webForumDet fria alternativet

Tips på keyboard/elpiano?

Program & appar

32 svar · 10 822 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Jag tänkte börja lära mig spela piano nu för en gångs skull, har nämligen tyckt om att spela piano sedan barnsben.

Nu är det så här att vi inte kan få plats med ett riktigt klaviatur i vår lilla lägenhet, så lösningen blir att jag får köpa ett elpiano i stället. Därför undrar jag om ni har några tips på keyboard/elpianon som är prisvärda, ger dugligt ljud och sådant? I och med att jag tänkte spela seriöst så är kanske en Yamaha att föredra än en Casio?

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Yamaha och Roland gör alltid bra grejer! Har tyvärr ingen större koll på specifika modeller. Hur mycket är du beredd att betala förresten? Funderat på midikeyboard också? :)

Medlem sedan aug. 20023 005 inlägg

Elpianon brukar enligt min erfarenhet oftast vara lika stora som vanliga pianon så det bör därför uteslutas.
Vad gäller vanliga keyboards ligger det mycket i mängden pengar du vill lägga ned samt även vilken funktionalitet du söker. Visserligen är marknaden rätt enformig, men i jämförelse med den begagnade marknaden finns det stora skillnader.

Jo, det är ju det att jag inte vet vilken funktionalitet jag söker, men säg att jag kan lägga ner inte mer än 10 000:-.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Är du enbart ute efter ett klaviatur eller vill du ha en synth (dvs med ljud)? Vill du kunna spela in via datorn (frågar mest med tanke på föregående fråga)? Vilken typ av tangenter vill du ha (semi-vägda, vägda eller inte vägda alls)? Hur stort skall klaviaturet vara (61, 76, eller 88 tangenter)?

Och ja! Yamaha är ALLTID att föredra framför Casio. Utom när det gäller miniräknare kanske. :e

Passar även på att flytta tråden från Musik, TV & Film.

Josef skrev:

Är du enbart ute efter ett klaviatur eller vill du ha en synth (dvs med ljud)?

Ljud kan vara bra, ja. :P

Josef skrev:

Vill du kunna spela in via datorn (frågar mest med tanke på föregående fråga)?

Det kan vara kul, faktiskt.

Josef skrev:

Vilken typ av tangenter vill du ha (semi-vägda, vägda eller inte vägda alls)?

Öh, jag är som sagt inte så insatt i det där än. Tangenterna ska i alla fall inte kännas alltför plastiga/falska, och de ska ha en dugande anslagskänslighet.

Josef skrev:

Hur stort skall klaviaturet vara (61, 76, eller 88 tangenter)?

Jag vet inte, men jag tycker att 61 låter lite för lite.

Jag tänkte ha det här ett bra tag framöver, så det ska vara något "bra" om man säger så. :p

Medlem sedan juli 20011 304 inlägg

Vill du ha bra känsla tycker jag att den här typen av digitalpianon är överlägsna

Men de är ju rätt så stora...

Min fråga gällande om du ville ha ljud i själva klaviaturen var mest med tanke på dator-biten. Om du vill spela in via datorn, är det ganska praktiskt om man har ljuden i datorn också så kan man skaffa ett klaviatur via usb istället. Dessa har då inga ljud i sig. Överlägset billigast. Även på dessa finns alla prisklasser, allt ifrån tusenlappen upp till många... ;)

Du säger att du vill ha någorlunda anslag, då får man ju gå upp några prisklasser, även om det inte alls är någon garanti för att man är bekväm med anslaget. Jag anser att det bästa är att prova.

Jo, men med tanke på att jag ska öva med pianot i och med pianokursens läxor så verkar det en aning omständigt att jag måste koppla in keyboarden mot datorn för att kunna spela? Dessutom är det väl bättre om jag skaffar något "bättre", eftersom jag tänkte spela seriöst? Nej, jag vet ingenting. :e

Att prova låter väldigt smart, men det finns noll butiker i Borås som säljer keyboard/synthar. Så där har vi ett annat problem. Hobbex har några, men det är billiga och små Casio som inte är ämnad för sådana som tänker spela seriöst.

Jon »
Det har redan sagts att digitalpianon (elpianon) inte är något att tänka på eftersom de i stort sett tar upp lika mycket plats som ett vanligt akustiskt piano.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

Tycker inte att ni ska dissa Casio så kategoriskt. De har enorm erfarenhet av elpianoproduktion och de är definitivt prisvärda, i synnerhet om man är ute efter ett renodlat piano, utan en massa lull-lull. Vill ma ha lull-lull - och det vill man ju ibland - så finns det otroligt många alternativ, men risken är att man tummar på klaviaturkvaliteten.

