Jesper T skrev:
...tammefan om jag tänker betala för nån annans bussbiljett
Du betalar gärna för att sådana som Percy Barneviks barn skall få barnbidrag. (tror iofs att de är vuxna nu)
Du betalar för att jag skall träffa en läkare fast jag bara är inbillningssjuk
Du betalar för att någon annan finsk rik-knös skall få gå i privatskola
Du betalar till vägarna fast du själv alltid cyklar
Du betalar till militären fast du själv är pacifist
Du bidrar till kungens kungens gåslever fast du själv alltid äter finska piroger
Men du reagerar på att en fattig gymnasieelev plankar någon gång på t-banan.
Vissa saker måste helt enkelt betalas för att ett samhälle ska funka så du behöver inte dra upp en massa irrelevanta saker, bussbiljetter för studenter behövs inte betalas.
Vi betalar barnbidrag för att barn är en jävligt viktig del av samhällets fortsätta existens.
Vi betalar militären för att skydda oss.
Vi betalar sjukvården för att friska människor är lönsamma människor och det är billigare och enklare att behandla en sjukdom tidigare än senare så det blir billigare för samhället.
Kungahuset är en turistattraktion så dom har också en funktion.
Vi betalar vägarna för att samhället och ekonomin bygger på denna infrastruktur, vet inget omdet där med privat skola men detlåter för jävligt, kanske i sverige för jag gick i privatskola i finland och staten gav inte skit för det,precis som det ska va.
Ja hursomhelst att det är lättare för en student att komma hit och dit om han får gratis biljett så är bara en fråga om bekvämlighet, ni får nästan gratis utbildning, ge er. Tror nog bara större delen skulle supa för dom pengar som blev över om kollektivtrafiken blev billigare, fan vet att det är precis så här med studenterna jag känner, en hel jävla drös av dom.
Att åka kommunalt till stan kostar mig 70kr, det är ungefär 20 kr billigare för mig att ta bilen.
I dessa tider då oljepriser stiger och när vi talar om miljön så känns det 100% motiverat att sänka priserna på kommunala färdmedel.
Ja, varför inte göra det gratis?
Om det är billigare att ta bil så kör bil,om bussbolagen inte ens kan klara av att hålla priset så att det är lönsamt så då behöver man inte använda det, om ingen använder det så sänker dom priserna, ser ingen orsak till att utöka statens makt ännu mera och öka skatterna ännu mera, den fria marknaden är självregulerande.