Har man åkt bakom en bil med en massa snö och is på taket som släpper så hyllar man denna lagen. :bire (y) anser jag...
Okända regler!
30 svar · 1 971 visningar · startad av filippo
Jag bävar ofta för trailerekipage som kan ha stora islaster ovanpå en frysen presening.
Bra agerat av polisen, men information är dock så viktig.
Inte så kul att få en stor isklump på rutan av bilen framför. Men ärligt, vem ställer sig kl sex på morgonen och börjar skrapa taket på sin bil? Svinkallt ute, lite småstressad och en isskrapa som repar upp hela taket.
filippo skrev:
(n) Anser jag!
Jag håller med Obelix.
Jag kan förstå reaktionen mot polisens ingripande, men sätter man händelsen i det andra perspektivet (vilket jag ser näst intill dagligen i trafiken) så är det en fullt rimligt och tillika vettig lagstiftning.
Var det inte en passagerarbuss som körde av vägen förra vintern på grund av att is och snö från en lastbil framför hade tappat greppet och landat mitt på bussens vindruta? Har för mig det var något sånt i alla fall.
Hur som helst, logisk lag. Lite dyra böter dock kan tyckas...
Helt rätt att beivra detta! Det kunde gott uppmärksammas mer dessutom.
Inget fel på lagen egentligen. Men frågan är ju var gränsen går, hur mycket får det vara kvar på taket?
Låter som en bra lag, men svår att följa.
Ni som är positiva, brukar ni skrapa taket (och därmed riskera att repa lacken) om det är belagt med en isskorpa?
muskot skrev:
Ni som är positiva, brukar ni skrapa taket (och därmed riskera att repa lacken) om det är belagt med en isskorpa?
Jag har då aldrig skrapat taket. Bilen står alltid ute så snön borstar jag alltid av men det blir ju alltid en isskorpa kvar på 1-2 cm.
Tycker inte det kan jämföras med en lastbil som kan tappa ett isflak som väger flera kilo.
Men igår var jag faktiskt in i tvätthallen och spolade bort all is.
Frågan är ju bara om jag kommer in i bilen idag eller om den har frusit ihop helt. ;)
Jag skulle önska att Saras pappa tänkte ett steg längre. Vad skulle kunna ha hänt om isen och snön hade släppt. Jo, bakomvarande bil kunde fått hela sjoket i framrutan eller en gående kunde fått det på sig. Med både tyngden och farten blir det livsfarligt.
(y)
Jag tycker att det är en skitbra och viktig regel/lag. Som ovan har nämnts så kan det vara förenat med livsfara för både folk och fä samt egendom om nämnda is/snö-block lossnar och flyger av. Ett oborstat/ospolat lastbilstak (eller släp) kan rymma isblock av riktiga tungviktsmått. Vad kan inte hända om det flyger av i 100 km/h? Faktum är att det i många fall skulle räcka med en tiondel av den hastigheten för att ett isblock (från exempelvis oskyldiga Sara's bil) skulle kunna orsaka en tragedi.
Sen kan man ju diskutera vart man ska dra gränsen. Man kan ju tycka att om en trafikant åker omkring med 2 cm blötsnö i plusgrader så hade det ju kanske varit smidigare av trafikpolisen att enbart be föraren sopa bort snön. Men å andra sidan...det finns ju inget som säger att vädret inte slår om till minusgrader inom kort och då är blötsnön inte längre ofarlig. :OO
För egen del så är jag utan tvekan för en nolltolerans.
Artikeln skrev:
I det aktuella fallet utgjorde snön på biltaket både fara för person och egendom.
End of discussion...
Visst, är det så mycket så det kan lossna och skada människor/egendom så är det helt rätt med böter.
Men nolltolerans innebär ju egentligen att det skulle vara olagligt att köra bil när det regnar eller snöar. Så nolltolerans är ju egentligen omöjlig.
muskot skrev:
skrapar taket med isskrapan, hellre en repa, än en olycka.
Det är ju när det är så mycket så att det börjar utgöra en fara för andra som lagen träder i kraft, inte med en tunn ishinna över hela bilen när man kör på en parkering...
När jag kör till jobbet går det aldrig fortare än 50 och jag är där på mindre än fem minuter, så då ställer jag mig inte och hackar bort varenda isfläck, men ska jag längre sträckor blir så småningom hela bilen varm och då lossnar is man inte fått bort - då är jag noggrannare.
Men snö åker alltid av oavsett, även om jag råkar ha en gammal Volvokombi med många kvadratmeter yta på... Det värsta jag vet är att ligga bakom nån lat fan som bara sopat fram vindrutan och ett litet hål bakåt - sen är det jag som inte ser ett skit i den lokala snöstormen bakom hans/hennes bil... :bla
I detta sammanhang måste jag säga att jag inte begriper de som inte borstar bort snön från huven utan låter den yra upp och smälta mot framtrutan. Också en trafikfara.
:stefan: skrev:
Det är ju när det är så mycket så att det börjar utgöra en fara för andra som lagen träder i kraft, inte med en tunn ishinna över hela bilen när man kör på en parkering...
Är du säker på det? Vad jag har förstått så finns det ingen gräns satt.
/red. När kan man räkna med att det utgör en fara? 1 cm, 2 cm, 3 cm??
Pedda skrev:
Men nolltolerans innebär ju egentligen att det skulle vara olagligt att köra bil när det regnar eller snöar. Så nolltolerans är ju egentligen omöjlig.
Det lägger sig väl knappast (exempelvis) ett 2 cm lager med is på taket medans du kör? Enligt min uppfattning så är det inte världens svåraste uppgift att konstatera om föraren i fråga har skrapat taket innan denne begett sig ut i trafiken. Med min nolltolerans så syftade jag givetvis på snö & is då den utgör fara för både egen och andras del. Inte de milimetrar (om vi nu inte räknar extremfall) med snö som kan lägga sig på bilen medans du befinnner dig i trafiken eller den ishinna som kolon nämner här ovan.
Pedda skrev:
När kan man räkna med att det utgör en fara? 1 cm, 2 cm, 3 cm??
Tja, det är stor skillnad på 1-3 cm lös eller blöt snö mot 1-3 cm packad snö eller is enligt min ringa mening. Jag har inga belägg för det men jag skulle tro att trafikpolisen får göra en bedömning ifrån fall till fall.
Pedda skrev:
Är du säker på det? Vad jag har förstått så finns det ingen gräns satt.
/red. När kan man räkna med att det utgör en fara? 1 cm, 2 cm, 3 cm??
Precis som Winterlord är inne på är det en bedömningsfråga, men behöver man fundera över det skulle jag säga att då är det för mycket. ;)
Det var det jag var rädd för. Har inte alltför stor tilltro till att det är en bra lösning när enskilda personer ska göra bedömningar.
Blev stoppad för många år sen när det var riktigt skitväder med snöslask och en polis ville ge mig böter för att nummerplåten var skitig medans den andra polisen inte ville ge mig böter. Allt slutade med att jag fick åka därifrån utan böter medans polismännen fortfarande skrek åt varandra.