Sluta dalta med brottslingar. Dom har bättre mat än i skolan. Tillgång till internet och mer kabelkanaler än vanliga medborgare, utan att betala mm.
Nä stäng alla svenska fängelser och exportera alla brottslingar till Thailand eller Turkiet. Köp fängelseplatser i dessa länder och låt dem sitta av sina straff på riktigt. Skulle förmodligen bli billigare för Sverige dessutom.
Sluta dalta med brottslingar. Dom har bättre mat än i skolan. Tillgång till internet och mer kabelkanaler än vanliga medborgare, utan att betala mm.
Nä stäng alla svenska fängelser och exportera alla brottslingar till Thailand eller Turkiet. Köp fängelseplatser i dessa länder och låt dem sitta av sina straff på riktigt. Skulle förmodligen bli billigare för Sverige dessutom.
(n)
Jo all forskning tyder ju på att länder som har "hårda" straff eller dödsstraff har minimal brottslighet... eller hur :q
Jo all forskning tyder ju på att länder som har "hårda" straff eller dödsstraff har minimal brottslighet... eller hur :q
Visst finns det brottslighet i länder med hårda straff, men här i Sverige vet alla att man får det relativt behagligt om man åker in.
Om man visste om att man skulle deporteras till ett Turkist eller Thailändskt fängelse, skulle många tänka efter en gång extra.
Läste en artikel om en Ryss som kom hit till Sverige och mördade en person, bara för att han fick det bättre i ett Svenskt fängelse än vad han hade det i Ryssland.
Visst finns det brottslighet i länder med hårda straff, men här i Sverige vet alla att man får det relativt behagligt om man åker in.
Om man visste om att man skulle deporteras till ett Turkist eller Thailändskt fängelse, skulle många tänka efter en gång extra.
Läste en artikel om en Ryss som kom hit till Sverige och mördade en person, bara för att han fick det bättre i ett Svenskt fängelse än vad han hade det i Ryssland.
I länder med hårda fängelsestraff finns också en annan mentalitet. Brottslingarna får ingen andra chans, med andra ord en gång kriminell, alltid kriminell, både i deras egna och andras ögon. Detta gör att det inte finns någon väg tillbaka för kriminella, de är stämplade för livet och får aldrig någon andra chans, och stöts ut från samhället.
I Sverige finns det åtminstone en liten chans att brottslingar kan återfå ett normalt liv. 100%? Nej! 50%? Knappast... 5-10%? Möjligen. Men den chansen är värd mycket enligt mig, både för individerna och samhället.
säg mig vilket system som rehabiliterar alla som har suttit i fängelse...
Det finns inget idiotsäkert system.
Och att sitta bakom ett T-bord och skräna att dom ska leva på vatten och bröd i sibirien visar att man saknar kontakt med verkligheten.
För vad tjänar man på att få ut folk från fängelse som är värre efter sin vistelse där än vad dom var innan dom åkte in?
Förstår inte riktigt vad du har för åsikt, men själv tycker jag det är för jävligt att mördare och våldtäktsmän ska ha det bättre i fängelse än många hederliga medborgare.
Nä deportera de grovt kriminella och erbjud fängelseplatserna åt uteliggare.
Dom skulle säkert kunna komma på fötter igen och bli en del av samhället om dom fick fyra mål mat om dagen, tak över huvudet, chans till vidareutbildning, jobb i fängelset etc.
Förstår inte riktigt vad du har för åsikt, men själv tycker jag det är för jävligt att mördare och våldtäktsmän ska ha det bättre i fängelse än många hederliga medborgare.
Sluta med dina förutfattade meningar och lögner nu. Har du något kött på benen för dina tokiga påståenden, ge källa, annars sluta!
romulus skrev:
Ja, och hugg av högerhanden på snattare. Spöa upp mobbare. Avrätta psyksjuka och stena otrogna män.
Vad har du för människosyn egentligen? Tror du att människor föds onda och att det är därför de begår brott? I så fall så förstår jag dina åsikter.
