Gislaved skrev:
I just det här fallet vågar jag nog påstå att en dylik indelning är fullt möjlig. Det handlar ju om man ska få lägre försäkringspremie om man installerar en GPS i sin bil, vilket kommer gynna en vissa och slå hårt mot andra. De som blir gynnade är förmodligen i huvudsak för ett sådant införande, medan de som ofta kör för fort missgynnas och således förväntas vara emot ett sådant införande. Givetvis kommer det att finnas ett och annat undantagsfall från regeln, men generalisering fungerar ju som bekant på det viset.
Nu menar jag inte enbart försäkringsbolagen och gps i bilen som ett enskilt exempel för övervakning, utan alla andra aspekter i samhället där jag övervakas. Sätt in gps-övervakningen i en helhet.
Web-Tor skrev:
Men just det här förslaget handlar väl egentligen inte om att ge någon "total insyn"?
"Just det här förslaget." Det är precis det jag menade. Tar man varje förslag för sig så är det inte så farligt. Inskränkningar kan göras på många plan så länge det sker i liten skala. Men varje steg jag tar är redan övervakat genom min mobiltelefon, vilken jag ändå väger fördelarna mot att inte kunna utföra distansarbete på.
Övervakningen ger ofta fördelar och bekvämligheter (exempelvis kontokort) i gengäld mot att vi ger bort vår personliga integritet (i kontokortets fall köpvanor). Ett visst mått är, vill jag påstå, nödvändigt för att kunna bibehålla effektiviteten i en tjänst, generellt sett.
Men när man straffar de som inte går med tvingar man in dem i övervakningen, vilket måste hindras genom lagstiftning och integritetsskydd.
Jag har just nu en skyhög premie på min bil, och skulle förmodligen gynnas markant av en gps i bilen. Men det är liksom inte det som är min oro, utan vad datan används till. I början låter det förstås som ett nobelt syfte att "sänka premien" men om man tittar bortanför det argumentet så ser vi att ändamålsglidning inte är långt runt hörnet. Polisen skulle vara nog så glada av att kunna läsa av bilar för att se var de hållit hus. Försäkringsbolagen skulle nog inte heller backa om Polisen snällt frågade "Var bilen ABC123 på Vasaplatsen vid 13-tiden?" eftersom de nog också vill bidra till att bekämpa kriminaliteten. Tråkigt för den som parkerade jämte den kriminella...
Förmodligen kommer det upp kampanjer i stil med "Byt till månadsbetalning och sänk din premie redan nu!" som kräver att gps-datan skickas in varje månad (eller hur det nu går till). Det gör ju bara att försäkringsbolagen ännu tidigare kan få reda på var och hur du har kört, och till syvende och sist också staten.
Det krävs bara en liten lagändring för att dagens fartkameror ska långtidslagra ditt registreringsnummer varje gång du passerar kameran. I England finns mjukvara som känner igen onormala handlingsmönster på övervakningsbilder och varnar operatören. Man måste alltså vara statistiskt normal, en gedigen genomsnittsmänniska, för att inte bli stämplad misstänkt. Kör du till jobbet varje dag på motorvägen utom på fredag, då ett stort bankrån ägde rum, kanske det är dig de knackar på hos? Problemet är att alla är misstänka i ett övervakningssamhälle. Dystopi, jag vet, men konsekvenserna av ett totalitärt samhälle får inte förbises.
Nu väntar jag bara, återigen, på det ihåliga argumentet "Men vad har du att dölja?" som om inget har trängt in innanför den tjocka frontloben.