webForumDet fria alternativet

Lån och köp av lägenhet

Privatekonomi

27 svar · 1 292 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har lite frågor angående att ta lån och köp av lägenhet.
Vi säger att man ska köpa en lägenhet för 900 000 kr och har 100 000 kr själv och tar ett lån på 800 000 kr.

Vilka krav i form av anställning m.m. kommer banken att kräva?
Jag studerar just nu men har en deltidsanställning sam även en firma som redovisat ungefär samma resultat 3 år i rad varje år.

Att ta sudielån vet jag inte om jag kommer att få på grund av mina andra inkomster men kan ett studielån ses som en fast inkomst/fast anställning?

Antagligen kommer banken at kräva att någon ska exempelvis föräldrarna ska gå i borgen för lånet. Men det skulle kännas bättre att ha det helt på sig själv.

Någon som har några erfarenheter?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Hur har du egentligen tänkt att betala av lånet om du endast har knappa inkomster?
Jag har svårt att se att en bank kommer att låna ut ett liknande belopp till dig utan säkerhet om du inte kan uppvisa en fast inkomst.

Red.

Tillägg:

Ett studielån är väl ännu en grej som borde göra det ännu svårare att få ytterligare ett lån...

Knappa inkomster är det inte direkt utan jag skulle utan problem kunna klara av att betala amorteringar hyra till bostadförmedling och alla andra kostnader som det innebär med att bo själv.

Ett studielån är väl ännu en grej som borde göra det ännu svårare att få ytterligare ett lån...

Studielån är inget jag har tänkt att ta men jag undrade mer om det kan ses som en fast inkomst eftersom att det är ganska säkert att den inkomsten kommer varje månad då man pluggar.

Det är ju inte det lättaste att få en fast heltids anställning när man pluggar heltid.

Ser det som ganska menigslöst att hyra en lägenhet då det i princip blir samma månadskostad som att köpa en om man lägger tillräckligt mycket själv så man slipper topplånet.

Dessutom är det int det lättaste att få ett schysst förstahandskontrakt inne i stockholm.

Medlem sedan nov. 20022 355 inlägg

Addeladde skrev:

Studielån är inget jag har tänkt att ta men jag undrade mer om det kan ses som en fast inkomst eftersom att det är ganska säkert att den inkomsten kommer varje månad då man pluggar.

Nej det har jag svårt att tro + hur länge är man berättigad till studielån? 10 månader i stöpet...

Förmodligen så får väl det väl bli mamma och pappa som får ställa upp men det känns ju inte så kul

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Ok, då missuppfattade jag dig, eller rättare sagt tog för givet att ett deltidsjobb = lite pengar.

Om deltidsjobbet är fast och ger dig en bra inkomst samt om du eventuellt har en "fast" inkomst av ditt företag bör det väl förbättra dina chanser avsevärt att få lån.
Dock så kan jag nog tänka mig att de kanske kräver lite bättre säkerhet än ett relativt (i deras ögon) nystartat företag.

Ok, då missuppfattade jag dig, eller rättare sagt tog för givet att ett deltidsjobb = lite pengar.

Det är en halvtisdtjänst som lärare på en gymnasieskola.

Mitt företags ekonomi har en ganska bra omsättning per år men jag har inte velat få att för stort resultat utan mer köpt saker istället för att ta ut lön.

Är det ingen som har erfarenheter av plugga och köp av lägenhet? Hur har ni gjort?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Av alla jag känt genom åren som student är det bara en som köpte sin lägenhet och då hade hon stålar från försäljningen av den gamla lägenheten som hon sålde fö ratt flytta till lärosätet och börja plugga, så min empiriska erfarenhet säger att det inte är så vidare värst många studenter som köper lägenhet medan de lever på CSN. ;)
Helt enkelt för att jag fick ut strax över 7000 med fulla lån, en hyra på 2500-3000 och sen var det kurslitteratur på det (tillsammans med mat den största utgiften efter hyran), så att ha en bostadsrätt var liksom inget alternativ.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Samma som kolon-stefan. Tar man fulla lån så vänder man på de flesta slantarna. Jag tog en enkel hyresetta som jag pröjsade 2000:-/månad för. Så här i efterhand så var det ett ganska smart drag.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Addeladde skrev:

Det är en halvtisdtjänst som lärare på en gymnasieskola.

Mitt företags ekonomi har en ganska bra omsättning per år men jag har inte velat få att för stort resultat utan mer köpt saker istället för att ta ut lön.

Är det ingen som har erfarenheter av plugga och köp av lägenhet? Hur har ni gjort?

Jo, jag köpte lägenhet när jag pluggade. Fast farsan stod med som sk medlåntagare. Jag tror det är svårt att få lån utan ett heltidsjobb om halvtidsjobbet inte ger väldigt bra med pengar.
Även om du prioriterar och har möjlighet att betala av lånet (det finns i och för sig lån som är amorteringsfria under 5 år) så utgår banken från sina kalkyler som kanske ser annorlunda ut än dina levnadsvanor.

Det där med företag och liten vinst bör i och för sig banktjänstemannen fatta om han/hon inte är bombad. Så agerar många små företag.

Men fråga din bank...

