webForumDet fria alternativet

Stäng alla fängelser

Politik & samhälle

75 svar · 2 896 visningar · startad av romulus · sida 4 av 4

Frågan, av romulus

Sluta dalta med brottslingar. Dom har bättre mat än i skolan. Tillgång till internet och mer kabelkanaler än vanliga medborgare, utan att betala mm. Nä stäng alla svenska fängelser och exportera alla brottslingar till Thailand eller Turkiet. Köp fängelseplatser i dessa länder och låt dem sitta av sina straff på riktigt. Skulle förmodligen bli billigare för Sverige dessutom.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

yerkin skrev:

Hmm, hur menar du då?
Det är väl ändå lite mer invecklat är så.
Jag menar, vapenlagsstiftning, socialasystemet, och mycket mer, eller hur?

Men om vi tar det från början, steg för steg ungefär.
Det är nästan lite barnuppfostran över det hela...
Om du äter cyanid så riskerar du att dö. Gör du det?
Om du hoppar från ett berg, riskerar du att dö, gör du det?
Om du tar en pistol, sätter den i munnen och trycker av, då riskerar du att dö, gör du det?
Och så vidare, sen lär man personen att om du med berott mod, mördar någon, då riskerar du faktiskt att själv också att dö, gör du det då?
Hoppas att du/ni förstår poängen.....
Så jag förstår inte vad problemet ligger i, om man nu verkligen skulle ha dödsstraff i straffskalan. Vi har ju en massa saker hemma som är farliga för våra barn, typ rengöringsmedel, men vi skyddar våra barn från det, och lär dem vad som är farligt/konsekvenser.
Ja kanske flummiga exempel, men jag hoppas att ni fattar ändå...
:)

Tillåt mig citera dig:

"Det är väl ändå lite mer invecklat är så."
yerkin - 2006

;)

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Hahaha :D
Den bjuder jag på!!
Jovisst är det så, det håller jag med om.

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

OT: Följer med spänning Prison break, och man kan ju säga att diskussionen om dödsstraffets vara eller icke vara har en poäng där...
:D

yerkin skrev:

OT: Följer med spänning Prison break, och man kan ju säga att diskussionen om dödsstraffets vara eller icke vara har en poäng där...
:D

Samma här! Börjar närma sig upplösningen nu :) :birp

Medlem sedan jan. 2006194 inlägg

Cassady skrev:

Den har varit kanon!

Grattis.
Har du gjort några val idag? Alla gör val varje dag, hela tiden. Bra eller dåliga, inget snack om det.
Tror du verkligen att mord, våldtäkter och andra brott bara händer? Knappast. Både du, jag och alla andra vet att för att något ska hända mellan oss människor måste någon göra ett val. (finns undantag här också, men det är knappast troligt att någon går omkring med en kniv på stan och snubblar och sticker kniven i kroppen på någon annan).

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Säger såhär
OK Svenska Interner har de jävligt bra
Dock har dom inte internet om du tror det.

De flesta har Gym Solarium osv Samt bra mat
Vist kan kännas oreätvist ibland.
Men ska vi straffa människor genom o behandla dom som djur?
Behandlar vi dom som djur så kan vi inte förvänta os att dom ska bete sig som något annat heller.

mayday skrev:

Säger såhär
OK Svenska Interner har de jävligt bra
Dock har dom inte internet om du tror det.

De flesta har Gym Solarium osv Samt bra mat
Vist kan kännas oreätvist ibland.
Men ska vi straffa människor genom o behandla dom som djur?
Behandlar vi dom som djur så kan vi inte förvänta os att dom ska bete sig som något annat heller.

Har du något konkret bevis för att de inte har Internet. Var har du fått reda på det? Någon länk till någon tidning eller tv-site där det står. Vill gärna ha mer info. Tack på förhand.

Vidare, om människor uppför sig som djur tycker jag dom skall behandlas som sådana.

