Det må jag säga, avsaknaden av visioner, kreativa idéer och handlingskraft blir allt tydligare för var dag som går. Göran Perssons tal om att sysselsätta folk genom att låta dem byta gardiner hos äldre är väl ändå ett nytt rekord i puckade förslag.
NT skrev:
Persson kan tänka sig att ge riktade statliga bidrag till kommunerna för att de ska anställa framför allt äldre långtidsarbetslösa i bland annat äldreomsorgen. Det kan, enligt honom, handla om att "hjälpa till att byta gardiner eller att gå och handla".
Nej det är nog dags att Göran Persson kliver ner från toppen av hiearkin och låter personer som vågar låta andra fatta beslut ta över. Den organisation Göran Persson har byggt upp, där han själv ska fatta eller åtminstone rådfrågas i alla viktiga beslut, faller sakta men säkert samman. Att tro att man kan göra sig oumbärlig genom att sitta i en sån position är bara ineffektivt och dumdristigt, något mer än en person bittert har fått erfara. På ett företag brukar en sådan ledare bli rätt kortvarig eller hamna långt ner i näringskedjan.
Det som idag genomsyrar svenskt näringsliv är just delegerade befogenheter. Månne har Göran Persson missat det.
Men att "hjälpa till att byta gardiner eller att gå och handla" var väl bara ett exempel från Göran på vilken typ av arbeten som äldre, långtidsarbetslösa skulle kunna utföra inom äldreomsorgen? Jag kanske är naiv men jag tror inte att Göran själv kommer att fatta beslut om vilken färg det ska vara på gardinerna eller vilken mat som ska inhandlas.
Redan idag är det väl så att dom som jobbar inom äldreomsorgen tar hand om matinköp och gardinbyten?
Hela sossarnas arbetspolitik har ett fundamentalt fel och det är att man tror att saker och ting blir bättre för att man anställer folk i den offentliga sektor.
Den offentliga sektor "bidrar inte med pengar till systemet" utan konsumerar endast de som redan finns. Man måste satsa på en privata sektorn som har som mål att exportera varor så friska pengar kan flöda in i landet.
Om det är så att pengarna kommer från a-kassan eller från ett "hjälpa till att handla mat" jobb bidrar inte så mycket till den ekonomiska situation som sverige har. Däremot så bidrar det ju till klart bättre levnadssituation för äldre...
Nästa förslag, en myndighet som ska runka av dom som är arbetslösa och deppade, på detta vis får dom lite nöje i sitt liv och får på så vis motivation att hitta ett jobb.
Göran kunde naturligtvis sagt: "Äldre, långtidsarbetslösa skulle kunna arbeta inom äldreomsorgen där de kan byta gardiner, gå och handla, koka kaffe, hänga tvätt, dammsuga, byta blöjor, sätta på TV:n, stänga av TV:n, borsta tänder, slänga sopor, tvätta kläder, hänga upp tavlor, diska, laga mat, byta plåster, flytta möbler, piska mattor, gå till posten..."
Ja, ni förstår säkert att det blivit ett väldigt konstigt uttalande från Görans sida. ;)
Sedan var ju detta med äldreomsorgen bara ett exempel på en plats där äldre långtidsarbetslösa skulle kunna få jobb. Skulle han ha radat upp alla arbetsuppgifter som kan förekomma på t.ex. ett dagis hade han nog kunnat hålla på halva förmiddagen.
Det är redan ett väldigt konstigt uttalande. Politiker som har visioner brukar sällan komma med detaljexempel. Jämför Kennedy, "vi ska ha satt en man på månen för 1970". Inget tal om vad eller hur man ska göra. En vision.
Göran verkar sakna visioner. Således tolkar jag det som att han inte längre är en lämplig ledare.
När hörde du honom senast tala om något visonsliknande och inte bara något klyschigt om dagens problem?
Det tar fortfarande inte bort faktumet att alla går fullständigt berserk och blåser upp "gardinuttalandet" till ett världsproblem på grund av att just ordet "gardin" användes i ett politiskt uttalande.
