- Blir det problem relaterat med flytten? T ex måste jag börja om från ny kula (6 mån)?
Din nya a-kassa hämtar elektroniskt information från din gamla gällande ditt medlemsskap, vilket gör att du slipper glappet.
29 svar · 3 953 visningar · startad av Danny
Jag har börjat fundera på att byta från min nuvarande Alfa-kassan till Sveriges Ingenjörer (inkl AEA). Är dock väldigt fundersam, men eftersom jag numera jobbar på en högre nivå än jag gjorde när jag gick med för nästan 10 år sedan så borde jag byta, pga ersättningstak framförallt.
För- och nackdelar?!
- Blir det fortfarande oberoende av vilken bransch jag jobbar i?
- Blir det problem relaterat med flytten? T ex måste jag börja om från ny kula (6 mån)?
- Är Sveriges Ingenjörer bra?
Ska ringa på måndag när de har öppet men tänkte höra folks personliga åsikter så länge.
Din nya a-kassa hämtar elektroniskt information från din gamla gällande ditt medlemsskap, vilket gör att du slipper glappet.
Det kan aldrig vara en nackdel att byta bort alfakassan... ;)
Skämt åsido: Jag sitter i samma sits. Jag ska gå med i facket och samtidigt självklart fackets a-kassa. Nu är det visserligen Unionen som gäller för mig, och efter att ha pratat med dem i telefon är min uppfattning att man inte går miste om någon a-kassetid för att man byter a-kassa.
Tyvärr måste man själv säga upp medlemskapet i alfakassan - det kan inte flyttas automatiskt.
Men det borde inte vara något problem om du blir medlem i a-kassan samma datum som alfakasseriet sägs upp.
edit: jag ser att Dryden kommer med annan info än jag. Kan du styrka detta, dydde? :)
Okej. Det låter ju bra om det inte blir nåt "glapp". Det jag är orolig för är ju om jag blir arbetslös strax efter jag bytt. Men som det verkar så ska inte det vara några problem då.
Kan stå ut med att behöva slå en pling till @-kassan om det skulle behövas. Men det borde ju gå automatiskt tycker man.
Jag har precis bytt från Alfa till Unionen och det är inga konstigheter. Man måste anmäla sig hos Unionen och begära utträde från alfakassan. Man får hem papper från Unionen där man skall fylla i hur mycket man har jobbat senaste tiden, det är i stort sett allt. Sen har man sparat X antal kr och är dessutom med i facket.
Har tittat på Sveriges Ingenjörer bara för att de verkar bra och billiga (och jag som fick examen 2008 får dessutom extra bra pris). Men det kan ju vara bra att jämföra.
Unionen då, @nders & Nicro. Hur kom det sig att ni valt dem?
Sen har man sparat X antal kr och är dessutom med i facket.
Spara pengar var huvudanledningen för mig, inge kul när det kostar nästan 500 spänn i månaden för BARA a-kassa. Men nu har jag också märkt att ersättningstaket skiljer sig avsevärt.
Däremot har jag aldrig tyckt jag behövt vara med i facket, men nu blir jag ju det ändå.
Det pratas ju om att fackföreningarna går så dåligt nu, det kanske kommer specialerbjudande eller nåt snart!? :)
Jag bytte från SKTFs A-kassa till Unionens, och det var inga problem att gå ur SKTFs A-kassa, men att gå med i Unionens var ett jäkla krångel.
Säkert inte Unionens fel, utan Postens.
Efter att jag hade anmält mig på internet, laddat hem blanketter och fyllt i dessa, och skickat in, så började jag få inbetalningskort. Allt frid och fröjd tänkte jag.
Efter ett par månader fick jag ett telefonsamtal från vår klubbordförande som undrade varför jag inte var med i A-kassan. Jag började utreda, och Unionen hade inte fått några papper. Dessa skickades in en gång till, och allt var frid och fröjd.
Ytterligare ett par månader senare fick jag papper från Unionen om att jag hade betalat för mycket i fack-avgift, eftersom jag inte var med i A-kassan. Telefonsamtal och mail följde, och papperen fick skickas in en tredje gång.
Ytterligare ett par månader följde, och jag behövde inte betala för fackavgiften, eftersom jag hade pengar innestående.
