webForumDet fria alternativet

FI???

Politik & samhälle

288 svar · 8 357 visningar · startad av Toreakina · sida 2 av 15

Frågan, av Toreakina

Är det någon mer än jag som känner en stor fet suck komma upp genom strupen när man klivet in på <http://www.feministisktinitiativ.se> När jag simmat runt och läst allt dom lagt ut ville jag avsäga mig titeln som kvinna. Bah!

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Glasklart.

Medlem sedan mars 2005170 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag tycker helt enkelt att det är för jävla dålig stil av alla hanpenisar att reagera som de gör, både i den här tråden och utanför den, kring den här frågan. :x Kanske tillochmed vissa av dem som 'vill avsäga sig som kvinna' kan ta och göra det. Jag kan ta dennes plats bland systrarna istället.

Till att börja med, det var en kvinna (jag) som började denna tråd, säger inte det en del?
Jag är för övrigt inte en mesig, korkad, förtryckt eller hjärntvättad.

Rikard skrev:

Glasklart.

Undrar om vi delar åsikter i flera saker....:OO
Du verkar ju helt klart godkänt smart

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

Jag tycker att du skall skänka alla de pengar som blir över efter din hyra och dina fasta utgifter till behövande ändmål, för du är för jävla egoistisk som behåller dem själv. Hör du inte hur otroligt korkat det där låter? Av dumma kommentarer så var nog det där det dummaste jag någonsin hört.

Override, jag försöker att skänka pegnar till behövande ändamål, dock inte allt jag äger. Detta tycker jag är en viktigare fråga att jobba för, än att jobba för att svenska kvinnor ska få det bättre.

Förstår inte varför du tycker att detta är så dumt (Speciellt det dummaste du har hört. Det låter ju helt förryckt!!). Jag håller helt med dig om att vi är egoistiska här som behåller hela vårt överflöd här, och jag tycker verkligen att detta är en viktigare fråga att jobba med, än feministiska frågor i Sverige. (Visst, det må låta dumt, men så tycker jag.)

Mvh Erik

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Någon som vet vad Fi vill rent konkret?
Vilken typ av politik kommer man att bedriva?

Web-Tor skrev:

Någon som vet vad Fi vill rent konkret?
Vilken typ av politik kommer man att bedriva?

Vad jag har förstått, men jag kan ha helt fel, så kommer den vara mer åt vänster än åt höger. Schyman uttalade sig tidigare (någon gång i höstas eller mitt i vintras om jag inte missminner mig) om den politiska inriktningen där hon påtalade att den inte kommer vara rent vänster och den är inte sammankopplad med Vänsterpartiet på något sätt, men att den ändå kommer ha vänstra ideologier rent allmänpolitiskt.
solidaritet, jämlikhet och allt annat sånt där vanligt vänsterjaffs var tydligen en viktig grejj för dem :OO

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

OveRRidE skrev:

Vissa verkar inte längre vilja ha en jämställdhet utan känner istället ett uppenbart behov av att köra över oss män och att vi skall få ha det lika djävligt som de har haft det minsann.

Du kanske bör läsa på lite mer om "feministtjötet" innan du kastar ur dig sådana där saker. Jag menar, du erkänner ju uppenbarligen själv att kvinnor har haft det "jobbigt". Tycker du inte det är dags för en liten balansering nu?

Vad jag skrev, vilket du valde att göra en Aftonbladet av, var att VISSA, har gått till överdrift ;).
För säkerhets skull så redogör jag också för vad jag menar med vissa nedan så att vi undviker flera missförstånd:
Med vissa menar jag en del av en massa/summa INTE alla.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

eriks skrev:

Override, jag försöker att skänka pegnar till behövande ändamål, dock inte allt jag äger.

Så du prioriterar alltså andra saker som jag anser är mindre viktiga?

Om man har det så bra som du har det, och kan hjälpa så många som har det riktigt dåligt, men fortfarande tänker på sig själv och att man ska få det lite lite bättre, då tycker jag att man är fel på det. (för att citera en viss talare)

Toreakina skrev:

Till att börja med, det var en kvinna (jag) som började denna tråd, säger inte det en del?
Jag är för övrigt inte en mesig, korkad, förtryckt eller hjärntvättad.

Nej, det gör det inte. Det finns säkerligen lika många kvinnor som har en uppfuckad bild av feminismen som det gör män.

Vem har påstått att du är mesig, korkad, förtryckt eller hjärntvättad? :q

Oj, det här hade jag nästan missat;

Toreakina skrev:

solidaritet, jämlikhet och allt annat sånt där vanligt vänsterjaffs var tydligen en viktig grejj för dem

Tycker du jämlikhet är "vänsterjaffs"? Är inte du för jämställdhet?

Medlem sedan apr. 20012 427 inlägg

OveRRidE skrev:

Jag kan ta dennes plats bland systrarna istället.

Ja, det skulle tveklöst passa dig bättre.

Skarre skrev:

OveRRidE skrev:

Jag kan ta dennes plats bland systrarna istället.

Ja, det skulle tveklöst passa dig bättre.

Vad grundar du detta på?

