Ok på 3 veckor har jag kört up 90 liter på 1000km, det är 3960 megajoule, men bara cirka 118 megajoule har använts eftersom en bensin motor kanske bara är runt 30% effektiv, så jag kommer att behöva 237 megajoule var tredje vecka om jag får 50% effektivitet när jag bränner väte istället.
237 megajoule är 65 kilowatt-timmar.
65kWh för att generar motsvarigheten till 90 liter bensin, vilket räcker 1000km eller 3 veckor för mig.
För lite kontrast, ett vanlig hem i USA använder mellan 5-20 kilowatt timmar per dag...
Ännu mera info, om man har det bra kan man få 1 kWh per dag från en 12% effektiv solcell på en kvadratmeter.
Solkraft kommer inte att räcka till, möjligen kan det hjälpa lite men med tanke på vad solceller kostar tror jag inte det.
Ska börja räkna lite då om vi använder vanlig el istället.
Elpris hos mig, 6.98 cent per kWh
-Kemisk potentiell energi hos väte, den var svår att hitta, men det finns 142 megajoule i ett kilo väte(44 i ett kilo bensin)
-Effektivitet i elektrolys, enligt vad jag sett på nätet får man ge 160MJ för att få 142MJ värt av väte.
Detta betyder att för att få 65kWh värt med väte måste vi använda 72kWh med el, om jag har dom rätta siffrorna alltså, vet ju inte säkert vad man hittar på nätet..
72kWh till ett pris av ~7 cent per kWh är 504 cent, eller 5,04 euro, det är inte dåligt va om man får motsvarande 90 liter bensin?
Förstås jag vet inte om jag använt rätt info här eller om jag använder rätt verkningsgrad för bensin motorer osv. men jag finner detta intressant faktiskt, om du är bra på sånthär får du gärna kolla matten.
Jag kan nu se varför detta inte är användbart i stor utsträckning för miljön, men ett par personer kunde verkligen spara pengar i längden.
EDIT:
Ops, klantat med matten ser jag, glömde en nolla, det blir väl nog mera som 50€ för motsvarande 90 liter....