Gud vad skönt det skulle vara med en borgerlig regering i fyra år, så att jag också kan få tuppjuck och verbalt skära handlederna av mig varje gång någon ledande person yttrar ett ord som inte passar min smak. ;)
Nej, men jag ifrågasätter hur landet styrs. Det kanske fler skulle göra? Istället för att knyta handen i fickan och utbrista att "det är för jävligt" vid kaffeborden, enbart.
dvs gör honom arbetslös och låt kompetent folk ta över :e
För mig handla Perssons klavertramp om gammal hederlig socialdemokratisk storebrorspolitik. VI (dvs arbetarrörelsen) ska pressa tillbaka arbetslösheten så att DU (den lilla medborgaren) kan få ett jobb. Och funkar inte det så kör vi lite vuxendagis där VI (arbetarrörelsen) bestämmer vad DU ska göra för att fördriva tiden i väntan på............Ja vad väntar vi på?
Denna detaljstyrning som gardinfadäsen är ett bevis på har ingen framtid. Vi måste våga se arbetslösheten från ett annat perspektiv än det gamla tradiga ams-perspektivet.
Politikernas viktigaste uppgift är att tillhandhålla ramar och möjligheter för en väl fungerande självständig arbetsmarknad.
Sen ska vi medborgare ta vårt individuella ansvar även när det gäller arbetsmarknaden. Det är faktiskt MIN uppgift i första hand att undersöka hur just jag skall försörja mej - och finns det behov av vissa funktioner i samhället skall kommun, landsting och stat agera arbetsgivare inte bidragsgivare som Person förespråkar!
Det stora problemet med sånahära ruttna förslag som detta är att skattebetalarna fortfarande står för notan.
Såg också en debatt i morse mellan reinfeldt och nån socialdemokratiskt minister av nått slag(minns inte), det som slog mig med debatten var nu att han motsatte sig skattesänkningar för låglönejobb och att göra det billigare för arbetsgivaren att anställa för sådana jobb, han tycker det är fel att folk ska jobba med låglöne arbeten. Jag undrar i vilket jävla fantasiland han lever egentligen, det är visst bättre att dom sitter hemma och tar bidrag. Jag störe mig också på att han alltid avbröt alla andra när dom talade och han själv fick tala färdigt, blev jävligt störd på honom när inte ens programledaren fick snacka för att han inte kunde hålla truten och vänta med att svara.
När hörde du honom senast tala om något visonsliknande och inte bara något klyschigt om dagens problem?
Jag har ofta hört Göran prata om att han vill trygga välfärden, att Sverige ska ha världens bästa skola, vi ska ha ett solidariskt samhälle, att segregation byts mot gemenskap och att vi ska lämna en jord över till nästa generation som är bättre än den vi ärvde från våra föräldrar. Är inte detta visioner?
Ofta är det ju så att politiker beskylls för att sakna verklighetsförankring. Att dom pratar så att folk inte förstår. När nu Göran råkar ge ett konkret exempel ur verkligheten så är du där direkt och hånar honom. :q
His Divine Shadow skrev:
Det stora problemet med sånahära ruttna förslag som detta är att skattebetalarna fortfarande står för notan.
Ja, det är skattebetalarna som står för kostnaden för vård, skola, omsorg. Det är helt okey för mig.
För mej är det helt okej att skattsedeln finansierar vård, skola och omsorg men det hindrar inte mej från att hävda att vi ska sträva efter riktiga jobbet istället för konstgjorda åtgärder som sossarna alltid gömmer de arbetslösa bakom
Ja, det är skattebetalarna som står för kostnaden för vård, skola, omsorg. Det är helt okey för mig.
Va ända inni... vad har det att göra med nånting?
Görans förslag går ut på att fler människor ska anställas inom äldrevården. Var det något annat förslag du tänkte på när du skrev att det var ruttet eftersom skattebetalarna får betala?
Görans förslag går ut på att fler människor ska anställas inom äldrevården. Var det något annat förslag du tänkte på när du skrev att det var ruttet eftersom skattebetalarna får betala?
Jag syftar på det faktum att socialdemokraterna tänker bekämpa arbetslösheten genom att få arbetslösa i arbete hos staten, ser inte skillnaden, staten betalar fortfarande deras lön, vilket betalas av oss.
Hela poängen med att få ner arbetslösheten är ju för att dom kostar så mycket pengar, mindre arbetslösa kostar mindre pengar så vi kan sänka skatten så vi har mera pengar att konsumera för vilket i sin tur är bra för ekonomin.
263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25