webForumDet fria alternativet

stick i stäv med politisk ställning?

Politik & samhälle

72 svar · 2 264 visningar · startad av Toreakina · sida 4 av 4

Frågan, av Toreakina

Alla vet vi ju att President Bush har svårt att koordinera sin hjärna med sin mun, men detta citat, är inte det lite väl skevt även för att vara honom? Detta är taget ur en artikel i DN gällande den kvinna som legat i vegetativt tillstånd sedan 1990, och nu slutligen dött då de stängt av sondmatningen till henne Efter dödsbudet kom kondoleanser från presidenten: "Jag uppmanar alla dem som vil

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20013 039 inlägg

Jag tar ett hopp tillbaka till ursprungsdiskussionen och tycker att tråden tar upp en intressant sak. Däremot tror jag inte Bush synsätt går stick i stäv med hans politiska ställning eller uppfattning. Den amerikanska högern är djup förankrad i den kristna tron på ett sätt som emellanåt känns fundamentalistiskt. Exempelvis synen på aborter, sexualundervisning i skolan etc. Att ha ihjäl brottslingar har dock bibeln inte något att säga emot så där är det fritt fram.

Web-Tor skrev:

Jag har alltid tyckt att det är kontigt med folk som är för dödsstraff, men mot abort... :l

Ja, jag tycker också det är konstigt med folk som använder argument som "allt liv är heligt" för att försöka förbjuda aborter och i samma andetag kan prata sig varma för dödsstraff. Antingen är allt liv heligt eller inte.

obelix...det känns som du läser "jämställa" där det står "jämföra" och att det är därför hela diskussionen bara går runt i cirklar. Klart man kan jämföra dödsstraff och abort. Man kan t.o.m vara tvungen att göra det för att exempelvis försvara kvinnans rätt till abort i en diskussion med fanatiska abortmotståndare. Att jämföra är ofta att påvisa skillnader. Och när man debatterar med någon som påstår att allt liv är heligt i syfte att förbjuda aborter kan det vara bra att jämföra med dödsstraff för att lyfta fram den personens skenhelighet.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

obelix skrev:

Är det då inte smartare att jämföra med något som är närmare varandra, som tex Påven och Dalai Lama?

Jag bara måste kommentera detta. Om du nu går i skolan, eller har gått någon gång, då kanske du har fått frågan:
- Om du jämför dessa två, vilka likheter samt skillnader ser du?

Man jämför inte bara för att hitta gemensamma nämnare, man jämför saker även för att hitta skillnader. Sakerna man jämför kan vara precis vad som helst.

Du kan jämföra en tur i en luftballong med en skål jordgubbar, en myra med en elefant, en kvinna och en man...

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Bendro skrev:

obelix...det känns som du läser "jämställa" där det står "jämföra" och att det är därför hela diskussionen bara går runt i cirklar. Klart man kan jämföra dödsstraff och abort. Man kan t.o.m vara tvungen att göra det för att exempelvis försvara kvinnans rätt till abort i en diskussion med fanatiska abortmotståndare. Att jämföra är ofta att påvisa skillnader. Och när man debatterar med någon som påstår att allt liv är heligt i syfte att förbjuda aborter kan det vara bra att jämföra med dödsstraff för att lyfta fram den personens skenhelighet.

x( ...

Är det nu jag ska banka skallen i bordet och utropa DOH!

Finns nog inget jag hatar så mycket som när jag blandar ihop vissa ord, (vilket kan hända den bästa :bla ).

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

obelix skrev:

Nope, det är nu du ska klappa dig på axeln och konstatera att du inte är prestigefull och håller på din åsikt för sakens skull istället för att göra det du precis gjorde. :)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

Rikard skrev:

obelix skrev:

Nope, det är nu du ska klappa dig på axeln och konstatera att du inte är prestigefull och håller på din åsikt för sakens skull istället för att göra det du precis gjorde. :)

:r

JO, jag kan vara otroligt tjurskallig, men jag kan erkänna när jag gör fel iaf. :)

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

En egenskap att hedra. :)

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag har alltid tyckt att det är kontigt med folk som är för dödsstraff, men mot abort... :l

Jag tycker att det är minst lika konstigt med folk som är för abort men mot dödsstraff :) Jag är mot båda två, tycker att det är helt förkastligt att döda människor. Varför är ett 8 månaders foster mindre värt än ett i förtid fött barn som fötts efter 8 månaders graviditet? Varför är ett 8 månaders foster mer värt än ett 7½ månaders foster? Varför är ett 7½ månaders foster mer värt värt än ett 7 månaders foster?

