webForumDet fria alternativet

Spyfärdig på Comviq, Tele2 och hela Stenbecksfären

Småprat

31 svar · 9 688 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Har använt Comviq till min kontanttelefon sen Hedenhös, fast jag aldrig gillat den där j*la hästhandlarattityden dom kör med.

Nu har jag tröttnat på deras "fantastiska" prisplaner som egentligen inte alls så fantastiska i realiteten. Det som irriterar mig är att dom skriver "använd prisplan XXXX så ringer skitbilligt och få 5.000 gratis sms".

Men det dom är lite mer försiktiga med att berätta är att dom efter 30 dagar automatiskt byter ens prisplan till sin "bas" med dyraste samtalen och inga gratis sms alls. De man hade "gratis" förverkas. Därmed tjänar dom in på gungorna vad dom förlorade på karusellen och vet att folk bara inte orkar krångla och byta operatör...

Så: Ni med kontantkort: Vilken operatör BIBEHÅLLER den prisplan man valt och är schyssta rent generellt?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Telia har något liknande på sin refillkortstjänst där prisplanen blir dyrare om man inte gjort en påfyllning inom 30 dagar från senaste påfyllningen.

1 Priserna gäller i 30 dagar efter senaste laddning, därefter gäller prislista Bas.

Källa: https://www.tewss.telia.se/privat/adminpackage/setupPackage.do?productRef=/privat/mobilt/kontantkort/bestall_refill.produkt

Telenor gör samma sak.

Priser giltiga 30 dagar efter laddning (eller till nästa laddning).

Källa: https://butik.telenor.se/prepaid/Default.aspx?cId=Terms

Det här hjälpte ju inte dig ifrågan, jag ville mest visa att de andra två "stora" kör liknande prisplaner. Sen gillar jag iofs inte Tele2 heller, men det är av mer principskäl. ;)

Dryden skrev:

Det här hjälpte ju inte dig ifrågan, jag ville mest visa att de andra två "stora" kör liknande prisplaner. Sen gillar jag iofs inte Tele2 heller, men det är av mer principskäl. ;)

Kollade Halebop också. Dom ändrar också efter 30 dagar. :bla
Men 3 verkar hålla kvar planen man valt. Ska kolla närmare.

Nej, jag har aldrig gillat Stenbeckarna heller. JS var en första klassens skojare och skitstövel. Hans attityd lever kvar.

Det tråkiga är att lagstiftare och konsumentorganisationer låter telekombranschen härja som dom vill. Som t.ex. i höstas när alla (?) ändrade taxorna från sekund-debitering till att debitera per påbörjad minut. Det är ju fan otroligt att KO inte satte ner foten.

Danne V skrev:

Som t.ex. i höstas när alla (?) ändrade taxorna från sekund-debitering till att debitera per påbörjad minut. Det är ju fan otroligt att KO inte satte ner foten.

Lite OT nu men minutdebitering har det varit länge (nåja, allt är relativt) på de flesta mobilabonnemangen. Det började dyka upp min sista period på Telia runt -08 och -09, till och med på fasta telefoner fanns det "nya bättre prisplaner" (där man gick från 10 sekunder till en minut), och i 99 fall av hundra är debiteringsintervall aldrig något som kunderna känner till eller bryr sig om, allra minst pratar om.

Jag kan själv inte påstå att jag bryr mig jättemycket om det eftersom jag ändå i de flesta fallen ringer för (den minst lika fåniga) öppningsavgiften. Men någonstans måste ju pengarna hämtas. Likadant med bindningstider, där de flesta prispaketeringar idag med telefon, abonnemang och surfplan gäller 24 månader. Det går att välja 18 eller rent av 12 men då försvinner också de flesta subventioner. Tråkigt, men jag är nog beredd att betala en högre månadsavgift för att få kortare bindningstid, om det nu är vad som krävs.

Dryden skrev:

Lite OT nu men minutdebitering har det varit länge (nåja, allt är relativt) på de flesta mobilabonnemangen.

Sorry, jag menade på fast telefoni (dvs "vanlig" och internetbaserad).

Men skit samma. Det är fortfarande helt j*la otroligt att man ska behöva betala för en hel minut om man bara använder 1 sekund av samma minut. I praktiken innebär det ju att dom tillåts att ta överpris på 59 av 60 telefonsamtal (= 98,3%, dvs de som avbryts innan en hel minut har nåtts).

Alltså, för mig personligen har det inte inneburit mer än 40-50 spänn i månaden i höjning sen dom införde systemet (i höstas, på min internettelefon alltså). Men det är faktiskt ca 10%. Och jag ringer inte särskilt mycket.

Det är som om SJ skulle få ta betalt för resa Sthlm - Malmö oavsett om man bara vill till Göteborg eller Halmstad. Helt sjukt.

Danne V skrev:

Det är som om SJ skulle få ta betalt för resa Sthlm - Malmö oavsett om man bara vill till Göteborg eller Halmstad. Helt sjukt.

