Jag tillhör ingen riskgrupp, men i Uppsala har de nu en vaccinationsdrive för barn och studenter. Vi som är mellan 20 och 30 år får förtur framför de som är 30+.
Vaccinera sig emot svininfluensan?
292 svar · 24 498 visningar · startad av Quid · sida 10 av 15
Frågan, av Quid
Det var ett program på P3 idag där folk fick ringa och berätta hur dom tänker göra och varför. Ett vanligt argument för är att man vill inte bli sjuk själv och smitta ner andra som kanske drabbas hårdare och t.o.m. dör, andra tycker att det är klart man ska vaccinera sig om det nu finns ett vaccin. Motsidan kommer med argument som att H1N1 inte är farligare än en vanlig influensa och att det är b
Läs frågan i sin helhet →Kan det vara så att de sett hur studenter cyklar i Uppsala och dragit slutsatsen att ni är som barn? ;)
Kan det vara så att de sett hur studenter cyklar i Uppsala och dragit slutsatsen att ni är som barn? ;)
Så MÅSTE det vara! :e
Det är lite klurigt med detta vaccin eftersom det ska "blandas" och detta tar tid. Finns där inte tillräckligt många patienter som man blandat doser åt får man lov att kasta bort överskottet. Man chansar mellan tummen och pekfingret hur mycket som ska blandas och ibland finns inte underlaget...
Vilka har vaccinerat sig?
Jag vaccinerade mig för en vecka sedan.
Biverkningar?
Har haft rejält ont i armen hela veckan (svårt att sova), men det börjar ge med sig nu.
Tillhör du riskgrupper?
Ja, flera stycken.
Tänkte att jag skulle vaccinera mig ändå och pratade med en läkare i veckan, med hundramiljoners miljoner frågor såklart, men blev då faktiskt avrådd. Just för att när jag senast vaccinerade mig mot vanlig influensa, fick jag över 39 graders feber och blev sängliggande... det vill man ju inte uppleva igen.
Jag jobbade hos en privatläkare i veckan och han kom in i rummet som jag var i med en spruta i handen. :o
"Varsågod", var kommentaren men det var vaccination mot den "vanliga" influensan. Givetvis började vi prata om vad som talar emot vaccination och där var han glasklar i vad han tycker. Själv trycker han i sig vaccin varje år, i år tar han för den vanliga influensan nu och väntar i två veckor innan han tar för svinis.
han har aldrig fått influensa och är säker på att det beror på allt vaccin. Själv stod jag över erbjudandet men visst tycker och tänker vi olika. :)
Kan det vara så att de sett hur studenter cyklar i Uppsala och dragit slutsatsen att ni är som barn? ;)
Som jag har förstått det så är det för att studenter träffar så mycket folk hela tiden och därför sprider smitta snabbare. (Tänk föreläsningar med 100 pers, tillställningar på nation/kår, grupparbeten, korridorsliv, fester etc.) Så ja, studenter är som barn, smitthärd som på dagis helt enkelt. ;)
Igår gjorde det ont i armen och inatt fick jag feber och mådde lite dåligt, men nu dagen efter känns det nästan som vanligt. Helt OK biverkningar hittills m a o.
Just för att när jag senast vaccinerade mig mot vanlig influensa, fick jag över 39 graders feber och blev sängliggande... det vill man ju inte uppleva igen.
Har du fått influensa någon gång? Hur reagerade du då?
Ni som vaccinerat er; tillhör ni någon av riskgrupperna?
Enligt min vårdcentral kan jag inte vaccinera mig förrän v49.
tillhör flera riskgrupper, men den största orsaken är att jag saknar immunförsvar.
tillhör flera riskgrupper, men den största orsaken är att jag saknar immunförsvar.
Oj, men då är det väl inte någon mening med att vaccinera sig?
Vaccinets funktion är ju att "trigga" kroppens immunförsvar för att sätta igång produktionen av antikroppar.
Ni som vaccinerat er; tillhör ni någon av riskgrupperna?
Enligt min vårdcentral kan jag inte vaccinera mig förrän v49.
Nej, ingen riskgrupp, dem kollade inte ens leg. Av dom jag känner som vaccinerat sig denna vecka har ingen tillhört någon riskgrupp. Upplysningsvis kan jag meddela att jag inte haft några biverkningar mer än lite öm om jag trycker på axeln.
Har jag otur så behöver jag inte bestämma mig alls om jag ska ta sprutan eller ej...
Jag var hemma och drog el i köket hos en kund, höll väl på i någon timma. När jag är klar säger jag till kunden att jag hoppas dottern blir bättre snart, hon låg i vardagsrummet och hostade. Då får jag höra att dottern har svininfluensa. :o
Det konstaterades i lördags efter provtagning. Jag blev så jäkla paff att jag bara drog igen dörren och åkte. Hur tusan kan man ta hem en hantverkare till sitt hus om någon i samma hus har svininfluensan?? Gissa om jag tvättade händerna sedan, mamman var ju i samma rum som jag var i hela tiden och hon lär väl vara smittbärare misstänker jag. :OO
Nu ska jag läsa på om inkubationstid och symptom på svininfluensan... :l
/edit
influensavaccin.se skrev:
Inkubationstiden, det vill säga den tid det tar från det att man smittats till dess att man insjuknar är för den nya influensan 1-7 dagar, i snitt 3 dagar.
