webForumDet fria alternativet

Bygga kylrum

Boende & hem

42 svar · 7 135 visningar · startad av preben · sida 2 av 3

Frågan, av preben

Ibland säljer jag dricka under varma sommardagar. Personer frågar givetvis efter kyld dricka och det är något som jag tyvärr idag inte kan leverera. Men då slog det mig, man kanske kan bygga ett enkelt kylrum inne i vagnen baserat på en luftkonditioinerare från Jula. <http://www.jula.se/> sök på "luftkonditionering". man kan inte länka till enskillda produkter. \\\ Jag tänker så här: Det är

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Kan du inte sätta en slang tillbaka till ACn för returluften?

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

i teorin skulle det kanske vara det bästa. Men jag vet inte hur ac'n ser ut och det är en billig variant... om jag nu ska köra med den jag hittade på Jula. Jag ska till ÖoB nu och ska kolla på ac.

jag har gjort en ritning. Hoppas ni förstår, baserat på tidigare diskussioner... det är lite svårt att rita 3d i 2d... djupet framgår inte riktigt.

Men om ni tänker ett stort U där luften snurrar runt... Måtten stämmer inte. Ville bara visa själva tanken...

Fyrkanterna markerar plattorna med hög och låg dricka. den under raden dricka får man upp genom att ta bort den övre raden, samt lyfta på golvet till den övre raden. det är min tanke... sen behöver man kanske inte ställa in inplastade backar, för det hindrar givetvis luften effektivt. bara att plocka bort plasten först.

Ett alternativ kan vara att jag själv hittar andra mer robusta backar och packar om drickan i dessa till kylningen. det är också ett alternativ.

Kolla bilden på den manicken från Jula. jag tror det är utblåset man ser. men var luften kommer in vet jag inte...!!

kylrum, ritning.jpgac från jula.jpg

Mått: bxdxh 482x380x750 mm.

Hmmm... Storleken påminner mycket om storleken på en platta!

Om jag i stället bygger in själva acn i lådan, då slipper jag det med kanaler.

Då bygger jag tre backar i bredd, två i höjd... eller, tre i höjd kanske jag får plats med?

Då behöver jag inte bry mig om var luften tar vägen. Då får den kyla sin egen luft och det får vara bra med det...

Samma idé som ritningen ovan.

Jag vet inte hur mycket kondensvatten det blir , men det får man väl samla upp i en flaska eller nåt...

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

preben skrev:

Kolla bilden på den manicken från Jula. jag tror det är utblåset man ser. men var luften kommer in vet jag inte...!!

Slangen är mycket riktigt utblåset av varm luft & den måste du föra utanför hela bygget på ett snyggt & relativt tätt sätt.
Den tar in sin luft från baksidan & du gör helt rätt som kyler luften inne i boxen, dvs ett slutet system.
Tar du in friskluft får du ju lov att kyla den med, vilket inte är en sån manicks grundläggande princip.

preben skrev:

Jag vet inte hur mycket kondensvatten det blir , men det får man väl samla upp i en flaska eller nåt...

Kondensvatten "ska" det inte bli nått alls såvida det inte blir onormalt fuktigt inne i din låda. Endast när man kör manicken i avfuktningsläge blir det sjuka mängder vatten.

Den lilla luftfuktighet som ac-manicken omvandlar till vätska följer med varmluften ut, såvida det inte blir för mycket & då samlas det i en behållare som du får tömma när den blir full. Min Ac-manick har behållare iaf så jag förutsätter att din har det med.

(Min manick stannar & larmar när det är fullt...)

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

När det gäller att kyla ner väldigt temporärt finns det väl något som heter KolsyreIs!

Lasp: Ja. Men det växer inte på träd... typ.

bire: jag vet att det finns sån låda som samlar vattnet. det känner jag till.

Jag läste manualen och höll på att ge upp. Manualen finns på Julas hemsida som PDF.

Där stod att om temperaturen är för kall så värmer den i stället...! Det var ju inte riktigt tanken...

Från manualen:
Arbetstemeratut: kylning 18-32 grader - värmning 5-27 grader

Då tänker jag, då är det kanske dumt att bygga in den i skåpet för då kan det bara bli 18 grader som kallast i skåpet... om man inte mixrar med termostaten och fixar så den får sin temperatur från utsidan eller nåt...

