webForumDet fria alternativet

www.absolut.nu VS vin & sprit

Webbhotell & domäner

291 svar · 59 595 visningar · startad av mattiasnordin · sida 5 av 15

Frågan, av mattiasnordin

Hej. Jag äger domännamnet www.absolut.nu. Har haft det i ca 4 år. Jag använder denna site till lite experiment/min privata hemsida. Innehåller inte något jätteintressant. Hur som helst. V&S har nu anklagat mig för att jag gör varumärkesintrång för att jag använder ordet ABSOLUT i mitt domännamn. De vill att jag ska lämna över domännamnet. Om jag inte gör detta startar do

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Mer relevant som prejudikat tycker jag dock snarare är ärendet hos WIPO med ärendenummer: D2001-0832 är (Beslutat 19:e september, 2001).

Vad handlade det om då? Och hur löd domen/uttalandet?

Stå på dig bara - jag tycker det är enbart småsint av V&S när du, som professorn säger, inte bedriver någon näringsverksamhet kopplad till websidan. :)

------------------
Pengar är inte allt - säger de som har

Medlem sedan feb. 2001256 inlägg

Har för mig att jag läste för ett tag sen att Eva Records också hävdade att dom hade rätten till ordert "Absolut" ??

------------------
"All that is gold does not glitter,
Not all those who wander are lost;
The old that is strong does not wither,
Deep roots are not reached by the frost.
From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken,
The crownless again shall be king."
--J.R.R. Tolkien

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

nyfiken på hur det går :)
Håller tummarna för dig ;)

------------------
Tomtar rockar
eftersom att minsann är tjingad så måste jag vara gängad eller nått ;) :e :e

Medlem sedan okt. 2001509 inlägg

Hänt något mer?

------------------
Dekorera tårta och bakverk med O´hoj.

Medlem sedan maj 20012 080 inlägg

Inga nyheter men jag tror att Computer Sweden har skrivit följande artikel baserat på mitt case. Skickade tidigare mail till dem. Rätt kul faktiskt.

Se: http://computersweden.idg.se/text/011221-CSD7

------------------
http://www.absolut.nu

Utdrag ur Computer Sweden:

Bra försvar är att domännamnet använts i god tro, anknytning finns även utan registrering av varumärke, domänen används i icke-kommersiellt syfte eller är "fair use" (speciellt i anglosaxisk rätt). Det ska varken finnas avsikt att missleda konsumenter, att skaffa sig otillbörlig kommersiell vinning, att snylta eller kränka annans varumärke. Registreringen ska heller inte ha skett med ont uppsåt.
Man bör undvika att använda annans firmanamn eller varumärke som uppnått okränkbar, "incontestable", status under Lanham Act, utan legitima skäl. I USA hjälper det inte att lägga till ett generiskt ord till namnet. 

Dock tycker jag att skyddet för varumärken gått lite väl långt. Ta till exempel "absolut". Vin & Sprit har fått 10 domännamn som innehåller det generiska ordet absolut överförda till sig. Självklara är absolutmandarin.com, absolutcitron.com och absolut-vodka.com men absolutbeach.com ansågs för långtgående. Svaranden hade redan namnet absolutebeach och registrerade absolutbeach för att skydda sig mot stavfelsockupanter. (Playboy vann en domän där namnet var en felstavning av ett av deras varumärken.) Svaranden hävdade att absolutbeach inte var snyltning och i varje fall fair use av ordet absolut. NAF höll inte med.

------------------

[Redigerat av mattiasnordin den 06 jan 2002]

[Redigerat av mattiasnordin den 06 jan 2002]

Medlem sedan apr. 20011 418 inlägg

vilken intressant trad... Jag tycker helt klart att du ska gora allt du kan for att fa behalla namnet (lattare sagt an gjort kanske, vad vet jag). Vill de nu sa garna ha namnet, far de val betala.

Lycka till! /Erik

aleborg, registrade du absolut.st? Jag langtar redan tills Absolut STereo sidan drar igang!
Haha!

Medlem sedan jan. 20013 341 inlägg

*asg* kunde inte motstå det :e
Tänkte göra ett forum för musiker, men jag varken hinner eller orkar, så den får nog ligga tills tiden går ut för den :(

------------------
Data-Doktorn
Min egen musik!
Mitt coverband

Aleborg, jag kanske kan gora det. Kan du inte maila mig? esonden@hotmail.com

Nu har vi kommit langt utanfor amnet, ursakta...

Medlem sedan okt. 200122 inlägg

Hur går det?

/malun
www.snipsankarsallskapet.dot.nu

Jag misstänker att de har insett att det går att förlora detta case. :-) De har inte hört av sig något mer så nu tror jag inte längre att de kommer att göra det. MAKT ÅT FOLKET, peace!