En sväng på Blocket el. Musikermagasinet.com kanske? Eller varför inte Musiklagret, i Borås. De verkar ha modeller från Casio, Yamaha och Roland.

Jo, Musiklagret fanns tidigare i centrala Borås, men sedan gick de tydligen i konkurs eller liknande. Deras butik upphörde i alla fall. Inte först nu fick jag reda på att de hade en annan butik i Borås. Tack, emission!

Jaja. Casio, Yamaha, Roland eller vad som helst. Bara man kan spela på det och att det har ett fint pianoljud och tangenter som ger bra känsla duger. Det får bli en liten tripp till Musiklagret då. :)

Berätta gärna hur det går/gick :)

Jag har inte haft tid att tänka på det, men jag ska antagligen till Musiklagret under veckan. Vi får se. :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Om dina avsikter är att spela piano på riktigt så är det bara fullskaligt klaviatur som gäller. 88 tangenter. Om dina avsikter är att spela piano på riktigt så är det bara vägda tangenter som gäller och då inga semi-vägda eller slappa fullvägda. Om dina avsikter är att spela piano på riktigt så behöver du åtminstone sustain (och helst una corda)-pedal.

Nu blir det inte piano på riktigt på elektronisk väg, men efter förutsättningarna så kan du fundera på om du ska satsa på ett stagepiano eller en möbel. Det tidigare är såklart billigare, så för 10 000 så kanske det är mest realistiskt, såvida du inte har tur på begagnatmarknaden. Hur du än gör som kommer det nog att ta lika mycket plats som ett piano förutom på höjden. Det finns många möbler kring 10 000 också, men där får du testa och känna på anslaget och lyssna vilken kvalitet det är på ljudet. I många av budgetvarianterna är det sladdriga tangenter och halvdassiga ljud.

Yamahas clavinova som någon nämde kan du spana in. Överkomliga priser.

Det finns mycket mygel angående vägda tangenter. Ungefär som telias adsl-bredband. En del skriver att det är hammer action och graded hammers etc, men det är få elpianon som lever upp till rätt tyngd och tangentrelease. På en riktig flygel så är tangenterna tyngre i basen och lättare i diskanten och även om det står graded hammers så är det inte alltid att lita på att känslan finns där. Hur kan det då vara så viktigt med vägda tangenter? Jo, möjligheterna är större för att spela legato (vackert och sammanbundet) och det är en avsevärd skillnad på olika anslagsstyrkor du får ut från vägda resp. inte vägda (velocity).

Vill du spela Keyboardboken med automatiska rytmer och komp och inte behöver så stort omfång så kan du gå på en billigare keyboard med färre tangenter. Det blir inga vägda då. KORG och Technics har schyssta keyboards, men Yamaha och Casio har snällare pris.

De bästa elpianosarna är tänkta för att lineas och har därför inga inbyggda högtalare, men om du inte vill lira med lurar eller sitter på en extern anläggning så behöver du inte fundera nåt över det.

Det finns även fullskaliga midi-klaviatur med vägda tangenter som kostar ca. 5000 nytt (semivägda för typ 2500), men då får du hämta ljudbanker vid sidan av, så det är nog inget för dig.

Hur som helst. Hittar du något i rätt prisklass - provspela och känn efter. Men återigen, vill du ha pianokänslan så är det omöjligt om det inte är fullskaligt, är bra vägt, har sustainpedal och har åtminstone ett schysst pianoljud.

Tack för ditt svar, bassebhu!

Egentligen vill jag mest åt möjligheten att kunna flytta pianot, och därav vill jag inte ha ett akustiskt som väger ett ton - så nu har jag klargjort varför jag vill ha ett portabelt. :)
Fråga inte varför jag vill att det ska vara portabelt... jag vet inte ens det själv.

Jo, jag har bestämt mig för att det ska vara ett fullskaligt klaviatur på 88 tangenter som gäller. Jag har hittat en elpianomodell som just har ett tyngre anslag på basen, och lättare på diskanten, men den var way off för min budget. Därför har jag tittat närmare på Yamaha P-60 och Roland RD300 SX. Jag vet fortfarande väldigt lite om dessa; exempelvis om det följer med en sustain-pedal på Roland. Vad jag kan se så skulle Yamaha-modellen passa mig bättre, eftersom den uppfyller de krav som jag ställer (även det pianot hade egenskapen med att anslaget blir tyngre ju längre ner i basen man kom). Dessutom skulle jag nog inte behöva mer än 32 toners polyfoni, eftersom det skulle nog ta ett tag för mig att spela på något som krävde mer. (Och skulle det vara så att det händer så väljer jag hellre att gå till ett riktigt piano och spelar.) Roland-modellen lät alldeles för proffsig.

