Rekommenderar verkligen att du ansluter dig till ett fackförbund, då bör du kunna få god hjälp med att reda ut vad som gäller i ditt fall.
Tim - tillsvidare - tim?
29 svar · 2 647 visningar · startad av Dryden · sida 2 av 2
Frågan, av Dryden
Min arbetssituation är väl kanske inte världens bästa (jag känner mig en aning överkvalificerad för att hjälpa folk att knappa in deras refillcheckar), men just nu fungerar den ändå över förväntan bra (vilket alltså betyder att jag letar annat, men också att Östersund inte är jordens hippaste ställe :p ). Efter att ha gått som timanställd åt helvete för länge så blev det tillslut klart med en ti
Läs frågan i sin helhet →Ja, det ska jag faktiskt göra redan i veckan.
Jag funderar lite här, kan man som timanställd verkligen gå på 100%? Jag gjorde det under några månader vintern 2004-2005, men sen fick jag gå ner i tid eftersom min arbetsledare hade fått reda på att man inte får gå på 100% när man går på timme.
Kan ju ha ändrats sen dess givetvis.
Det undrar jag också om man kan, men tydligen. Eller så har min arbetsgivare ingen koll för jag lär få fortsätta på samma schema (med exakt samma arbetsuppgifter, samma tider, ansvar och så vidare) efter vikariatet som både under och innan. Det "enda" som skiljer mig som timanställd åt från en tillsvidareanställd är lön, bonus, förmåner och semester. I övrigt har vi samma jobb.
Sådär då. "Utredningen", som HR-avdelningen sammanställt, visar att jag förutom mina sju senaste månader på vikariat har ytterligare "ett år, sex månader och tio dagar" att tillgodoräkna mig. I min matematik blir det då (när mars är fulländat) 25 månader och tio dagar.
Steg två - facket. :)
jag är inte heller med i något fack och har aldrig varit det heller, men jag är medlem i en oberoende a-kassa vid namn alfa-kassan som fungerar riktigt bra. Det är bara det att man måste varit medlem i ett halvår (?) för att vara berättigad ersättning om man blir utan jobb, det brukar vara typ likadant för alla kassor, fast det visste du väl... :)
jag är inte heller med i något fack och har aldrig varit det heller, men jag är medlem i en oberoende a-kassa vid namn alfa-kassan som fungerar riktigt bra. Det är bara det att man måste varit medlem i ett halvår (?) för att vara berättigad ersättning om man blir utan jobb, det brukar vara typ likadant för alla kassor, fast det visste du väl... :)
Han är med i a-kassan.
12 månader är det.
12 månader är det.
Ja, fast det gäller inkomstrelaterad ersättning.
Grundersättning kan man få ändå. Inte mycket att hänga i julgran i o f s.
Igår fick jag svar från HR-avdelningen att man alltså inte kan tillgodoräkna sig de olika anställningsformerna jag haft under de senaste åren. "Felet" ligger i att den nya typen av anställning, "visstid", tillkom 1 juli 2007. Det trekvarts år jag jobbat innan (som dåvarande "timanställd") kan således inte räknas in utan som en annan typ av anställning. Med andra ord har jag sju månaders vikariat, 18 månaders visstidsanställning och cirka nio månaders timanställning. Mer än två år - men i olika former.
Facket var dock av åsikten att de, enligt kollektivavtalet, inte ska visstidsanställa arbetstagare om det inte finns skäl för det. Och det finns det ju inte. Personalen behövs och samtliga visstidsanställda där jag är går på 100%-schema enligt samma princip som de tillsvidareanställda. Jag ska lägga fram det för arbetsgivaren även om det nu inte hjälper mig - jag har nämligen fått ett nytt jobb där jag börjar om några veckor. :)