AaasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg
Blårand skrev:
aasah skrev:
Jag struntar FULLSTÄNDIGT i vad som gör att en människa tar till oprovocerat våld som leder till någons död. I och med att någon gör detta, visar den människan en total brist på aktning för omgivningen. Det rör sig om en gräns som inte får överskridas och där INGA ursäkter längre finns.
Jo, och vart leder det kalla och stenhårda samhället och dess människosyn till? Mindre brott? Knappast?
Nehej, medan däremot "daltets filosofi" från 70/80-talen gav oss ett samhälle fritt från brottslingar? :q :OO Det tror jag nog att du vet att det inte stämmer så värst bra...
Det finns säkert mycket som borde göras på vägen mellan 10-åringen som det är synd om och den kallblodige mördaren vid 24, där är vi inte oense. Men har man väl överskridit gränsen att ta någon annans liv (med oprovocerat våld) då finns inga ursäkter. Om Kalle får stryk av sin pappa och bägge föräldrarna bara super (tex) så är det förfärligt och en situation där social, polis eller någon annan instans borde agera. Men det är ingen som helst ursäkt för Kalle att gå ut och knivhugga nån, varken då eller senare. Varje människa är ansvarig för det han eller hon gör.
obelix skrev:
aasah skrev:
obelix skrev:
.... För jag litar nämligen inte på att de som "friskskriver" vet vad de gör alla gånger.
Ofta så brukar det bero på bristande sjukdomsinsikt...
Dvs, varför ska jag ta mina mediciner när jag är frisk?
Precis. Men det borde ju å andra sidan dessa psykläkare kunna räkna med, tycker man.
Sedan kan man ju i allra högsta grad ifrågasätta om någon är frisk då han förvandlas till et monster om han struntar i sin medicin... ? :l :x Som jämförelse kan väl nämnas att om du tex har cancer så kommer väl ingen människa med vett i huvudet att kalla dig för "frisk" bara för att du tar dina mediciner som du ska? I själva verket handlar den aspekten för psyksjuka inte alls om friskhet, utan om symptomfrihet. En symptomfrihet som upphör så snart medicineringen upphör, och det är inte alls ovanligt att den upphör... :x
... Som det är idag, så finns det inte ett vettigt sätt att komma åt detta problemet...
Men det är en ändring på gång, då psyk får större rättigheter mot patienten, så dom kan hålla bättre koll på dom...
Så som vissa saker är i dag, det är både skrattretande och skrämmande...
Och så länge det inte går att komma åt detta problem, borde de inte friskförklaras och skrivas ut!!!
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
UlfT skrev:
Samhället skyddas när de sitter inne.
Gör det?
Är inte det en vanföreställning, för dom kommer att komma ut en vacker dag, och om dom bara suttit inne så blir det inte en vacker dag alls...
Alternativet är att vi inte vet om de har blivit friska, eller om de förmår att upprätthålla en balanserad fasad inför psykologen.
På psyk så finns det en psykiater, dom är inte lika "lättlurade" som en psykolog nere på stan...
Tänk om drogmissbrukaren redan från början var psykiskt labil? Han kanske tog till droger för att ruset får honom att glömma sina besvär. Men på längre sikt, hade kanske drogerna den effekten att hans psykiska besvär förvärrades. Dessutom vet vi ju alla att vi reagerar olika på droger. Du och jag kanske kan dricka alkohol utan att bli aggressiva. Men en psykiskt labil person kanske faktiskt blir aggressiv och går bärsärkagång när han har druckit för mycket. Var det då alkoholens fel, eller berodde det på att han hade en psykisk störning? Ska han då ta konsekvenserna av att han reagerar på alkohol på ett annat vis än oss andra, eller ska han bara vårdas just därför att han är psykiskt labil?
Det är många om självmedicinerar med droger innan dom hamnar i psykvården...
Det finns även dom som gör det efter psykvården för att slippa biverkningarna från psykmedicinen...
Även det faller ibland under bristande sjukdomsinsikt...
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg
UlfT skrev:
Men dessa personer är väl en del av samhället? Tycker vi bör ge dessa personer det stöd och hjälp de behöver för att komma tillbaka till det samhälle de tydligen inte tillhör?
UlfT skrev:
Var det då alkoholens fel, eller berodde det på att han hade en psykisk störning?
