Luxman, jag tar det via e-post istället. Det kan uppfattas som rekrytering om jag försöker ta det här.
/r Jag kan ju för tydlighetens skull påpeka att jag inte arbetar för Nature's Own.
58 svar · 1 763 visningar · startad av mrblonde · sida 2 av 3
Blev uppringd igår kväll av en gammal arbetskamrat som jag umgicks mycket med då vi jobbade ihop på absalon (finns inte längre bytte namn till izodia och försvann sen helt). Kul, tänkte jag och vi satt och snackade en del och pratade minnen och annat roligt. Så säger han att han och en annan kille från det förra jobbet har en affärsidé som de undrar om jag skulle vara intresserad av. Visst, gamla
Läs frågan i sin helhet →Luxman, jag tar det via e-post istället. Det kan uppfattas som rekrytering om jag försöker ta det här.
/r Jag kan ju för tydlighetens skull påpeka att jag inte arbetar för Nature's Own.
Med tre års erfarenhet som forumledare så vågar jag sätta min fridlyst-titel på att det inte kommer att uppfattas som rekrytering... :p
Med tanke på Nature´s Own´s säljteknik som går ut på att man ska övertala sina vänner till ditten och datten genom guld och gröna skogar kan jag inte annat än beklaga de stackare som går på det där. Är man i stånd att utnyttja sina vänner för pengars skull och t.om uppmanar dem att göra detsamma likt ett pyramidspel är man bra låg.
Det skumma som var för ett par år sedan med "Nature´s Own", var att det fanns endast knapphändig information om företaget. Inga organisationsnummer, ingen informationsansvarig m.m.. Vet inte om det är lika ljusskyggt idag, men troligen är så fallet. Bedrägeri? Ja - tveklöst, om man frågar mig. Olagligt? Inte säkert då andra organisationer som ägnar sig åt att profitera på svaga människor (Livets Ord, Scientologer m.m) går fria.
Nu har jag ingen aning om det mrblonde tog upp är samma sak, men om nu PGOne ägs av Nature´s Own skulle jag bli förvånad om så inte var fallet.
man kanske skulle starta en religös sekt och börja tjäna lite stålar.. hmm... :h
eureca skrev:
man kanske skulle starta en religös sekt och börja tjäna lite stålar.. hmm... :h
Ja, du kan ju döpa den till "eureca Own" :e
pjew skrev:
Det skumma som var för ett par år sedan med "Nature´s Own", var att det fanns endast knapphändig information om företaget.
Knapphändig information? Ljusskyggt? Det verkar inte som om vi pratar om samma företag. Det är inte särskilt svårt att hitta information om företaget på deras hemsida. De blev årets tillväxtbolag 2001 och har fått en hel del uppmärksamhet i media. Nä, du blandar nog ihop det med något annat bolag, eller så tog du dig inte tid att leta upp informationen.
http://www.naturesown.se/
http://www.tidning.net/stolta-stad_natures-own.html
Hur många distributörer är det som "jobbar" för Nature's Own och då menar jag utöver de 120 som är anställda?
(Jag vägrar för övrigt att skriva Nature's Own med akut accent.)
Jag har inga exakta siffror, men uppskattningsvis runt 40 000 personer. Hur många av dem som är aktiva inom Nature'sOwn vet jag dock inte. Du kan ju alltid skicka iväg ett mail och fråga.
Gummi.net skrev:
pjew skrev:
Det skumma som var för ett par år sedan med "Nature´s Own", var att det fanns endast knapphändig information om företaget.
Knapphändig information? Ljusskyggt? Det verkar inte som om vi pratar om samma företag. Det är inte särskilt svårt att hitta information om företaget på deras hemsida. De blev årets tillväxtbolag 2001 och har fått en hel del uppmärksamhet i media. Nä, du blandar nog ihop det med något annat bolag, eller så tog du dig inte tid att leta upp informationen.
http://www.naturesown.se/
http://www.tidning.net/stolta-stad_natures-own.html
Om du tog dig tid att läsa det du citerar så ser du att jag skrev "för ett par år sedan". Men jag kan vara tydligare då det var 1999 som min f.d vän försökte värva mig. I samband med det gjorde jag en förfrågan hos konsumentverket om detta företag och det enda svar jag fick var att de hade företaget under "utredning", vad det nu innebar. Mer intressant var det dock att deras website inte innehöll en enda rad som styrkte att det verkligen rörde sig om ett företag, samt att ingen svarade i telefon och ingen som besvarade mitt mail. Det hette då så fint att "företaget var under så kraftig expansion att man inte hann med".. :OO
Vidare så hade en journalist på SR sett mitt mail till konsumentverket (offentlighetsprincipen?) och var väldigt angelägen om att få veta precis allt om min kontakt med "Nature's Own". Detta pga andra oegentligheter.
