webForumDet fria alternativet

Emanuel kräver HIV-test för asylsökande

Politik & samhälle

27 svar · 925 visningar · startad av Frosty

Medlem sedan juni 20054 inlägg
Frågan#1

Jan Emanuel Johansson, socialdemokratisk riksdagsman, har gått ut med politiska krav på HIV-test för asylsökande. Bakgrunden till kravet är att HIV-ökningen är störst bland nyinvandrade.

"- Jag tycker inte att integriteten är lika viktig som att undvika att sprida en dödlig smitta vidare. Det här förslaget kommer jag att lägga som en motion. Obligatorisk hiv-test för asylsökande", säger Jan Emanuel Johansson till TV4 Nyheterna.

Det må hända att integriteten inte är lika viktigt som att undvika en dödlig smitta, men däremot är det viktigt att man inte framför rasistiska eller diskriminerande förslag. Vill Jan Emanuel Johansson även genomföra obligatoriskt HIV-test för öppet homosexuella män? Även bland denna grupp av människor är risken stor att en dödlig smitta förs vidare.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Som jag ser det så är det nog en bra idé att göra detta, och jag tycker inte att det är rasistiskt på något sätt.

Men jag tycker inte att man kan, som du skriver, kräva samma sak med homosexuella.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Bra förslag.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

Re: Emanuel kräver HIV-test för asylsökande

Frosty skrev:

Det må hända att integriteten inte är lika viktigt som att undvika en dödlig smitta, men däremot är det viktigt att man inte framför rasistiska eller diskriminerande förslag. Vill Jan Emanuel Johansson även genomföra obligatoriskt HIV-test för öppet homosexuella män? Även bland denna grupp av människor är risken stor att en dödlig smitta förs vidare.

Jag tycker att det låter som ett ypperligt förslag att HIV-testa asylsökande, mycket på grund av att många länder har sämre medvetenhet och kontroll om/på HIV än vad Sverige har. Jag ser ingen rasism i det.

I vilket fall som helst är det inte över gränserna som HIV har sin stora spridning, så jag anser fortfarande att det är precis lika viktigt att bibehålla och öka stöd och medvetenhet i samhället hos t.ex. sexualorganisationer, föreningar, klubbar osv.

/red. Jag har inte läst på så mycket som själv förslaget eller den tilltänkta motionen, men exakt vad händer om en person nu råkar vara HIV-bärare eller har AIDS? Nekas de asyl?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Kors i taket, ett bra förslag från en sosse! ;) Det kanske kommer hit människor ovetande om att de är smittade och om då smittan upptäcks är det väl bara bra. Ju tidigare tidigare upptäckt desto effektivare behandling gäller väl?

Medlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Skarre skrev:

Det kanske kommer hit människor ovetande om att de är smittade och om då smittan upptäcks är det väl bara bra. Ju tidigare tidigare upptäckt desto effektivare behandling gäller väl?

Verkar ju bra. Men borde inte kravet gälla alla som kommer hit då? Varför endast asylsökande? Varför inte turister t.ex.? Har inte de sex?

Medlem sedan jan. 2004179 inlägg

vänsterkantens bästa förslag på väldigt länge!

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Robban skrev:

Verkar ju bra. Men borde inte kravet gälla alla som kommer hit då? Varför endast asylsökande? Varför inte turister t.ex.? Har inte de sex?

Tja...

1. Långt flera turister kommer till Sverige än asylsökande.

2. Turisterna har inte planer på att stanna länge eller leva i Sverige.

3. Turister kanske inte är så benägna att komma till Sverige om dom måste ge blodprov, dessutom ska man då hålla turisterna medans svaren väntar? Bra sätt att döda en hel näring på.

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Långt flera turister kommer till Sverige än asylsökande.

Skapar inte det en ännu större risk för utomstående HIV-positiva att sprida sin frön i Sverige?

Turisterna har inte planer på att stanna länge eller leva i Sverige.

En viril (och ond) turist kan smitta flertalet personer på en kort period. Vistelsetiden har ingen betydelse.

His Divine Shadow skrev:

Bra sätt att döda en hel näring på.

Ja, låt oss bibehålla Sveriges otroliga attraktionskraft som turistland så näringen får fortleva. Det ovetande folket kan gott försummas och åsidosättas.

Yes and? Ser inte hur det ändrar det faktum det jag räknat upp är en del av dom orsaker till varför en sådan lag inte kommer att införas.

Turister ger pengar och sånadära monster-turister som du beskriver finns knappast i så stor mängd att en sådan lag skulle vara värt besväret.

Turister brukar också komma från andra i-länder där HIV förekommer i långt mindre utsträckning än i u-länder där asylsökande oftast kommer ifrån.

Är inte heller säker på vad det sista du skrev betyder, har du nått emot turister?

Vi har ju även annan typ av invandring. Välutbildade som kommer hit och jobbar på våra företag. Invandring från andra EU-länder. Utbytesstudenter. Hemvändande svenskar som varit i utlandet. Listan kan göras lång. Varför skall just asylsökande särbehandlas i detta avseende? Beror det på att alla asylsökande (oavsett var de kommer ifrån) tillhör en annan riskgrupp, eller beror det på att det handlar om en utsatt grupp som inte har så mycket annat att välja på än att göra som de blir tillsagda?