Fast det är ju så man betalar om man åker flygbuss, stadsbuss, tunnelbana - i Östersund kostar det 22 spänn oavsett om jag bara ska till hållplatsen 300 meter bort eller om jag ska ut i förorten åtta kilometer bort.

Medlem sedan nov. 20048 inlägg

Men alltså.
Med risk för att jag är partisk (jobbar på Tele2).

Men använder Comviq Kontant privat. Får höra mycket glåpord från andra -"meh, det är bara för tonåringar/ungar" etc osv osv.

Men jag har svårt att tänka mig att det finns något abonnemang där ute som kan bräcka Comviq Smart (https://www.comviq.se/mobiltelefoni_prisplaner.aspx)

Förut när jag hade abonnemang kom jag upp i kostnader på cirka 400 kr / månaden.
Nu med kontantkort klarar jag mig galant på 169 kr / månaden.
Jag har inte sett något abonnemang som kan matcha detta.

Jag tankar för 169 kr / månaden. För det får jag 5000 SMS, och jag har aldrig gått över den kvoten. Just nu är det också fri surf (6gb) till augusti ut om man tankar för 169 kr. Efter den kampanjen kommer det bli maxtak på surf 3kr/dag, och kan då surfa för 2,8 GB i månaden. Eller 700 mb / veckan. Så om jag surfar 700 mb / veckan så kommer detta att kosta mig 90 kr i månaden. Egentligen når jag inte upp till det taket, utan snittar runt 70 kr på detta. Detta ger mig då 99 kr kvar att ringa för 19 öre i minuten, dygnet runt, till alla nät. Finns det något abonnemang/alternativ som bräcker detta?

flowerpot skrev:

Finns det något abonnemang/alternativ som bräcker detta?

Det beror på hur man ringer och till vem. Jag som mestadels ringer till andra Telia-mobiler har ju ingen minutavgift och det är så jag styrt upp det (genom att själv välja en bra abonnemangsform och att tjata på andra att göra likadant... ;) ). Jag tror inte att jag skulle vinna på 0,19/minut faktiskt. Tyvärr tittar många på minutavgiften innan de själva "utreder" hur de ringer vilket kan göra vilket "bra" abonnemang som helst väldigt dyrt. Men visst, 0,19/minut är lågt.

Dryden skrev:

Fast det är ju så man betalar om man åker flygbuss, stadsbuss, tunnelbana - i Östersund kostar det 22 spänn oavsett om jag bara ska till hållplatsen 300 meter bort eller om jag ska ut i förorten åtta kilometer bort.

Nä du, gösse. Dina exempel är inte jämförbara:

1. Det skulle vara omöjligt (i vart fall utan enorma insatserl) att ta betalt per meter man åker, och ett helvete att kolla.

2. Man har alltid haft det så just p.g.a. anledningen ovan. I t.ex. en taxi så går det ju däremot bra eftersom det handlar om individuell transport.

Men i telefonfallet, så har man alltså sedan många herrans år tagit betalt för tiden som tjänsten faktiskt används. Men går nu tillbaka till en modell där konsumenten i 98,3% av fallen förlorar och operatören tjänar motsvarande utan att behöva lägga två fingrar i kors.

Låt säga så här då:

Man börjar ta betalt för potatisen per PÅBÖRJAT kilo. Eller för ölen per PÅBÖRJAD back. Eller för whatever per påbörjad enhet som konsumenten i 59 fall av 60 inte når upp till.

Man skulle ju rent teoretiskt sett kunna ha olika priser baserat på varifrån man åker och vart, precis som med tågjämförelsen. Inte någon omöjlighet antar jag men visst, för enkelhetens skull så kan jag ju förstå att en bussbiljett kostar samma peng och att man då iofs kan nyttja den fritt under en timme (beroende på vilken snålstad man är i).

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag såg i nån AB artikel att i Danmark har man lagstadgat max 6 mån abonnemang och 1 mån uppsägningstid och där kostar inte mobilerna mer. När man frågar svenska operatörer varför de har så lång bindningstid hävdar de att de annars måste ta mer betalt för mobilerna. Detta är ungefär lika konstigt som minutdebitering tycker jag.

Hela branschen har konstig prissättning tycker jag och det är väldigt krånglig att jämföra olika abonnemang.

Jag har kollat en del på Universal Telecom. De har sekunddebitering, ingen bindningstid och vad jag kan se låga avgifter generellt. Jag vet inte om jag själv vågar använda dem men det är mer en känsla jag har.

Jag tycker inte att man ska slopa bindningstider på mobilabonnemang, det är upp till var och en att faktiskt binda sig vid en operatör om man är på det klara med vad det innebär (det vill säga - läsa avtalet vilket väldigt få gör) och om man nu inte kan casha köpet direkt på plats, som vilken kredit som helst.

Medlem sedan nov. 20048 inlägg

lilja skrev:

Jag har kollat en del på Universal Telecom. De har sekunddebitering, ingen bindningstid och vad jag kan se låga avgifter generellt. Jag vet inte om jag själv vågar använda dem men det är mer en känsla jag har.

