Är det någon mer än jag som känner en stor fet suck komma upp genom strupen när man klivet in på http://www.feministisktinitiativ.se
När jag simmat runt och läst allt dom lagt ut ville jag avsäga mig titeln som kvinna. Bah!
Är det någon mer än jag som känner en stor fet suck komma upp genom strupen när man klivet in på http://www.feministisktinitiativ.se
När jag simmat runt och läst allt dom lagt ut ville jag avsäga mig titeln som kvinna. Bah!
Jag tror att det räcker med att du avsäger dig intresset för partiet. Bara för att det finns en drös med knölar till män så tänker jag inte göra mig av med titeln... ;)
I övrigt, eh, njo, det blev nog ett "ja jävlar" istället för en suck. :e
Asch, det finns många olika sorters av feminism. (Tror Aftonbladet hade "hela listan" ;)) Bara för att man inte identifierar sig med de där nissorna så behöver man inte avsäga sig sina feministiska åsikter, eller "kvinnotitel" för den delen.
Det jag tycker är hemskt med FI är att de fokuserar sig på allt som är negativt med allt, när jag läste på deras hemsida så kände jag inte igen mig i någonting. De anser att kvinnor konstant är förtryckta och behöver hjälp. Jag tycker personligen att om folk far illa ska de hjälpas oavsett om de är män eller kvinnor, därför anser jag att feministiska tendenser rent allmänt är rätt B...men det är bara jag!
Jag tycker personligen att om folk far illa ska de hjälpas oavsett om de är män eller kvinnor, därför anser jag att feministiska tendenser rent allmänt är rätt B...men det är bara jag!
Nä, det är inte bara du. Om du bildar ett parti så kan du räkna med mig som medlem. :)
Nä, det är inte bara du. Om du bildar ett parti så kan du räkna med mig som medlem. :)
Hm, jag har många tankar kring att starta någon form av medmänsklig rörelse, den lär nog börja som en websida :D jag är en sån där jobbig människa som accpeterar alla, jag blir bara ledsen när folk exkluderar och inskränker varandra. Därav mitt stora missnöje gällande detta feministiska parti....
PS. Toreakina, hur var det att kröka loss med Göran då? ;) DS.
Det var faktiskt sjukligt kul. Han är alltigenom astrevlig som person, vilket förvånade mig till det yttersta. Han var dessutom snäll och hjälpsam och hjälpte mig leta reda på en förlorad person på den festan :)
PS. Toreakina, hur var det att kröka loss med Göran då? ;) DS.
Det var faktiskt sjukligt kul. Han är alltigenom astrevlig som person, vilket förvånade mig till det yttersta. Han var dessutom snäll och hjälpsam och hjälpte mig leta reda på en förlorad person på den festan :)
jag är en sån där jobbig människa som accpeterar alla, jag blir bara ledsen när folk exkluderar och inskränker varandra. Därav mitt stora missnöje gällande detta feministiska parti....
Vad tror du om "Jämlikt Initiativ"? Dels för att jävlas, men dels för att det är ett bättre mål att sträva mot. Inledningsvis kan man ju peta in hälften kvinnor, hälften män (och resten barn). Därefter kan man ju kanske gå på kompetens... :OO
Extremister fyller en funktion i en pådrivande process, men de ska banne mig inte ensamma fatta beslut om hur samhället ska utformas, då blir det bara extrempannkaka av alltihop.
Jag sitter och funderar lite på vad ett FI:s ev. ungdomsförbund skulle kunna tänkas heta. Girl Power?
Toreakina skrev:
Det var faktiskt sjukligt kul. Han är alltigenom astrevlig som person, vilket förvånade mig till det yttersta.
Rikard:
(orkar inte citera allt när jag ska kommentera allt du skrivit)
Jag som person och framförallt som kvinna blir förbannad på just den här typen av feminism, som då "jämlikt initiativ", för enligt mig så gör den följande;
Den gör att kvasi-intelligenta kvinnor tycker att dom kan vara slynor och sedan bara skylla det på feministiska ideologier. Den gör att samma typ av kvinnor uppfostrar sina döttrar med konstiga ideal och får dem att bli lika snedställda i huvudet de med, vidare så skapar det en avsky från männen och det understryker ur den kvinnliga synvinkeln att männen är rädda (vilket inte är sant, dom är bara smartare och inser att feminismen är ute och cyklar)
Parallellt med detta så kämpar mer smarta kvinnor med samma saker men de blir dömda på förhand för att de mindre smarta kvinnorna har satt käppar i hjulen redan från början för att de är en större grupp och framförallt en större grupp för media.
