webForumDet fria alternativet

Reklamera mat på en restaurang

Konsumentråd

29 svar · 2 442 visningar · startad av lillebror · sida 2 av 2

Frågan, av lillebror

Hej, Innan jag åkte med tåget från Lund igår så besökte jag en italiensk pizzeria. Jag och min bror beställde in en varsin likadan pizza som enligt menyn skulle ha bland annat mozarella. När jag och min bror fick sedan fick ut pizzan kunde jag ganska snabbt konstatera att det inte var någon mozarella utan att det var vanlig riven ost. När jag skulle betala påtalade jag för restaurangpersonalen

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Poffe skrev:

Du gav dem ju, vad jag förstått av dina inlägg, ingen chans att rätta till felet utan endast en chans att låta dig betala mindre för att du fått fel men men ändå bestämmt dig för att äta det du fick.

Jo, jag vet att det är brukligt att leverantören skall få en chans att rätta till sitt misstag och jag har inga invändningar mot det. Nu fanns för det första in tid till att baka en ny pizza då den första drog ut på tiden och jag hade ett tåg att passa. När de marknadsför sig som en italiensk pizzeria tycker jag det känns rätt självklart att jag får mozarella på min pizza om de dessutom skriver det i menyn. Det känns inte som något misstag direkt.

Ur Wikipedia skrev:

Pizza är ursprungligen en italiensk maträtt starkt förknippad med staden Neapel, kommer med tunn botten och mozzarellaost

muskot skrev:

Men hade det varit ett ärligt misstag från restaurangens sida hade de väl bara kunna dra av nån tia på priset? Det är nog ganska vanligt att (mindre nogräknade) restauranger medvetet fuskar med sådana här saker.

Det som jag irriterade mig mest över var att de anställda som jobbade där inte hade några som helst befogenheter att fatta några beslut när jag stod där. De hänvisade hela tiden till chefen som skulle komma dagen efter. Det hade ju varken gjort till eller från om istället hade sagt till direkt.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

lillebror skrev:

Jo, jag vet att det är brukligt att leverantören skall få en chans att rätta till sitt misstag och jag har inga invändningar mot det. Nu fanns för det första in tid till att baka en ny pizza då den första drog ut på tiden och jag hade ett tåg att passa. När de marknadsför sig som en italiensk pizzeria tycker jag det känns rätt självklart att jag får mozarella på min pizza om de dessutom skriver det i menyn. Det känns inte som något misstag direkt.

Ur Wikipedia skrev:

Pizza är ursprungligen en italiensk maträtt starkt förknippad med staden Neapel, kommer med tunn botten och mozzarellaost

hade du sagt till från början och lagt till att du inte hade tid att vänta på en ny så hade du troligen sluppit betala fullt pris...

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

lillebror skrev:

Menar du att det hade gjort någon skillnad om jag sagt till på en gång eller 10 minuter senare? Varken person A eller person B kunde ju lösa mitt problem vid kassan när jag ämnade betala. Jag tvivlar på att de hade varit förmögna att göra det om jag sagt till på en gång. :)

Men herre jösses..... om du inte begriper att du ska säga till direkt när du upptäcker att maten inte stämmer med beskrivningen i menyn, utan äter ändå och dröjer med att påpeka misstaget till långt efteråt och dessutom börjar ha synpunkter på vem som kan eller inte kan fixa problemet så ska du nog äta hemma i fortsättningen.

Sen posta här och be om råd, och bli sur och grinig när folk svarar på ett sätt som du inte gillar och ringa ägaren av restaurangen.... allt för en pizza för 50 spänn eller vad den kan ha kostat.

Du borde nog försöka få lite perspektiv på tillvaron och tycker jag. Backa tillbaka lite och försök se och höra på dig själv och hur sjukt det här låter...

Varför betalade du över huvud taget?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Jag tycker du ska ringa till konsumentverket och tala om för dom att du fick fel ost på din pizza. Hade jag arbetat där hade jag verkligen slagit näven i bordet och dragit pizzerian inför rätta. Så här får det absolut inte gå till!

Jag respekterar andras åsikter men samtidigt argumenterar jag ju självklart för de åsikter/intryck jag har.

Nu ämnar jag inte fortsätta diskussionen. Vi kommer inte längre.

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Så här enkelt är det... När du får pizzan och ser att det inte är vad du beställt så säger du till på direkten. Är de inte intresserade av att baka en ny pizza alternativt kompensera dig, så går du därifrån utan att betala. Att klaga först efteråt, när du ätit upp merparten av pizzan är fel och då får du faktiskt "skylla" dig själv.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

carl_x skrev:

Jag tycker du ska ringa till konsumentverket och tala om för dom att du fick fel ost på din pizza. Hade jag arbetat där hade jag verkligen slagit näven i bordet och dragit pizzerian inför rätta. Så här får det absolut inte gå till!

*ASG* :birp

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Danne V skrev:

Sen posta här och be om råd, och bli sur och grinig när folk svarar på ett sätt som du inte gillar

Dock så är det ju faktiskt så att några som har skrivit i tråden uppenbarligen har någon form av attitydsproblem vilket kan vara ganska uppretande.

Men nåväl, låt oss klassa det här som ett av många I-landsproblem. :bire

Medlem sedan dec. 2005664 inlägg

LeonL skrev:

Dock så är det ju faktiskt så att några som har skrivit i tråden uppenbarligen har någon form av attitydsproblem vilket kan vara ganska uppretande.

Men nåväl, låt oss klassa det här som ett av många I-landsproblem. :bire

Ger dig två tummar för två synpunkter (y) (y)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)