Det + deras väldigt dåliga affärsmoral räcker för mig att även nu fullkomligt rata allt vad "Nature's Own" heter och när andra (mrblonde är inte den första och säkerligen inte den sista) öppet uttrycker sina funderingar kring deras affärsmoral lär iallafall inte jag vara tyst.
Men det är ju skoj för dig om du nu finner dem som bra och präktiga.. jag gör det inte. ;)
Btw...
"Perfekt affärsidé kan bli dyr - A Laestander, Åkersberga - SvD 2002-02-01
Kedjebrev, pyramidspel och nu Network Marketing. De bryter ständigt skepnad. Det har till och med blivit en affärsidé. Som vanligt börjar de med våra drömmar. Sedan en "liten" investering" från vår sida med Enorma intäkter. Några enkla skisser, några fabricerade artiklar och avslut med lättsålda hud- och rengöringsmedel. Vad som inte visas är att min pyramid består av 32 prsoner. Dessa måste ha "egna" pyramider på 32 personer. Det blir 3 232 som blir 14 615 x 1 044 personer i bara våra pyramider. Som vanligt måste man vara trogen och fortsätta köpa artiklar för 700:- annars bryts kedjan och bonusen faller inte ut. Natures Own har den bästa affärsidén. Det gäller bara att få några att tro på den. Få dem att investera. Vara trogna. Ragga nya kunder så kommer verkligen Natures Own att tjäna massor av pengar. Att sedan vänskapen sätts på prov, att de stora inkomsterna uteblir, att man får lov att investera 700:- i månaden i två år, vilket gör totalt 16.800:- är inget man tänker på då de stora pengarna kan intjänas. Tänk er för när ni blir erbjuden den perfekta affärsidén." - Alla blir inte miljoner och kör omkring i en rosa Cadillac - om du inte sitter högst upp förstås.
http://www.kontorsproffs.nu/varningar.htm
Gummi.net skrev:
De blev årets tillväxtbolag 2001 och har fått en hel del uppmärksamhet i media.
Vilket inte säger ett enda dugg om att företaget skulle vara bra att satsa på då "tillväxten" inte handlar om att enskilda frilansare blir rikare utan att omsättningen ökar, vilket ter sig naturligt med tanke på att de är garanterade att få sina produkter sålda oavsett om den stackars saten som skrivit under lyckats sälja vidare eller ej. Uppmärksamheten i media har inte vad jag sett, heller varit särskilt positivt.
Jag läste ditt inlägg noga. Du skrev även att du trodde att bolaget fungerade på samma sätt idag.
På vilket sätt anser du att de sysslar med bedrägeri?
På vilket sätt är de garanterade att få sina produkter sålda? Vad behöver den stackars saten sälja vidare?
Att du inte har uppmärksammat den positiva kritiken i media beror förmodligen på att vi oftast väljer att uppmärksamma negativa saker. Hittills har jag sett fler positiva än negativa tidningsartiklar, men jag letar ju efter dem. ;)
Jag glömde ju nästan...
Tidningsartikeln du citerar använder ett av de vanligaste argumenten som finns mot nätverksmarknadsföring. Det visar bara att han fortfarande inte har förstått hur det fungerar. Hans räkneexempel stämmer inte, och inte heller hans påståenden om att kedjan bryts om man inte handlar pengar. Du måste inte handla ett dugg.
Har du fått någon utbetalning från företaget och är det alltså Nature's Own som är det företag som betalar ut "provisionen"?
Ja och ja.
Gislaved.net skrev:
Jag läste ditt inlägg noga. Du skrev även att du trodde att bolaget fungerade på samma sätt idag.