Det var här jag gav upp, eftersom jag har en liten enskild firma också så kan det ju ändå bli problem att få ersättning.
Döm om min förvåning, när det efter ytterligare ett par månader kom ett krav på att jag skulle betala fackföreningsavgift och a-kasseavgift för de månader som jag hade haft innestående.
Så en räkning på typ 3000 kronor senare så ÄR jag med i Unionens A-kassa, men jag har haft ett för långt glapp mellan mina medlemsskap, så jag har inte jobbat ihop någon rätt till ersättning ännu.
Unionen då, @nders & Nicro. Hur kom det sig att ni valt dem?
Jag är inte utbildad till något, och jobbar som utvecklare på kontor. Vanlig tjänsteman alltså. Unionen verkar ge mig mycket för pengarna (extra inkomstförsäkring som är i stort sett gratis har de också) - och framför allt var det enkelt med unionen. Bara att klicka lite på Internet så blev man medlem. =)
Jag börjar känna att det blir viktigare och viktigare att gå med i facket nu när arbetsmarknaden är något instabil (har fått sparken två gånger på 14 månader (jag sitter och wF:ar bort min sista arbetstimme just nu faktiskt!) - då kan det vara bra att ha stöd. Och precis som du säger - alfakassan har ju blivit så grymt dyr så det inte finns en anledning att stanna kvar.
StefanBergfeldt, ungefär liknande upplevde jag när jag bytte från just SKTF till just Unionen. Jag begärde utträde ur SKTF och fick papper från Unionen där det stod att övergångsinformation hämtas automatiskt av Unionen hos SKTF. Så, jag fick min första faktura från Unionen på 400 spänn och tänkte att allt var frid och fröjd. Detta var dessutom i en period när jag på en 14-dagarsperiod var ute i landet och jobbade elva av dessa, under nästan två månader. Det vore en underdrift att påstå att man har koll på alla miljoner papper som kommer med posten då.
När jag senare ringde Unionen i ett a-kasseärende visade det sig att jag inte var medlem i a-kassan hos dem. Ett samtal till SKTF senare visade det sig att jag inte var medlem i någon a-kassa alls. Panik. 400-kronorsräkningen jag fått var för två fack-månader - ingen a-kassa och inträdesbrevet hade jag sonika missat att skicka in. Och givetvis, hade jag läst alla papper ordentligt (vilket jag givetvis borde ha gjort) så hade jag ju upptäckt detta.
Nåväl. Jag anmälde mig till Unionen direkt och blev beviljad på två dagar. Nu ska jag dock skriva ett brev och försöka åtgärda det glappet på två månader som uppstått.
Kontenta: lusläs varenda papper och fixa sakerna direkt så är det inga som helst problem att byta.
snabeln: man måste själv säga upp medlemsskapet hos den gamla a-kassan och man måste själv begära inträde i den nya. Däremot ska den nya a-kassan då hämta uppgifter från den gamla, så att du inte går miste om perioden du faktiskt varit medlem tidigare.
Anledningen till att jag bytte var att alfakassan blev för dyr. Att det blev Unionen är för att mina kollegor är med där och jag väl får räkna mig som tjänsteman.
Stefan: Det strulade med posten för min del oxå. Troligtvis för att den var olika förtryckta adresser på kuvert som skulle till samma ställe men som kom från olika platser. Stabilt :)
Dryden: tack, då förstår jag vad du menar! :)
Alla: tack för infon. Det låter ju som det bara är att tuta och köra. Ska se till att läsa papper och se till att det blir noggrant gjort och kolla efteråt om allt gick som det skulle. Skulle kommit på det här lite tidigare bara, då hade jag sparat x antal tusen. Men men, det är aldrig för sent för förändring! :)
...hittade en intressant artikel om sammanslagning av alla fackförbund:
http://luur.lub.lu.se/luur?func=downloadFile&fileOId=1144984
...och "Arbetslösheten rekordlåg för Sveriges ingenjörer" (från förra året). länk ser ju lovande ut... :)
vill bara höja ett varningens finger för Unionen ..
De har inte hjälpt mig ett PISS sen jag blev av med jobbet .. de ville inte ens berätta hur jag ska göra för att få ut min inkomstförsäkring.
