webForumDet fria alternativet

Stäng alla fängelser

Politik & samhälle

75 svar · 2 896 visningar · startad av romulus · sida 3 av 4

Frågan, av romulus

Sluta dalta med brottslingar. Dom har bättre mat än i skolan. Tillgång till internet och mer kabelkanaler än vanliga medborgare, utan att betala mm. Nä stäng alla svenska fängelser och exportera alla brottslingar till Thailand eller Turkiet. Köp fängelseplatser i dessa länder och låt dem sitta av sina straff på riktigt. Skulle förmodligen bli billigare för Sverige dessutom.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 20051 420 inlägg

romulus skrev:

1)Startade denna tråden för jag tycker det daltas för mycket i fångvården och straffen i svenska rättsväsendet.
2)Verkar som de flesta här tycker att det är okey att våldta och mörda, för det skyddas väldigt mycket med att "det är ju inte deras fel, bu hu".
3)Tänker inte leta genom internet för att ge er länkar till tidningar eller tv-program jag läst och sett år,månader,veckor eller dagar sedan. Har ni inte läst tidningar eller sett programen är det inte mina problem.
4)De flesta här tycker verkligen om att betala massa skatt som går till fångvården.
Och även till avgiftning av alkolister och narkomaner.
5)Jag tycker det är helt okey att inte alla håller med och har egna åsikter. Själv står jag fast vid mina.
"Ingen tvingar någon att våldta eller mörda" Det avgör man själv (alla är inte psykopater)
"Dessa personer skall ha hårda straff och minimalt med förmåner" (psykopater skall ha vård)
Ingen tvingar någon att börja dricka eller ta droger" Det väljer man själv (det finns undantag, men större delen är självvalt. Alla som påstår annat. Bevisa motsatsen)
6)Det finns många sorters brottslighet. Det flesta påverkar oss, som sköter sig.
Ett löjligt brott som klotter, kostar oss alla flera miljoner om året i skatt. Pengar som kunde gå till annat. Sjukvård tex.
7)Skulle kunna fortsätta så här men accepterar att alla inte har samma uppfattning som mig själv, så jag slutar i denna tråd.

1. Jo, du verkar ju vilja att fångar ska lida maximalt i fängelse, som om det skulle göra dem friskare.

2. "det är inte deras fel" vore trevligt att definera. Jag anser att ingen frisk människa begår sådana brott. Våldtar man barn så är man sjuk och "saknar spärrarna". Så på det sättet så är det inte deras fel.

3. Nej, varför bry sig om att hänvisa till källor när man kan babbla på helt random istället. Blir ju så mycket smidigare då.

4. Jag betalar gladeligen skatt till hjälp åt missbrukare och rättsväsendet. Skulle dock föredra om pengarna till fångvården användes bättre, dvs till mer vård.

5. Alla som våldtar är sjuka. Fråga dig själv om du är kapabel att våldta någon. Svaret blir troligtvis nej, för du inser att du skadar en annan människa. Du känner empati med den andra människan.

Hårda straff skapar bättre människor då eller? Längre straff är dessutom dyrt och kolliderar därför ordentligt med ditt gnäll om skattepengar.

Total okunskap om hur människor hamnar i missbruk. Patetiskt att läsa vad du skriver. Föreslår att du går till biblioteket och lånar några böcker om alkoholism och missbruk.

1. Och vad beror klotter på då? Har du funderat närmare på brotts orsaker och försökt fundera ut vad man kan göra innan de sker? Istället för att gapa om hårdare straff? Ditt tänkande om "hårdare tag" syns ofta hos högerorienterade politiker. Vänsterorienterade har en tendens att diskutera orsaker istället.

2. Ja, det är nog bäst att sluta innan du har gjort bort dig helt. En mindre påläst och rörig debattör får man leta efter. :birp

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

Okkido skrev:

Källa?

romulus skrev:

Nyheter på TV, kvällstidningar, dokumentärer på TV. Sök och du skall finna.

Och när börjades kvällstidningar räknas som källor? Någonsin hört om begreppet källkritik? Eller tror du på vad som står i "Sett & Hört" och allt vad de heter också?

romulus skrev:

Lagstadgad 4 mål mat om dagen, som dessutom kostar mer än vad maten för skolungdomar kostar som får två mål om dagen i skolan.

VIlken skola går/gick du på? Jag har aldrig gått, eller ens hört talas om, någon skola med två mål mat. Jag har alltid bara fått ett, även om jag någon gång ibland har ätit två gånger, trots att det är mot reglerna...