Men den sitter väl fastlödd någonstans på insidan och inte ska väl jag trixa med det.

Rent teoretiskt tycker man att den skulle kunna kyla kallare än 18 grader... men under normala omständigheter är det ju inte aktuellt. Vem vill ha 8 grader i sovrummet!?

Men ok. Dricka som är 18 grader är i alla fall kallare än de 25-30 grader som annars erbjuds... Det känns lite mastigt att bygga lådan och köpa aggregatet bara för att testa...

Jag var på ÖoB idag och där fanns en AC men f-n så ful den var... Jag tror den kostade 2000:- men då betalar jag nog hellre 4 för en som ser snygg ut... (Nu spelar det ingen roll, men om jag skulle välja.)

Julas variant är mindre så av den anledningen var den mer intressant.

Ja, jag måste fundera på detta. För jag är osäker. Däremot funderar jag oavsett vilket på att bygga nåt för att drickan ska stå lite mer stabilt. De flyttar på sig lite för mycket och de anordningar jag har använder jag inte så de fungerar inte så bra...

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Jag tror att Lasps tips om kolsyreis / torris är det absolut bästa alternativet. Så jäkla svårt är det väl inte att köpa torris, bara att beställa hos någon av AGAs försäljningsställen.

Jag tror inte att en vanlig hemma-AC kommer aldrig att klara av att kyla drycken ordentligt och efter ett tag kommer kyleffekten att ha minskat rejält i aggregatet (det är i alla fall min erfarenhet av hemma-AC-aggregat).

Bygg en tillräckligt stor låda i plywood inne i släpet och isolera med frigolit och se till att den har ordentligt med plats för dryck och torris istället.

OK, låter som ett attraktivt alternativ att beakta. Hur fungerar det då? Kan jag åka och hämta isen? Det finns en ÅF 25 km från där jag bor. Jag vill helst inte ta med mig släpet dit...

Vad menar du med att kyleffekten minskar i aggregatet!? Ett kylskåp blir ju förvisso också ineffektivt efter ett tag, men det tar sådär 20-30 år... En AC av denna varianten och för detta ändamålet skulle köras kanske 10 ggr x 8 timmar för att ta till lite i överkant. Det är typ 80 timmar. Det är två arbetsveckor...

Det känns som om jag måste göra lite mer research på detta med kyla och helst mobil kyla. Jag passerade en el-affär idag, men det var 18:10 så nästa gång ska jag se till att passera under öppettiderna.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

preben skrev:

OK, låter som ett attraktivt alternativ att beakta. Hur fungerar det då? Kan jag åka och hämta isen? Det finns en ÅF 25 km från där jag bor. Jag vill helst inte ta med mig släpet dit...

Torrisen levereras i påsar som man sen själv öppnar när det ska användas, men tänk på att torris e en färskvara och bör användas inom 2 dagar efter köpet...

Så du behöver inte ha med släppet ditt...

Idag , då värmen vinner, har jag gjort ett litet test. Ta frqam en dricka, vatten går bra, sämk temperaturen bara 10 grader! Är det 25 ute känns 15 som mycket coolt och behagligt. Så testa ock se vad det är du egentligen vill leverera!
Hur många dricka per timme säljer du? Flytta backar så att du har ett lagom lager kallt dvs. 10 grader lägre än omgivningstemp.
Då har du möjlighet att ordna upp din leverans.
Att kyla allt är fel. Att ha rätt är rätt säger Lasp

Medlem sedan juli 20095 inlägg

Kylarbehållare?

Hejsan,

Jag har en fråga som jag ville fråga nån som kan.

en bil har en kylare och bredvid kylaren har den en kylarbehållare och på kyllarbehållare går det en slang från kyllare till behållare och det finns ett hål längst upp på locket...

min fråga är: Vad gör en kylarbehållare? 1. om det inte finns vatten i kylaren att den ska skicka vatten från behållaren till kylare eller om det är för mycket vatten i kylaren att den ska skicka till behållaren?..

hoppas nån som kan hjälpa mig!