------------------

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Man ska inte ropa HEJ...

Men jag säger Grattis ändå! :D
Det lönar sig att kämpa och inte ge sig direkt. :)

Nej, tydligen ska man inte ropa hej...
Nu är det officiellt. Fick detta i morse.

Acknowledgement of Receipt of Complaint
absolut.nu

The WIPO Arbitration and Mediation Center (the Center) hereby
acknowledges receipt of your Complaint, which the Center received on
07-Feb-2002.

Your case has been assigned the following Case Number: DNU2002-0001

The Case Manager assigned to your case is: Manuela Alberti

Your Case Manager's contact details are as follows:

Address:
34, chemin des Colombettes
1211 Geneva 20
Switzerland

Telephone: (+41 22) 338 8247
Facsimile: (+41 22) 740 3700
E-mail: domain.disputes@wipo.int

Please indicate the assigned Case Number in all future communications or
submissions concerning your case. Questions concerning your case should
be addressed to the Case Manager directly.

We are required by Paragraph 4(a) of the Rules for Uniform Domain Name
Dispute Resolution Policy (Rules) to determine whether the Complaint
complies with the formal requirements of the Uniform Domain Name Dispute
Resolution Policy and the Rules. We shall notify you of any formal
deficiencies, with a copy to the Respondent. You will then have five
days within which to remedy these deficiencies, failing which, your
Complaint will be deemed withdrawn, without prejudice to the submission
of a new Complaint by you.

A Complaint that satisfies all of the formal requirements of the Rules
for Uniform Domain Name Dispute Resolution Policy will be notified by us
to the Respondent in accordance with Rules, Paragraph 4(a). The
Respondent will then have 20 calendar days within which to submit a
Response.

Vad besvärligt...

------------------

Medlem sedan maj 20003 652 inlägg

:l

------------------
Ja, det är tack gode gud Viking!

Medlem sedan apr. 20003 424 inlägg

:(

------------------
weee

Medlem sedan jan. 20007 697 inlägg

Aj då! :(

Intressant att notera är att V&S har registrerat 203 kombinationer av "absolut". De är dock töntigt paranoida tycker jag. De mest udda namnen är: farewellcasanova.com, beatcrazy.com, absolutdj.com och en mängd alternativa absolut."vadsomhelst". Misstänker att ni som reggade absolut.st kommer att få en påhälsning när de väl får reda på att ni existerar.

Men allt är tydligen inte negativt... Det kostar V&S ca 15000kr att skicka ner sitt case till WIPO och med tanke på klagomålsunderlaget (=måååånga sidor) jag har fått så är det någon som har lagt ner seriös tid (=mera utgifter). Enligt vad jag förstår från att ha läst på WIPOs site så kostar det inte heller något att förlora. Det som händer är att man blir av med rätten till namnet...

Nu tror jag att jag har väldigt svårt att vinna detta. Mitt försvar bygger på att jag inte använder siten till kommersiell verksamhet samt att absolut är ett vanligt svenskt ord. Det första har naturligtvis advokaterna på v&s lyckats förvränga (helt fantastiskt) så att det låter som att jag tjänar stora pengar på deras bekostnad. Sedan måste jag ha reggat namnet i bad fait och även de tycker advokaterna att jag har gjort. I och med att jag jobbar som Systems Manager på ett företag så tycker dom att jag använder absolut.nu för att göra reklam för företaget jag arbetar på osv... helt absurt...

Det som nu händer är att kontaktpersonen på WIPO ska läsa igenom V&S case och kontrollera att anmälan gått formellt rätt till. Om anmälan godkänns har jag rätt att skriftligt ge min syn på det hela inom 20 dagar.
Efter denna period går WIPO igenom caset och tar ett beslut. Detta ska, om jag förstår saker och ting rätt, ske inom två månader. Så nu är det inte långt kvar...

Jag vet att det finns excempel på fall där de stora bolagen har förlorat liknande case. Känner ni till några får ni gärna posta dem här så ska jag ta med dem i mitt försvar.

:h

// Mattias

------------------

Medlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Jäklar vad intressant tråd detta var. Jag förstår i och för sig att Absolut vill ha din adress. Det är ju ett av de "vanligaste" domänen. Om jag ska leta efter Absoluts hemsida kollar jag ju .se, .com, .nu, .net, .org. Men det är klart du har rätt! :)

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vin & Sprit har ju helt klart vissa allvarliga problem med intelligensen.

Jag hoppas att WIPO inser hur det ligger till och knäpper dom på näsan.

Jag var tvungen att regga www.absolutvodka.tk på gratis-NIC:et www.nic.tk bara för att avreagera mig :)

------------------
Peer's Law
The solution to a problem changes the problem.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)