I övrigt är det bara att hålla med övriga inlägg, romulus verkar inte ha någon större koll på vad han talar om, eller rättare sagt, han kan inte visa sina källor men kräver att motparten skall göra det. Känns inte speciellt seriöst...
Svenska fångvård har enorma brister som det ser ut idag och skulle verkligen behöva reformeras, men så hemskt mycket hårdare tag är väl knappast vad som behövs. Däremot håller jag med tidigare inlägg om att vi definitivt inte skall behöva betala för utländska medborgares fängelsevistelser (om så nu är fallet). Dessa borde "åka hem" (jag är inte rasist, men att komma hit och begå brott, då ska det vara enkelbiljett hem. Kommer man som "gäst" till ett nytt ställe så får man visa respekt och följa de regler som finns, därmed inte sagt att man skall underkasta sig någon).

Medlem sedan apr. 200659 inlägg

Coccozz skrev:

Däremot håller jag med tidigare inlägg om att vi definitivt inte skall behöva betala för utländska medborgares fängelsevistelser

Är de svenska medborgare ska de väl behandlas som sådana också, och inte som utlänningar. Om de är födda i Sverige då? Vart ska de skickas iväg till då? Sverige? :OO

Medlem sedan apr. 20032 072 inlägg

EsquirA skrev:

Är de svenska medborgare ska de väl behandlas som sådana också, och inte som utlänningar. Om de är födda i Sverige då? Vart ska de skickas iväg till då? Sverige? :OO

Ja, har jag sagt något annat? Jag sade utländska medborgare. Det är detsamma som icke svenska, då jag själv är svensk medborgare. De anser jag skall skickas hem, eller så skall Sverige, som nation, få betalt av deras hemland för de omkostnader det innebär att ha de i fängelset, om så inte redan sker idag. Men det är bara min åsikt...

Läs om, läs rätt...

Medlem sedan apr. 200659 inlägg

Coccozz skrev:

Ja, har jag sagt något annat? Jag sade utländska medborgare. Det är detsamma som icke svenska, då jag själv är svensk medborgare. De anser jag skall skickas hem, eller så skall Sverige, som nation, få betalt av deras hemland för de omkostnader det innebär att ha de i fängelset, om så inte redan sker idag. Men det är bara min åsikt...

Alright, då missuppfattade jag dig ;). My bad. I det syftet håller jag helt med dig.

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

romulus skrev:

Sluta dalta med brottslingar. Dom har bättre mat än i skolan. Tillgång till internet och mer kabelkanaler än vanliga medborgare, utan att betala mm.

Tillgång till internet har dom inte.
Tv:n dom har i cellen får dom hyra antingen av anstalten eller förtroenderådet och betala av sin lön dom får för att typ vika pappkartonger (ca 9.50kr/tim).
Kabeltv har dom inte förutom möjligen trean femman och möjligen Eurosport.

romulus skrev:

Nä stäng alla svenska fängelser och exportera alla brottslingar till Thailand eller Turkiet. Köp fängelseplatser i dessa länder och låt dem sitta av sina straff på riktigt. Skulle förmodligen bli billigare för Sverige dessutom.

Visst gör det och se vilka monster som kommer hem igen efter muck.

Medlem sedan jan. 2006194 inlägg

dAEk^ skrev:

"De har det bra"

-Vem säger det? Jag har inte besökt något fängelse eller fört samtal med någon brottsling, har du?
Åter igen. Har sett nyheter och debattprogram om fängelsemat vs skolmat.
Har inte hittat några länkar till detta än, tyvärr. Letar fortfarande.

"Psykopater kan man inte göra något åt"

- Vem säger det?
Vad jag menade med detta var att: vem som helst kan bli en mördare. En person utan psykisk störning väljer själv att göra dådet medans en psykisk sjuk männinska kanske inte kan tygla sig.

"Visst inför dödsstraff för mördare, och då menar jag mördare som bevisligen planerat att döda någon. Och varför inte införa ett gäng straffknullare som ger våldtäktsmän lite av sin egen medicin."

- Ja, om någon dödar någon tar vi hans liv. Det blir mycket bättre så. Titta bara på USA. :OO
Jag tycker inte om människor som mördar eller våldtar och har inga större sympatier för dessa. Enligt någon annan här har jag en dålig människosyn tack vare det. Okey då har jag väl det.

"Och varför inte införa ett gäng straffknullare som ger våldtäktsmän lite av sin egen medicin."

- Det märks att du vet vad våldtäkter ofta handlar om, eller hur?
Se ovan. Vill att dessa personer skall få känna på hur det var för offret. Kanske inte det bästa rehabiliteringssättet, men.

