http://www.chokladsajten.com/tillverkning/t11_1.asp :)
edit\\ Förresten, så är det Lindt Mörk Choklad 99% du menar ;)
27 svar · 1 444 visningar · startad av LBC
De senaste veckorna har det i rullat en reklam på TV som handlar om en exklusiv(?) choklad. I reklamen stoltseras det med att chokladkakan innehåller 75% eller 99% kakao, och att det ska "locka fram chokladälskaren i dig"... eller något i den stilen.
Jag må vara trög, men hur går det till? 99% kakao?! Vad innehåller den övriga procenten som gör kakaon till en chokladkaka?
Jag har frågat runt lite bland polarna, och en och annan surrar om kakaosmör osv... men jag fattar fortfarande inte. För mig låter det som att man kan köpa ett paket kakao, plocka ut 99 g kakao och blanda det med ett gram av något annat, vilket i sin tur blir en exklusiv chokladkaka. Och om det nu är 99% kakaosmör som menas, så är tankegången densamma: vad finns i den övriga procenten som omvandlar kakaon/kakaosmöret till en chokladkaka?
Någon choklad-kunnig som kan/vill förklara, för jag fattar inte.
http://www.chokladsajten.com/tillverkning/t11_1.asp :)
edit\\ Förresten, så är det Lindt Mörk Choklad 99% du menar ;)
Jag skulle bra gärna vilja veta hur det smakar, men tyvärr har jag inte råd...
SimOnline skrev:
Rikligt med kakaosmak. Kan smaka väldigt beskt (!) om man är ovan vid mörk choklad.
Tackar för länkarna. Ältar vidare...:
Saxat från Marabou:
Vad betyder det när det står "minst 30% kakao" på en mjölkchokladkaka?
På all choklad skall det anges hur mycket kakao som ingår. När det står "minst 30% kakao" innebär det att den sammanlagda halten av kakaomassa och kakaosmör är minst 30%. Kakaohalten är alltid summan av kakaomassa och kakaosmör.
Marabou om kakaomassa:
Kakaomassa är finmalda kakaobönor som först rostats och skalats. Kakaomassa innehåller ca 50% fett, s k kakosmör. Kakaomassa används i choklad. Du kan hitta mer information i "Från böna till kaka".
Chokladsiten.com om mörk choklad:
Förutom kakaobönans naturliga beståndsdelar innehåller mörk choklad endast socker samt eventuellt vanilj och sojalecitin. Mörk choklad ska innehålla minst 35% kakaomassa av den sammanlagda vikten för att kunna uppfylla den lägsta kvalitetsbeteckningen.
Alltså innebär detta att "Lindt Mörk Choklad 99%" på 100g innehåller 44.5 g kakao, 44.5 g kakaosmör samt 1 g vanilj och sojalecitin. Jag skulle då gärna vilja veta vad 1 g vanilj eller sojalecitin ger för smaken och/eller konsistensen.
SimOnline skrev:
Köp ett paket kakao, kakaosmör och lite vanilj. Blanda enligt ovan, måste bli billigare :birp
Tack för hjälpen, nu kan jag släppa det. ;)
...men om en chokladkaka bara har 30% kakao, består 70% då av socker, vanilj och sojalecitin ?
Känns som det är ganska tekniskt omöjligt med en chokladkaka som inehåller 99% kakao. Mer än 1% tillsats iform av bindemedel
etc skall det nog till för att forma en kaka.
Jag tror jag hört nån gång att man inte skall kunna äta så stark choklad... kan dock inte verifiera det. Men över typ 80 % skall smaka ren skit.
99% är inte god , 85%är god till ex. kaffe, 70% är god och man kan äta den utan att fundera så mycket.
Nicrosoft köpte alla 3 efter att ha kollat reklamen? :birp
Jag var nära, men lyckades hålla mig...
sneeze skrev:
Nicrosoft köpte alla 3 efter att ha kollat reklamen? :birp
Jag var nära, men lyckades hålla mig...
Jag också. :)
LBC skrev:
Alltså innebär detta att "Lindt Mörk Choklad 99%" på 100g innehåller 44.5 g kakao, 44.5 g kakaosmör samt 1 g vanilj och sojalecitin. Jag skulle då gärna vilja veta vad 1 g vanilj eller sojalecitin ger för smaken och/eller konsistensen.
Nja det kan det väl inte. Den skall ju innehålla 99% kakao och kakaosmör innehåller ju c:a 50% fett alltså så kan det inte bli 99% kakao. Eller?
Det är ca 3 år sen jag provade 99 %, som tur var så var det vädigt små bitar :e
Snowblade skrev:
LBC skrev:
Nja det kan det väl inte. Den skall ju innehålla 99% kakao och kakaosmör innehåller ju c:a 50% fett alltså så kan det inte bli 99% kakao. Eller?
Exakt min poäng... eller det jag grubblat på. Det borde heta "99% kakao(inkl smör)", fast det låter ju inte så snyggt. Jag tror mig dock ha förstått att kakao inte är vad jag kallar kakao. Det jag kallar kakao är nog i själva verket kakaopulver, alltså kakao minus dess fett. Hur som helst, skumt är det.
Ja, det kan man säga. Nästan som 26mb rakt in i teleuttaget och fri trafik. Nja kanske inte det.
LBC skrev:
Kakaohalten är alltid summan av kakaomassa och kakaosmör.
LBC skrev:
Det jag kallar kakao är nog i själva verket kakaopulver, alltså kakao minus dess fett. Hur som helst, skumt är det.
Japp(!), så tycker jag också att det borde vara. Kakaomassan och kakaosmöret verkar vara tillräckligt för att gjuta en kaka, så det behövs inget bindemedel. Läs mer HÄR
Så det innebär att det går att göra med 100% för de hårda.
celia skrev:
LBC skrev:
Kakaohalten är alltid summan av kakaomassa och kakaosmör.
LBC skrev:
Det jag kallar kakao är nog i själva verket kakaopulver, alltså kakao minus dess fett. Hur som helst, skumt är det.
Japp(!), så tycker jag också att det borde vara. Kakaomassan och kakaosmöret verkar vara tillräckligt för att gjuta en kaka, så det behövs inget bindemedel. Läs mer HÄR
Hmm... känner mig nerbrottad av fakta... fy 17 så tungt... jag som tyckte
att jag hade en bra poäng! x(
:birp
Jag har för mig (kan ha fel, hade det en gång när jag trodde att jag hade fel) att marabou fick kämpa för att få kalla sin mjölkchoklad för choklad pga. att det var för lite kakao i kakorna.