Föreslår att man tittar på Efterlyst ikväll 21.00 13/4

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Konkret bevis

Mja min polae satt på Klass 3
han va tvungen o ansöka om tillstånd till varje person han skulle ringa till
Hans syster blev inte ens gokänd ja blev de iofs
Internet ger dom samma möjligheter som mobiltelefon
Allt dom gör måste kunna kontrolelras så dom inte fortsätter o begå brott o ha hand om sin verksamhet medans dom sitter inne.

Annars skulle vem som helst kunna kontakta sina polare o anordna en rymning osv eller göra afärer.

En annan bekant lyckades få in en mobiltelefon på Kumla ... resultatet generade ca 20ST löpsedlar och ett gisslandrama.

Vist vissa Öppna klass 1 anstalter kanske internerna kan få tillgång till internet osv. men då handlar det om brott såsom eknomisk brottslighet osv. Ej våldtäcksmänn våldsmän rånare eller annan typ då dom ses som en risk eller farliga för almänheten

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

HiDensity skrev:

Ja, och hugg av högerhanden på snattare. Spöa upp mobbare. Avrätta psyksjuka och stena otrogna män.

Låter lite som länder dominerade av Islam faktiskt.. konstigt.

mayday skrev:

Konkret bevis

Mja min polae satt på Klass 3
han va tvungen o ansöka om tillstånd till varje person han skulle ringa till
Hans syster blev inte ens gokänd ja blev de iofs
Internet ger dom samma möjligheter som mobiltelefon
Allt dom gör måste kunna kontrolelras så dom inte fortsätter o begå brott o ha hand om sin verksamhet medans dom sitter inne.

Annars skulle vem som helst kunna kontakta sina polare o anordna en rymning osv eller göra afärer.

En annan bekant lyckades få in en mobiltelefon på Kumla ... resultatet generade ca 20ST löpsedlar och ett gisslandrama.

Vist vissa Öppna klass 1 anstalter kanske internerna kan få tillgång till internet osv. men då handlar det om brott såsom eknomisk brottslighet osv. Ej våldtäcksmänn våldsmän rånare eller annan typ då dom ses som en risk eller farliga för almänheten

Letar fortfarande efter artikeln där man kunde läsa om en våldtäktsman som hade tillgång till kabelkanaler som sände porrfilm.

romulus skrev:

Grattis.
Har du gjort några val idag? Alla gör val varje dag, hela tiden. Bra eller dåliga, inget snack om det.
Tror du verkligen att mord, våldtäkter och andra brott bara händer? Knappast. Både du, jag och alla andra vet att för att något ska hända mellan oss människor måste någon göra ett val. (finns undantag här också, men det är knappast troligt att någon går omkring med en kniv på stan och snubblar och sticker kniven i kroppen på någon annan).

Tror absolut inte att brott bara är något som händer... Dock anser jag att du har en allt för enkelt syn på ett så komplext ämne som brott och straff. Väljer att hoppa av den här pseudo-diskussionen nu. Ciao!

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

romulus skrev:

- Vem säger det?
Vad jag menade med detta var att: vem som helst kan bli en mördare. En person utan psykisk störning väljer själv att göra dådet medans en psykisk sjuk männinska kanske inte kan tygla sig.

att vara psykiskt sjuk och ha en störning är två skilda saker.

obelix skrev:

att vara psykiskt sjuk och ha en störning är två skilda saker.

Jaja, men du fattar säker vad jag menar, eller?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

romulus skrev:

Jaja, men du fattar säker vad jag menar, eller?

tyvärr inte.

obelix skrev:

tyvärr inte.

En normal person (person utan några psykiska porblem, en svensson som du utryckt det tidigare) gör ett val när han bestämmer sig för att begå ett brott.
En person med psykiska problem, kan utan anledning få för sig att begå ett brott utan att förstå varför.
Förstår du nu vad jag menar, eller skall jag upprepa allt igen? Har du läst några av länkarna jag lagt upp eller nöter du bara på i gamla spår?
Länkarna ligger i tråden "Länkar"

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)