webForumDet fria alternativet

Justera växlar på MTB!

Bilar & fordon

5 svar · 1 049 visningar · startad av Klös

Medlem sedan dec. 19992 615 inlägg
Frågan#1

Jag kan inte längre få cykeln att lägga upp kedjan på största kransen fram, vad göra? Jag har justerat växelföraren enligt konstens alla regler men den vill ändå inte kliva upp, kedjan är ny och cykeln gammal om den kombinationen har någon betydelse.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

kanske wiren är för kort eller nåt? vad händer om du drar lite extra i just wiren? (skriver man så)

Har sträckt wiren medelst sträckaren på växelväljaren och genom att lossa wiren på växelföraren och sträckt med en tång medan jag drar åt wiren igen... dvs den borde varit slak eftersom jag inte lyckades få upp kedjan på största drevet.
BTW så går burnnout märken av däck på parkett bort med T-sprit ;)

Och jag väntar på Mr.N för han verkar vara expert

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

ja Mr.N är bra på sånt där...

tillsvidare har jag en annan fråga... kanske hela alltet är justerat för långt ner, så den inte når menar jag, hur långt ner går den som längst då? Går den liksom skitlångt ner eller bara lite lagom? :) ...jag menar, om det finns justeringsmån åt det hållet så kanske man kunde justera upp allting...

Det konstiga är att inte gjort något alls förutom att byta kedja för ett par veckor sedan. Och typ förra veckan började det strula... Och nu borde jag ha justerat in både wire och växelföraren.... Men ändå vägrar den kliva upp under belastning :( Förut (för en timme sedan) vägrade den öht kliva upp....

Efter att ha skruvat både här och där så fungerar växlarna men det krävs lite finjustering nu... Fråga mig inte hur och varför för jag vet inte själv ;)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)