Nu låter jag säkert som en tvättäkta ragata, mina åsikter är inte fullt så krassa i verkligheten och de är definitivt mer nyanserade, men basen i mitt tänkande är att feminismen är förlegad, den var aktuell när den kom, för flera hundra år sedan. Hälften av de sakerna som FI tar upp som vanliga saker kvinnor dagligen "står ut med" är för mig helt obekant och om det är så vanligt som dom påstår att det är, borde väl jag ha upplevt det, eller?
Vidare; jag förstår din ståndpunkt gällande Mr. P :)
Extremister fyller en funktion i en pådrivande process, men de ska banne mig inte ensamma fatta beslut om hur samhället ska utformas, då blir det bara extrempannkaka av alltihop.
Parallellt med detta så kämpar mer smarta kvinnor med samma saker men de blir dömda på förhand för att de mindre smarta kvinnorna har satt käppar i hjulen redan från början för att de är en större grupp och framförallt en större grupp för media.
Och här sätter du fingret på den verkliga, allvarliga bieffekten. Det finns många synnerligen kompetenta kvinnor som klumpas ihop med de nötter som lockas till den här typen av rörelse av just det skäl du tar upp; de som kan agera hur som helst och därefter skylla allt på feministiska ideologier.
Att det finns skillnader på män och kvinnor är ett faktum. Det kan och ska ingen lagstiftning i världen ändra på. Det som ska åtgärdas är att man obereonde av ras, kön, sexuell läggning m.m. ska erbjudas samma rättigheter. Och skyldigheter!
Det jag uppfattar att många feministiska organisationer siktar in sig på är att åtgärda symptomen istället för att angripa det egentliga problemet. Det egentliga problemet mäts allt som oftast i ekonomiska mått (på gott och ont). I alla fall har jag fått den uppfattningen i de diskussioner jag har fört. (It all comes down to money.)
Låt oss se till att förutsättningarna jämnas ut oavsett om det gäller lön, föräldraledighet, tiden det tar för ambulansen att komma, utdömda straff i domstolen m.m. Men! Låt oss inte göra människor könlösa i strävan efter att skapa någon millimeterrättvisa mellan könen. Det kommer inte att gå. Det ska inte gå.
Toreakina skrev:
Nu låter jag säkert som en tvättäkta ragata, mina åsikter är inte fullt så krassa i verkligheten och de är definitivt mer nyanserade, men basen i mitt tänkande är att feviminismen är förlegad, den var aktuell när den kom, för flera hundra år sedan.
Jepp, klart du låter som en ragata. Jag låter väl som en gubbjävel, men det kan jag leva med. Också. :e
Extremfeminismen tvingar in män (jepp män generellt) i könsrollen "man" och skapar därigenom en ond majoritetsgrupp att bekämpa. Men om den majoritetsgruppen inte finns då? :OO
Gah, lagom ostrukturerat men jag tror du greppar kärnpunkten i mitt inlägg. :)
Vi sätter feministiska frågorna högst på dagordningen
enligt deras hemsida. Ordningen ser alltså ut:
1. Feministiska frågor
2. Minska svält i världen
3. Hjälpa sjuka och gamla
4....
Ungefär så rationella tycker jag att dessa människor känns. Om man har det så bra som de har, och kan hjälpa så många som har det riktigt dåligt, men fortfarande tänker på sig själv och att man ska få det lite lite bättre, då tycker jag att man är fel på det.
1. Feministiska frågor
4....
Ungefär så rationella tycker jag att dessa människor känns. Om man har det så bra som de har, och kan hjälpa så många som har det riktigt dåligt, men fortfarande tänker på sig själv och att man ska få det lite lite bättre, då tycker jag att man är fel på det.
