webForumDet fria alternativet

Låna 3 miljoner kronor

Privatekonomi

31 svar · 7 697 visningar · startad av EastonHockey · sida 2 av 2

Frågan, av EastonHockey

Jag tänkte kolla om med er om ni har någon aning om hur amortering och ränta ser ut vid ett privatlån på 3 miljon kronor. Hur mycket betalar man per månad inkl. ränta och amortering vid ett lån på 3 miljoner kronor? Jag kan betala upp mot 35.000-45.000/månaden inkl. ränta och amortering vid ett lån på 3 miljoner kronor. Det innebär alltså att på 6 år är lånet avbetalat. Tanken är att jag ska köp

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

fan va nyfiken man börjar bli på vilken site det är...

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

EastonHockey skrev:

Steg 1.

Jag hittar ett hus som är värderat till, vi säger 895.000. Jag lånar 85% av 895.000 och 15% går jag in med kontanter.

Ok, nu är huset belånat till 85% av värdet.

EastonHockey skrev:

Steg 3.

Jag kontaktar banken och säger att jag driver ett företag och ska nu köpa upp den här kontroversiella webbplatsen y för 3 miljoner. Köpet av webbplatsen ger mig en extrainkomst varje månad på 30.000 brutto plus min vanliga lön som lokförare. Ansöker om ett lån på 2.300.000 och sätter kåken i säkerhet för det lånet.

Banken kommer neka till ett lån på 2.3 mille om du din säkerhet bara är värderad till 900.000 och som du redan har ett lån på.

Det du skulle kunna sätta som säkerhet är webplatsen, men frågan är vad banken värderar den till?

Medlem sedan feb. 201085 inlägg

GunnarD skrev:

Det du skulle kunna sätta som säkerhet är webplatsen, men frågan är vad banken värderar den till?

Exakt.

Hur ska banken kunna värdera en webbplats? Det är inte deras område och dom värderar den säkert i en annan summa än vad jag värderar den i.

Medlem sedan feb. 200777 inlägg

Om du vill veta vad jag tror

Om du vill veta vad jag tror så tror jag att det kommer sluta illa för sig om du inte exakt vet vad det är du köper och hur du ska förvalta det.

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

EastonHockey skrev:

Hur ska banken kunna värdera en webbplats? Det är inte deras område och dom värderar den säkert i en annan summa än vad jag värderar den i.

Dom är nog rätt bra på att värdera saker, det är deras jobb. Det man bör vara medveten om är att bankerna är inte bidgragsgivare utan dom vill ha igen pengarna som dom lånar ut.

Det kan ju vara så att din värdering är en glädjekalkyl medans bankernas är mera verklighetsnära kalkyl.

Är man inte nöjd med bankernas värdering så kan man försöka hos något riskkapital bolag, som också vill få tillbaka sina pengar men kan ta en större risk.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Betalningsanmärkning, svag förståelse för basala ekonomiska begrepp, porrsajt (eller liknande) som är så skum att du inte ens kan tala om vad det är för banken, naiv affärsplan.

Scenario:

Lyxfällan kommer hem till dig och din svanktatuerade tjej och tar er platt-TV, den bonntrimmade Audin och lille Kevins fyrhjuling om ca 1 år.

Medlem sedan juni 200443 inlägg

Lasp skrev:

Att betala 3 miljoner för ett företag som omsätter 360 tusen per år känns dyrt!

Ja det låter dyrt, vad är vinsten per år ?

danjel skrev:

Ja det låter dyrt, vad är vinsten per år ?

120.000-130.000 de senaste åren, efter skatt.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag kan inte tänka mig att en bank ger lån på något så osäkert som värdet på en hemsida. Banken är intresserad av en klassisk balansräkning, hur ser omsättning och vinst ut samt hur mycket kan du amortera och betala i ränta. Vad är 5- respektive 10-årsprognosen? Vill man ha stora lån till osäkra investeringar så gäller riskkapitalister, vilket traditionella banker inte bör vara. Sedan har du ju investment-banker som är snarlikt, dvs de går in i projekt för att göra vinster.

EastonHockey skrev:

120.000-130.000 de senaste åren, efter skatt.

Ok, hur kom ni fram till värderingen 3 MSEK ?
Det låter alldeles för mycket utan att veta så mycket om detta..
Jag skulle personligen vilja ha en prognos där man får tillbaka investeringen på 3-4 år max, med tanke på riskerna och osäkerheten i denna bransch.

danjel skrev:

Ok, hur kom ni fram till värderingen 3 MSEK ?

Utvecklingspotentialen.

danjel skrev:

Jag skulle personligen vilja ha en prognos där man får tillbaka investeringen på 3-4 år max, med tanke på riskerna och osäkerheten i denna bransch.

Det är alldeles rimligt med sidans potential och utveckling.

Ok låter bara..lite för bra. Är det verkligen realistiskt att kunna betala av ett privatlån på 3 mille med skattade pengar på 3-4 år...

Det är inte ett bättre alternativ att bygga en egen site för t.ex 500 tsek och lägga 500 tsek på marknadsföring ? Man kan komma långt på det

247 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)