webForumDet fria alternativet

Plankare

Politik & samhälle

42 svar · 1 417 visningar · startad av His Divine Shadow

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg
Frågan#1

Nån som såg på nyhetsmorgon i morse? Såg då dom intervjuvande nån flumskalle som tyckte att det var helt rätt att planka om inte staten höjde skatterna och skapade fri kollektivtrafik.

Fasiken heller, tänker inte betala extra skatt bara för att du ska få åka gratis buss, använder själv aldrig sånt(finns inte ens nån kollektivtrafik här) och tammef*n om jag tänker betala för nån annans bussbiljett.
Helt jäkla absurdt att hela landet ska betala för nått sånt här, och dessutom är det bara stadsbor som skulle få nån riktig nytta av det.

Blev skitförbannad, bra sätt att börja dan ;)

Nåja det gäller ju inte mig men nu snackar jag om principen...

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Antar att det vara dom från https://www.planka.nu som försökte få lite publicitet...

Medlem sedan juli 20015 107 inlägg

Jag plankar.. Och det står jag för... Och i biljettkontroller håller jag händerna rakt upp i luften och går förbi kontrollanterna, många muckar och jag vägrar legitimera mig och skriva på någon böter, och dom hotar med att dom ringer polisen, och jag säger att dom gärna får göra det, för då kommer jag anmäla kontrollanten för olaga frihetsfberövande om han inte låter mig gå.

Alla har släppt mig hittills.

Jag tänker planka tills SL/Connex sänker sin priser så att även studenter har råd att åka kollektivt. Bästa sättet att bekäpa plankning är att sätta humana priser. Inte genom att höja priset varje år.

Medlem sedan nov. 20017 144 inlägg

...tammefan om jag tänker betala för nån annans bussbiljett

Du betalar gärna för att sådana som Percy Barneviks barn skall få barnbidrag. (tror iofs att de är vuxna nu)
Du betalar för att jag skall träffa en läkare fast jag bara är inbillningssjuk
Du betalar för att någon annan finsk rik-knös skall få gå i privatskola
Du betalar till vägarna fast du själv alltid cyklar
Du betalar till militären fast du själv är pacifist
Du bidrar till kungens kungens gåslever fast du själv alltid äter finska piroger

Men du reagerar på att en fattig gymnasieelev plankar någon gång på t-banan.

Att åka kommunalt till stan kostar mig 70kr, det är ungefär 20 kr billigare för mig att ta bilen.
I dessa tider då oljepriser stiger och när vi talar om miljön så känns det 100% motiverat att sänka priserna på kommunala färdmedel.
Ja, varför inte göra det gratis?

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Jesper T skrev:

...tammefan om jag tänker betala för nån annans bussbiljett

Du betalar gärna för att sådana som Percy Barneviks barn skall få barnbidrag. (tror iofs att de är vuxna nu)
Du betalar för att jag skall träffa en läkare fast jag bara är inbillningssjuk
Du betalar för att någon annan finsk rik-knös skall få gå i privatskola
Du betalar till vägarna fast du själv alltid cyklar
Du betalar till militären fast du själv är pacifist
Du bidrar till kungens kungens gåslever fast du själv alltid äter finska piroger

Men du reagerar på att en fattig gymnasieelev plankar någon gång på t-banan.

Vissa saker måste helt enkelt betalas för att ett samhälle ska funka så du behöver inte dra upp en massa irrelevanta saker, bussbiljetter för studenter behövs inte betalas.

Vi betalar barnbidrag för att barn är en jävligt viktig del av samhällets fortsätta existens.
Vi betalar militären för att skydda oss.
Vi betalar sjukvården för att friska människor är lönsamma människor och det är billigare och enklare att behandla en sjukdom tidigare än senare så det blir billigare för samhället.
Kungahuset är en turistattraktion så dom har också en funktion.

Vi betalar vägarna för att samhället och ekonomin bygger på denna infrastruktur, vet inget omdet där med privat skola men detlåter för jävligt, kanske i sverige för jag gick i privatskola i finland och staten gav inte skit för det,precis som det ska va.