Jag tycker att det är sjukt att man kan säga att 6 månaders foster ej får aborteras, 5 månaders foster får.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Viking skrev:

Varför är ett 8 månaders foster mindre värt än ett i förtid fött barn som fötts efter 8 månaders graviditet?

I Sverige får man (med Socialstyrelsens tillstånd) göra abort t.o.m den 21 graviditetsveckan (då fostret alltså är 19 veckor gammalt). Man får inte tillstånd att göra abort om fostret anses vara livsdugligt.

Web-Tor skrev:

I Sverige får man (med Socialstyrelsens tillstånd) göra abort t.o.m den 21 graviditetsveckan (då fostret alltså är 19 veckor gammalt). Man får inte tillstånd att göra abort om fostret anses vara livsdugligt.

Mm, jag tog bara 8 månader som exempel för att visa hur jag tänker när jag säger att det är svårt att sätta en gräns för vad som är liv och vad som är en klump celler :p

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är klart att det är svårt!
Det finns väl inte någon som tycker att abortfrågan är enkel?
Jag tycker att de regler vi har i Sverige är helt okey.

Web-Tor skrev:

Det är klart att det är svårt!
Det finns väl inte någon som tycker att abortfrågan är enkel?
Jag tycker att de regler vi har i Sverige är helt okey.

Det största problemet med aborter är att jag fått uppfattningen att många använder aborten som ett alternativ till preventinmedel. Det tycker jag är helt förkastligt eftersom man då dödar en människa på grund av att man själv är för lat för att skydda sig ordentligt. Visst, det finns kondomer som spricker/piller som inte funkar/våldtäckter/whatever, men jag har svårt att tro att det är så väldigt många som aborterar på grund av det :l

Jag har ingen åsikt i vårt regelverk i Sverige eftersom jag är för dåligt insatt, men rent principiellt tycker jag att det är fel med abort. Antar att jag hade tyckt lite annorlunda om jag varit kvinna dock :e

Medlem sedan sep. 20016 059 inlägg

Gammalt skolarbete skrev:

Det är uppenbart att kvinnorna i Irland vill ha rättigheten att själv välja om hon vill göra abort eller inte. Kvinnorna i landet tvingas årligen åka till ett grannland för att kunna göra abort. Gör man abort i Irland kan man få 12 års fängelse och i Malta blir det tre år.

I jämförelse mot detta kan man inget annat än att vara glad att man lever i Sverige.

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Bara för att återvända till det här med att jämställa dödsstraff och abort.

Obelix menar att man inte kan peka ut kvinnor som gör abort som mördare utan att detta är ett legitimt beslut, varje kvinnas val och rättighet. right?

Men menar du då att en stat som utför samma principiella beslut kring en medborgares liv (att avsluta det) inte har legitimitet att göra det? På samma sätt som fostret lever i kvinnans kropp och det är grunden till att kvinnan har ärtt att besluta över dess liv för att det har en återkoppling till hennes eget lever ju brottslingen i samhället vars regel brutits. Enligt det resonemanget borde det vara legitimt för ett samhälle, en demokratisk rättstat att ta bort medborgare som skadar samhället och anse att de har förverkat sin rätt till existens.

Kravet på att respektera människors värde, rätten till en andra chans, borde ju gälla båda kategorierna på samma sätt.

Så det klart att det finns skäl att kunna jämställa abort med dödsstraff.

Inget av det är mord, fast jag är för fri abort och tycker det är bra att dödsstraff används restriktivt men i fall där en person oåterkallerligt är en belastning för samhället och måste vara inlåst och bevakad eller inte längre kan tänka klart att samhället ska kunna sätta stopp för lidandet.

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)