"Håller med om att det förmodligen är 5-10% som kan rehabiliteras."

- Vartifrån kommer dessa siffror?
Siffran stämmer inte. Kommer från ett annant inlägg tidigare. Mer riktig info kan läsas under Tråden Länkar.

Jag håller med dig om att fängelser inte behövs, i en perfekt värld. Nu lever vi inte i en sådan och det måste finnas något alternativ, vård är vad jag tänker på. Att skeppa iväg dem till Asien hjälper föga, inte heller att sätta dom i något fängelse i Turkiet. Att bekämpa roten till problemen, det är lösningen. Att förflytta dem är det inte.
Tanken med att brottslingar vet om att de skulle deporteras till ett land med sämre eller ingen kriminalvård, kanske skulle avskräcka många. (Ingen ide att ni frågar efter statistik om detta heller. Det är bara vad jag tror.)

romulus: Är du villig att föra en seriös diskussion tycker jag att du kan backa upp dina påståenden lite. Vad du har "sett eller hört", det räcker helt enkelt inte. Hade du däremot inte för avsikt att föra en seriös diskussion tycker jag att någon moderator kan flytta tråden till Caféet. Man kunde tro att den redan låg där om det inte vore för toppnavigeringen.

Jag jobbar på att få fram fakta och länkar, men det tar en jävla tid och ska jag dessutom sitta här och svara på inlägg från 20 personer så tar det tid.

devotion skrev:

Och så har detta blivit en helt meningslös debatt...

romulus har ingen aning om vad han snackar om, utan sitter på en konstig människosyn...
Just det konstig människosyn det var detta inlägget jag menade i förra inlägget. Att jag inte tycker om grova brottslingar och att det daltas med dem i rättsväsendet och kriminalvården. (Åter igen ingen ide att ni tjatar om länkar, jag jobbar på det.)
Min människosyn och omtanke slutar när någon våldtar eller mördar. Alla snackar om kriminalvård. Är det någon som tänker på offrena av er som sitter och gör ena inlägget efter andra. Det gör jag. Mördare är inte människor. Inte heller djur. Djur dödar för att överleva.

Bland det dummaste jag hört.... (n)

Det var menningen att det skulle vara dumt. Om ni inte fattar så ska jag förklara efter jag svarat på alla inlägg.

Cassady skrev:

HAHAHA! Det dummaste på länge... Somliga tänker inte långt asså :birp

Se föregående.

nitro2k01 skrev:

Romulus, ditt problem ar att du bara ser brottet och inte personen bakom. Bakom varje brott finns det en person med en bakgrund och personliga problem.
For mig skulle brottet garna fa aka till ett fangelse i Turkiet, men manniskan behover fortfarande hkalp.

Jag ser brottet, ja. Men det är fortfarande ett val personen har gjort. Om jag blir deprimerad, någon nära anhörig dör, jag blir utan jobb etc. Inte fan går jag och mördar, våldtar, super ner mig eller tar droger. Det är mitt val.
Jag får ta mig i kragen och försöka ta mig vidare.
Och till dig och alla andra, sluta bortförklara alla brott med psykiskt sjuk.
Har ingen statistik på det heller men tror inte att siffran är speciellet stor.

EsquirA skrev:

Kan du ge ett konkret exempel på någon som sagt det är okej att våldta? Jag har inte hittat något, och tänker du efter tror jag inte att det är någon som tycker så heller. Vems fel tycker du att det är då? Är man bara våldtäcksman? Eller? Förstår inte ditt resonemang.
Nej jag kan inte ge några konkreta exempel. Vad jag menade är att de flesta tycker att det skall vara rehabilitering istället för hårt straffarbete.
När jag skrev bu hu, menade jag att alla skyller på att brottslingen hade dålig uppväxt, psykiska besvär, en dålig dag etc. Fortfarande ingen bra ursäkt enligt mig.

Föds de också utan denna spärr då? Eller är det inte så att, som HiDensity sa, det finns anledningar till det med? Sigh.

