webForumDet fria alternativet

Vilket Vin värmer venerna?

Småprat

49 svar · 10 470 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Vi har ingen vintråd här på wF. (vad jag vet).
Nu när vi alla blir lite äldre så kanske det passar mer med Vin än Öl?
Så här kommer kanske det passande med lite tips. §jr

Ikväll blev det lammkotletter, då kunde det passa med en flaska Nebiolo frå L A Cetto.
Ett mexikanskt vin som en av svärdöttrarna älskar precis som vi.
Till osten efteråt blev det idag inte Champagne, men väl ett godtagbart Mousserande från Kurt och Manuela i Mosel (Edinger - Ellen) Ett jättegott "Zum Löwen" som deras hotel heter.
Skall ni neråt, ge mig en chans att tipsa var detta ligger.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

När det är kyligt och blåsigt, kan det vara gott att värma vanligt rött bordsvin med lite socker och nejlikor i, sen mysa med det i en kopp, med en varm filt virad runt sig, helst framför mors sprakande brasa.

Intressant! Ikväll hade Lena gjort en Gryta. Då blev det ett kraftigt rött Mosel, ja det finns!
Sedan blev det även en Cabernet Sauvignon från Villa Marija i Makedonien. De ni!

Testade det röda från Villa Marija som smuttevin till nyheterna.
Så var det dags för ett gott vitt till Laxfjärilarna, sparrisen och den röda potatisen. Men Uj, inte fungerade det vita från Makedonien. Räddningen fanns i kylen:
En Champagne från vår vän Jean Pierre Laloulle i St: Martin DÁblois.
Men nu är vi inne på sista lådan, Så lägligt, frågade svägerskan, om det var dags för en trip till Champagne! Yes. Vi har ju två rutter kvar att utforska av de fem som finns!
TjugoTio kan bli ett bra år säger Lasp

I kväll var det Californiska viner i massor, ca 400 st olika vita och röda och en ock annan rose.
Allt på Parapeten i Helsingborg, detta drar runt så passa på -
Visst blir et mycket Zinfandel, men det kan jag med ;-)
Det var bara att kolla i katalogen och fylla på glasen, efter tre timmar var vi nöjda.
Man kan ju inte offra sig hur som helst ;-))

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

I kväll, efter jobbet på gården har det blitt några slattar Great White. :e
Snön yr ute och jag suktar efter lite glögg... ;)

Today we start with a sparkling Saffenreuter and end the dinner in a warm atmosphere with a glass of Wine no 1.
The sparkling is in class with Champagne and No 1 is more like the favorit of Lennart, a Gewurtztraminer.

We don't care about the name, just like the smell and taste and feeling of your MoselWine.

Best regards from Lena and Lennart Aspenryd

Gott vin behöver inte vara dyrt.

Ikväll, efter en god show på Tivoli, blev det en flaska Santa Helena Varital, som Lasp fick som tack för en Win 7 installation. Goda mutor (utfört arbete) slinker ner enkelt! :birp :birp :birp
Varför komplicera saker. Finns på systemet för det facila priset av 59:- :e
testa. :f

Medlem sedan juli 2000231 inlägg

Monti Garbi Ripasso är en favorit som jag tycker funkar till det mesta. God och inte allt för tokdyr (99kr).

Ett sydafrikanskt Nederburg. Ett shiraz mjukt och fint som passade utmärkt till det Rådjurskött som barn och barnbarn har bidraget med.
Nu blir det bara att vänta på Vildsvinen.

Bubblor, fina små och härliga. I vad då? Jo ett Moselbubbel från Kurt & Manuella Saffenreuther, Ediger-Eller.
Må Ni alla ha en bra fredagskväll, vi har det, säger Lasp

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg

Smuttar på resterna av 6996 Torres Coronas Tempranillo, passade utmärkt till maten idag. Och duger gott att smutta på framför tvn.

Önskar herr Lasp med familj en fortsatt trevlig afton.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

En låda ljummen Ramos Reserva, nedsköljt med iskallt Tullamore Dew (med några droppar H2O), avrundat med 4-5 burkar Kung. Kanon till falukorvsmackor och Så ska det låta. (Ibuprofentabletterna framlagda till mogondagens frukost). :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Inhandlade snikvinets allfader i dag, dock ett vin som jag gillar att dricka. JP...
Till det: Fiskpinnar & Bulgur, denna otacksamma blandning gör mig glad.

Hemkommen efter besök (och inköp) på många Vingårdar i Nahe och Champagne blev det gott Sparrisvin till den vita, mjälliga tyska sparrisen. Allt nu från SparrMühle.
Tänk så gott det enkla kan vara.

http://sparrmuehle.de/index.php?mid=1&pid=0 Kolla gärna priserna!

När vi strosade runt i Epernay, själva centret för Champagne, fann vi denna tomflaska under en bänk. Då har man råd att vara A-Lagare.
Kolla gärna in märket ;-)
Som ni ser av bilden var det inte särskilt varmt, så det kanske behövdes något stärkande säger Lasp :P

Bänkflaska.jpg

Tyskt! Först en mousserande från Franzmann till Sparrissen, den Vita för 69:-/Kg.
Sedan en Sparrmühle för €3,60 / lit till räkorna. Gott är bara förnamnet säger Lasp

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Jag är fortfarande i "ölåldern" men skulle jag köpa ett gott rött vin blir det Chianti Classico Riserva Rocca Guicciarda. Riktigt gott att njuta av en fredagskväll :)

De italienska röda vinerna har ryckt upp sig ordentligt. Ett gott val lilja.
Prova gärna en Amarone en lördags eftermiddag.
Eller mina favoriter, Barolo och Barbaresko till en härlig köttbit.

Tänk så mycket gott det finns att äta och dricka, förstår inte alls att folk svälter ;-(

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
134 ms — ändringar (db)