Du behöver säkerligen meddela din bank någon dag innan du tar ut den summan.
Kan jag gå in på min bank och ta ut 25 000 kr eller är alla banker mer eller mindre kontantlösa nuförtiden?
20 000 är ju maxbeloppet i bankomat...
22 svar · 11 900 visningar · startad av Wiberg
Kan jag gå in på min bank och ta ut 25 000 kr eller är alla banker mer eller mindre kontantlösa nuförtiden?
20 000 är ju maxbeloppet i bankomat...
Du behöver säkerligen meddela din bank någon dag innan du tar ut den summan.
Enklast kanske att ringa din bank och höra, beroende på vad du skall göra med pengarna så kan det finnas andra/bättre sätt än att få det i sedlar.
har du Nordea så måste du föranmäla
"Beloppsgränser
Maximalt kontantuttag på Nordeakontor utan förbeställning: 15.000 kronor."
http://www.nordea.se/Om%2BNordea/Kontor%2Bombud%2Boch%2Buttagsautomater/213724.html
Postväxel? eller vad det heter.. men du kanske måsta he dom lösa.
Har Nordea men lyckades själv inte hitta infon på deras hemsida...
Nu vet jag inte vad du ska göra med pengarna, men tänk på att Banken antagligen kommer kräva svar på den frågan...
Tar man ut så "mycket" pengar på banken idag så måste man även kunna redovisa vad dom ska användas till...
Förstår att du inte hittade det. Jag kom ihåg att jag sett det för ett tag sedan men lyckades inte hitta tillbaka det via deras egen sök eller Google - fick tänka och klicka runt lite. De vill väl inte ha in folk som ska ta ut pengar ...
Nu vet jag inte vad du ska göra med pengarna, men tänk på att Banken antagligen kommer kräva svar på den frågan...
Tar man ut så "mycket" pengar på banken idag så måste man även kunna redovisa vad dom ska användas till...
Tycker banken ska skita fullständigt i vad jag ska med mina pengar till, men det är ju vad jag tycker.
Jo, jag tror inte att banken är speciellt intresserade för egen del - men vi har en penningtvättslag som gör att de är skyldiga att kontrollera
Tror i och för sig inte att 25 000 innebär speciellt ingående frågor - det är större summor man är ute efter
Jo, jag tror inte att banken är speciellt intresserade för egen del - men vi har en penningtvättslag som gör att de är skyldiga att kontrollera
Tror i och för sig inte att 25 000 innebär speciellt ingående frågor - det är större summor man är ute efter
Och vem skulle berätta att dom ska tvätta pengar?
Och vem skulle berätta att dom ska tvätta pengar?
Ingen, men däremot kanske ens påhittade historia inte håller. :)
Ingen, men däremot kanske ens påhittade historia inte håller. :)
Då skulle jag byta bank omgående :bla
Känns som vi glider ifrån ämnet kanske en aningen.. sorry för det!
Har jag aldrig hört talas om. Varför skulle dom behöva veta vad jag ska göra med mina pengar?
Har tagit ut så mycket som 100.000 kr och har aldrig varit tvungen att berätta vad jag ska göra med pengarna.
Alla banker har max gränser.. swedbank har 15,000 i v
samt ett maxbelopp om du kommer oanmäld
Du ska alltid beställa pengarna en tid innan.
finns ju alltid en risk att banken har slut på kontanter just då du kommer
Har jag aldrig hört talas om. Varför skulle dom behöva veta vad jag ska göra med mina pengar?
Har tagit ut så mycket som 100.000 kr och har aldrig varit tvungen att berätta vad jag ska göra med pengarna.
Men det ska dom egentligen fråga, men det kanske e så att du har varit kund där väldigt länge och har haft samma bankman i väldigt många år och denna "känner" dig då antar jag inte att bankmannen bryr sig om att fråga, Men går du bara in på banken och ska plocka ut en större summa så kommer dom antagligen vilja veta vad dom ska gå till...
Det är väl när man sätter in pengar de skall fråga, inte när man tar ut dem.
Penningtvättslagen skärptes i våras (EU direktiv) och banker m fl har skyldighet att undersöka och rapportera till Finansinspektionen om man misstänker "penningtvätt", gäller alla transaktioner
Som Esen skriver, har banken god kännedom om dig som kund och transaktionen ligger inom det som kan förväntas av just dig så behöver de ju inte ställa några frågor.
Gick bra att ta ut via bankomat när jag tog det på två olika kort även om dessa var ställda på samma person och i samma bank...
Finns redan alternativ till Forex idag om man skulle behöva tvätta lite...