Jag skrev att jag tror det ja. Jag tycker nog att jag har bra grund för att tro så..
Gislaved.net skrev:
På vilket sätt anser du att de sysslar med bedrägeri?
Lovar guld och gröna skogar, väl medvetna om att en del personer drömmer om just guld och gröna skogar. Att det sen är lika mycket värt som att köpa en bingolott med avsikten att genast vinna guld och gröna skogar finns inte ens med i resonemanget. Vidare sammankallades möten där grupptrycket för många blir större än förnuftet. Vidare visades jämförelser i pris mellan de dyraste produkterna ute i handeln med samma alternativ hos dem... styckpriset var visserligen billigare, men vem f*n köper kartongvis med schampoo av samma märke - normalt sett? Så mycket billigare var det inte heller. Men det värsta av allt är att folk säljer sina vänner :x .. för mig så är detta ett mellanting mellan bedrägeri och utpressning, men det har ju tydligen ingen sådan verkningshöjd - eller hur?
Gislaved.net skrev:
På vilket sätt är de garanterade att få sina produkter sålda? Vad behöver den stackars saten sälja vidare?
Se ovan. Genom att sälja produkterna förband man sig att sälja en viss kvot. Annars gick ens plats i hierarkin ned på noll igen, vilket lätt får följden att den längst ned sitter med mer produkter än vad denne kan göra av med bara för att behålla sin plats eller kanske t.o.m klättra upp ett snäpp. Och om vederbörande kämpat till sig nåt steg i pyramiden lär den säkerligen göra allt för att det arbetet inte ska vara bortkastat.
Gislaved.net skrev:
Att du inte har uppmärksammat den positiva kritiken i media beror förmodligen på att vi oftast väljer att uppmärksamma negativa saker. Hittills har jag sett fler positiva än negativa tidningsartiklar, men jag letar ju efter dem. ;)
Åja. Jag har inte letat och jag följer inte några ekonomirapporter. Däremot lystrar jag när detta 'företag' nämns.
Det är bara inse att iden är säkert jättebra, men funkar inte på människor. Detta eftersom vi har känslor och berikar våra liv med vänskap.
Jag tror jag väljer vänner framför pengarna om jag får bestämma. :)
PeW skrev:
... förband man sig att sälja ...
Lustigt. Jag har inte förbundit mig att sälja någonting. Inte att köpa någonting heller.
eureca skrev:
Jag tror jag väljer vänner framför pengarna om jag får bestämma.
Du får bestämma. Dock behöver inte det ena utesluta det andra. Det säger sig självt att du inte kommer att ha särskilt många vänner kvar om du försöker lura folk, vilket en del idioter försöker göra. Det är ju tråkigt eftersom de förstör både för företaget och för andra distributörer. Det handlar inte om antalet distributörer du skaffar. Det går att tjäna pengar utan att skaffa sig en enda distributör.
Tro inte på några löften om snabba pengar, något sådant finns inte. Som i alla branscher krävs det hårt arbete för att lyckas. Tyvärr finns det mängder av idioter som tror att det här är någon slags lott. Det är sådana personer som hamnar i debattprogram på TV.
Pyramidspel? Lotteriinspektionen försökte säga att Nature'sOwn inte var något pyramidspel men det vägrade producenten på TV3 att visa.
Lotteriinspektionen skrev:
Hej David,
Lotteriinspektionen har inte information som visar att Natures Own är ett pyramidspel i lotterilagens mening.
Med vänliga hälsningar
Lotteriinspektionen
Lustigt. Jag har inte förbundit mig att sälja någonting. Inte att köpa någonting heller.
Det har inte jag heller då jag håller mig borta från allt sånt där. Men det var ju skoj för dig att du slapp slavkontraktet då.
Villkoret för att jag skulle få gå med var:
1. Ta med 3-4 andra vänner till en 'lokal' i trygg miljö där mer erfarna försäljare skulle ta vid. (Det var viktigt att det var en lokal som inbjöd till förtroende). Om mina vänner gick med skulle jag få bonus.
