikta Bibeltolkning som rådde innan KG Hammar blev ärkebiskop. Nu när Hammar avgår, är det viktigt för mig att det finns en kraft som verkar i Hammars anda. ÖKA erbjuder just det jag söker för att ytterligare anpassa Kyrkan till verkligheten.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)