webForumDet fria alternativet

Discovery:STS-119

Vetenskap

18 svar · 1 049 visningar · startad av legis

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg
Frågan#1

Dags igen för en uppskjutning. Det drar igång om 15 minuter, så lite sent postat. Här visas det iaf:

http://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/index.html

Medlem sedan juni 200739 inlägg

var det inte denna som riskerade att gå sönder på nåt sätt?

Risk på 1 av 80. Hittills går det bra iaf, 7 minuter in på resan.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

-42- skrev:

var det inte denna som riskerade att gå sönder på nåt sätt?

Ingen större risk än vanligt. Man ska inte tror allt man läser i/på AB. Sanningen är att rymdfärjorna aldrig varit så säkra som de är idag. Att uppskjutningar blir framflyttade är ett bevis på detta.

Men hur är det, var Columbia den modernaste? På TV4 gick det igår en dokumentär om händelsen och där framgisk det bl.a. att tekniken i dessa farkoster fortfarande är från 60- och 70-talet. Det verkar ju helt otroligt.

legis skrev:

Men hur är det, var Columbia den modernaste? På TV4 gick det igår en dokumentär om händelsen och där framgisk det bl.a. att tekniken i dessa farkoster fortfarande är från 60- och 70-talet. Det verkar ju helt otroligt.

Columbia var den äldsta rymdfärjan och togs i bruk 1981. Nu är det dock inte så att rymdfärjorna är i originalskick utan alla har varit inne på omfattande service och uppgraderingar där i stort sätt allt har byts ut. Med andra ord är det inte samma system som flyger idag som flög på 1980-talet.

Ok, underligt. Hubbard var den som kommenterade just den uråldriga tekniken som används än idag. D.v.s. systemet är så gammalt och programstrukturen likaså att det helt enkelt inte går att få bättre övervakning. T.ex. bygga ut färjorna med sensorer för att hålla koll även på ytterhöljet.

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Har hört att de håller på att titta på lösningar liknande Apollo-programmet för det som ska byta ut färjorna framöver. Engångsraketer är tydligen billigare än återanvändningsbara färjor.

Jodå, det går under namnet Project Constellation, som går ut på att återvända till månen och bygga en bas där och sen fortsätta till Mars. Det finns två nya rymdfärjor under utveckling, Altair och Orion. De ska också använda sig av en ny uppskjutningsmodul som heter Ares.

legis skrev:

Ok, underligt. Hubbard var den som kommenterade just den uråldriga tekniken som används än idag. D.v.s. systemet är så gammalt och programstrukturen likaså att det helt enkelt inte går att få bättre övervakning. T.ex. bygga ut färjorna med sensorer för att hålla koll även på ytterhöljet.

Nu har ajg inte sett dokumentären ifråga så jag kan inte säga något om den. Det har dock hänt en hel del sedan Columbiahaveriet. Bland annat finns det sensorer som känner av träffar på värmeplattorna samt att antalet temperatursensorer i vingarna har utökas. När det gäller systemen ombord har dessa utvecklas under åren och även om visa system kan vara till åren så är det en annan rymdfärja som flyger idag än för fem eller 20 år sedan.

legis skrev:

Jodå, det går under namnet Project Constellation, som går ut på att återvända till månen och bygga en bas där och sen fortsätta till Mars. Det finns två nya rymdfärjor under utveckling, Altair och Orion. De ska också använda sig av en ny uppskjutningsmodul som heter Ares.

Orion är kapseln som ska ta astronauterna till månen och ISS medan Altair är månlandaren. Ares I och V är bärraketerna som ska ta Orion respektive nyttolast upp i omloppsbana. Första bemannade flygningen är planerad till 2015.

Medlem sedan juni 200739 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Ingen större risk än vanligt. Man ska inte tror allt man läser i/på AB. Sanningen är att rymdfärjorna aldrig varit så säkra som de är idag. Att uppskjutningar blir framflyttade är ett bevis på detta.

tror det var i Svd jag läste om att de hade haft ventilproblem bla...

-42- skrev:

tror det var i Svd jag läste om att de hade haft ventilproblem bla...