Vad du än gör, använd inte av Universal Telecom.
Sök på deras namn på http://www.fairshopping.se

Dryden skrev:

Jag tycker inte att man ska slopa bindningstider på mobilabonnemang, det är upp till var och en att faktiskt binda sig vid en operatör om man är på det klara med vad det innebär (det vill säga - läsa avtalet vilket väldigt få gör) och om man nu inte kan casha köpet direkt på plats, som vilken kredit som helst.

Njae.... generellt så kan man väl bindningstider, precis som att man har uppsägningstider på hyra eller vad som helst. Inga problem.

Problemet är ju att operatörer (och internetleverantörer) skapar olika paket med så många olika parametrar (varav bindningstiden är en) att folk inte klarar av att jämföra priser.

Att dom gör så är ju inte pur generositet, utan tvärtom att dom lättare blåser folk på det sättet.

Sett ur den synvinkeln så vore det ju givetvis lättare för konsumenten om man kunde eliminera en av parametrarna genom att ha t.ex. tre månaders bindning på alla abonnemang.

Kan som en intressant fallstudie påminna om Konsum (eller Coop eller KF eller vafan dom kallar sig nuförtiden). Förr samlade man kvitton, lämnade in en gång/år och fick sin rabatt i reda pengar. Sen kom finansvalparna in och fixade ett obegripligt rabattsystem med kuponger och skit som ingen egentligen kunde utnyttja till fullo. Dom (valparna) räknade (helt korrekt) med att folk skulle bli så förvirrade att man sket i att ta sig tid att ens försöka utnyttja alla rabatter och erbjudanden. Därmed kunde KF själva lägga vantarna på "återbäringen", dvs hundratals miljoner/år.

Men nu har KF fattat, i alla fall här i Värmland, eftersom folk börjat vända KF ryggen. Nu ska man tydligen börja om med raka rabatter. Man ska få sin rabatt i reda pengar rakt in på sitt bankkonto.

Ärlighet vara längst, liksom.

(Nu vet jag inte egentligen varför jag drog tråden ytterligare OT eftersom det ju handlade om kontantkort till mobiler från början. Men jag var väl inspirerad...)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

flowerpot skrev:

Vad du än gör, använd inte av Universal Telecom.
Sök på deras namn på http://www.fairshopping.se

Det var inte speciellt mycket skrivet om dom, men söker du på Telia, Tele2 mfl blir det duktigt många träffar.

Nu är det ett par år sen, men när jag körde UvTC's ADSL fungerade det klockrent, jag har aldrig haft en stadigare uppkoppling. :)

Ytterligar OT (Danne, du är trådägare och får säga stopp när du känner för det), men med ICA-kortet som vi har landar det ju ibland ner rabatter och annat. Lägre priser på varor vi handlar ofta och det kan jag ta lika gärna som pengar eftersom mat ändå måste handlas. Att det innebär att ICA kontrollerar varenda rörelse jag gör i deras butiker skiter jag faktiskt i. Jag hade aldrig orkat spara mina inköpskvitton.

Vad gäller kontantkortet så är mitt svar: ingen aning, men det är trenden att prisplanen byts om man inte fyller på det. För att ta tråden on topic igen.

:stefan: skrev:

Det var inte speciellt mycket skrivet om dom, men söker du på Telia, Tele2 mfl blir det duktigt många träffar.

Nu är det ett par år sen, men när jag körde UvTC's ADSL fungerade det klockrent, jag har aldrig haft en stadigare uppkoppling. :)

Håller med till 100%. Fantastisk uppkoppling. Tyvärr hade dom lite pissig support, i alla fall då. Bara vardagar, kontorstid. Men jäkligt stabilt och bra (och schysst pris!)

Har flera ggr försökt få dom som ISP, men det går tyvärr inte där jag bor nu. :(

Dryden skrev:

Ytterligar OT (Danne, du är trågägare och får säga stopp när du känner för det),

"Trågägare"? Är det ett fint sätt att kalla mig för svin? :)

Danne V skrev:

"Trågägare"? Är det ett fint sätt att kalla mig för svin? :)

Ungefär. :P

Notera också att det nästan faller sig självklart att Universal inte får lika många träffar som Telia och Tele2. Jag antar att deras kundstock inte riktigt matchar och jag menar "Felia", vem skriker inte om "det statliga inte funerar"? Tacksam hackkyckling med andra ord. ;)

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag menade inte heller att man skall slopa bindningstiden men idag tycker jag att den är oskäligt lång. Även om den är lång kan jag leva med det i och med att jag får en mobil till rabatterat pris. Men 3 månaders uppsägningstid tycker jag är helt fel. De stänger in sina kunder och jag har sett exempel på flera person som inte orkar vänta utan kör dubbla abonnemang när de vill byta. Eller så visste de inte vad som stod i avtalen...

Därför om man kollar på vad UvTc erbjuder stänger de inte in sina kunder och är man inte nöjd kan man enkelt byta till annan operatör. Jag hoppas någon stor operatör går samma väg som binero med "vänliga avtal" :)

Är det förresten bara kontantkort som gäller? Varför inte abonnemang? Då slipper du hålla koll på att du måste ladda kortet med pengar minst var 30e dag?

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)