webForumDet fria alternativet

Lån och köp av lägenhet

Privatekonomi

27 svar · 1 292 visningar · startad av Addeladde

Medlem sedan jan. 20013 406 inlägg
Frågan#1

Hej

Jag har lite frågor angående att ta lån och köp av lägenhet.
Vi säger att man ska köpa en lägenhet för 900 000 kr och har 100 000 kr själv och tar ett lån på 800 000 kr.

Vilka krav i form av anställning m.m. kommer banken att kräva?
Jag studerar just nu men har en deltidsanställning sam även en firma som redovisat ungefär samma resultat 3 år i rad varje år.

Att ta sudielån vet jag inte om jag kommer att få på grund av mina andra inkomster men kan ett studielån ses som en fast inkomst/fast anställning?

Antagligen kommer banken at kräva att någon ska exempelvis föräldrarna ska gå i borgen för lånet. Men det skulle kännas bättre att ha det helt på sig själv.

Någon som har några erfarenheter?

Medlem sedan mars 20015 287 inlägg

Hur har du egentligen tänkt att betala av lånet om du endast har knappa inkomster?
Jag har svårt att se att en bank kommer att låna ut ett liknande belopp till dig utan säkerhet om du inte kan uppvisa en fast inkomst.

Red.

Tillägg:

Ett studielån är väl ännu en grej som borde göra det ännu svårare att få ytterligare ett lån...

Knappa inkomster är det inte direkt utan jag skulle utan problem kunna klara av att betala amorteringar hyra till bostadförmedling och alla andra kostnader som det innebär med att bo själv.

Ett studielån är väl ännu en grej som borde göra det ännu svårare att få ytterligare ett lån...

Studielån är inget jag har tänkt att ta men jag undrade mer om det kan ses som en fast inkomst eftersom att det är ganska säkert att den inkomsten kommer varje månad då man pluggar.

Det är ju inte det lättaste att få en fast heltids anställning när man pluggar heltid.

Ser det som ganska menigslöst att hyra en lägenhet då det i princip blir samma månadskostad som att köpa en om man lägger tillräckligt mycket själv så man slipper topplånet.