webForumDet fria alternativet

Svenska rättssystemet bryr sig inte om barn!

Politik & samhälle

28 svar · 1 267 visningar · startad av aleborg

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg
Frågan#1

Jag har totalt tappat förtroendet för Sveriges rättssystem! x( x( x(
Hur i h*vete kan man döma till fortsatt gemensam vårdnad för ett barn trots att följande har lagts fram:
1. Modern har drog och spelmissbruksproblem
2. Modern har övergett sitt barn och inte hört av sig på ca 2 mån.
3. Modern har kraftigt brustit i omdöme och lämnat en 4-åring vind för våg och utan uppsikt upprepade gånger.
4. Hon har levt tillsammans med en man som misshandlat henne inför 4-åringen och utsatt honom för direkt fara.
5. Sociala myndigheter utreder henne efter anmälningar från hennes båda söners fädrar, dagis samt hennes egna föräldrar.
6. Sociala myndigheter har rekommenderat att hon endast får träffa 4-åringen under bevakning på socialkontoret.

Snacka om att det svenska rättssystemet är totalt värdelöst och inte bryr sig ett dugg om barns bästa. x(

Medlem sedan juli 200431 inlägg

Vet inte vad jag ska säga, tragiskt och sorgligt x(

Medlem sedan sep. 2000780 inlägg

Jag lider med dig, stackars dig och din pojk...

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

I dessa fall bör man ta kontakt med en advokat och journalister.

Har redan advokat :(

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

x( :l

fortsätt kämpa!

Medlem sedan juni 20012 236 inlägg

aleborg skrev:

Har redan advokat :(

Fy vad jobbigt! *kram*'

Vad säger din advokat?

Fick beskedet idag och min advokat är bortrest.
Beslutet är intrimistiskt tills dess att parterna antingen kommer överrens eller tills dess att det tas upp i domstol, vilket i så fall ska ske efter det att utredningen är klar hos socialen.
Så än är inte sista ordet sagt.
Det värsta är att hon sitter o säger inför rådmannen att hon inte vill att pojken ska vara hos henne utan hos mig, men varför ska man då ha gemensam vårdnad, jo för hennes självkänsla x(
Jag bryr mig inte om hennes självkänsla, det gör inte heller en 4-åring som är i stort behov av en trygg miljö, men tydligen gör rätten det x(

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Förstår din känsla. Vi har inte kommit så långt ännu i jämdställhet.
Det finns många kraftfulla organisationer där förfördelade kan få stöd. Du är ju inte ensam om sådant idag.
'Stå på dig. På ett nyanserat och långsiktigt sätt!

aleborg skrev:

Fick beskedet idag och min advokat är bortrest.
Beslutet är intrimistiskt tills dess att parterna antingen kommer överrens eller tills dess att det tas upp i domstol, vilket i så fall ska ske efter det att utredningen är klar hos socialen.
Så än är inte sista ordet sagt.
Det värsta är att hon sitter o säger inför rådmannen att hon inte vill att pojken ska vara hos henne utan hos mig, men varför ska man då ha gemensam vårdnad, jo för hennes självkänsla x(
Jag bryr mig inte om hennes självkänsla, det gör inte heller en 4-åring som är i stort behov av en trygg miljö, men tydligen gör rätten det x(

Om hon nu säger att hon vill att ert barn ska vara hos dig...kan ni inte ordna det sinsimellan er då? Eller får man inte det?
Jag menar, om hon är positiv till att han bor och "lever" hos dig så räcker det ju med att ni arrangerar någon form av besök.
Eller kanske inte?

Hade det gått att komma överrens hade vi inte hamnat i rätten :/

aleborg skrev:

Hade det gått att komma överrens hade vi inte hamnat i rätten :/

Nej ah, ok jag trodde att det kanske var så att det var tvunget att gå via rätten. Kan inget om sånt här.
Men varför säger hon då att han ska vara hos dig? Är det bara spel för galleriet?

Medlem sedan juli 200431 inlägg

Re: Svenska rättssystemet bryr sig inte om barn!

aleborg skrev:

1. Modern har drog och spelmissbruksproblem
2. Modern har övergett sitt barn och inte hört av sig på ca 2 mån.
3. Modern har kraftigt brustit i omdöme och lämnat en 4-åring vind för våg och utan uppsikt upprepade gånger.
4. Hon har levt tillsammans med en man som misshandlat henne inför 4-åringen och utsatt honom för direkt fara.

Hur kan DET vara bra för självförtroendet? Det måste ju vara sämre för det än att endast bo hos sin pappa.

Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

Jag hoppas det går bra för dig även om det inte låter så just nu.

Medlem sedan juni 20001 521 inlägg

Jag hoppas att det löser sig till det bästa. Vad var motiveringen för beslutet?

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vi har en föräldrabalk i Svea Rikes Lag. När får vi en barnbalk?

Medlem sedan aug. 20003 742 inlägg

Du har mina fulla sympatier aleborg och jag håller tummarna för att ni trots dagsläget finner en lösning som säkerställer ditt barns trygghet.

Nu kan väl barnet bo och vara skriven hos dig även om ni har gemensam vårdnad, om jag inte minns fel så innebär gemensam vårdnad att ni gemensamt skall se till att barnet får vad det behöver och har rätt till.
Det betyder inte att barnet skall bo lika mycket hos båda utan kan bo hos ena föräldern bara alla viktiga frågor beslutas i samråd mellan föräldrarna och tillsammans med barnet.

Än en gång, lycka till!

Om det bara hade varit så att man kunde samråda med henne...
Hon har socialkompetens och bra på att prata, kombinera det med mytoman, manipulativ och troligen borderliner(enl. dom psykiatrikerna jag pratat med, har några i umgängeskretsen), ingen bra kombination tyvärr.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Fyfan vad jag mår illa av att höra detta.. Stackars barn! :(

Kämpa på Anders!

Medlem sedan juli 2000177 inlägg

Lider me dig och pojken ...hoppas det löser sig

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)