Serviceminded åt helvete och fan.. kan ju undra varför jag betalat så pass mycket pengar till dem och sen inte få ut ett skit av det.
Nej ta hellre någon annan fackförening om du måste vara med i något.
okej!? haha, ja det styrker min tidigare idé om... "Fuck it" :)
Alfakassan är väl bara en nödlösning om man inte kan vara med i någon annan a-kassa? Jag skulle lämnat den så snart jag hade möjlighet iaf. ;)
...hittade en intressant artikel om sammanslagning av alla fackförbund:
http://luur.lub.lu.se/luur?func=downloadFile&fileOId=1144984
19 sidor pdf får du gärna sammanfatta om du vill, jag orkar fan inte plöja allt det... :e
Men aldrig i livet att jag vill slås samman med en massa andra! Jag är med i AEA och eftersom de flesta akademiker har jobb är a-kassans utgifter låga och vi har därmed en ljuvligt låg avgift med bra villkor. Konstnärsförbund och liknande har sjuka utgifter eftersom deras medlemmar inte får in några pengar - ska jag sponsra dom? Inte en chans!
Du måste ansöka om en flytt o få intyg från din befintliga
Men ett tipps är att du går med i facket om dom har en inkomstförsäkring.
Akassan ger dig ju bara Max 80% av maxbeloppet .. dvs du kan max få 9800kr imån
facken har oftast försäkringar som tänker upp så du kan få 80% av hela din lön
Alfakassan är väl bara en nödlösning om man inte kan vara med i någon annan a-kassa? Jag skulle lämnat den så snart jag hade möjlighet iaf. ;)
Jag valde den förut eftersom jag inte var fackansluten och jobbade inom olika branscher. Ytterligare kommentar, se svaret till mayday längst ner :)
19 sidor pdf får du gärna sammanfatta om du vill, jag orkar fan inte plöja allt det... :e
har inte orkat plöja det själv, tänkte jag skulle göra det... vilket år som helst :) den verkade bra dock, kanske skummar igenom imorn. Men hoppas inte för mycket...
Men aldrig i livet att jag vill slås samman med en massa andra! Jag är med i AEA och eftersom de flesta akademiker har jobb är a-kassans utgifter låga och vi har därmed en ljuvligt låg avgift med bra villkor. Konstnärsförbund och liknande har sjuka utgifter eftersom deras medlemmar inte får in några pengar - ska jag sponsra dom? Inte en chans!
Ja, det fungerar ju som en vanlig försäkring där premien baseras på statistik, så att slå samman olika branscher blir riktigt dåligt! Men vad menar du egentligen? Var fick du det där ifrån? Ska AEA slås ihop med någon annan? SI är ju en sammanslagning av CF och Ingenjörsförbundet. Det borde vara bra iaf, unionen däremot kanske är annorlunda då?
/red: Aha, du fick det från mitt inlägg "sammanslagning av alla fackförbund" skrev jag. Hmm, ja jag orkade inte uttrycka mig tillräckligt ordentligt. Jag menade ju att många slagits ihop och bildat typ Unionen och SI, men inte att ALLA skulle gå ihop till EN enda fackförening. Det vore ju riktigt hemskt. Usch ja.
Du måste ansöka om en flytt o få intyg från din befintliga
Men ett tipps är att du går med i facket om dom har en inkomstförsäkring.
Akassan ger dig ju bara Max 80% av maxbeloppet .. dvs du kan max få 9800kr imån
facken har oftast försäkringar som tänker upp så du kan få 80% av hela din lön
Ja, det är därför jag ska gå med i facket, då kan jag få 80% av lönen istället för 80% av 18 kkr som det är annars, på SI alltså, på @-kassan är det ännu sämre, 80% av 15 kkr har jag för mig. Så... det gör att det blir värt att vara med i facket. Hoppas bara det funkar om/när man väl behöver dem.
Läste lite snabbt, men det var så mycket statistik och tråkigt. Läste mest om SI och det verkar ju lovande det som de har gjort. De har sammanfört samma branscher och ska genom sammarbete göra det bättre då. Ja, kan inte säga så mycket mer än att det lät ok :)