Har jag inte svarat på detta redan?

dAEk^ skrev:

1. Jo tack, det förstår vi. :)
  2. Signerat av BigJ #2? Det är inte alls vad som skrivs. Läs inte mellan raderna , det blir bara fel.
  3. Jag läser tidningar och glor på nyheterna men jag har inte alls fått samma bild som du. Visst tycker man att det daltas men att skippa fängelsestraff, det hjälper inte. Hur kan det hjälpa? Det förebyggs ju inget på så sätt! Utökad psykiatrisk vård är vad som behövs om du frågar mig, men det gjorde du ju inte, du verkar inte vilja läsa vad som skrivs om jag ska vara ärlig. No offence. :bire
  4. Om du inte tycker att pengarna används på bästa sätt, sluta klaga på ett internetforum och ta tag i saken på egen hand. Engagera dig. Det kanske går vägen, det kanske är precis vad som behövs?
  5. Du verkar tycka om ordet "psykopat". Det är inte samma sak som psykiskt labil eller psykiskt sjuk. Jag föreslår att du slår upp orden. :)
    "Alla som påstår annat. Bevisa motsatsen" -Varför ska vi "bevisa" motsatsen när du totalvägrar möta oss på vägen? I en diskussion är det två eller flera parter och man kommer ingenstans om man inte möter varandra på vägen.
    Som jag skrivit i tidigare inlägg, jag jobbar på det. Men att svara 20 inlägg för varje jag själv gör tar tid.
    Bevisa motsatsen. Ja skaffa fakta för hur dåligt dom har på fängelset och hur hårda straff dom får, istället för att göra det ni anklagar mig för. Nämligen att bar sitta och skriva massa osanning, som någon påstod.
    Ni kan kolla tråden Länkar som jag startat och kommer att updater allt eftersom.
  6. Nej, bara om du tillåter det. Det begås massor av brott varje dag som man faktiskt kan sålla bort. Men du kanske syftar på enbart grova brott? Nu vet jag inte vart du bor men Stockholm tycker jag inte är farligt. Media förstorar allt. Glöm aldrig det.
  7. Valet är ditt, jag tycker det är tråkigt att du ger dig ur leken bara för att folk är av annan åsikt.

Jag är tillbaka, men om jag skall sitta och svara alla som hoppar på mig så tar det tid.

nitro2k01: exakt. :bire

Övriga: Och så håller vi en trevlig ton, tack. Hånskratt, suck, "sigh" eller liknande beteende är inget vi vill ha här, eller?

Visst ska vi hålla en trevlig ton. Ber om ursäkt om det är någon som tagit illa vid sig. Själv bryr jag mig inte speciellt, tål det mesta.
PS. det blev lite fel i detta inlägg. Mina svar hamnade i citatrutan.

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

Till viss del..

Jag kan faltiskt hålla med att det är befogat med en riktig översyn på hur fångarna har det i fängelset.
När man läser artiklar som handlar om hur "intagna känner sig kränkta" som en följd av minskade permissioner. Anstalter(Häörnösand) som JO-anmäldes pga att försumat en ansökan om att porrtidningar skulle säljas och på Halls avdelning för särskilt intagna klagades det på brist på kvällsfika och nattmacka.
Men hallå, nu börjar jag iallafall reagera. Visst fängelse är till för VÅRD, men det skall väl även vara ett STRAFF??
Ja, jag har en bekant som har suttit inne, och jag vet att den personen inte upplevde det hela som ett straff. Det var snarare som att åka iväg på ett läger, eller kurs.
Om vi nu bortser från tex våldsbrott och dylikt utan riktar in oss på tex ekonomiska brottslingar. Kan även de "vårdas"??
-Lilla dirren Gustaf, du får inte tömma företag och flytta pengar till ditt konto, förstår du det.....?
Nej, straff skall det självklart också vara att sitta i ett fängelse. Jag tror ärligt att det är väl det som gemeneman irriterar sig på, att själva straffet känns för lindrigt, om Ni förstår mig rätt.
Är det ngn som har fakta på värdet per portion mat skola kontra fängelse?

HiDensity skrev:

1. Jo, du verkar ju vilja att fångar ska lida maximalt i fängelse, som om det skulle göra dem friskare.
    Se tidigare

2. "det är inte deras fel" vore trevligt att definera. Jag anser att ingen frisk människa begår sådana brott. Våldtar man barn så är man sjuk och "saknar spärrarna". Så på det sättet så är det inte deras fel.
    tror jag svarat på detta i tidigare inlägg också

3. Nej, varför bry sig om att hänvisa till källor när man kan babbla på helt random istället. Blir ju så mycket smidigare då.
    Se tidigare

4. Jag betalar gladeligen skatt till hjälp åt missbrukare och rättsväsendet. Skulle dock föredra om pengarna till fångvården användes bättre, dvs till mer vård.
    Jag tycker jag betalar tillräckligt med skatt. Gör du?

5. Alla som våldtar är sjuka. Fråga dig själv om du är kapabel att våldta någon. Svaret blir troligtvis nej, för du inser att du skadar en annan människa. Du känner empati med den andra människan.
    Svar ja

Hårda straff skapar bättre människor då eller? Längre straff är dessutom dyrt och kolliderar därför ordentligt med ditt gnäll om skattepengar.

