sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggDu menar att det är vettigt att en människa tar en annan människas liv
och samhället skall stå för kostnaderna för att "rätta till" huvudet på förövaren
och forsla ut fanskapet i samhället igen?
Nej du. En sån människa har inte i samhället att göra.
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
sneeze skrev:
...samhället skall stå för kostnaderna för att "rätta till" huvudet på förövaren och forsla ut fanskapet i samhället igen?
Japp, det är riktigt.
sneeze skrev:
Nej du. En sån människa har inte i samhället att göra.
Den människan är en del av det samhälle som du och jag varit med om att skapa.
MMeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg
sneeze skrev:
Psykvård i all ära, men skall det vara så lätt att komma undan grova brott?
Det handlar inte om att det ska vara lätt att komma undan brott, eftersom de som sägs vara psykiskt störda inte vet varför de begår brotten.
sneeze skrev:
Gå ner på stan. Klubba nån stackars ovetande människa sönder och samman.
Sätt dig och dregla alt. stoppa fel bitar i hålen när psyk testar dig så är du
snart ute i friska luften igen.
Är du så blåögd så du inte förstår varför vissa personer får stämpeln "psykiskt störd"?
sneeze skrev:
Ni kan ju lulla rundor med era amatör-psykoanalytiska funderingar medans fler
puckon sticker ner folk till höger och vänster.
Visst, vi är amatörer i ämnet, men vem som helst kan väl ändå inse att en person som blivit sviken av samhället hela sitt liv mår bättre av att få vård än att bli instängd och senare utvisad?
sneeze skrev:
Vad gäller Mijailovic så är det livstids utvisning
som gäller. Lägg hans psykvårdspengar på barn/äldreomsorg istället.
Så helt plötsligt ska samhället prioritera människor? Är inte alla människor lika värda i grund och botten? Borde inte alla få samma förutsättning som du, jag och många andra har fått? Tycker du ser allt så himla enkelt, han har blivit sviken av samhället och du blir sur för att han för första gången får vård? Sen att dra in att han är utlänning har ju faktiskt ingenting alls med ämnet att göra, utvisning skulle bara visa hur vi i Sverige skjuter saker under mattan.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggTyvärr så har jag inte den genomslagskraften samhällsmässigt men
_OM_ jag hade haft det så hade "den människan" inte varit en del i det.
Aldrig nånsin.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggFör den delen så är jag inte blåögd. Visst borde han ha fått vård vid ett tidigare tillfälle
och visst, psykvården är dåliga på att fånga in potentiella våldsmänniskor innan
dom hinner begå ett brott men jag är så jävla trött på allt daltande med alla
som, istället för att dra ett strå till stacken, tar ett strå från stacken.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggMelea: Du pratar emot dig själv. Prioritera människor?
Fråga Anna Lindh vad hon tycker. Personligen skiter jag i
om Mijailovic spyr galla och lägger fel bit i fel hål varje dag
i resten av hans liv. Han har begått det grövsta av brott man
kan göra. Han har tagit en annan människas liv och försatt
nära och kära i en otroligt jobbig situation.
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
sneeze skrev:
Psykvård i all ära, men skall det vara så lätt att komma undan grova brott?
Ni kan ju lulla rundor med era amatör-psykoanalytiska funderingar medans fler
puckon sticker ner folk till höger och vänster.
Vad gäller Mijailovic så är det livstids utvisning
som gäller. Lägg hans psykvårdspengar på barn/äldreomsorg istället.
Sluta dalta!
Undrar vem det är som ha amatör-psykoanalytiska funderingar...
Ta reda på fakta innan du slänger ur dig en massa saker...
Det är i stort sett omöjligt att lura sig till psykvård...
Fast du får gärna försöka bevia motsattsen om du vill...
sneeze skrev:
Melea: Du pratar emot dig själv. Prioritera människor?
Fråga Anna Lindh vad hon tycker. Personligen skiter jag i
om Mijailovic spyr galla och lägger fel bit i fel hål varje dag
i resten av hans liv. Han har begått det grövsta av brott man
kan göra. Han har tagit en annan människas liv och försatt
nära och kära i en otroligt jobbig situation.
Du måste lära dig att skilja på människan och sjukdomen...
MMeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg obelix Du måste lära dig skilja på sjukdom och störning. ;)
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inlägg
obelix skrev:
[
Undrar vem det är som ha amatör-psykoanalytiska funderingar...
Ta reda på fakta innan du slänger ur dig en massa saker...
Det är i stort sett omöjligt att lura sig till psykvård...
Fast du får gärna försöka bevia motsattsen om du vill...
1: Jag har inte några psykoanalytiska funderingar omkring detta.
2: Fakta om vad?