2. Beroende på vad jag ville börja på stegen var jag tvungen att göra en insats och därmed förbinda mig att inhandla varor för samma summa i månaden. Fick rekommendationen att börja 'lågt' vilket var 500:-
Detta säger allt tycker jag... både då och nu. Sen får väl andra göra hur tusan de vill.. men jag kommer aldrig nånsin kunna associera Natures Own med något annat än vad jag redan nämnt.
Du får bestämma. Dock behöver inte det ena utesluta det andra. Det säger sig självt att du inte kommer att ha särskilt många vänner kvar om du försöker lura folk, vilket en del idioter försöker göra. Det är ju tråkigt eftersom de förstör både för företaget och för andra distributörer. Det handlar inte om antalet distributörer du skaffar. Det går att tjäna pengar utan att skaffa sig en enda distributör.
Visst. Det går att tjäna pengar på att inte göra ett dyft, men man tjänar mer pengar ju mer man gör.
Jag finner det inte helt otroligt att de kanske omformulerat sin affärsprincip med tanke på den granskning som varit. Däremot finner jag det troligt att det är samma sak i realiteten nu som då.
Äh, då har du råkat ut för lurendrejare. Folk som bara försöker skinna dig på pengar. Tråkigt, men bra att du inte gick på det.
Företaget Nature'sOwn är beroende av sina distributörer eftersom de är deras ansikte utåt. Egentligen borde licensavgiften ligga mycket högre för att hindra rötäggen från att gå med. McDonald's har en relativt hög avgift för att du ska få starta en restaurang i deras namn.
Affärsprincipen har varit densamma de senaste åren. Tyvärr finns det folk som använder den på fel sätt och försöker lura folk, vilket är dumt.
Jag menade inte att man inte behöver göra ett dyft för att tjäna pengar, jag menar att det finns andra sätt att tjäna pengar än att slussa in nya distributörer i systemet.
Det handlar om att rekommendera varor och tjänster. Jag har inga lager, jag säljer ingenting. Jag använder produkter och tjänster själv och rekommenderar de produkter och tjänster som jag tycker om, precis som jag gör när jag har sett en bra film på bio eller upptäckt ett suveränt ställe som webForum på Internet. Skillnaden är att jag får betalt för att göra det för Nature'sOwn.
De som hävdar att produkterna inte är viktiga kommer aldrig att lyckas. Tycker du inte om produkterna kan du inte rekommendera dem till andra. Så enkelt är det. Tråkigt att folk inte förstår det, bara.
Det handlar inte om att lura sina vänner. men t ex så ska man inte köpa en bil av sin vän. för om den pajjar så tror man självklart att vännen visste om det. man vill inte hålla på och tjaffsa pengar med sina vänner. Så det enda lurendrejeriet här är att gå med såna här sekter. Hur skulle världen se ut om det inte fanns affärer. förmodligen rätt schysst med dörrknackare och folk som sålde schampo på en filt i varje hörn ;) vad är det för fel på hederligt arbete? :)
Jag är långt ifrån utbildad i företagsekonomi så om jag gör fantastiska tankevurpor i följande inlägg så tar jag tacksamt emot eventuella korrigeringar. En del ”mindre” generalfel tror jag dock ni har överseende med då det inte spelar så stor roll för mitt resonemang.
Enligt Nature’s Owns hemsida hade de en omsättning på c:a 453 miljoner 2000. Företaget hade då c:a 120 anställda. Enligt samma pressrelase hade de c:a 40.000 ”distributörer” i Norden. (Norden är viktigt.)
Enligt en Marknadsföringsrapport så var Nature’s Owns resultat före skatt på 59,9 miljoner samma år.
Så, slarvigt uttryckt 453 miljoner (omsättningen) – 59,9 miljoner (resultatet före skatt) = 393 miljoner. Vi har nu 393 miljoner kvar att leka med.
Nu vet jag inte hur Nature’s Own räknar sin omsättning, men gängse praxis är väl att omsättning är försäljning minus några skojiga kostnader, dock inte inköpskostnaderna av själva produkterna.
393 miljoner ja. 40.000 distributörer. (Nu kommer den första grova medvetna tankevurpan.) Eftersom det är Natures Own som själva betalar ut provisionen till sina distributörer så ska den kostnaden belastas deras omsättning. Intressant.