Jag tycker att du skall skänka alla de pengar som blir över efter din hyra och dina fasta utgifter till behövande ändmål, för du är för jävla egoistisk som behåller dem själv. Hör du inte hur otroligt korkat det där låter? Av dumma kommentarer så var nog det där det dummaste jag någonsin hört.
Jag tycker för övrigt att det är väldigt intressant att se hur reaktionerna från alla män gestaltar sig när en sådan här organisation vill göra en push och när vi redan har uttalade och renodlade nazister och främlingsfientliga representanter som tar mer och mer plats i svensk politik. Det var någon som som sa något om snedvridet, men jag undrar; åt vilket håll?
Jag tycker helt enkelt att det är för jävla dålig stil av alla hanpenisar att reagera som de gör, både i den här tråden och utanför den, kring den här frågan. :x Kanske tillochmed vissa av dem som 'vill avsäga sig som kvinna' kan ta och göra det. Jag kan ta dennes plats bland systrarna istället.
1. Feministiska frågor
4....
Moahaha, låter som miss Universum har talat :e
Seriöst, "feministtjötet", om man nu kan kalla det så och får skojja till det lite, är förbannat bra i vissa fall, men på en del ställen går det bara för långt. Vissa verkar inte längre vilja ha en jämställdhet utan känner istället ett uppenbart behov av att köra över oss män och att vi skall få ha det lika djävligt som de har haft det minsann. För enligt vissa, inga nämnda, så har ju kvinnor alltid haft det värre än män oavsett vad det har handlat om. **orka**.
Men som dagt, i vissa fall så är feminism mycket bra och det behövs, men låt det inte gå överstyr :P
Vissa verkar inte längre vilja ha en jämställdhet utan känner istället ett uppenbart behov av att köra över oss män och att vi skall få ha det lika djävligt som de har haft det minsann.
Du kanske bör läsa på lite mer om "feministtjötet" innan du kastar ur dig sådana där saker. Jag menar, du erkänner ju uppenbarligen själv att kvinnor har haft det "jobbigt". Tycker du inte det är dags för en liten balansering nu?
Det handlar inte om att män skall få det sämre, det handlar om att kvinnor måste sluta att bli tvingade till att ha det sämre. Något som väldigt få uppenbarligen har förstått.
Jepp, klart du låter som en ragata. Jag låter väl som en gubbjävel, men det kan jag leva med. Också. :e
Extremfeminismen tvingar in män (jepp män generellt) i könsrollen "man" och skapar därigenom en ond majoritetsgrupp att bekämpa. Men om den majoritetsgruppen inte finns då? :OO
Gah, lagom ostrukturerat men jag tror du greppar kärnpunkten i mitt inlägg. :)
Vi kan ju vara idioter tillsammans då ;)
Jag håller helt och hållet med dig om att man inte bör försöka ändra på skillnaderna mellan män och kvinnor. Folk borde inse att vi är födda med olikheter och olika förutsättningar för olika saker, men vissa är fan för dumma för att inse det. *slår sig dramatiskt för pannan*
Jag säger inte att jag är en jätteintelligent människa som är bättre än någon annan, men jag vill defenitivt säga att jag tillhör den gruppen som inte är majoritet. Jag anser att kvinnor borde ha lika lön för samma jobb som män om de är lika kompetenta. Men någonstans verkar just ordet och begreppet kompetens bara spolas ner i närmsta dassholk. Kvinnor förutsätter att de är lika bra på allt som män kan, det tycker jag är helt galet. Vetenskapliga undersökningar av mäns och kvinnors hjärnorn visar helt andra resultat. Borde inte detta användas istället. Män tillexempel är till 90% av fallen bra mycket mer kompetenta till att vara arbetsledare, men frågan kan då ställas; är det jobbet viktigare än de som tar hand om våra barn på sjukhus i form av sjuksköterskor?? Vi kanske borde titta på varför vissa saker är bättre/sämre i proportion till om det har med könsbetingning att göra?
Argh, nu var jag lika vältalig som en padda med tungvårtor, men kort sagt: lika lön till folk med samma kompetens oavsett om det är en kvinna, man, svart, gul, prickig eller sunkig människa :P
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e