webForumDet fria alternativet

Vad bör man titta på på elpianon?

Webbutveckling

6 svar · 2 349 visningar · startad av Picturing

Medlem sedan dec. 20093 inlägg
Frågan#1

Jag har en liten fråga om elpianon, undrar om någon har något förslag på prisvärda pianon? Jag är trött på alldeles för plastiga keyboards men har varken råd eller plats med ett akustiskt... vill gärna ha ett under en sisådär 5 000 men med någorlunda bra ljud. Jag vet, det är nog ganska höga krav. Undrar vilka märken jag ska kolla på, vart jag ska vända mig och vad jag bör värdera och titta på när det kommer till elpianon. Verkligen jätte tacksam för svar...

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Jag var i samma sits för några år sen.

Det jag tycker är viktigast är att tangenterna ger rätt känsla, det vill säga att det är lite tyngre att slå på bastangenterna än på diskanttangenterna. Olika kallar det för olika saker, men "graded hammer" har jag hört.

Jag läste lite där nu, men jag har lite svårt för vissa begrepp... sen slutade ju ditt piano på betydligt högre pris än vad mitt bör göra, tacka vet ja blocket och tradera. ;) Men, det är yamaha att satsa på, eller? Verkar vara ett uppskattat märke...

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Du skall läsa inlägget från Bassebhu mycket noga! Han kan detta med piano och musik ;-)

Jag läste det men klaviatur och semi - vägda, vad innebär det? Jag hittar inte riktigt det nånstans...

Medlem sedan okt. 2004159 inlägg

Yamaha DGX 505

Jag valde Yamaha DGX 505

Har spelat piano i 35 år och känner mig ganska noga på spelkänslan. Okej - den har inte samma viktade känsla i tangenterna som ett ex. Clavinova men priset skiljer väl 10.000 kr också.
Har för mig att jag betalade ca: 7500 kr
Det finns också en "lillebror" som saknar en oktav samt att den inte är med benställning i trä

http://www.yamaha.com/yamahavgn/CDA/ContentDetail/ModelSeriesDetail/0,6373,CNTID%253D28150%2526CTID%253D205200,00.html

http://www.youtube.com/watch?gl=SE&v=GsnliHzUoZg

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Picturing skrev:

Jag läste det men klaviatur och semi - vägda, vad innebär det? Jag hittar inte riktigt det nånstans...

Semivägda innebär att det inte är samma tyngd i tangenterna som fullvägda. Vanliga ovägda keyboards är bra för lead-spel, orgel, mattor och dylikt. Semivägda är en slags mellanting som passar för det mesta, men enligt en del inget riktigt bra :) Fullvägda ger bäst "pianokänsla" och tangenterna är mer följsamma. Det går absolut att spela lead och orgel och sådant på fullvägda, men till en del saker kan man sakna den snabbare fjädringen som semi eller ovägda erbjuder.

Det beror kort sagt på vad man ska spela. Är det synth/orgel i ett band så kanske det räcker med ovägda/semi och 5-6 oktaver, men vill du köra fullskaligt piano så är det så vägt som möjligt som gäller.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)