JAG däremot tror inte att någon föds till brottsling. Det är sociala orsaker som skapar brottslingar. Uppväxtförhållanden - missbruk, fattigdom, utanförskap osv. Det är också utgångspunkten för vår fångvård som borde syssla MYCKET mer med vård och rehabilitering än förvaring av brottslingar.
Folk brukar skrika som fan när en våldtäktsman blir dömd till psykvård istället för fängelse.. "DEN DÄR FAN SKA INTE FÅ SOFTA PÅ ETT SJUKHUS.".. Då ska man fråga sig.. Vill du verkligen att killen sitter 5 år på kåken och kommer ut likadan?
btw. borde inte denna tråd flyttas till Politik-sektionen?
Dom skulle säkert kunna komma på fötter igen och bli en del av samhället om dom fick fyra mål mat om dagen, tak över huvudet, chans till vidareutbildning, jobb i fängelset etc.
min åsikt är att jag tror på och vill ha fångvård.
jag ser hellre att det är som idag, även om det finns brister i det systemet, än att man gör det värre och sämre.
För hur man än vrider och vänder på problemet så kommer dom att bli fria en vacker dag, och då lär inte den dagen bli vacker...
För det lär inte vara glada och käcka gossar som kommer tillbaka, det lär vara människor som är bra mycket värre än vad dom var när dom kom in.
Jag tror säkert att det finns dom som har det bättre i fängelset än vad jag har som är långtidsjukskriven med en pissig ersättning som har totalhavererat min ekonomi.
Men inte sitter jag och ropar att dom ska till sibiren på vatten och bröd.
Det är ändock människor det handlar om, och det finns studier att en stor majoritet av alla grova återfallsförbrytare har psykiska problem.
Och det i sin tur innebär att samhället har ett ansvar över dom.
Sluta med dina förutfattade meningar och lögner nu. Har du något kött på benen för dina tokiga påståenden, ge källa, annars sluta!
Ja, och hugg av högerhanden på snattare. Spöa upp mobbare. Avrätta psyksjuka och stena otrogna män.
Vad har du för människosyn egentligen? Tror du att människor föds onda och att det är därför de begår brott? I så fall så förstår jag dina åsikter.
JAG däremot tror inte att någon föds till brottsling. Det är sociala orsaker som skapar brottslingar. Uppväxtförhållanden - missbruk, fattigdom, utanförskap osv. Det är också utgångspunkten för vår fångvård som borde syssla MYCKET mer med vård och rehabilitering än förvaring av brottslingar.
Folk brukar skrika som fan när en våldtäktsman blir dömd till psykvård istället för fängelse.. "DEN DÄR FAN SKA INTE FÅ SOFTA PÅ ETT SJUKHUS.".. Då ska man fråga sig.. Vill du verkligen att killen sitter 5 år på kåken och kommer ut likadan?
btw. borde inte denna tråd flyttas till Politik-sektionen?
Förutfattade meningar och lögner. Knappast! Har du inte sett nyheter på Tv eller läst tidningar är det inte mina problem. Har visats dokumentärer om det också. Har ingen lust att leta upp källor åt dig. Du får tro vad du vill, jag vet vad jag har sett och läst.
Tror inte heller någon föds ond. Men de flesta människor har en inbyggd spärr, som talar om när något är fel. De personer som inte har denna spärr har förmodligen ingen chans att rehabiliteras heller.
Såg nyss på nyheterna att ytterliggare en våldtäktsman fått sitt straff sänkt.
Han våldtog ju bara ett barn så det var väll okey. :l
Angående om jag vill att våldtäktsmän skall sitta av sitt straff och komma ut efter 5 år. Svar nej! Låt dem sitta 30 år i Turkist fängelse eller ge dom allternativet att komma ut direkt. Snipp snipp skär av den. Usch vad hemsk jag är. Visst, har inga som helst sympatier för personer som inte kan respekter andras liv.
Du kan snacka om uppväxtförhållanden och dylikt hur mycket du vill. Utför man hemska handlingar har man valt det själv. Det är ingen som tvingar någon att våldta eller mörda.
276 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25