Den första framflyttningen av uppskjutningen berodde på problem med en flödesventil på Endeavour STS-126. Det som hade hänt var att en liten del av ventilen hade lossnat så den inte gick att tillsluta helt. Nu gjorde det inget då de två andra ventilerna kunde kompensera för detta. Inför STS-119s uppskjutning sattes en stor utredning igång och förutom risken att en ev. trasig ventil inte skulle kunna stängas fanns det en risk att rörsystemet skulle kunna bli skadat invändigt av den metallbit som ev skulle kunna lossna. Efter noggranna undersökningar bestämdes att byta ut ventilerna på Discovery till tre stycken med färre flygningar och som hade visat sig vara fria från sprickor.

Onsdagens inställda uppskjutning berodde på en läcka i det rörsystem som förser väretanken med flytande väte. Då läckan var på marksidan bestämde NASA att byta ut alla delar i det aktuella området. Detta gjorde att STS-119 kunde lyfta i natt.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Igår bara drömde jag mig bort..far far away. Ser ibland på detta, lite som att vara en fluga på väggen. =D
*"Mio Nasa TV (freeware) is the best way to watch Nasa Television while using your computer."
Nasa TV provides real-time coverage of agency activities and missions as well as resource video to the news media, and educational programming to teachers, students and the general public.

http://www.brothersoft.com/mio-nasa-tv-70910.html*

Discovery kommer landa klockan 20:14.

LoLo skrev:

Igår bara drömde jag mig bort..far far away. Ser ibland på detta, lite som att vara en fluga på väggen. =D
*"Mio Nasa TV (freeware) is the best way to watch Nasa Television while using your computer."
Nasa TV provides real-time coverage of agency activities and missions as well as resource video to the news media, and educational programming to teachers, students and the general public.

http://www.brothersoft.com/mio-nasa-tv-70910.html*

Vad är fördelen med detta program?

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

J. Rönnberg skrev:

Vad är fördelen med detta program?

Det sänder live 24/7 direkt från NASA, du missar iaf inget. Tar lite cpu, ingen reklam eller skumma popfönster. Jag tycker det är superbt.

LoLo skrev:

Det sänder live 24/7 direkt från NASA, du missar iaf inget. Tar lite cpu, ingen reklam eller skumma popfönster. Jag tycker det är superbt.

Med andra ord samma sak som att denna länk och öppna den i valfri mediaspelare.

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

Jag tycker det är rätt så fascinerande att de redan 1969 med Apollo 11 gjorde första månlandningen. Nu är det 40 år sedan detta skedde, sista månlandningen gjordes 1972.

Jag tycker man bör ju hunnit med att utvecklat en massa häftiga saker.. men iofs det har kanske med ekonomi att göra, det är ju inte så att rymdprogrammet har lika mycket cash intryckt i sig som under rymdkapplöpningen, typ runt 1967 -1975.

Det är dock ett väldigt intressant ämne. Det är ju en massa som tvivlar på att de ens landsteg på månen 1969. Typ att det skulle varit filmat i ex Ridgecrest.

Fredde Mannen skrev:

Jag tycker det är rätt så fascinerande att de redan 1969 med Apollo 11 gjorde första månlandningen. Nu är det 40 år sedan detta skedde, sista månlandningen gjordes 1972.

Jag tycker man bör ju hunnit med att utvecklat en massa häftiga saker.. men iofs det har kanske med ekonomi att göra, det är ju inte så att rymdprogrammet har lika mycket cash intryckt i sig som under rymdkapplöpningen, typ runt 1967 -1975.

Brist på pengar eller snarare politikernas ointresse att satsa pengar. Detta började redan på 1970-talet i och med att Apollo 18, 19 och 20 slopades. En intressant anekdot är att på 1960-talet hade NASA tre seminarium för en benmanad massresa skulle ske.

Det optimistiska scenariot, som utgick från att man fick alla nödvändiga pengar och inga större bakslag skedde, förutspådde en marslandning innan 1980. Det realistiska scenariot förutspådde en marslandning innan 1990. Det tredje scenariot, som utgick från att NASA fick minimalt med pengar, förutspådde en marslandning innan 2000.

Nu 2009 vet vi att inget av dessa scenarion har inträffat och en bemanad marslandning ligger fortfarande minst 30 år framåt i tiden (vilket den har gjort sedan 1960-talet).

Problemet är väl att det trots allt är en ganska begränsad kundkrets och det är nog ännu färre som skulle göra resan mer än en gång. Idealbilden är ju jättefin, jag misstänker att det för många ger en sinnebild av en bekväm flygresa i förstaklass med oslagbar utsikt. Verkligheten är däremot långt därifrån vilket också bidrar till den begränsade kundkretsen.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)