En kombination antar jag. Men en person som är psykiskt sjuk kan inte dömas under samma premiser som en fullt frisk människa. Anser domstolen att Lindhs förövare inte är fullt frisk, så måste vi acceptera det då man får utgå från att domstolen fattar riktiga beslut i en sådans komplex fråga, som många medlemmar på wF aldrig kommer att få kunskap att sätta sig in i?
obelixMedlem sedan sep. 20028 900 inlägg
aasah skrev:
Varje människa är ansvarig för det han eller hon gör.
Det är just det psykiskt sjuka inte är...
Dom agerar och uppträder på ett sätt om för dom är helt normalt och vettigt...
Tex
För dig är det normalt och rätt att ge din mamma en kram...
För dom kan det vara normalt och rätt att döda sin mamma efterom hon är djävulen själv, och om dom inte gör det så går världen under...
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg Vi får inte heller glömma bort att Lindh och hennes partikamrater var de som drev igenom psykreformen som gjorde att de psyksjuka hamnade på gatan. Lindhs man var om jag inte är felunderättat, en av de personer som tog fram underlaget för reformen. Tycker inte att vi enbart ska lägga skulden på de psyksjuka, utan tycker att de politiker som "kastade" ut de psyksjuka på gatan tots varningar, även de får ta en del av skuldbördan.
Fallet med Lindh är inte det enda uppmärksammade fallet på senare tid där psyksjuka som borde suttit på sjukhus, begått brott som de inte borde haft möjlighet att begå.
obelix skrev:
aasah skrev:
Varje människa är ansvarig för det han eller hon gör.
Det är just det psykiskt sjuka inte är...
Mitt svar, som du citerar, var inte skrivet med psyksjuka som grund. Det var ett svar på Blårands mer allmänna påpekande att det finns alla möjliga skäl till att folk "hamnar snett".
KK@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Varken livstids fängelse eller vård på rättspsykriatrisk anstalt har en fastslagen tid. Killen kommer ut när han är frisk och det är domstol som beslutar om han ska släppas ut. Jag som lekman tycker hovrättens dom är korrekt, bättre sent än aldrig. Nu miste tyvärr en person livet på grund av att han inte fick vård som han behövde långt tidigare.
Frågan är om vi vill ha ut en sjuk kille som kan begå samma brott igen om ungefär 8-10 år om han sköter sig. Eller en frisk kille om 5-10 år.
K@llen skrev:
Nu miste tyvärr en person livet på grund av att han inte fick vård som han behövde långt tidigare.
Frågan är om vi vill ha ut en sjuk kille som kan begå samma brott igen om ungefär 8-10 år om han sköter sig. Eller en frisk kille om 5-10 år.
Mycket bra! Ungefär så resonerar jag med. Fast du uttryckte det aningen bättre. ;)
Blårand skrev:
Vi får inte heller glömma bort att Lindh och hennes partikamrater var de som drev igenom psykreformen som gjorde att de psyksjuka hamnade på gatan. Lindhs man var om jag inte är felunderättat, en av de personer som tog fram underlaget för reformen. Tycker inte att vi enbart ska lägga skulden på de psyksjuka, utan tycker att de politiker som "kastade" ut de psyksjuka på gatan tots varningar, även de får ta en del av skuldbördan.
Fallet med Lindh är inte det enda uppmärksammade fallet på senare tid där psyksjuka som borde suttit på sjukhus, begått brott som de inte borde haft möjlighet att begå.
Om du med detta menar att Anna Lindhs man m.fl. är mer eller lika skyldiga till mordet än vad mördaren är, då tar jag helt avstånd från din åsikt.
Om du däremot menar att de socialdemokrater och andra som verkat för psyksjukhusens nedläggning har ett tungt moraliskt ansvar i varje brott dessa människor begår, då håller jag med dig. Det har dom. Och det vore på tiden om diverse politiker slutade att begrunda utgifterna för sjukvård och började begrunda konsekvenserna av ingen sjukvård i stället!!!
K@llen skrev:
... Frågan är om vi vill ha ut en sjuk kille som kan begå samma brott igen om ungefär 8-10 år om han sköter sig. Eller en frisk kille om 5-10 år.
Om man hade kunnat lita på att han kom ut frisk hade nog ingen bråkat. Det troligaste resultatet är dock att det knallar ut en (tillfälligtvis) symptomfri kille om 6 månader... :(
aasah skrev:
Om du däremot menar att de socialdemokrater och andra som verkat för psyksjukhusens nedläggning har ett tungt moraliskt ansvar i varje brott dessa människor begår, då håller jag med dig. Det har dom. Och det vore på tiden om diverse politiker slutade att begrunda utgifterna för sjukvård och började begrunda konsekvenserna av ingen sjukvård i stället!!!