Ja hursomhelst att det är lättare för en student att komma hit och dit om han får gratis biljett så är bara en fråga om bekvämlighet, ni får nästan gratis utbildning, ge er. Tror nog bara större delen skulle supa för dom pengar som blev över om kollektivtrafiken blev billigare, fan vet att det är precis så här med studenterna jag känner, en hel jävla drös av dom.

Att åka kommunalt till stan kostar mig 70kr, det är ungefär 20 kr billigare för mig att ta bilen.
I dessa tider då oljepriser stiger och när vi talar om miljön så känns det 100% motiverat att sänka priserna på kommunala färdmedel.
Ja, varför inte göra det gratis?

Om det är billigare att ta bil så kör bil,om bussbolagen inte ens kan klara av att hålla priset så att det är lönsamt så då behöver man inte använda det, om ingen använder det så sänker dom priserna, ser ingen orsak till att utöka statens makt ännu mera och öka skatterna ännu mera, den fria marknaden är självregulerande.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

His Divine Shadow skrev:

bussbiljetter för studenter behövs inte betalas.

I Stockholm betalas redan halva bussbiljetten via skatter. Totalt rör det sig om nästan 4 miljarder om året, vilket uppdelat på befolkningen blir ungefär 2 000 kronor per person och år.

För övrigt ser jag att det står att du bor i Vasa. Där var jag i förrgår, vilket resulterade i bland annat detta:

http://www.stadsbilden.se/vasa/

Medlem sedan juli 20011 714 inlägg

Faktum är att kollektivtrafiken är alldeles för dyr. Samåkning i någon annans bil, cykla, gå eller - om något av föregående inte är möjligt - inte transportera sig är de val som många gör hellre än att punga ut med dagens svindyra avgifter för kollektivtrafiken.

Fördelarna med en skattefinansierad kollektivtrafik är många: billigare för en stor majoritet av de som använder eller (om det blir billigare) kommer använda sig av kollektivtrafiken, mindre utsläpp (då fler väljer att åka kollektivt i stället för bil m.m.), inga som helst kostnader för kontroller.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Faktum är att det är extremt billigt att åka kollektivt i Stockholm - om man undantar kontantpriser som inte är billigt nånstans.

Ett månadskort på SL kostar 600:-, då kan man åka överallt och under alla tider.

Ett månadskort för JLT (Jönköpings Länstrafik) för alla zoner kostar 790:-, då täcker man hela länet under alla tider (så mycket nattrafik det nu finns här :OO).
Men betalar man kontant eller använder ett förbetalt Värdekort blir det dyrare på natten då nattaxa används.

Dessutom: här kan man åka buss och i förekommande fall tåg en bit. I Stockholm kan man åka buss, spårvagn, pendeltåg, tunnelbana och båt.

Ni ska inte klaga. :bla ;)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Var går gränsen för lokaltrafik/regionaltrafik?

Rikard skrev:

Var går gränsen för lokaltrafik/regionaltrafik?

Brukar vara länsgränsen.

Individen skrev:

Faktum är att kollektivtrafiken är alldeles för dyr.

Ja, bara i Stockholms län kostar den 8 miljarder om året vilket blir 500 kronor i månaden per person om det enbart skulle skattefinansieras.

Att slopa kontrollerna som du säger är ju ett sätt att minska kostnaderna, men det blir nog fortfarande alldeles för dyrt.

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

och dom hotar med att dom ringer polisen, och jag säger att dom gärna får göra det, för då kommer jag anmäla kontrollanten för olaga frihetsfberövande om han inte låter mig gå.

Korkade kontrollanter eftersom de har rätt att avisa dig från platsen och om så krävs med våld eller med hjälp av polis.

Kontrollanternas befogenheter är mycket begränsade till att avlägsna personer som vägra lösa biljett eller betala tilläggsavgift (5§). Begreppet "avlägsna" medför att kontrollanterna får föra personen från platsen, tåget eller bussen och om det är nödvändigt använda försvarligt våld (PL 10 1st punkt 4). Dessutom får de begära hjälp från polisen att genomföra avlägsnandet om så är nödvändigt.

