webForumDet fria alternativet

Bensin

Politik & samhälle

113 svar · 2 964 visningar · startad av sneeze · sida 4 av 6

Frågan, av sneeze

Är det inte dax att vi, mesiga svenskar, ställer oss upp och säger "STOPP!!" snart? Nu börjar det ju bli löjligt dyrt.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 20004 079 inlägg

PeW skrev:

Nä. Då tror jag mer på billtullar och högre bilskatter för dem som bor inom områden där lokaltrafiken existerar än på att bara slaviskt höja bensinpriset för alla.

Låter bättre, så behöver man inte lida bara för att man bor på landet och inte i nån förb*** storstad(bott i stan i två år, det suger).

Web-Tor skrev:

caze skrev:

Jag anser iaf som sagt att det är fel väg att ta för att vara snäll mot miljön....

Och hur föreslår du att man ska göra?

Kanske man borde göra nått som faktiskt har nån märkbar effekt istället för att jävlas med vanligt folk?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Faktum, jorden kommer inte att gå under av personbilar, dyr bensin gör bara folk förbannade och förstör ekonomin, dom lättlurade tror att det gör nån skillnad, glöm det faktum att det finns mycket större bovar(lastbilar, tung industri, miljöbovar inom industrin, avverking av regnskog, utrotning av arter, olje och kol kraftverk etc).

Det du tar upp är naturligtvis också hemskt. Men avverking av regnskogen eller utrotning av arter gör inte bilutsläppen mindre.

Kanske man borde göra nått som faktiskt har nån märkbar effekt istället för att jävlas med vanligt folk?

Källa som visar att bilavgaser inte påverkar miljön, tack.

Web-Tor skrev:

Faktum, jorden kommer inte att gå under av personbilar, dyr bensin gör bara folk förbannade och förstör ekonomin, dom lättlurade tror att det gör nån skillnad, glöm det faktum att det finns mycket större bovar(lastbilar, tung industri, miljöbovar inom industrin, avverking av regnskog, utrotning av arter, olje och kol kraftverk etc).

Det du tar upp är naturligtvis också hemskt. Men avverking av regnskogen eller utrotning av arter gör inte bilutsläppen mindre.

Källa som visar att bilavgaser inte påverkar miljön, tack.

Om du inte vill bli förolämpad så ska du inte behandla mig som en idiot, mitt argument var ganska tydligt detta:

1. Höja skatten på personbilar så har demonstrativt inte hjälpt att sänka bensinförbrukningen, folk kör lika mycket som förr, det försvårar bara folks liv och ekonomi.

2. Att gå efter personbilen är helt jäkla kokko eftersom det finns mycket bättre saker att gå efter, personbilen är en viktig del i vårt samhälle och förorenar och skadar mycket mindre än dom riktiga bovarna där ute(faktum är att personbilen är demoniserad).

Skattehöjningen är bara ett sätt för regeringen att få in mera pengar, inget annat, miljön märker nu ingen skillnad av detta.

Jag blir så förbannad på sånthär ineffektivt nonsens.

Om du inte vill bli förolämpad så ska du inte behandla mig som en idiot

När har jag behandlat dig som en idiot? Upplever du att så är fallet föreslår jag att du rapporterat inlägget så att moderatorn kan redigera detta.

Att gå efter personbilen är helt jäkla kokko eftersom det finns mycket bättre saker att gå efter, personbilen är en viktig del i vårt samhälle och förorenar och skadar mycket mindre än dom riktiga bovarna där ute

Bilavgaser är inte bra för miljön. Det är möjligt att det finns andra saker som är värre men det gör inte problemet med bilavgaserna mindre.

Skattehöjningen är bara ett sätt för regeringen att få in mera pengar, inget annat, miljön märker nu ingen skillnad av detta.

Senaste tidens höjning av bensinpriset har inte någonting med skatt att göra.

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg

Nä jag måste säga att det känns som du bara hittar på "fakta" His Divine Shadow.
1. Prishöjningarna är från bensinbolagens sida.
2. Jag kan lova dig, det blir mindre körning för att priset är högre. Jag kan t.ex tala för mig själv, jag hade kört mycket mer om priset varit lägre - för då hade det blivit billigare än bussen/tåget.
Och jag tror knappast jag är den enda.
3. Att bilar inte förorenar är som att säga att cigaretter ökar inte risken för lungcancer. En ren lögn. Att det inte förorenar mycket i förhållande till industrier är också en lögn.

Medlem sedan feb. 2004190 inlägg

Men som sakt, Man väljer ju själv var man vill bo och det e ju bra att man får göra det, Sen så får man ta följderna av det, Var man än väljer att bo någonstans....

Så urdumt skrivet.. man väljer vart man vill bo? Visst gör man det men det är ju tur att vi "folket på landet" bor som vi gör. Hur skulle du annars få din mat på bordet? Ska man ha en grisfarm på ett av betonghusen i Fjollstan? Eller kanske en tröska som tröskar vete på Hötorget?

Dom som har långt till jobbet skall ha högre avdrag. Högre bensinersättning och kompensation än dom som bor i stan.. haha va kul att gå imot attack.