Vaccinerad :)
Gjorde min samhällsinsats i fredags
Biverkningar?
Lite öm i axeln lördag söndag, något hängig i lördags men inget som inte en ipren fixade.
Jag tillhör ingen riskgrupp men har en omtänksam arbetsplats som tog hit stick- systrar och bjöd in familjemedlemmar.
Vi får ju även vanliga influensasprutan varje år, den togs 15 dagar innan gris- aidsvaccinet
Har jag otur så behöver jag inte bestämma mig alls om jag ska ta sprutan eller ej...
Jag var hemma och drog el i köket hos en kund, höll väl på i någon timma. När jag är klar säger jag till kunden att jag hoppas dottern blir bättre snart, hon låg i vardagsrummet och hostade. Då får jag höra att dottern har svininfluensa. :o
Det konstaterades i lördags efter provtagning. Jag blev så jäkla paff att jag bara drog igen dörren och åkte. Hur tusan kan man ta hem en hantverkare till sitt hus om någon i samma hus har svininfluensan?? Gissa om jag tvättade händerna sedan, mamman var ju i samma rum som jag var i hela tiden och hon lär väl vara smittbärare misstänker jag. :OONu ska jag läsa på om inkubationstid och symptom på svininfluensan... :l
/edit
Wow, helt otroligt. Jag har alltid sagt att händelser som denna borde vara kriminell. Likadant om man går till jobb när man är sjuk. Blir jag smittad av någon som medvetet går till jobb med smittbar sjukdom så innebär det en inkomstförlust för min del om jag måste sjukskriva mig.
I ditt fall ovan kan man dra samma liknelse, inte minst när det gäller en sjukdom som potentiellt är dödlig. Solklart en kriminell handling enligt mig, om inte medveten smittspridning så iallafall försummelse.
Blir jag smittad av någon som medvetet går till jobb med smittbar sjukdom så innebär det en inkomstförlust för min del om jag måste sjukskriva mig.
halva vår firma var sjuk för två veckor sedan kanske, billigt... :l
halva vår firma var sjuk för två veckor sedan kanske, billigt... :l
Precis. Av någon anledning anses det ok att jobba fast man är sjuk, men enligt mig är det fruktansvärt oansvarigt och respektlöst. Som du säger kostar det också företaget pengar.
Givetvis ska man hålla sig hemma om man är sjuk. Men det verkar finnas lite av en kultur att man bör vara på jobbet så länge man inte är jättesjuk. Både från arbetsgivarnas och samhällets sida.
Att vissa arbetsgivare är inför anställning kan vara intresserade hur hög ens sjukfrånvaro varit eller att man från samhället sida har en karensdag (vissa vill ju till och med införa ytterligare en karensdag) tyder ju på detta.
Jag har tre karensdagar vilket gör att jag förlorar en hel del om jag blir sängliggande. Jag har hittills inte behövt använda sjukdagar så jag vet inte hur mycket ersättning jag skulle få men jag gissar att den inte skulle bli speciellt hög. Att bli sängliggande i två veckor skulle vara en mindre katastrof misstänker jag, inte bara ekonomiskt utan även rent jobbmässigt. Jag brukar ligga på två veckors bokningar framåt, det hade blivit en hel del ringande och pusslande...
Lite efterforskning på nätet visar att risken för att smittas inte är helt överhängande ändå, det krävs mer eller mindre fysisk kontakt på något sätt för att bli smittad. Typ att någon tar i något som jag sedan tar i och sedan gnuggar mig i ögonen eller käkar något med händerna. Nysningar eller hostningar i ansiktet är förstås inte heller särskilt bra.
Jaja, jag lämnar rapport här på tisdag i nästa vecka, då lär jag veta om jag klarade mig denna gången.
Wow, helt otroligt. Jag har alltid sagt att händelser som denna borde vara kriminell. Likadant om man går till jobb när man är sjuk. Blir jag smittad av någon som medvetet går till jobb med smittbar sjukdom så innebär det en inkomstförlust för min del om jag måste sjukskriva mig.
I ditt fall ovan kan man dra samma liknelse, inte minst när det gäller en sjukdom som potentiellt är dödlig. Solklart en kriminell handling enligt mig, om inte medveten smittspridning så iallafall försummelse.
Visst är det inte speciellt klokt att umgås med människor när man är sjuk men då även den "vanliga" influensan är potentiellt dödlig skulle nog samhället bracka ihop om alla som varje vinter hade symtom stannande hemma. Som alltid handlar det om en avvägning.
Poteta, skulle du reagerat likdant om det hela inträffat för ett år sedan och dottern haft den vanliga influensan eller reagerade du som du gjorde för att det handlade om svininfluensan?
Visst är det inte speciellt klokt att umgås med människor när man är sjuk men då även den "vanliga" influensan är potentiellt dödlig skulle nog samhället bracka ihop om alla som varje vinter hade symtom stannande hemma. Som alltid handlar det om en avvägning.
För mig gäller det alla sjukdomar. Vet man att man är sjuk och ändå är på jobb där det finns risk att smitta andra så ser jag det som att man utsätter andra för onödig risk. Följden till inkomstbortfall för mig kan handla om väldigt mycket pengar. Samhället braka ihop? Skojar du? Tvärtom, det handlar om att just ta ett samhällsansvar och tänka på hur ens handlingar potentiellt kan påverka andra.