webForumDet fria alternativet

Liberalisering av alkoholpolitiken

Politik & samhälle

29 svar · 1 124 visningar · startad av sagotroll

Medlem sedan maj 20058 inlägg
Frågan#1

Avskaffade av Systembolaget, sänkt inköpsålder till 18 år och ut med alkoholen i vanliga butiker som ICA och Konsum. Detta som i ett led att minska förmynderiet och öka individens frihet att på egen hand bestämma över sitt liv.

Enligt Ungdomens nykterhetsförbund (http://www.unf.se/) lever idag 200 000 barn med minst en förälder som missbrukar alkohol, 5 000 till 6 000 personer dör varje år av alkoholskador, 75% av alla våldsbrott sker i samband med alkohol och 40% av allt våld sker på fredag och lördagkvällar då konsumtionen av alkohol är som störst. Detta är fakta som jag anser att vi inte kan blunda för.

Det är upprörande när debattörer pratar om att öka individens frihet genom att sänka inköpsåldern och sprida alkoholen ut i butikerna och det privata näringslivet. Den enda som får en ökad frihet är den som konsumerar alkohol. Brottsoffret får sin frihet inskränkt i och med det brott som denne utsätts av, för att gärningsmannen är påverkad av alkohol.
Det är lika upprörande när debattörer förespråkar en alkoholpolitik som kommer att leda till att fler barn får leva med minst en alkoholiserad förälder, och att fler kommer att dö i förtid av de skador som alkoholkonsumtionen resulterar i.

Politikerna, staten och samhället i sig måste tydligt motverka konsumtionen av alla former av droger. Om man släpper monopolet som Systembolaget har, sänker inköpsåldern till 18 år och låter alkoholen säljas i butiker så uppmuntrar man på sätt och viss till en högre alkoholkonsumtion. Högre alkoholkonsumtion leder också till mer lidande.

• Folkölen skall in på Systembolaget. Näringslivet har ett flertal gånger fått underkänt i de tester som UNF har genomfört i Sverige.
  • EU skall införa gemensamma minimiskatter på alkohol. Dessa minimiskatter skall vara högt satte och därför inte främja fortsatt alkoholkonsumtion.
  • Fler alkoholfria miljöer måste erbjudas för att ungdomarnas alkoholdebut skall skjutas upp så långt som det är möjligt.
  • Beredskapen i skolan skall ökas så att man kan se och ta itu med problemen redan i ett tidigt stadie.

Publicerat på http://schelin.blogspot.com/2005/05/liberalisering-av-alkoholpolitiken.html

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Politikerna, staten och samhället i sig måste tydligt motverka konsumtionen av alla former av droger.

Jag drack Coca Cola nyss. Jag fick i mig lite koffein. Varför ska staten motverka mitt bruk av koffein?

Matti skrev:

Jag drack Coca Cola nyss. Jag fick i mig lite koffein. Varför ska staten motverka mitt bruk av koffein?

Om man skall vara riktigt känslig så kanske jag skall ta och redigera mitt inlägg och skriva "skadliga droger".

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Annars kan vi alltid låsa in allt folk i madresserade rum så minskar vi alla olyckor. Låt åldersgränsen vara kvar men ut med det i butikerna men ha kvar systembolaget ändå.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

sagotroll skrev:

Om man skall vara riktigt känslig så kanske jag skall ta och redigera mitt inlägg och skriva "skadliga droger".

Koffein är livsfarligt: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=14687776

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Okkido skrev:

Annars kan vi alltid låsa in allt folk i madresserade rum så minskar vi alla olyckor. Låt åldersgränsen vara kvar men ut med det i butikerna men ha kvar systembolaget ändå.

Precis!

Red/

Nicrosofts tankar här nedan kanske skulle vara något i rätt riktning iaf! :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Låt vanliga butiker sälja starköl och vin. Låt systemet vara kvar för sprit och ett brett sortiment av öl och vin.

Nicrosoft skrev:

Låt vanliga butiker sälja starköl och vin. Låt systemet vara kvar för sprit och ett brett sortiment av öl och vin.

Butiker har vid ett flertal gånger fått underkänt i de stickprovstester som UNF genomför. Risken att minderåriga får tag på starköl är större om man då låter butiker börja sköta försäljning av starköl och vin.

Vid försäljning i butiker så stiger även konsumtionen av alkohol, vilket resulterar i fler brott som är alkoholrelaterade.

Låt Systembolaget ta över all försäljning av alkohol. Det inkluderar även folköl.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

sagotroll skrev:

Nicrosoft skrev:

Butiker har vid ett flertal gånger fått underkänt i de stickprovstester som UNF genomför. Risken att minderåriga får tag på starköl är större om man då låter butiker börja sköta försäljning av starköl och vin.

Vid försäljning i butiker så stiger även konsumtionen av alkohol, vilket resulterar i fler brott som är alkoholrelaterade.

Låt Systembolaget ta över all försäljning av alkohol. Det inkluderar även folköl.

Strängare straff om man säljer till någon minderåring. Fungerar bra i staterna.

Om man måste in på systemet för att köpa folköl så tror jag att folk väljer starköl när dom ändå är där.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nicrosoft skrev:

Nä, det tror jag inte på däremot. Jag vet själv hur svårt det var att bedöma folks ålder när jag jobbade på Systembolaget och det blir inte lättare i en matvarubutik där de dessutom har flera åldersgränser att hålla reda på med tobak osv.