Regeringen och den där fula Person vågar ej gå emot bensinbolagen.. visserligen dom som driver världen men det måste ju stoppas. Inför elbilar och andra fordon som ej behöver oljan för att rulla...

Gör som Spanjorerna.. Kör på luft.. ny bil som ENBART går på vanlig LUFT! http://www.theaircar.com

Visst gör man det men det är ju tur att vi "folket på landet" bor som vi gör. Hur skulle du annars få din mat på bordet?

Den som bor och arbetar på en grisfarm borde inte ha så långt till jobbet och bör inte heller få billigare bensin. ;)

Dom som har långt till jobbet skall ha högre avdrag. Högre bensinersättning och kompensation än dom som bor i stan.. haha va kul att gå imot attack.

Ja, dom som har långt till jobbet (oavsett om dom bor i en stad eller på landsbyggden) kan dra av detta i sin deklaration.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Web-Tor skrev:

Den som bor och arbetar på en grisfarm borde inte ha så långt till jobbet och bör inte heller få billigare bensin. ;)

Det är långt ifrån bara resor till/från arbetet som är nödvändiga om man bor på landet. Det behövs fortfarande barnomsorg, matinköp, sjukvård m.m. Dessa är ju inte heller avdragsgilla, som resor till/från arbetet är.

Kan hända att livet på landet kräver lite mer planering. Man kanske måste passa på att lämna barnen på väg till jobbet och handla på väg från jobbet.

Samtidigt har man säker bättre luft och närmare till naturen. Det är något som vi stadsbor kan få åka flera mil för att få. ;)

Det är ju omöjligt att få fram någon millimeterrättvisa.

Medlem sedan juni 200010 432 inlägg

Det är ju omöjligt att få fram någon millimeterrättvisa.

Nej det håller jag med om. Men måste man vara rik för att få ta del av den rena luften och låta landsbygden leva? Det jag skrivit om är inte millimeterrättvisa utan snarare decimeterrättvisa ;)

Web-tor

När har jag behandlat dig som en idiot? Upplever du att så är fallet föreslår jag att du rapporterat inlägget så att moderatorn kan redigera detta.

Känns ju så när du försöker påstå att jag sagt att avgaser inte är farliga när det inte alls är vad jag har sagt.

Bilavgaser är inte bra för miljön. Det är möjligt att det finns andra saker som är värre men det gör inte problemet med bilavgaserna mindre.

Problemet är nått som borde tacklas på annat vis än höga priser av bensin eftersom detta inte gör stor skillnad, uppmuntring till att köpa miljövänligare bilar och främjing av alternativa bränslen t.ex.
Bästa vore ju om man kunde köra/modifiera bensin drivna bilar på nått annat än bensin som vore miljövänligt och billigt.

Senaste tidens höjning av bensinpriset har inte någonting med skatt att göra.

Nej men skatten är jäkligt hög för det, nog för att dom höjt skatten över dom senaste åren, åtminståne i finland.

Jymdis

Nä jag måste säga att det känns som du bara hittar på "fakta" His Divine Shadow.
1. Prishöjningarna är från bensinbolagens sida.

Jo jag är irriterad på det också, men skatten är ju jäkligt hög från förr ändå.

2. Jag kan lova dig, det blir mindre körning för att priset är högre. Jag kan t.ex tala för mig själv, jag hade kört mycket mer om priset varit lägre - för då hade det blivit billigare än bussen/tåget.
Och jag tror knappast jag är den enda.

Jag tror jag litar på statistiken jag läst i tidningen mera än en enskild person.
Jag har alltid kört lite, kan inte börja köra nått mindre heller(fram och tillbaka till jobbet för det mesta).

3. Att bilar inte förorenar är som att säga att cigaretter ökar inte risken för lungcancer. En ren lögn.

Tur att jag inte sagt nått sånt då va?

Att det inte förorenar mycket i förhållande till industrier är också en lögn.

Inte vad jag har hört, åtminståne inte i finland, där är personbils trafiken inte värst, utan lastbilstrafiken och industrin.

Kolla på google om "Hydrogen Internal Combustion"
Detta är jag mest intresserad av, köra riktiga förbrännings motorer på vätgas istället för bensin, det tycker jag är bäst, då finns ju möjligheten att man kan konvertera sin gamla bil så man inte behöver köpa en ful ny bil(jag antar inte alla tycker detta men dessa nya framtids bilar är motbjudande enligt mig), och bäst av allt man får ha en riktig förbrännings motor med den riktiga känslan.

http://www.unitednuclear.com/h2.htm

Ahhh, detta är vad jag talar om :h

Dom har konverterat en corvette -94 till att köra på vätgas och man kommer 700 miles(1126km) på en tank, bränsle skapar man hemma genom en station som kan köras på sol/vindkraft eller vanlig ström.

Och bilens vanliga bensin system finns kvar, bränslet är lagrat genom att kemiskt bindas med en annan kemikalie, det vore för farligt att ha det under tryck.