OveRRidE skrev:

Oj, det här hade jag nästan missat;

Toreakina skrev:

solidaritet, jämlikhet och allt annat sånt där vanligt vänsterjaffs var tydligen en viktig grejj för dem

Tycker du jämlikhet är "vänsterjaffs"? Är inte du för jämställdhet?

Om du hade läst ungefär en cm till åt höger hade du sett en smily där som skulle lätta upp stämningen lite.
Jag anser att jämställdhet är bra och att jämlikhet är bra, men nej jag är inte nämnvärt vänstersolidarisk av mig. Jag är inte höger heller, jag är ganska partineutral inom de partier vi har att välja av i Sverige.

Så du tycker inte att jämlikhet är "vänsterjaffs"? Om nu inte jämlikhet/jämställdhet klassas som detta, vad exakt gör det då? Jag menar, du skrev ju faktiskt "och allt annat sånt där vänsterjaffs".

OveRRidE skrev:

Så du tycker inte att jämlikhet är "vänsterjaffs"? Om nu inte jämlikhet/jämställdhet klassas som detta, vad exakt gör det då? Jag menar, du skrev ju faktiskt "och allt annat sånt där vänsterjaffs".

Vad jag menade med det uttrycket, var; "jämlikhet, frihet och broderskap" som så ofta förknippas med vänsterrörelsen och deras slagkraftiga andra kämparsånger om hur allt ska vara rättvist, brödraaktigt och så fruktansvärt jämnbördigt.

Toreakina skrev:

Vad jag menade med det uttrycket, var; "jämlikhet, frihet och broderskap" som så ofta förknippas med vänsterrörelsen och deras slagkraftiga andra kämparsånger om hur allt ska vara rättvist, brödraaktigt och så fruktansvärt jämnbördigt.

Tycker du att det är dåligt att tycka så?

OveRRidE skrev:

Tycker du att det är dåligt att tycka så?

Nej, jag delar bara inte inställningen som vänstern har. Jag är för jämlikhet, men inte så som vänstern vill ha det.

Varför kallar du jämlikhet för "sånt där vanligt vänsterjaffs" för då? Är inte jämlikhet och jämlikhet samma ord i sitt eget kontext?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Jämlikhet för dig och jämlikhet för mig är förmodligen i det stora hela samma sak. Att det finns olika tolkningar av ordet är väl synnerligen uppenbart. Medlen för att ta sig till jämlikheten skiljer sig med stor sannolikhet också åt.
Målar vi med breda penseln är vi förmodligen helt överens, när vi plockar fram den lilla penseln för att måla dit de mindre detaljerna lär våra åsikter skilja sig åt. Troligen.

OveRRidE skrev:

Varför kallar du jämlikhet för "sånt där vanligt vänsterjaffs" för då? Är inte jämlikhet och jämlikhet samma ord i sitt eget kontext?

Återigen: Jag sa att en smily blivit utelämnad när ni citerade mig. Jag la in en smily för att visa att mitt påstående hade en nypa humor i sig.
Men okej, vad jag menade <förtydliga> i en lättsam ton, ej att misstagas för en ultraseriös åsikt</förtydliga> är att vissa koncept är mer typiska för olika partier. Tex; miljöpartiet är för att vi ska vara snälla mot miljön. Moderaterna är för privatiseringar. Vänstern är för jämlikhet, jämställdhet och liknande.

Därför kallade jag jämlikhet för "sånt där vanligt vänstertjaffs" eftersom det är ett återkommande koncept för dem. Hade jag pratat om miljöpartiet hade jag nog sagt; miljö, trädkramning och sånt där annat miljöpartiettjaffs......

Medlem sedan nov. 20041 740 inlägg

Jag kikade lite kvickt in på FIs hemsida. Det slog mig att det fungerar ganska bra att byta ut alla förekomster av ordet kvinnor mot ordet män och vice versa.

Bilder av kvinnor som sexobjekt möter oss varje dag. Män utsätter dagligen kvinnor för våld. Män våldtar kvinnor och flickor. Kvinnor som överskrider samhällets gränser för kön och sexualitet trakasseras och diskrimineras. Många ensamstående mammor lever under svår ekonomisk press. Handel med kvinnor pågår dagligen runt om i världen och i Sverige. Den globala arbetsmarknaden exploaterar fattiga kvinnors arbete.

Bilder av män som sexobjekt möter oss varje dag. Kvinnor utsätter dagligen män för våld. Kvinnor våldtar män och pojkar. Män som överskrider samhällets gränser för kön och sexualitet trakasseras och diskrimineras. Många ensamstående pappor lever under svår ekonomisk press. Handel med män pågår dagligen runt om i världen och i Sverige. Den globala arbetsmarknaden exploaterar fattiga mäns arbete ...

Jag kunde inte hitta någon definition av ordet feminism på deras webbplats. Hur som helst så har jag ännu inte stött på någon diskriminering av kvinnor. Jag pratade med en kvinna som upplevde att hon var lönediskriminerad av sin arbetsgivare. Jag frågade hur många gånger hon hade begärt löneförhöjning och fick svaret att hon inte hade gjort det en enda gång. Efter vårt samtal begärde hon högre lön, och fick det också. Jag tror tyvärr att detta är vanligt förekommande.

279 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)