Men ja, jag ska kila dit nu på fredag... så ska vi se om det blir nåt! :)

Kom gärna med kommentarer och synpunkter så länge!

Nu har jag ingen erfarenhet av just de produkter du nämner ovan, men jag måste slå ett slag för klaviatur+VST(dator). Enligt mig är det den bästa lösningen i dagsläget. T ex måste du gå väldigt högt upp i prisklasserna när det gäller keyboards för att få ett piano som låter bra. Då är VSTer ett mycket bättre alternativ.

Förslag på enbart klaviatur; Yamaha KX88. Anses som ett av de bästa klavaturerna som någonsin har byggts. Används av många stora namn och är väldigt skönt att spela på. Köpte ett sånt för 4000kr begagnat.

Om en VST-variant blir aktuell så måste jag slå ett slag för de kinesiska klaviaturen från CME. Så otroligt prisvärda! UF-8 med 88 vägda tangenter kostar under 5000:-.

Nackdelen med midi-klaviatur är att du blir så bunden till datorn när du vill lira. Sedan kostar en bra flygelbank en hel del pengar. Många rosar t ex Steinbergs The Grand (VST-instrument) och visst var det ett bra bibliotek (för att vara VST-instrument) för 3-4 år sedan, men det håller inte idag. Jag har provat de flesta och de som är nåt att ha är EW Boesendorfer, Ivory, Black Grand från SampleTekk och eventuellt Steinway B-flygeln från EW Silver Edition. Samtliga nämda kostar skjortan.
En annan nackdel med VST är att du inte bara måste koppla in midi-keyboarden till datorn, du måste varje gång ladda in dessa stora instrument för att kunna köra dem och det kan ta ett tag om du inte har en hypad dator. Du måste för övrigt ha en rätt ok dator om du ens vill kunna köra dem utan latencybesvär.

Men jag håller med emission. CME är helt på rätt väg.
Jag har ett M-Audio Keystation PRO och det rekommenderar jag inte. Jag trodde att det skulle vara kalasbra eftersom apple säljer det, men det är rent ut sagt ospelbart för allt annat än att lägga ackordmattor och spela dynamiklös musik. De är inte ens helt vägda. Jag ifrågasätter att den som har designat det ens har sett ett riktigt piano. Vita tangenterna är 4-5mm för höga och de svarta 2mm för låga. Men det största problemet är att velocityn slår i taket direkt, på samtliga 9 anslagspresets. Det spelar ingen roll hur skillad pianisten är, på det klaviaturet finns det ett hack där tonerna blir avsevärt mycket starkare än om man hade tagit i unset mindre. Varför köpte jag då detta klaviatur? Jag behövde ett snabbt och fick ett bra pris. Dessutom använder jag det inte till så mycket mer än att spela in pop och det duger det nästan ok till ;P

Fatar är ett annat märke för fullskaliga midi-klaviatur med USB och ett sådant borde du få för under 2000 begagnat.

Men återigen, midi-klaviatur är nog inget för dig och skulle du absolut vilja spela in musik med datorn senare så finns det midi-portar på nästan alla digitalpianon idag så då kan du använda ett midi-interface till datorn som kostar under hundralappen.
32 röster räcker för dina behov, det är just om du ska spela upp lite större arrangemang från datorn som det behövs mer, men då var det som sagt virtuella instrument som var ett bättre alternativ.

Ytterligare ett alternativ för att få ut mycket av pengarna kan vara att köpa ett billigt men bra midi-klaviatur samt en bra ljudmodul (kanske nån roland, korg etc). Eller om du orkar sätta dig in i hela musikdator-världen så ska du gå på midi-klaviatur + bra dator med bra ljudbanker. Det är framtiden, men overkill om du bara vill lära dig spela piano.

De båda vägarna måste inte ta ut varandra. Visst, vi vet ju inte vad det är för dator det är tal om här, eller vilket ljudkort som sitter i(vilket spelar otroligt stor roll!). Skaffar man ett digitalpiano kan man ju, precis som basse säger, skaffa ett USB midi-interface.

Nackdelen jag ser att bara skaffa ett digialpiano är att man måste gå upp ganska högt i prisklasserna för att få ljud som låter okej. Därför är jag mer inne på VST-varianten. Men detta beror ju helt på vilka krav man ställer på ljud etc...

Jag är smått intresserad av vilka VST-instrument du rekommenderar i så fall?

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)