Det var så jag menade, även om socialdemokraterna inte var ensamma om att genomföra reformen.
UlfTMedlem sedan maj 20018 027 inlägg
obelix skrev:
UlfT skrev:
Gör det?
Är inte det en vanföreställning, för dom kommer att komma ut en vacker dag, och om dom bara suttit inne så blir det inte en vacker dag alls...
Och vad är det som säger att de bara sitter inne? Det borde ju gå att kombinera ett fängelsestraff med psykvård. Bara det att man inte släpper ut dem så fort de anses vara friska.
obelix skrev:
Alternativet är att vi inte vet om de har blivit friska, eller om de förmår att upprätthålla en balanserad fasad inför psykologen.
På psyk så finns det en psykiater, dom är inte lika "lättlurade" som en psykolog nere på stan...
Det kan man ju hoppas på. Men fortfarande, psykologi är ingen exakt vetenskap. Det finns utrymme för felbedömningar.
obelix skrev:
Tänk om drogmissbrukaren redan från början var psykiskt labil? Han kanske tog till droger för att ruset får honom att glömma sina besvär. Men på längre sikt, hade kanske drogerna den effekten att hans psykiska besvär förvärrades. Dessutom vet vi ju alla att vi reagerar olika på droger. Du och jag kanske kan dricka alkohol utan att bli aggressiva. Men en psykiskt labil person kanske faktiskt blir aggressiv och går bärsärkagång när han har druckit för mycket. Var det då alkoholens fel, eller berodde det på att han hade en psykisk störning? Ska han då ta konsekvenserna av att han reagerar på alkohol på ett annat vis än oss andra, eller ska han bara vårdas just därför att han är psykiskt labil?
Det är många om självmedicinerar med droger innan dom hamnar i psykvården...
Det finns även dom som gör det efter psykvården för att slippa biverkningarna från psykmedicinen...
Även det faller ibland under bristande sjukdomsinsikt...
Ja, och...? Ska drogmissbrukaren straffas därför att han själv försatte sig i sin situation genom att ta droger? Eller ska han dömas till vård, därför att han pga sin psykiska sjukdom reagerar på ett så fatalt vis på droger?
BBlårandMedlem sedan jan. 20032 356 inlägg Problemet är egentligen det omvända. Allt för många psyksjuka döms till fängelse istället för vård, och inte tvärtom. Det är nog samtliga som arbetar inom kriminalvården överrens om.
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inläggFlyttad från övriga frågor.
MMeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Utan att ha läst alla andra trådan vill jag lägga min åsikt.
Jag tycker det är väldigt bra att Mijailovic får psykisk vård istället för fängelse. Han hade ju knappast mått bättre av att sitta instängd på ett fängelse med väktare och andra kriminella.
För en gång skull är jag stolt över Sverige, vi ger folk möjlighet att utvecklas och få den hjälp de behöver istället för att stänga in och låsa in. Detta hade aldrig någonsin hänt i något mer kapitalistiskt samhälle där människors värderingar inte har lika stor betydelse. För en gång skull funkar välfärdssystemet.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggPsykvård i all ära, men skall det vara så lätt att komma undan grova brott?
Gå ner på stan. Klubba nån stackars ovetande människa sönder och samman.
Sätt dig och dregla alt. stoppa fel bitar i hålen när psyk testar dig så är du
snart ute i friska luften igen.
Ni kan ju lulla rundor med era amatör-psykoanalytiska funderingar medans fler
puckon sticker ner folk till höger och vänster.
Vad gäller Mijailovic så är det livstids utvisning
som gäller. Lägg hans psykvårdspengar på barn/äldreomsorg istället.
Sluta dalta!
sneeze skrev:
Gå ner på stan. Klubba nån stackars ovetande människa sönder och samman. Sätt dig och dregla alt. stoppa fel bitar i hålen när psyk testar dig så är du snart ute i friska luften igen.
Riktigt så enkelt är det inte. Det finns många som fått psykvård under en längre tid än vad ett regelrätt fängelsestraff hade gett.
sneezeMedlem sedan dec. 20021 804 inläggDet är iofs sant men vad kostar det? Är det värt det?
sneeze skrev:
Det är iofs sant men vad kostar det? Är det värt det?
Finns det inte annat vi kan spara pengar på än sjukvården?
Den dömde och dess anhöriga tycker nog att det är värt det, och även jag och många med mig. Vem har rätt att värdera en människa i kronor och EURO, och vem är lämplig att fatta beslut i frågan?