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Måste bara inflika lite grann gällande kondensvatten. Har jag förstått rätt att du inte kommer att ha manicken igång hela tiden? Om drickorna är kylda, och du stänger av kalluftstillförseln så tror jag att det kan finnas risk att vatten kondenserar på förpackningarnas utsida i takt med att luften återigen blir varmare. (Jämför med att du tar ut en kall dricka och ställer det på ett varmt ställe - det bildas kondens på förpackningen.) Såvida du nu inte råkar ha isolerat riktigt ordentligt, så att luften som redan är i stannar där.

Ja... Jag har inte skriv t här nu på ett tag. Jag ska ta kontakt med återförsäljaren av isen på måndag och höra med dom vad som gäller.

Det går inte åt SÅ mycket dricka... men samtidigt, det kanske går åt mer sen om den är kyld...? Rent teoretiskt skulle jag kunna köpa isen tidigare samma dag och ha den i en extraisolerad kylväska, om det nu är så det fungerar.

Jag ska säga, den extraisolering bestående av dessa billiga liggunderlag med folie på ena sidan är GRYMT effektiva. Förra veckan var vanliga blåa kylklampar fortfarande kalla i över ett dygn efter jag plockade ner dom i kylväskan -- och då hade locket INTE varit stängt under natten.

red/
Jag har funderat nu och ett aggregat känns som ett attraktivt alternativ. Då slipper jag köra 1-1 1/2 timme och hämta is...

Vad är jobbigast? Att åka och hämta is eller att sätta i en kontakt i väggen? Kanske det är värt priset att vara lite slö...?

Måtten på lådan, som jag ändå måste bygga, blir baserade på backarna men även på aggregatet. Jag tänker att jag isolerar även botten, men inte sidan mot vagnen. (Eller ja, lite isolerande liggunderlag på den väggen skadar ju inte!)

Djup blir 50 cm, inner mått. Höjd 80 cm, aggregatet är 75 cm. Bredden blir tre backar + aggregatet som är ca en back. Drygt en back.

Det kan bli bra. Lådan måste jag ju bygga oavsett vilket. Is kan jag ju faktiskt hämta i alla fall. Ja... det är en fundering!

Vad som också skulle vara intressant är att söka reda på om det finns ett ac aggregat hos någon annan än hos Jula?

http://www.pricerunner.se/f/453/Luftkonditionering

Här fanns mycket att studera!

Bra Nu funderar du iallafall. Det var vad jag ville åstadkomma med inlägget om förbrukning och tid. Det allra billigaste är att ordna lådan Testa med kolsyreis. Så har du mer kunskap för nästa, mer kostsamma steg.

Jo... men jag måste ju bygga lådan så det passar aggregatet.

http://www.tretti.se/hem-och-fritid/klimatprodukter/luftkonditionering/honeywell-amh-10000e

Är detta bara en webbutik!? Honeywell känns lite mer förtroendegivande än no-name på Jula. Nästan samma pris plus att den kyler ner till 16 grader. Dock, aningen andra dimensioner, lite högre. Lite sämre produktblad.

Den kyler ju med 2.9kw så det är rätt effektivt.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Är detta bara en webbutik!?

Tretti.se har en lokal vid Norra Stationsgatan i Stockholm där man kan hämta sina prylar.

OK. Tack. Jag bor "söder om söder", så att säga, så det blir nog inte aktuellt med ett butiksstopp. Men "never say never"...

Jag tror att tretti.se är skapligt seriösa som webbutik. Dom har inte figurerat i diverse forum. Jag har inte läst något om dom och det kan man ju tolka som ett gott tecken. Precis som inWarehouse och Dustin. Dom lurar inte heller folk.

Nåja. Jag måste samla mig och bygga lådan först. Lite surt om jag bygger lådan först och modellen utgår... men det får man ta. Det är inte värre än att jag får bygga om lådan! :-)

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

preben skrev:

OK. Tack. Jag bor "söder om söder", så att säga, så det blir nog inte aktuellt med ett butiksstopp. Men "never say never"...

De har bara ett urval av grejorna där... http://www.tretti.se/info/showroom

301 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
153 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
158 ms — ändringar (db)