Det kränker integriteten totalt! De här bolagen vet vad du laddar ner, precis när och var, och de sparar det i register som inte du vet något om och inte har någon möjlighet att påverka, säger Jens Nylander till Nyheterna.
* Hur bra koll kan de ha på vad man laddar ner?
* Innan du har laddat ner något vet man ju inte vad det är (finns ingen ansvarig utgivare som säger att det är vad texten säger), är det ett brott då?
* Eller är det så att de bara kan se vad folk laddar från dem? (vilket skulle vara att bidra till piratkopiering, vilket är olagligt i Sverige, man får inte fresta någon att begå ett brott)
Men frågan är om IP-numret är en personuppgift och ska omfattas av personuppgiftslagen, PUL. De senaste dagarna har mer än 4 000 personer anmält Antipiratbyrån till Datainspektionen, som nu ska utreda frågan.
Skulle bli ganska kul om det slås fast att det är en personuppgift, då skulle man kunna anmäla sidor till höger och vänster som loggar ip :)
Antipiratbyrån representerar svenska film- och datorspelsföretag och har den senaste tiden sökt igenom fildelningsnätverk, där datoranvändare byter filmer, musik och program med varandra. Där man har hittat upphovsskyddade verk har datorns IP-adress registreras och ett varningsbrev har skickats till internetoperatören, som sedan skickat brevet vidare till användaren.
Skulle en enskild privatperson kunna polisanmäla personer på DC som man hittar "upphovsskyddade verk" hos?
Re: Tv4 visade ett reportage om fildelningen på DC nyss...
FreeZer skrev:
Skulle en enskild privatperson kunna polisanmäla personer på DC som man hittar "upphovsskyddade verk" hos?
Anmäla kan man alltid göra vare sig man är privatperson eller företag eller myndighet.
Att gripa (frihetsberöva) personer får endast polis, ordvningsvakter och syddsvakter göra. Polis får gripa när som helst och var som helst, OV och SV får endast gripa inom ett visst område tilldelat av polisen.
Men en privatperson får enligt envarsrätten gripa en person som begår ett brott som kan leda till fängelse. En vältare kan alltså aldrig gripa eller hålla kvar dig mot din vilja så länge du inte begått ett brott som kan leda till fängelse.
Det är väll inget undantag i lagen om man har upphovsrättmakarens tillstånd? Då har man ju rätt till materialet och lagen säger ju att man inte får ladda ner skyddat material.
De kan väll inte förbjuda de som har rätt till materialet att hålla på och ladda material upp och ner som de vill?
Funderat på en annan sak angående detta och den nya lagen.
Den skulle göra att man kan få fängelse upp till två år även för att dela ut upphovsrättskyddat material.
Husrannsakan får göras om man kan få fängelse för brottet man är misstänkt för.
Innebär detta att Polisen kan göra husrannsakan och beslagta datorer och kringutrustning hos en ganska stor del av sveriges befolkning (typ alla som har tillgång till internet, bara man skaffar fram en logg som bevis) eller är jag helt ute och cycklar?
Och om man sedan läser lite i regeringsformen
6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot
påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4
och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation,
husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev
eller annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning
eller upptagning av telefonsamtal eller annat förtroligt
meddelande. Lag (1976:871).
Innebär inte detta att APB bryter mot detta då de loggar information innan de har en misstänkt, eller är alla automatiskt misstänkte då de delar några sorters filer?
* Eller är det så att de bara kan se vad folk laddar från dem? (vilket skulle vara att bidra till piratkopiering, vilket är olagligt i Sverige, man får inte fresta någon att begå ett brott)
Jag har för mig att det bara är Staten som inte får brottsprovocera (Polisen) men det gäller nog inte privatpersoner/organisationer.
Det blir roligt för dom sedan när det blir olagligt att ladda ner också, hur skall APB då kunna påvisa brott utan att begå ett själv?
De kan ju se till att få tillstånd från skiv- och filmbolagen för att få ladda ner.
Finns det ett sådant undantag i lagen? Eller bättre, kan skiv-/filmbolag sätta sig över lagen och ge vissa tillstånd att ladda hem skyddat material?
Man kommer väl inte att kunna förbjuda nerladdning, utdelning av piratkopierat material kan klassas som att man publicerar det för allmänheten. Då måste samma sak gälla hemsidor också, om någon publicerat något olagligt ska det vara brottsligt att titta på det (eller ladda ner der).
Vad säger svenska lagen, är det olagligt att ladda ner mp3 låtar av ett album som man har köpt? Samma sak med filmer, är det olagligt att ladda ner filmer som man har ett original av?
Nu har jag suttit och läst om detta på hur många andra sidor som helst... Kul att det iaf blir en bra diskussion om detta!
Något jag läst på flera ställen är att ABP skulle dela ut filmer (med tillstånd) och sedan anmäla dem som laddar av dem för olaglig nerladdning (påståenden jag läst). Det skulle ju resultera i att alla personer kan skapa sina egna verk och dela ut dem (för man har ju själv tillstånd till dem), sen när någon laddar ner det så polisanmäler man dem för olaglig nerladdning? och om detta skulle funka på P2P nätverk så kan man göra det på hemsidor också, lägga ut "piratkopierat material" och logga ip hos alla som laddar ner och sätta dit dem. Ser inte hur detta skulle hålla i ett åtal...