Framförallt måste personen i kassan vara över 20 år vilket ställer till det för extra/sommarjobbare. Även om dessa kan sitta i kassan kommer de bli utsatta för rejäla påtryckningar när dennes jämnåriga, kanske 17-åriga polare kommer in och vill köpa starkbärs...

Jag är inte på något sätt en ivrare för att få in folköl osv på bolaget (då tror jag det går som Nicrosoft säger ovan), men för att hålla 20-årsgränsen på de starkare sakerna är det Systembolaget som gäller.

Egentligen bryr jag mig inte så mycket. Jag klarar av att gå in på bolaget de få gånger jag inte har öl eller vin från tyskland hemma. Sprit kan jag inte ens minnas när jag köpte där sist.

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Det är flertalet gånger bevisat att svenskarnas ökade alkoholkonsumtion till största delen beror på privatimporten från Danmark/Tyskland. Detta eftersom när man ändå är där (vilket man inte är så ofta), så köper man mer än vad man skulle ha köpt om man bara åkt ner till systemet. Detta leder till ökat drickande. För att få bukt med alkoholskadorna måste vi sänka skatten till minst kring samma nivå som Danmark. Detta för att få tillbaka kunderna till systemet där de bara köper så mycket som de skall ha. Frågan är om inte den minskade behandlingskostnaden för alkoholrelaterade skador till viss del iaf. kan väga upp den nya skattelättnaden.
ps/ idag köps inte ens hälften av all alkohol på systemet (40% enligt senaste siffrorna jag hörde). /ds
Personligen tycker jag inte om Systemet heller, men erkänner mer än gärna att släppa ut alkoholen i butikerna vore vansinne innan ett riktigt ordentligt system för ålderskontroll fanns, och att detta följdes.
Sänkt åldersgräns vore likaså det vansinne. Möjligtvis kanske man kunde få köpa 4,5% som 18-åring men absolut inte starköl elr dylikt.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Eftersom jag var i skottland för ett par dagar sen så lade jag märke till att de hade sprit bakom kassan på Spar. På ett vis tycker jag att sverige kan ha på samma sätt, alltså att de har de starkaste bakom, men nä, det blir för mycket då blir det ju som förra systemet.
Nä i hyllorna tycker jag nu när jag tänker efter. Dock kan det nog bli lite snatteri över det. Att man stoppar på sig en flaska eller ett par burkar, minderåriga alltså.

En extra vakt eller några kameror vid dessa hyllor skulle nog inte skada. Tycker det är på tok för höga priser på vin och sprit. Dricker dock inte mycket men visst skulle jag vilja ha det i en affär istället på ETT ställe.
Säg att man glömt att springa in på bolaget, man vill ha en flaska vin till kexen, vad snabbt det skulle gå.

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

Jag kan helt klart tänka mig att fortsätta stå ut med förmynderiet om det för med sig mindre lidande. Den senaste tiden har jag i alla fall köpt smuggel, så jag är nöjd.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Var det inte nån undersökning nyligen som visade att andelen helnyktra ungdomar har ökat på sistone? Tycker det låter bra. :)

(UNF... en av de roligaste perioderna i mitt liv! *nostalgi*)

Medlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Fia skrev:

Var det inte nån undersökning nyligen som visade att andelen helnyktra ungdomar har ökat på sistone? Tycker det låter bra. :)

Varför måste många organisationer se i svart och vitt? Självklart är den helnyktra vägen den mest hälsosamma och nyttiga för individen, men inte för omgivningen tydligen.

- Vill du ha en öl?
- Nej.
- Varför inte då? (Den mest irriterande frågan man kan få på en fest av en packad "kompis")
- *()/"#¤)(¤")/¤=#*

Jag tror att extremerna är väldigt påtagliga i sverige. Antingen dricker man ingenting eller alldeles för mycket. Det bästa vore väl att få folk att dricka måttligt och samtidigt få omgivningen att förstå att det finns faktiskt ett uttryck "en öl". För att man dricker en behöver man inte dricka två.

Vad jag vill säga är att jag hellre ser ett arbete som pekar mot måttlighet samt förståelse för begreppet hos alla svenskar. Istället för ett arbete som jobbar för att få in alla i ena extremen.

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

- Vill du ha en öl?
- Nej.
- Varför inte då? (Den mest irriterande frågan man kan få på en fest av en packad "kompis")
- *()/"#¤)(¤")/¤=#*

Kan tänka mig att det där är irriterande! Nästan så att det är värt att ta en öl bara för att slippa frågan! :bire

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

Re: Liberalisering av alkoholpolitiken

sagotroll skrev:

Politikerna, staten och samhället i sig måste tydligt motverka konsumtionen av alla former av droger.

Nej det måste dom inte, politikerna och staten ska hålla sig borta, samhället får sköta om detta istället.

Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

sagotroll skrev:

Resultat, allmän bojkott av systembolaget, ökad införsel från utlandet(förbjud detta och smugglingen ökar istället och organiserad kriminalitet får en starkare bas i sverige som inte kommer att försvinna, se amerika), ökad kriminialisering av befolkningen när hembränning och bryggning ökar, sänkta inkomster för staten, minskat förtroende för den nuvarande regeringen och allmän bitterhet och avsky mot regeringen = garanterad borgerlig regering i 2006.

Så go for it! :D

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)