När man startar up bilen så kör den först på bensin tills den är tillräckligt varm, en sensor upptäcker när väte börjar flöda från tankarna och bilen byter automatiskt om från bensin till vätgas förbränning(vars biprodukt är vattenånga), tar vätet slut så börjar man köra på bensin igen :)

Det tar nog några år ännu men tekniken funkar, och jag är jätte intresserad av den.

Bara en fråga, om man krockar med ett par vätgas tuber i bilen - vad händer då?

Jymdis skrev:

Bara en fråga, om man krockar med ett par vätgas tuber i bilen - vad händer då?

Ingenting, det sparar inte det som väte, utan det binds med materialet i tankarna, detta ger t.om. större lagrings kapacitet än att bara använda komprimerade vätgas tuber(vilket gör din bil till en bomb), detta system gör vätet i tanken ofarligt, du kan hugga tanken i två, skjuta på den eller försöka tända eld på det och det glöder bara.

1. If you choose to store the Hydrogen as a compressed gas, you'll need HUGE tanks, and many of them, since Hydrogen isn't very dense, so a tank really can't hold all that much. In addition, you'll be driving a giant bomb. In a collision, expect to die in a huge fireball/explosion.

The 3rd option is simply the only way to go. There are materials call Hydrides that absorb Hydrogen like a sponge absorbs water. Typically, the tanks are filled with granulated Hydrides, and Hydrogen is pressurized into the material. Hydrides have many advantages over liquid & gas. One is that the density of the Hydrogen stored in the Hydride can be GREATER than that of liquid Hydrogen. This translates directly into smaller and fewer storage tanks.
Once the Hydride is "charged" with Hydrogen, the Hydrogen becomes chemically bonded to the chemical. Even opening the tank, or cutting it in half will not release the Hydrogen gas. In addition, you could even fire incendiary bullets through the tank and the Hydride would only smolder like a cigarette. It is in fact, a safer storage system than your Gasoline tank is.
Then how do you get the Hydrogen back out? To release the Hydrogen gas from the Hydride, it simply needs to be heated. This is either done electrically, using the waste exhaust heat, or using the waste radiator coolant heat.

Our vehicle starts on Gasoline and runs for about 5 minutes to heat everything up ( including the Hydride ). The time it takes to heat up the Hydride is about as long as it takes the heater in your car to warm up and blow out hot air. As soon at the Hydride is sufficiently warm, Hydrogen is released from the tanks and the on-board computer detects the presence of Hydrogen pressure.
The fuel system then seamlessly switches over to Hydrogen and remains in that mode until no more Hydrogen is released from the tanks. Leaving the Gasoline fuel system intact also enables you to run on Gasoline should you ever run out of Hydrogen.

Men där borde ju vara en hel del vätgas som är producerat för förbränning?

Jymdis skrev:

Men där borde ju vara en hel del vätgas som är producerat för förbränning?

Det som redan finns i systemet ja, men det är inte vidare farligt i den formen(inte farligare än bensin är när man krockar med en vanlig bil), vätgas är inte så farligt, men det är farligt när det är mycket av det under stort tryck.

Ta hindenburg, vätgasen dödade ingen när den antändes som jag hört, det var fallet och hela skeppet som gick upp i rök som gjorde det.

Också, detta verkar vara snabbt påväg, och inte så otroligt dyrt heller:

Our manufacturing facility is now 75% complete.
Several months ago, we decided to build a small additional facility to manufacture the Hydride storage material ourselves. The manufacturer of the material was dragging their feet gearing up for production, so we decided to take matters into our own hands and produce the Hydride on site. In the near future, we will begin converting a few SUV vehicles (from various manufacturers), evaluating their performance, and ease of the H2 system installation. Shortly thereafter, we will begin initial sales of our conversion systems and start looking into distributorships, etc. Our target retail price for the complete H2 conversion system is now in the area of $5,000.

Medlem sedan maj 2001406 inlägg

Ang. alternativa bränslen är H2 - förbränningsmotor ett uselt förslag, H2 - bränslecell har nästan 100%-ig verkningsgrad mot kanske 50% för förbränningsmotorn.

Dessutom måste vätgasen tillverkas någonstans, antingen från metan (fossilt eller icke-fossilt, genererar CO2) eller från vatten (kräver kopiösa mängder elenergi), alltså det bara försämrar verkningsgraden hos ett annat bränsle(metan eller elenergi), (det finns fler sätt att främställa vätgas jag vet fast problemen kvarstår.)

Bio-etanol fungerar i 'vanliga' bensin-förbränningsmotorer, kan utnyttja befintlig infrastruktur (bensinstationer, tankbilar, bränsletankar och motorer(med smärre justeringar). Detta är nog ett lämpligare ickefossilt bränsle och det Sverige valt att satsa på. En bra lösning både för miljön, bilisterna och natiolekonomin/jobben/handelsbalansen

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

His Divine Shadow skrev:

I helvete heller, dessa priser krossar min personliga ekonomi, varje människa borde nu föfan åtminståne kunna åka fram och tillbaka till jobbet.

Får man fråga hur långt du har till jobbet och hur mycket bensin din bil förbrukar per mil?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)