OT

så utgår banken från sina kalkyler som kanske ser annorlunda ut än dina levnadsvanor

Sina levnadsstandarder lär man ju få lägga om riktigt rejält när man flyttar och får en hög med nya utgifter. Tråkigt att inte då kunna köpa lika mycket underbara små teknikprylar och kläder.

Fast en skön liten lägenhet väger ändå upp

:stefan: skrev:

Av alla jag känt genom åren som student är det bara en som köpte sin lägenhet och då hade hon stålar från försäljningen av den gamla lägenheten som hon sålde fö ratt flytta till lärosätet och börja plugga, så min empiriska erfarenhet säger att det inte är så vidare värst många studenter som köper lägenhet medan de lever på CSN. ;)
Helt enkelt för att jag fick ut strax över 7000 med fulla lån, en hyra på 2500-3000 och sen var det kurslitteratur på det (tillsammans med mat den största utgiften efter hyran), så att ha en bostadsrätt var liksom inget alternativ.

Det tråkiga här i Stockholm är bara att hyresrätterna inte står på kö direkt för att just jag ska flytta in i någon av dem. Att flytta till en lägenhet i förorten är inte heller aktuellt då bor jag hellre kvar hemma ett tag till.

Jag pluggar på KTH i Haninge och vi får ibland ut på mailen studentlägenheter man kan hyra i Haninge. För en 1:a kan hyran ligga på 5000 kr. Helt sjukt!

Då känns det lika bra att köpa en lägenhet istället

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Addeladde skrev:

:stefan: skrev:

Det tråkiga här i Stockholm är bara att hyresrätterna inte står på kö direkt för att just jag ska flytta in i någon av dem. Att flytta till en lägenhet i förorten är inte heller aktuellt då bor jag hellre kvar hemma ett tag till.

Jag pluggar på KTH i Haninge och vi får ibland ut på mailen studentlägenheter man kan hyra i Haninge. För en 1:a kan hyran ligga på 5000 kr. Helt sjukt!

Då känns det lika bra att köpa en lägenhet istället

Eftersom jag är född och uppvuxen i Stockholm har jag full koll på bostadsmarknaden där ;) men det är inte mycket bättre ute i landet tyvärr.
Bor man på en ort där näringslivet expanderar och dessutom har en cityhögskola som växer så det knakar blir bostadsmarknaden överhettad - rejält. :l

Såg en sunkig tvåa halvcentralt häromdan, utropspris på över halvmiljonen...

Det sämsta är att det inte finns nån kommunal bostadskö/förmedling här i stan utan det är att leta rätt på värdarna och ligga på dom bäst man kan. *suck*

Medlem sedan aug. 20002 272 inlägg

Sökte själv ett lån på en bostadsrätt för ett tag sedan.
Satte lägenheten som säkerhet, vart inga problem :)
Men nu pluggar ju inte jag, har heltidsjobb osv.
Men med en medlåntagare/borgenman så kan det väl inte va några problem sålänge banken kan värdera lägenheten gentemot lånesumman?

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Jodå. märkte också att de fanns folk som passade på att hyra ut till höga priser när jag gick i den skolan. En hel del hyrde billigare i andra kommuner men nu så har det kommit till ett stort universitet i Huddinge, så det som fanns runt omkring har nog gått åt och gått upp i pris.

Går det inte att ringa/e-posta banken och fråga?

Med det lilla utbud som är nu så är det nästan samma månadskostnad fall man hyr eller köper, fall man inte bor i förälderhemmet.

Medlem sedan juli 2002309 inlägg

Beroende på vad det finns för tillgångar i företaget. Kan man inte använda det som säkerhet?

Snowblade skrev:

Beroende på vad det finns för tillgångar i företaget. Kan man inte använda det som säkerhet?

Bra där! Jo det finns en hel del tillgångar i företaget. Dock inte en miljon.

Medlem sedan apr. 20021 155 inlägg

Jag vet inte hur det är med andra banker, men SEB "kräver" iaf att man ska ha ~8-10 000 kvar efter det att lånet är betalt om jag minns rätt, tror de flesta låneinstitut har liknande gränser?

<krass verklighet>
Ett kanske inte lika "rumsrent" med dock realistiskt alternativ är ju att köpa ett kontrakt - du kan låna upp t 200 000 på 10 år utan säkerhet, om du inte kommer upp i tillräckligt hög årsinkomst, SEB t ex kräver 150 ' lr mer - fråga om dina föräldrar kan vara medlåntagare/borgensmän.
Du hamnar på en månatlig lånekostnad på ca 3000 kronor, lägenheten/kontraktet ligger ganska stabilt värdemässigt sett och utgör ingen större kapitalrisk, tvärtom - du lär ju inte vara den sista att vilja ha en lägenhet. ;) Amorteringarna är ju dessutom att se som eget sparande vilket du får igen när du säljer vidare.
Det krävs dock lite fipplande att arrangera ett skenbyte, men det brukar svartmäklarna kunna fixa.
</krass verklighet>

Medlem sedan dec. 2002529 inlägg

Jo det finns en hel del tillgångar i företaget. Dock inte en miljon.

Vad är det för tillgångar och bolagsform?

Bolagsformen är Kommanditbolag och inventarierna består av datorer, fax skrivare m.m. Kontorsutrustning alltså.

två nya bärbara datorer, två nya stationära datorer, plattskärmar m.m.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)