Meddelande

Minska
No announcement yet.

Justering av cykelväxlar

Minska
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Justering av cykelväxlar

    Jag har letat som en tok på nätet men inte hittat några bra förklaringar på hur man själv ställer in sina växlar (21 växlars Shimano) på moutainbiken.

    Tycker det blir pannkaka hur jag än skruvar och har mig på dom skruvarna som finns.

    Vad har ni för tips? Att lämna in den till cykelverkstad är helt onödigt då detta ÄR en grej man kan lösa själv, saken är bara att man ska veta på ett ungefär hur det fungerar.

    Har två skruvar fram och bak, High och Low. Hur ska jag tänka och titta under justeringen?
    /Sharkey

    StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

  • #2
    Nu vet jag att jag är fantastiskt sen med att svara men någon kanske ändå vill veta hur man gör.
    Det finns egentligen bara två saker att hålla reda på när det gäller justeringen av växlarna; spänningen på växelwiren och justerskruvarna på växelförarna/-armarna.

    Det du kan börja med är att skruva ut justerskruvarna, det är skruvarna som det står high/low vid (ibland står det inget där men det är de två skruvarna som det ser ut som att du ska röra ). Skruva ut dem lite lagom, de här skruvarna justerar växelarmens rörelse i sidled, de blockerar armen i ändlägena. Om skruvarna sitter för hårt kommer inte armen hela vägen ut, om de sitter för löst kan kedjan hoppa av.

    Nu kan du justera växelwirens spänning, det finns två sätt att göra det:
    1. Oftast räcker det med att justera skruvarna på växelhandtaget (eller i vissa fall, på själva växelarmen). Genom att skruva ut skruven spänns wiren. Om du har problem med att växla upp till ett större drev behöver wiren spännas, om du inte kan få ner armen måste du släppa på wiren.
    2. Om växeln är väldigt feljusterad behöver du antagligen skruva loss wiren på växelarmen och spänna den. Skruva ut justerskruven på växelreglaget lite grann så att du har lite justeringsmån. Lägg växeln på det minsta drevet för att på så vis göra wiren slapp, skruva loss wiren på armen, ta tag i wiren med en tång för att orka dra åt den, flytta in växelarmen med handen så att den ligger över det minsta drevet (titta uppifrån och höfta lite, gör så armen inte ligger emot kedjan på någon sida). Spänn wiren och skruva fast den. Det finns nu risk att det inte blev helt bra, prova att växla fram och tillbaka och se hur den uppför sig. Använd justerskruvarna för att rätta till wirespänningen så att den blir bra (det handlar om mycket små rörelser med justerskruvarna).

    När nu wirespänning är schyst ska du se till så att kedjan inte hoppar av åt något håll. High är justerskruven för det stora drevet (både fram och bak), low är för det lilla. Ta ändlägena ett i taget, växla fram och tillbaka mellan det yttersta drevet och det bredvid och skruva in skruven lite i taget, skruva tills du märker att du inte längre kan växla ut till det yttersta, då skruvar du ur skruven tills du kommer upp.

    Allt detta gäller både för fram- och bakväxeln, ibland har man oturen att inte ha någon markering på justerskruvarna, då får man experimentera sig fram eller försöka titta (från sidan/underifrån) hur skruvarna går in och klura ut vilken skruv som gör vad.
    Det kan också vara bra att hänga upp cykeln i nånting, en rem som hänger från taket ner till sadeln brukar funka bra.
    Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.
    Vad händer på Stora Aspön? | Nyx och Phobos | Steam | Xbox Live | Min LCHF-blogg

    Kommentera


    • #3
      WOW!

      Supertack! Är du cykelmek?

      Jag fibblade dock med växlarna för ett par veckor sen så den är farbar men jag är ännu inte nöjd. Tror jag ska skriva ut ditt inlägg och sen ta en dag och försöka ställa in dom på proffssättet

      Kruxxet är bara att hänga upp cykeln, har inget lagligt bra sätt...

      Men som sagt - jättetack - trots att det var i senaste laget!
      /Sharkey

      StoffesFoto.se - Mina bilder, inte dina!

      Kommentera


      • #4
        Byta växelvajer på treväxlad "gammal" cykel

        Någon som enkelt kan beskriva för mig hur jag byter växelvajer? växelhandtaget består av en spak inuti finns en platta och under den en lös kula och ytterligare en platta med tre hål.

        På bakhjulet en lätt konisk del som sitter på en skruvdel.

        Eftersom jag inte är van att beskriva detta har jag tagit ett par bilder.

        Hur fäster jag vajern?

        //Mia
        Bifogade filer
        Last edited by Solosken; 2011-09-16, 21:41. Anledning: Vill lägga in bild.

        Kommentera


        • #5
          hmm, ger mig på en gissning. I växelföraränden sätter du den fasta delen av vajern, den brukar ha en stoppgrej som ser ut som en liggande cylinder. Den ska sitta i växelhandtaget sedan ska vajern löpa längs utsidan där på växelföraren. I andra änden, tror jag du sticker in vajern genom nåt hål och skruvar till det där så den sitter.

          Sedan ska ju vajerspänningen (längden) vara så att alla växlar går i också, det finns nåt bra trick för det där men det vet jag inte riktigt. Men visst spänner man vajern för att växla upp? Isf testa ha växelföraren på 1'an också när du gör enligt ovan så ser du till att vajern är precis lagom spänd så en rörelse på växelföraren blir en rörelse på staget där bak.
          dannesholk.se

          Kommentera


          • #6
            Tack för svaret

            .. men jag förstår fortfarande inte var kulan ska vara till, ska den bara ligga som ett mellanlager mellan brickorna eller placeras i något av hålen?

            Kommentera


            • #7
              den där kulan kanske är till för att lägena ska "snäppa", isf borde den sitta typ mellan brickorna och ligga lite fjädrande mot ytterhöljet
              dannesholk.se

              Kommentera

              Working...
              X