Total okunskap om hur människor hamnar i missbruk. Patetiskt att läsa vad du skriver. Föreslår att du går till biblioteket och lånar några böcker om alkoholism och missbruk.
se tididare inlägg

1. Och vad beror klotter på då? Har du funderat närmare på brotts orsaker och försökt fundera ut vad man kan göra innan de sker? Istället för att gapa om hårdare straff? Ditt tänkande om "hårdare tag" syns ofta hos högerorienterade politiker. Vänsterorienterade har en tendens att diskutera orsaker istället.
    Tyvärr, tycker fortfarande bara det är bortförklaringar. Individen väljer själv vad dom vill göra. (Gäller inte alla fall, men oftast. Som tidigare sluta skyll allt på psykisk sjukdom)

2. Ja, det är nog bäst att sluta innan du har gjort bort dig helt. En mindre påläst och rörig debattör får man leta efter. :birp

Det finns värre saker än att några få personer här på webforumet tycker att jag gör bort mig. Visste dock inte att man måste ha doktorerat i ett ämne innan man fick ta upp det. :e Ta inte illa upp av sista menningen. Den var på skoj, för er som inte förstod :e ops, nu gjorde jag det igen. Ursäkta.

romulus skrev:

Det finns värre saker än att några få personer här på webforumet tycker att jag gör bort mig. Visste dock inte att man måste ha doktorerat i ett ämne innan man fick ta upp det. :e Ta inte illa upp av sista menningen. Den var på skoj, för er som inte förstod :e ops, nu gjorde jag det igen. Ursäkta.

PS nu blev det fel igen. svaren står i citatrutan.

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

Med tanke på dina uttalanden om "egna val" måste jag påstå att du inte vet speciellt mycket om människan som individuell och social varelse. Kanske borde du läsa annat än Sartre innan du uttalar dig om vad människan faktiskt väljer att göra... :OO ;)

Lasse H skrev:

Tillgång till internet har dom inte.
Tv:n dom har i cellen får dom hyra antingen av anstalten eller förtroenderådet och betala av sin lön dom får för att typ vika pappkartonger (ca 9.50kr/tim).
Kabeltv har dom inte förutom möjligen trean femman och möjligen Eurosport.

Visst gör det och se vilka monster som kommer hem igen efter muck.

Ge mig en länk till det du skrev om Internet och Tv på rummet som dom betalar. Ge mig något annat än din skrivna text. Ge mig fakta. Det är ju vad alla begär av mig och jag försker hitta. Se Tråden Länkar.

Cassady skrev:

Med tanke på dina uttalanden om "egna val" måste jag påstå att du inte vet speciellt mycket om människan som individuell och social varelse. Kanske borde du läsa annat än Sartre innan du uttalar dig om vad människan faktiskt väljer att göra... :OO ;)

Har en fråga till dig. Har din dag varit bra eller dålig?

Medlem sedan aug. 20051 601 inlägg

romulus skrev:

Har en fråga till dig. Har din dag varit bra eller dålig?

Den har varit kanon!

Medlem sedan dec. 2001423 inlägg

dAEk^ skrev:

"Visst inför dödsstraff för mördare, och då menar jag mördare som bevisligen planerat att döda någon. Och varför inte införa ett gäng straffknullare som ger våldtäktsmän lite av sin egen medicin."

- Ja, om någon dödar någon tar vi hans liv. Det blir mycket bättre så. Titta bara på USA. :OO

Hmm, hur menar du då?
Det är väl ändå lite mer invecklat är så.
Jag menar, vapenlagsstiftning, socialasystemet, och mycket mer, eller hur?

Men om vi tar det från början, steg för steg ungefär.
Det är nästan lite barnuppfostran över det hela...
Om du äter cyanid så riskerar du att dö. Gör du det?
Om du hoppar från ett berg, riskerar du att dö, gör du det?
Om du tar en pistol, sätter den i munnen och trycker av, då riskerar du att dö, gör du det?
Och så vidare, sen lär man personen att om du med berott mod, mördar någon, då riskerar du faktiskt att själv också att dö, gör du det då?
Hoppas att du/ni förstår poängen.....
Så jag förstår inte vad problemet ligger i, om man nu verkligen skulle ha dödsstraff i straffskalan. Vi har ju en massa saker hemma som är farliga för våra barn, typ rengöringsmedel, men vi skyddar våra barn från det, och lär dem vad som är farligt/konsekvenser.
Ja kanske flummiga exempel, men jag hoppas att ni fattar ändå...
:)

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)