webForumDet fria alternativet

är det bara jag? (ang snack om förintelsen)

Politik & samhälle

26 svar · 1 372 visningar · startad av obelix · sida 2 av 2

Frågan, av obelix

är det bara jag som reagerar på allt snack om förintelsen när Israelerna nu gärna skulle förvandla gaza till en parkeningsplats.

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Web-Tor skrev:

Om detta är sant måste du hålla med om att man lyckats väldigt dåligt när majoritet av de dödade är civila.

Vilka uppgifter bygger du det påståendet på? (Det du säger kan mycket väl stämma men med tanke på att uppgifter som kommer under en pågående konflikt ofta visar sig vara felaktiga bör man vara försiktig när man uttalar sig om antalet döda och skadade: både Hamas och den israeliska armén bör betraktas som två väldigt partiska källor.)

Medlem sedan okt. 200612 inlägg

Men tycker du verkligen att Israel 40-åriga ockuppation skall fortgå i all evighet utan konsekvenser?

Ockupation av vadå? Någon stat som heter Palestina har aldrig funnits.

Med dina mått mätt är isf också Jordanien en ockupationsmakt, som du säkert vet hade kontroll över Västbanken fram till 1967.

Du menar väl inte att det är okay att döda civila bara för att Hamas finns i närheten?

Vi pratar om krig. Hamas skjuter raketer och hotar Israels existens. De gömmer sig ibland civila. Vems fel är det egentligen att de civila dör ifrån början?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

sandgren skrev:

Förlåt en obildad, men av vad skapades då Israel efter WWII? Jag tror ju inte att de fyllde ut Medelhavet och flyttade dit Jerusalem direkt, så något/några länder lär ju ha blivit av med landområden för att Israel skulle kunna skapas?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Matti skrev:

Vilka uppgifter bygger du det påståendet på?

Som du skriver så vill säkert båda sidor överdriva/underdriva antalet civila offer. Låt oss då utgå från hur många palestinska civila som dödats utifrån Israels uppgifter. Enligt Israel har man dödat 250 civila palestinier. Det är visserligen inte hälften men det är en sjuhelvetes massa fler civila än de 3 Israeler som dödats av palestinierna.

sandgren skrev:

Att påstå att Israel inte är en ockupationsmakt ju bara löjligt.

sandgren skrev:

Hamas skjuter raketer och hotar Israels existens.

Visst är raketbeskjutningen av Israel förkastlig men att påstå att det hotas Israels existens är en grov överdrift.

sandgren skrev:

Vems fel är det egentligen att de civila dör ifrån början?

Att hitta början på den här konflikten blir inte lätt. Jag tror inte heller att det skulle lösa dagens situation eftersom konflikten är så oerhört långdragen. Vad tror du?

Det jag reagerar på är den extrema orättvisa som råder i konflikten och det övervåld som Israel använder. Jag frågar dig igen: "De kan väl låta bli att använda sin överlägsenhet? Den fysiskt överlägsna parten ansvarar för att inte använda övervåld. Håller du inte med?"

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

:stefan:,
Palestina som eget land har inte funnits (på väldigt länge åtminstone), nej. Innan WWI var det det Ottomanska riket som hade kontrollen över regionen, och efter WWI blev det en brittisk koloni/brittiskt kontrollerat.

Medlem sedan okt. 200612 inlägg

Förlåt en obildad, men av vad skapades då Israel efter WWII? Jag tror ju inte att de fyllde ut Medelhavet och flyttade dit Jerusalem direkt, så något/några länder lär ju ha blivit av med landområden för att Israel skulle kunna skapas?

Nej ingen blev av med landområden. Israel skänktes landområden av England. Gå in och läs lite om Balfourdekalartionen på Wikipedia bla.

1947 föreslog FN en delningsplan som skulle gett den arabiska befolkningen av det som kallas Palestina helka västbanken, hela gaza, stora delar av negevöknen. Dvs det man slåss för idag.

Men araberna tackade nej med hänvisning till att judarna skulle drivas ut i havet.

Undrar du varför jag skriver araber och inte palestinier? Jo, för något Palestina har aldrig funnits. Efter det att romarna drivit judarna från Israel i början av vår tideräkning e.kr. så döpte man om landområdet Israel/Kanaan till Syriska Palestina.

Detta gjorde man efter folkslaget Filisteerna som var utdöda sedan länge. Filisterna var Israels ärkefiender och romarna döpte landet till det för att retas med judarna.

En stat vi namn palestina har aldrig funnits. Ett folk som kallar sig palestinier har aldrig funnits, framtill 1950-60 talet. När den judiska invandringen till Erez Israel började ta fart på riktigt kring sekelskiftet så växte ekonomin något fruktansvärt. Detta gjorde att araber från hela mellanöstern flyttade till Israel/palestina för att söka jobb. Dessa araber kallar sig idag för palestinier.
Folkgruppen palestinier är en skapad folkgrupp bestående av saudiaraber, irakier, iranier, araber med ursprung i palestina etc.

Ett folkslag som i de flesta fallen bott i Israel/Palestine betydligt kortare tid än judarna gjort.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Jag trodde att Israel ansåg att det var rimligt att döda 1000 palestinier för varje israel men tydligt så inser man faktiskt att det är oproportionerligt.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=879464&rss=2216

Ändå tänker man fortsätta att använda oproportionerligt mycket våld...

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
141 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)