Man kommer väl inte att kunna förbjuda nerladdning, utdelning av piratkopierat material kan klassas som att man publicerar det för allmänheten. Då måste samma sak gälla hemsidor också, om någon publicerat något olagligt ska det vara brottsligt att titta på det (eller ladda ner der).
Så som jag har förstått saken, kommer det verkligen bli olagligt att ladda ner piratkopierat material. Det går dessutom inte att jämföra med hemsidor. Publicerar du en hemsida, då har du erbjudit folk att ladda ner något som du själv äger upphovsrätten till. Då har inget fel begåtts. Men delar du ut en film över ett fildelningsnätverk, då har du delat ut något som kanske någon annan äger upphovsrätten till. Denna någon ville inte att filmen skulle finnas fri för nedladdning. Du har satt dig över dennes vilja.
FreeZer skrev:
Vad säger svenska lagen, är det olagligt att ladda ner mp3 låtar av ett album som man har köpt? Samma sak med filmer, är det olagligt att ladda ner filmer som man har ett original av?
Just nu är det lagligt. Frågan är hur det blir senare.
FreeZer skrev:
Något jag läst på flera ställen är att ABP skulle dela ut filmer (med tillstånd) och sedan anmäla dem som laddar av dem för olaglig nerladdning (påståenden jag läst). Det skulle ju resultera i att alla personer kan skapa sina egna verk och dela ut dem (för man har ju själv tillstånd till dem), sen när någon laddar ner det så polisanmäler man dem för olaglig nerladdning? och om detta skulle funka på P2P nätverk så kan man göra det på hemsidor också, lägga ut "piratkopierat material" och logga ip hos alla som laddar ner och sätta dit dem. Ser inte hur detta skulle hålla i ett åtal...
Polisen får inte göra så. Men om APB får göra det, är en annan femma.
Det är väl inte bara APB som loggar. Jag har hört att ex. Telia gör det. Säkert andra som gör det också.
Är det själva loggningen som är olaglig eller är det när man använder den det blir olagligt?
Som det här med att ta kort på folk. Jag får ju ta kort på vem som helst men jag får inte publicera dem hur som helst.
Vad vet jag?
Ett fotografi får du publicera (så länge du har upphovsrätten) men du får inte använd det i reklamsyfte m.m.
Så länge du inte gör det på Internet, för då börjar PUL gälla. Och PUL säger att du inte får publicera utan tillstånd för den du har tagit kort på. Yttrandefrihetsgrundlagen gäller dock över PUL, men den gäller bara om man har tillstånd från Radio- och Tv-verket (kostar 2000 spänn har jag för mig), vilket massmediaföretagen har.
Så som jag har förstått saken, kommer det verkligen bli olagligt att ladda ner piratkopierat material.
Ja, det som blir olagligt är att göra varaktiga kopior för eget bruk av kopior som inte framställts med upphovsmannens samtycke. Om man själv har ett original spelar ingen roll. Det är vilket exemplar man kopierar som gäller. Originalet får du kopiera, men inte en otillåtet framställd kopia. Dvs, gör du själv en kopia får du inte kopiera denna kopia :-)
Det kommer inte att bli olagligt att lyssna på musiken som sprids utan tillstånd. Däremot blir det olagligt att bränna ner den på en cd eller kopiera till mp3-spelare.
Finns det ett sådant undantag i lagen? Eller bättre, kan skiv-/filmbolag sätta sig över lagen och ge vissa tillstånd att ladda hem skyddat matrial?
Det är inte, har aldrig varit och kommer aldrig att bli, olagligt att kopiera upphovsrättsskyddat material. Vad lagen säger är att man i normalfallet behöver tillstånd från upphovsrättsinnehavaren för att få göra det. Det finns dock ett par undantag. Det största hittills har varit "eget bruk", dvs så länge du bara kopierar åt dig själv och dina närmaste vänner så behöver du inget tillstånd. Att dela ut till allmänheten, gratis eller mot betalning, kräver tillstånd, dvs i praktiken att man betalar en licensavgift.
Det nya lagförslaget inskränker detta undantag genom att införa att exemplaret som du kopierar måste ha framställts med upphovsmannens samtycke. Dvs, finns låten på artistens/skivbolagets hemsida kan man anta att upphovsmannen har samtyckt till att låten lagts ut där och den är okej att kopiera. Men finns den istället på något fildelningsnätverk kan man anta att den kopian har framställts utan upphovsmannens samtycke och då får man inte kopiera den.
Någon som vet vad lagen säger om man delar ut något som någon annan har på sin dator. Via nätverket alltså. Jag delar ju ut det men den jag delar av delar ju ut det till mig...
Törs man gissa att 'brottsstatistiken' kommer att skjuta i höjden nu? Tänker närmast på folk som även fortsättningsvis kopierar för eget bruk (ej för fildelning) och utan tillstånd.
Man får inte lagra personuppgifter utan tillstånd. Frågan är ju om APB lagrar IP-nummer och om det kan betraktas som en personuppgift.
Ett fotografi får du publicera (så länge du har upphovsrätten) men du får inte använd det i reklamsyfte m.m.
här finns lite info och funderingar kring pul och det som apb sysslar med. Det spelar visst ingen som hest roll om de sparar uppgifterna eller inte. Det är behandling av uppgifterna som är olaglig. Ser ut som ett solklart fall...
Finns det någon domstol som slagit fast att en IP-adress är en personuppgift?
Det skulle ju innebära att ganska många sidor (den här inkluderat) bryter mot lagen.
275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25