- M

Gladh skrev:

Korkade kontrollanter eftersom de har rätt att avisa dig från platsen och om så krävs med våld eller med hjälp av polis.

Får de verkligen det? Vi som jobbar i säkerhetstjänst på järnvägen får bara avvisa folk (med våld om det behövs) om de är berusade eller på annat vis utgör en säkerhetsrisk. (Exempelvis om de kryper under bommarna eller korsar spåret där det inte är tillåtet.)

Nu ser jag att du citerat någon text. Trodde det var en annan del av inlägget du svarade på, så därför la jag inte märke till det.

Vad är det för text?

Medlem sedan maj 20018 027 inlägg

Gladh skrev:

och dom hotar med att dom ringer polisen, och jag säger att dom gärna får göra det, för då kommer jag anmäla kontrollanten för olaga frihetsfberövande om han inte låter mig gå.

Här i Stockholmstrakten fungerar Cheragis taktik utmärkt. Kontrollanterna brukar för det mesta kolla folk som är på väg ut från t-banan. Alltså uppnår de inget genom att avvisa Cheragi, för han var ju redan på väg att avlägsna sig från t-banan. Det enda de skulle kunna göra (och i en del fall faktiskt försöker med), är faktiskt att hålla honom kvar på platsen. Och detta är verkligen olaga frihetsberövande.

Personligen gillar jag inte att folk plankar. Men jag gillar inte kontrollanternas nuvarande stil heller. De brukar ställa upp sig som en bred front vid utgången vid spärrarna, för att ingen ska kunna slinka förbi. Det förekommer att de faktiskt försöker hålla kvar folk. Detta är ett brott. Själv har jag alltid lydigt visat att jag har betalat för mig. Men nog har jag snuddat vid tanken på att bara vägra visa färdbeviset, och gå förbi dem. Det skulle kunna bli intressant om de försöker sig på något. §jr

tydal skrev:

Nu ser jag att du citerat någon text. Trodde det var en annan del av inlägget du svarade på, så därför la jag inte märke till det.

Vad är det för text?

Notera att det står "försvarligt våld". Frågan är vad det innebär. Om den som ska kontrolleras, blir våldsam, är det självklart försvarligt att utöva ett visst våld mot honom. Men innebär det verkligen att våld är försvarligt bara för att avlägsna vem som helst?

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

:stefan: skrev:

Dessutom: här kan man åka buss och i förekommande fall tåg en bit. I Stockholm kan man åka buss, spårvagn, pendeltåg, tunnelbana och båt.

Lycka till att åka spårvagn i STHLM :e Hittar du någon så kan du väl berätta för mig :p.
However jag måste nästan åka upp till hufvudstaden nu bara för att få planka. Låter ju riktigt roligt att provocera vakter §e

Coccozz skrev:

:stefan: skrev:

Lycka till att åka spårvagn i STHLM :e Hittar du någon så kan du väl berätta för mig :p.

Tvärbanan är väl den mest betydelsefulla när det gäller nyttotrafik. Sedan finns det en museal spårvagn som går ut mot Djurgården (det står till och med SS på vagnarna).

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Inte fan ska de ha spårvagn där? Jag har blivit lärd att Norrköping och GBG är de enda orterna i Sverige med spårvagn. Säg inte att STHLMarna både har tub och spårvagn... Nu jävlar x(

Coccozz skrev:

Inte fan ska de ha spårvagn där? Jag har blivit lärd att Norrköping och GBG är de enda orterna i Sverige med spårvagn. Säg inte att STHLMarna både har tub och spårvagn... Nu jävlar x(

Just de linjer jag nämnde, har funnits kanske fem år. Men den gamla Tolvan i Bromma-trakten, har dock funnits sedan tiden då spårvagnar var vanliga i Stockholm. Så du har uppenbarligen blivit fellärd.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
116 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)