3: Nej det är det inte. Tro mig. Jag vet.
Jag vill inte gå in på alt. 3 mer än så, av personliga skäl.
sneeze skrev:
1: Jag har inte några psykoanalytiska funderingar omkring detta.
2: Fakta om vad?
3: Nej det är det inte. Tro mig. Jag vet.
Jag vill inte gå in på alt. 3 mer än så, av personliga skäl.
1. Tänkte på detta inlägget...
.
2. Hur det rättspsykiatriska processen funkar...
3. Ingen är omöjligt, och skulle någon lyckas, så kommer dom att upptäcka det rätt snart.
Och då tas målet upp och straffet omvandlas till fängelse...
Nu har jag inte läst hela tråden. men jag säger vad jag tycker.
Om flera experter anser herr M, sjuk.
Ja då litar jag på dom att han är sjuk och ska få vård för att bli frisk. inge snack om saken.
Men det många glömmer är att man kan få fängelse efter att man fått vård. Och jag hoppas att när han blivit frisk att han ska få avtjäna sitt straff, även om det inte ger Anna Lindh tillbaka så tycker jag han ska få många år att tänka på vad han har gjort och ställt till med.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
M.Cheraghi skrev:
Men det många glömmer är att man kan få fängelse efter att man fått vård.
Då känner du till något som Thomas Bodström inte vet: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=285613&previousRenderType=2
M.Cheraghi skrev:
Men det många glömmer är att man kan få fängelse efter att man fått vård. Och jag hoppas att när han blivit frisk att han ska få avtjäna sitt straff...
Som jag skrivit tidigare: "Att få en psyksjuk frisk bygger på sammarbete mellan psykologer, doktorer och patient. Hur lätt är det att få någon frisk om denne vet att han hamnar i en sämre situation om han blir frisk?"
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Hur det än är, så ger det inte Anna Lindh tillbaka. Egentligen är väl skillnaden mellan vård eller straff bara symboliskt för allmänheten. För det där puckot som höll i kniven gör det nog ingen skillnad. Han kommer ivf aldrig nånsin kunna leva ett normalt liv. Men visst kan man tycka att han ska ha ett ordentligt lidande och därmed ett riktigt straff. Men det ena utesluter inte det andra även med vård, om man säger så.
Det jag mest reagerat över är att de efterlevande inte fått igenom sina skadeståndskrav.
PeW skrev:
Hur det än är, så ger det inte Anna Lindh tillbaka. Egentligen är väl skillnaden mellan vård eller straff bara symboliskt för allmänheten. För det där puckot som höll i kniven gör det nog ingen skillnad. Han kommer ivf aldrig nånsin kunna leva ett normalt liv. Men visst kan man tycka att han ska ha ett ordentligt lidande och därmed ett riktigt straff. Men det ena utesluter inte det andra även med vård, om man säger så.
Det jag mest reagerat över är att de efterlevande inte fått igenom sina skadeståndskrav.
Har dom inte fått som alla andra i samma sitts?
Eller har dom fått mindre?
obelix skrev:
Har dom inte fått som alla andra i samma sitts?
Eller har dom fått mindre?
Dom har fått som alla andra i samma sits, men de har ändå fått förhållandeviss lite gentomot vad de utsatts för. Barnen har mist sin mor och får 50.000 i skadestånd om jag inte uppfattat det hela fel? Skadestånden borde vara högra. Sedan om den psyksjuke eller staten ska stå för skadestånden är en helt annan diskussion.
PPeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg Skadeståndet är skamligt lågt. Det är inte heller många andra som suttit i precis samma sits. Tänker närmast på hur uppmärksammat målet varit såväl nationellt som internationellt, vilket gett i handen att de knappast kunnat sörja ifred eftersom de ständigt (och ofrivilligt) påminns om händelsen ända in i minsta detalj.
PeW skrev:
Allting har sin tid, och varje företag under himmelen har sin tid. Att födas har sin tid och dö har sin tid. Gråta har sin tid och le har sin tid
Låter som Predikaren? :) ;)
RRobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg
M.Cheraghi skrev:
Men det många glömmer är att man kan få fängelse efter att man fått vård. Och jag hoppas att när han blivit frisk att han ska få avtjäna sitt straff, även om det inte ger Anna Lindh tillbaka så tycker jag han ska få många år att tänka på vad han har gjort och ställt till med.
Men du har ju missat hela grejen. Begår han ett brott p.g.a. psykisk sjukdom så skall han ju inte straffas då han inte kan hållas ansvarig för sina handlingar.
Om en treåring dödar en annan människa i oförstånd, skall denne treåring då dömmas till livstids fängelse? Om inte -- vad skiljer denna treåring från en psykisk sjuk tjugoåring som inte är medveten om sina handlingar?