Money, money, money...

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

His Divine Shadow skrev:

sånadära monster-turister som du beskriver finns knappast i så stor mängd

De behöver inte förekomma i så stor mängd; ett dopp och man har börjat elda i ena änden av ylletröjan.

His Divine Shadow skrev:

Turister brukar också komma från andra i-länder där HIV förekommer i långt mindre utsträckning än i u-länder där asylsökande oftast kommer ifrån.

Var det någon som sa "Tomt argument baserat på generaliseringar"? Varför inte bara göra en tabell över vilka länder som har högst antal HIV-positiva och sedan neka dem asyl eller tillträde till landet vid gränsen utan att testa dem?

His Divine Shadow skrev:

har du nått emot turister?

Ja, om de har HIV.

För övrigt satte Robban huvudet på spiken. (y)

PersianBulldog skrev:

De behöver inte förekomma i så stor mängd; ett dopp och man har börjat elda i ena änden av ylletröjan.

Enligt dig, sett från ett annat perspektiv är pengarna som kommer från turistnäringen "viktigare" än ett par personers som får HIV. Jag kan förresten bara komma på ett enda sådant fall och var inte han svensk eller nått?

Var det någon som sa "Tomt argument baserat på generaliseringar"? Varför inte bara göra en tabell över vilka länder som har högst antal HIV-positiva och sedan neka dem asyl eller tillträde till landet vid gränsen utan att testa dem?

Vet inte vad du menar med tomt argument, det är en förklaring av hur en politiker förmodligen resonerar i frågan. Dit förslag är för öppet diskriminerande för att regeringen skulle försöka driva igenom det.

Politikerna vill ha turisternas pengar, dom är inte så värst pigga på asylsökande eftersom dom brukar vara fattiga flyktingar och dom vill inte ha en dålig image varken utomlands eller där hemma. Bara du kommer till mods med detta tämligen cyniska sätt att se på saker och ting så kan du enklare förstå varför politiker gör som dom gör.

Ja, om de har HIV.
För övrigt satte Robban huvudet på spiken. (y)

Tyckte han ställde en fråga, vilket enligt mig troligtvis är pengar. Money talks, bullshit walks.

Tyckte han ställde en fråga, vilket enligt mig troligtvis är pengar. Money talks, bullshit walks.

Försökte mig på en retorisk fråga. :)

Självklart tillhör inte gruppen "flyktingar" en högre riskgrupp. Flyktingar är individer som alla vi andra, och som individer finns de i olika riskgrupper vad gäller HIV.

Att lägga ett sådant förslag är populistiskt (han fiskar i grumliga vatten, eller vad det nu är Persson brukar säga) och generaliserande. Och han hade aldrig lagt förslaget om flyktingar som grupp haft någon som helst makt här i samhället.

Jag ser inte varför det inte är åtminståne ganska klart. Dom flesta(vilket betyder inte alla) flyktingar kommer ju från fattiga länder där HIV är mycket mera utbrett. Vi kan ju undra om varför turister och liknande inte utsätts för samma behandling(mitt svar, dom har pengar att spendera här) men jag tycker att så långt så är det ju korrekt i det att dom kommer från ställen där HIV är mera utbrett.

Det stämmer ju också att flyktingar inte har nån makt i samhället, men dom är ju inte heller svenskar förstås.

His Divine Shadow skrev:

Dom flesta(vilket betyder inte alla) flyktingar kommer ju från fattiga länder där HIV är mycket mera utbrett.

I Arabvärlden och Nordafrika är spridningen ungefär som i Europa. Och Nordamerika ligger i nivå med Sydamerika, det s.k. "forna sovjetunionen" och Ostasien. Så det argumentet håller inte riktigt. Det är framför allt i mellersta och södra Afrika som spridningen är riktigt stor. Så varför testar man inte bara resenärer som kommer från dessa områden då? Oavsett vilket ärende de har här?

http://www.noaksark.redcross.se/bilder/kartan_dec2004.gif

Du vet min syn på det, andra resenärer som inte är flyktingar tenderar vara här som turister eller i affärer, detta är nånting som kan "täppas till" utan att det skadar sverige, jag anser attbåde mina och dina påstådda orsaker ligger bakom, pengar och för att dom kan.

Tror det mest beror på okunskap från Jan Emanuels sida. Han verkar tro att de flyktingar som kommer hit är nerlusade med både det ena och det andra, att de inte är bildade nog att förstå att skydda sig vid tillfälliga sexuella kontakter och att de springer hos prostituerade var och varannan dag. Tyvärr sprider han sin okunskap vidare genom att lägga fram sådana förslag.

Men sanningen är ju nog att folk som kommer från ställen som afrika och mellanöstern och sånadära ställen som är tillräckligt dåliga att folk flyr därifrån inte alls har ens nära den standard av sex-undervisning som större delen av europa har, faktum är ju att kyrkorna t.om. sprider misinformation i vissa länder när det gäller skydd.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)