393.000.000 / 40.000 = 9825:-/distributör
Så, vid ultimata förhållanden – om vi kunde borste från precis alla kostnader bortsett från provisionerna - så kan varje distributör tjäna 9825:-/år. Nu är det ju inte riktigt så enkelt. Jag har ju fortfarande valt att räkna utifrån omsättningen – produkterna som är inköpta är ju inte betalda än...
I Natures Owns egna led talar man om att det finns personer som kvitterar ut 11.000:-/veckan. 11.000*52 = 572.000. Så med 687 personer (~1,7% av alla distributörer) som tjänar den där, ”sälj för oss”-lockande summan så skulle hela Nature’s Owns omsättning vara uppäten. Rätt intressant.
Men, Nature’s Own är ju ett fantastiskt bolag där man genom att utnyttja nätverkstänket ser till att pengarna hamnar i rätt ficka! Man ger ju sina vänner och bekanta en fantastiskt erbjudande som det inte går att säga nej till!?
Låt oss återgå till 9825:-/distributör. 9825 / 52 (veckor) = 189:-/vecka ~1% av 11.000:-/vecka. Har jag nämnt att omsättning fortfarande inte omfattar kostnader för att köpa in produkterna?
För att bli medlem måste man betala c:a 320 kr – för att få köpa produkterna? Vill man börja tjäna pengar på andra distributörer så måste man köpa ”singeln” eller ”trippeln” (eller vad de nu hette) á c:a 1000 eller c:a 3000 kr. (Jag undrar vart de pengarna tar vägen – Nature’s Own eller TGE? /R:s anm) Förstod jag det rätt så var priset på själva produkterna olika för distributörer och med ett påslag på c:a 10% om distributören sålde det vidare. Rätta mig gärna om jag har fel, Gislaved.net.
Vidare enligt undersökning som Norska Justitiesdepartementet (jag sa ju att Norden är viktigt ;)) har varit inblandad i måste man var 4:e vecka köpa ett paket som kostar 495 NOK för singeln resp 995 NOK för trippeln. Jag tar mig, i det här fallet friheten att räkna 1 SEK som 1 NOK för att inte hamna allt för fel då jag inte har hittat en enda uppgift om vad de svenska Nature’s Own-paketen kostar trots 40.000 distributörer och gedigen sökning. (Är detta medvetet från Nature’s Own? Har man rensat nätet från kritisk information?) :OO
Nåväl... låt oss återgå till räkneexemplet.
Distributörerna betalar var 4:e vecka in ~500 kr. ~500 kr * 40000 = 20 miljoner. D.v.s. 260 miljoner på årsbasis. Omsättningen var 453 miljoner på årsbasis.
Skulle det nu vara ett ultimat fall så skulle varje distributör få tillbaka 189:-/vecka enligt tidigare räkneexempel. 189 * 4 veckor * 40000 = 30 miljoner. D.v.s. 393 miljoner på årsbasis. Men vänta ett tag. Har jag nämnt att att jag inte har räknat med kostnaderna för inköpet av produkterna?
Hur löses det? Är det det där påslaget på 10% som sker mot slutkund eller?
Snälla Gislaved.net – hjälp mig att få ihop ekvationen.
På vårt företag Freudenberg Household Products jobbar vi med ett fåtal säljare. Säljarna får självklart en fast lön (möjligen med provision på toppen) samt en produktportfölj att ta med sig ut till kunder och distributörer. Vi hade en omsättning på drygt 1 miljard D-mark 2001. Vi var då c:a 1800 anställda. Omräknat till svenska penningar så ger det en omsättning på c:a 2,7-2,8 miljoner per anställd. Vi har inte 40.000 säljare, förlåt distributörer. Vi har ett 20-tal. Dessa behöver inte köpa sin produktportfölj för att kunna visa upp den för kund. Våra distributörer behöver inte heller köpa demoexen i sina produktportföljer för att kunna avgöra om våra produkter är de rätta. Som bevis på det så lovar jag dig härmed – om du skickar över din adress till mig – att jag gladeligen och förbehållslöst ska skicka över lite Wettex- och Vileda-produkter till dig. Kostnadsfritt.
Med vänliga
Rikard